Den store tech tråden

119 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Haha, nå klarer ikke en gang Windows 10 å si noe om hvorfor installasjonen feiler...

Trykte installer, 1 minutt senere, dukker dette vinduet opp :P

x3is5y.png

LAVMÅL

EDIT: På en annen PC, er det enda værre...

29279l3.jpg

Endret av jpg
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Noen her som kan forklare logikken i Windows 10?? Problemet er at jeg ikke forstår...

• Hvorfor ber Windows sin egen app "Get skype", meg å laste ned Skype, når Skype allerede er installert og for lengst pålogget?
    Kjører nyeste versjon.

• Hvorfor har jeg nå fått en "Get office" app, som har som eneste hensikt å si at M$ Office allerede er installert?

• Hvorfor må jeg alltid lukke og re-åpne Start menyen før jeg kan søke etter et program, som ligger ett eller annet sted i app menyen, når app menyen allerede er åpen?
    Fungerer heller ikke å gå tilbake til Start meny "forsiden", den registrerer fortsatt ingen tastetrykk, og det finnes heller ingen søk knapp her. Men åpner jeg på ny, ja, da kan jeg søke !!?? Makes no sense!
    Glem søk knappen på task-baren, er IKKE denne jeg er på jakt etter!!!

• Hvorfor har muligheten til å organisere start-menyen i start-menyen blitt fjernet? Jeg ønsker ikke 40 mapper med 1 snarvei i hver. Mappene har samme navn som programmene, som ligger inni. Har blitt et relativt stort Windows 10 irritasjonsmoment.
    Ja, det finnes en omvei, men den er splittet opp til 2 steder, som du må begge innom, og er dessuten ufattelig vanskelig å finne for Ola og Kari Nordmann.

PC-en det gjelder, har blitt oppgradert ved å beholde alt. Office, Skype etc, har vært installert i minst 4 år allerede. Bør da være unødvendig at slikt bloatware følger med Windows 10 når oppgraderingsprosessen sjekker hvilke apper og programmer du har installert, før selve oppgraderingen starter...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det må tydeligvis ha økt i den siste tiden. Jeg har alltid trodd at båndbredde som har gått til reklame har vært 40-43%.
Men ut i fra denne lenken, så er det visst 53% på mobil!
http://murphyapps.co/blog/2015/8/22/crystal-benchmarks

Er det noen som har prøvd demonsaw her?
http://demonsaw.com/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmm... nei, men ser veldig interessant ut dette! :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg gikk tilbake til Windows 7, som kjent etter at jeg fant ut at det var et 3D program som ikke støttet Windows 10.
Men nå har jeg .NET 3.5 marerittet igjen. Skal prøve .NET Cleanup programmet å se om det hjelper. Så leser jeg også
at .NET sikkerhetspakkene ikke behøves å installeres da de er bygd inn i Windows 7? http://www.tomshardware.co.uk/forum/3180-63-update-install

"The .NET Framework 3.5.1 (and earlier versions) are all built into Windows 7 and do not need to be / cannot be installed separately"

Stemmer dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Min søster har på ene PC-en Windows 10 med engelsk språk, men kun norsk er installert ifølge menyene (har sjekket selv). Hvordan bytte fra "falsk" til "ekte" norsk?

Noen som har tips?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare halvparten av Windows blir jo oversatt til engelsk når man bytter fra norsk til engelsk :P Når det kommer til Windows 10, vet jeg ikke helt. Kanskje det enda er noen småting som må fixes fra Microsoft? 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg hadde samme problemet i 8.1 tidligere, hadde norsk språk, men kun engelsk installert. Takler bare ikke norsk...

På min søsters PC er det altså omvendt, hun krever norsk, fordi det er det hun har brukt i alle år, men alt er merkelig nok på engelsk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her står det godt forklart hvordan man gjorde det i Win 7.
http://samfunn.myhken.com/windows-7-hvordan-bytte-sprak-pa-w7-pro

Jeg vil tro det blir noe lignende med Win 10, men jeg vet ikke om en god språkpakke er tilgjengelig enda.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oki, dette er ille!
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2425381/microsoft-is-downloading-windows-10-to-your-machine-just-in-case

Microsoft er visstnok i bransjen for enten å lage det største bot-nettet i verden, eller det største bittorrent-nettverket!

