Den store tech tråden

119 innlegg i emnet

Skrevet

I grunnen ja, idéen var en billig pc for barn og utviklingsland som skulle gjøre det lettere for dem til å komme i gang på en rask og rimelig måte.

Det er faktisk ganske mye du kan bruke disse til.

Du ser ofte nå interaktive skjermer på kjøpesentre, og i lobbyen til enkelte selskap, disse kan kjøres ved bruk av RPi.

http://www.keytosmart.com/raspberry-pi-power-company-dashboard/

Norsk Tipping og Riks Toto sine systemer, både skjermen for reklame, og selve 'disken', kunne vært kjørt på en RPi.

Selv en minibank kunne kjørt på RPi (i stedet for win xp som mange fortsatt bruker i dag).

Avinor sitt system som er ved hver 'gate' kunne vært kjørt på RPi.

Intranett sidene i mange mindre bedrifter kan kjøres på RPi.

Jeg har selv satt opp noen, hva som på folkemunne kalles 'smarte bygg'-systemer som kun benytter seg av RPi og mikroprosessorer med RFM-12B og moduler.

Jeg har også satt opp enkelte målestasjoner for CO2, NOx, SO2, CO og PM2,5/10, som kun benytter seg av RPi og moduler.

Hva disse er aktuelle til kommer ofte an på kreativiteten til bedriftene.

Veldig mye som blir satt opp overdimensjoneres fryktelig mye!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Syns ikke det skrives om annet enn 3D printing og RPi2 fortiden :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel 3d printing er jo veldig i vinden etter at FDM patenten forfallt. Det samme vil hende siden 'laser sintering' patenten nylig forfallt, og ganske mange andre også står for tur.

Det får en til å lure på hvor mange patenter som blokkerer teknologi fra å falle i forbrukernes hender...

(Det meste jeg har sett om RPi2, er bare klipp og lim fra bloggen til produsenten.)

Jeg vil nok si at mye handler om dette, siden hvis du gjør noe som ikke har med sky-tjenester eller mobil å gjøre, så får du nok ikke noe skriveri om prosjektet.

Se f.eks. IoT, kun i vinden siden det er snakk om at det skal være mulig å kontrollere over mobil, og det benytter seg jo også av sky-tjenester for å opplaste data (bigdata) til produsenten.

Posten er jo gått over til iPhone, og jeg tror Norgesgruppen nettopp skfitet ut alle sine butram's med iPhone...

Hvis du går på kickstarter og indiegogo så finner du mange fine prosjekter, men hvis du ikke har noe med mobil, nettbrett, IoT eller sky-tjenester å gjøre så er det veldig vanskelig å bli finansiert, uansett hvor god idéen er.

Du kan f.eks. se på de forskjellige vinnerne i Creative Business Cup, og lignende konkurranser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser ut til at FreeOTFE er over, noe som er synd for personer som på jobb bruker Windows, og tar med deler av jobben med hjem.

Men etterfølgeren doxbox kan enda gi litt håp til disse personene.

Jeg testet ut VeraCrypt i dag, og det tok 24 timer på en gammel pc med usb2 å sette opp hidden volume på en ekstern 2tb hdd.

Å sette opp vanlig partition med Quick Format etterpå gikk på under minuttet.

Den støtter også sektor størrelser som er over 512 på OS X og Linux, så da kan 3tb disker brukes, noe TrueCrypt ikke kunne benytte.

Da er det offisielt!

digi.no har kastet seg på nettbrett-design-trenden, og er nå ubrukelig å benytte på desktop.

Det er virkelig synd, siden det var en av de få norske sidene som jeg regelmessig leste. :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kommer til å bytte ut TrueCrypt i løpet av våren, er litt for lat akkurat nå til å bytte ut et oppsett som er konfigurert og spesialtilpasset mine ønsker.

Ja, NSA kan knekke TrueCrypt krypteringen, men den rissikoen skal jeg heller leve med frem til jeg re-installerer Windows(ene).

- digi.no

Har alltid likt desktop utgaven deres, og hatet mobil utgaven. Nå er det omvendt.

• Mobil utgaven får 9/10 i score av meg. Hadde de fjernet den TV2-inspirerte blå baren øverst, hadde det blitt toppscore.
  • Desktop: Den nye er elendig. Savner den gamle allerede.
  • Nettbrett: 10-tommeren går rett til mobil utgaven. En KATASTROFE uten sidestykke! Må nesten sette fra meg nettbrettet i andre enden av rommet før jeg begynner å lese!!
    Switcher man til desktop-UA på nettbrettet, er det derrimot *nesten* perfekt.

Siden jeg foretrekker desktop lenge før mobil/nettbrett, må jeg si meg helt enig, GI OSS GAMLE DIGI.NO TILBAKE !!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har tenkt samme tanken. Kommer definitivt til å skaffe meg 2-3 slike med en gang prisene begynner å synke.

Jeg får plass til alt av filmer og tv serier (BD/DVD rips) på 1 hdd, så blir nok backup / filserver formål på resten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg lurer på om noen norske medier vil plukke opp denne:

http://www.ae.utexas.edu/news/features/todd-humphreys-research-team-demonstrates-first-successful-gps-spoofing-of-uav

Det var jo mye snakk for en stund siden når det samme teamet testet dette på en båt, og det er vel ganske aktuelt nå når droner blir mer og mer brukt i det kommersielle markedet.

Jeg lurer litt på hva som ville hendt hvis noen tok over en kamradrone under et arrengement og krasjet det inn i folkemassen.

Hva ville utfallet blitt i henhold til avstraffing?

(Det er jo ikke akkurat som om telemetri-data(hvis de i det hele tatt har dette) til drone-piloten er nok til å firkjenne han.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det øyeblikket - når du oppdager at en av markedets raskeste forbruker SATA III SSD-er er blitt den største flaskehalsen du har sett på mange år...

Average response time ~25.000 ms / ~25 sekunder

CPU - ~10%

GPU - ~idle

RAM - ~60%

Ethernet - ~1Mbit

SSD - I/O-flaskehals

Årsak: MySQL Slave Replication.

Skjer sånn plutselig, hver gang Masteren får litt å gjøre.

Kjøres på "main" privat desktop PC til prisen av 30.000,-

Er meningen at du skal ha PCI-e SSD til 186.000,- kroner nå?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Høres merkelig ut, slik responstid burde høre fortiden til.

Noen som vet om et firma i Norge som tilbyr 3D-printing, og valg av printeteknologi selv?

(Altså de har flere printere, og du kan velge hvilken som skal brukes på ditt produkt.

f.eks Ultimaker eller Ember)

Jeg har selv kun mulighet for tilgang til en SLM-printer, og det jeg er ute etter skal ikke være i metal.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så fant jeg Shapeways,

men de bruker UPS, så det er ikke aktuelt å benytte for meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

#telefon support

Når du får spørsmål om du mener "høyre dobbelklikk" eller "venstre dobbelklikk", og samtidig lukker start menyen, fordi du tror start menyen er oppgavelinjen, og omvendt, ja faktisk, lete etter vinduer i start menyen?

Jeg ga opp å prøve å forklare de helt grunnleggende tingene etter 40 minutter...

Alt som skulle gjøres, var å åpne et program, og logge seg inn med brukernavn og passord som allerede sto på skermen...

Fikk etter 30 min beskjed om å vente, da hun måtte skrive passordet ned på papir, før hun så skulle skrive det inn i programmet...

Hvor vanskelig kan det være? Seriøst altså!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Elkjøp selger SSD disker med tap nå, noe jeg merket da jeg skulle sjekke hva personalprisen var for en Samsung 250GB SSD disk til 995,- personal prisen var over 1200,- kroner.. Blant annet Samsung 850 Evo 500GB SSD disk til 1795,- er vel ett godt kjøp fortiden :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sist jeg var inne i en elektronikkforretning med hensikt i å kjøpe noe - ble jeg bare irritert og skuffet - men kanskje ikke overrasket.

Jeg skulle ha en SSD (helst der og da), og valgte å kjøre innom en av de større elektrokjedene, når jeg først var ute å kjørte.

Jeg var helt alene i butikken, og jeg observerte to ansatte som var mest opptatt av å kjatre med hverandre bak disken. Jeg gikk mot der jeg ville anta å finne harddisker og lignende utstyr, men kunne ikke finne verken det ene eller andre. Der det var noe som helst varer, var det kun en eller maks to eksemplarer.

Jeg gikk mot utgangen og møtte på en av de ansatte; hvorpå jeg kommenterte at jeg så etter en SSD men at det ikke så ut til å finnes i butikken. "Nei", sa den ansatte - "det har vi ikke her". Hvorpå jeg tydelig konstaterte at det ikke var noe rart i at elektronikkbutikker taper for nettbutikker i det daglige.

Det skal også nevnes at siden den gang har to andre store elektronikkforretninger i samme nærområdet (en 10-minutters tur) gått konkurs, men dessverre ikke nevnte butikk (enda).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er ikke rart, jeg jobber som tekinkker selv nå og jobber hovedsaklig med kundeservice, reprasjon og feilsøking.. Og selv om vi har ett sortemang av interne hardisker er det ikke alle selgerne som faktisk vet vi har dette, da de jobber mest mot komplette løsninger og ikke interne datakomponenter. Ellers har vi stort fokus i butikken hvor jeg jobber i og oppsøke kunden og ikke omvendt om vi er ledig. Og jeg har merket det på noen tider av døgnet er selger ofte opptatt med å rydde i avdelingen når det er rolig i butikken, de kontrollerer varer og følge opp kunder.. Noe som gjør at en selger kan fort være bortgjemt bak noen reoler eller hyller til tider.

Det blir jo litt som i en daglivarebutikk, man spør om de har en vare, og de har kanskje 10000 forskjellige produkter, så er det godt gjort at personen man spør vet hvor og om man har nettop det produktet.. Men det burde være vesentlig enklere hos en elektronikkforhandler med ett godt datasystem.. Burde lett kunne søke opp SSD og sjekke om man har noe slikt på lager..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, jeg jobber selv i en butikk med 10-12.000 varer. Det er klart at vi som er fast ansatte og jobber hver dag vet hvor 90% av varene befinner seg, mens en deltidsansatt som kanskje jobber én dag i uken ikke har sjanse til det. Men vi har også gode datasystemer som forteller om varen finnes i sortiment - og eventuell beholdning i butikk.

Tror kanskje hovedproblemet til denne butikken var at det er så lav rullering på varene de ikke kan ha interne komponenter som "går ut på dato". Og det er i og for seg forståelig det.

Jeg kjøper nå all småelektronikk og lignende på nett, mens alle hvitevarer har jeg kjøpt i butikk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette minner meg om før jul.

Jeg sa