Spiller liten rolle om du er bedrift eller privatperson, de tanker linjen din.
Så hvis jeg benytter 3g/4g som eneste nettverk, noe jeg vet flere som gjør, skal jeg sende regningen for ekstrakostnadene med denne skjulte eksplisitte uønskede nedlastingen til microsoft?
Altså 3,5gb-10gb, for kr 5 per mb!?

Jeg synes synd på mine bekjente i australia som fortsatt har månedsgrenser på nettet. Microsoft vil jo drepe dem, og hvis de allerede har anmerkninger for for høy bruk, kan de miste nettet pga denne slebrige taktikken til microsoft.

Listen for ting man ikke skal installere begynner å bli lang for Windows 7/8!
KB3068708
KB3022345
KB3075249
KB3080149

KB3035583
KB2952664

KB2977759
KB3021917
KB3035583

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja da, vi skal nok få dytta på deg Windows 10 om du vil eller ikke, uansett om maskinvaren takler OS-et.

Dette bør man kunne reservere seg mot. Om ISP blir tvunget, i retten, til å stenge ute enkelte nettsider, så bør slik som dette kunne settes sperrer for også.

Jeg både skjønner og ikke skjønner Microsofts tanke her. Men, en Windows-bruker som skal kjøpe ny PC, må ha et OS også, nærliggende å velge fra Microsoft da, og når dette gratis oppgraderings-året er over, vil Windows 10 koste penger.

Ønsker en ikke å oppgradere av personlige, eller tekniske årsaker, så skal en slippe å forholde seg til dette når en har valgt å ikke reservere seg en oppgradering. Ferdig med det!

Min gamle mor trodde det var en Windows-oppdatering (jeg som pliktoppfyllende sønn har lært henne å holde PC-en oppdatert når det spør etter Windows- Adobe- og java-oppdateringer).

Hun ble helt forskrekka stakkars! Gamle laptopen hennes opererte som gjennom sirup (hadde nok roa seg det etterhvert men...), skriveren virka ikke og alle innebygde Windows-spill var borte (noe hun i utgangspunktet trodde jeg hadde installert for henne).

Vel heldigvis gikk det veldig greit å reversere til tidligere OS, Windows 7, og hun er glad som en lerke videre.

Mon tro om det er lovlig det Mikkesoft driver med her....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Reinstallerte igjen Windows 10 fra Windows 7 Ultimate for å få gratis Windows 10 Pro. Bitlocker er snedig å ha i tilfelle laptoppen skulle bli stjelt. Dette gikk helt fint, da riktig nok med ISO kjørt fra Daemon Tools. Sparte $99 om jeg hadde ønsket å opgradere til Windows 10 Pro fra Home versjonen etter at gratis tilbudet har godt ut. Denne gangen fikk jeg noen innstillinger som angikk innsending av informasjon til Microsoft som jeg ikke fikk da jeg innstallerte Windows 10 sist.

Nå har jeg også en mulighet til å gå tilbake til Windows 7 Ultimate om jeg skulle få noen absistenser. Likte at Windows 10 automatisk fant alle driverene via updates som jeg manuelt måtte legge inn i Windows 7 fra produsentens nettsider. Men jeg har ikke mulighet til å konfigurere startmenyen?  På taskbar and startmenu properties finner jeg ingen startmenu tab. Er ikke dette mulig i den endelige builden? 

Endret av Åsmund
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du må nå inn i Alle innstillinger - PersonaliseringStart, for å endre oppsettet på Start-menyen.

TFIFWBm.jpg

Ja Bitlocker kan være kjekt å benytte seg av, hvis det fungere som det skal, må ærlig innrømme at jeg aldri har benyttet meg av det selv.

Hvis du ikke har oppdaget det før nå, så har det vært en stund i Windows, det kom sammen med Vista. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Der ja :) Det jeg leter etter er en innstilling som gjør at jeg slipper å se "new" under hvert program jeg innstallerer. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, det blir å slå av "Vis apper som nylig er lagt til", regner jeg med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har slått av det. Jepp, regner med jeg slipper det på neste program jeg innstallerer. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nein, får fortsatt "new" teksten under de nyligste programmene som jeg har installert.Sendte Microsoft en tweet for å høre om de vet om det går an. 

Endret av Åsmund
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hjelp!

Jeg forsøker å oppgradere fra win 7 home premium til win 10 og alt ser ut til å gå bra, men jeg får feilmeldingen at ADM-grafikk driver ikke er innstallert.  Da virker nesten ingenting. I praksis får jeg ikke kjørt noe.

Jeg har søkt på nettet og finner bl.a. denne https://community.amd.com/docs/DOC-1313

hvor problemet ser ut til å omtales.  Jeg har en HP pavillion dv7-4142eo.

Jeg fant også denne AMD-linken hvor en autodetect fil skulle hjelpe, trodde jeg.  Da jeg ikke får startet noen webside på laptopen så prøvde jeg på den stasjonære, men der fjerner Norton straks den anbefalte filen Amd autodect driver utility da den er FARLIG. http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/catalyst-windows-install.aspx

Jeg kan selvsagt prøve å gå tilbake til win7, men det blir for ergelig.  Hvis jeg kan få tak i korrekt driver som kan takle win 10 på min gamle laptop  så vet jeg ikke hvordan jeg skal få lagt den inn.  Kanskje via en minnepenn?  Men hvordan kjøre den når alt ikke funker pga. manglende grafikkdriver?

Jeg er imidlertid redd for at dette går i dass.  Se  http://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/HP-Pavilion-dv7-4100-Entertainment-Notebook-PC-series/4247665/model/4353745#Z7_3054ICK0KGTE30AQO5O3KA30R1

hvor det tydelig står at det ikke finnes noen driver for dette systemet til win 10 (eller tolker jeg det feil)?

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

I følge HP, så er det ATI Mobility Radeon HD 5000-serien i den maskinen.

Det kan du velge manuelt hos AMD:

KVeXbDH.jpg

Direkte link til nedlasting her: http://support.amd.com/en-us/download/mobile?os=Windows 10 - 64

Merk, dette er til 64-bit versjon av Windows 10

Edit

Jeg så nå den linken du selv la ut. Du kan fint teste betadrivere, men jeg ville ikke gjort det på en så gammel PC som kom med Windows 7 preinstallert. Last ned stabil versjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sånn til en annen gang Ilars, denne tråden er opprettet for å diskutere og dele gleder og hodebry rundt programvare/maskinvare, og generelt duppeditter, ikke for support. Fint om du heller oppretter egne tråder for det, ok? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker og bukker og beklager selvsagt feilposterting.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Endelig fått vekk den forhatte "30 minutter har gått, programmet vil nå avsluttes" meldingen, utrolig hvor plagsom en slik liten bagatell kan være...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kom over denne, noen som har testet?
http://www.orangepi.org/
Topp-model er $39, men du får minimodellen for $15.
http://www.aliexpress.com/item/Orange-Pi-PC-linux-and-android-mini-PC-Beyond-Raspberry-Pi-2/32448079125.html
Den er uten SATA, WiFi, og bruker 100mbit i stedet for gigabit ethernet vel å merke.

Kanskje et alternativ til RPi og Banana Pro når det kommer til filserver.

Både Banana Pro og Orange Pi skal bruke Realtek RTL8211, så er vel ca 650mbit, og ikke full gigabit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Noen her som kan hjelpe meg med PHPUnit?

Trenger en (relativt hurtig) hurtig-introduksjon !!

Må visst lage en test for et php script, hvor jeg fikset en bug (på github)...

Må visst være rocket-scientist for å få lov til å skrive denne koden:

if (true == false) {
    throw new Exception('Something went wrong');
}

Hva gjør jeg, hvordan virker dette egentlig?
Har lastet ned og installert PHPUnit, what's next?

Har dessuten lest meg grønn på guider jeg ikke forstår...
Help please!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive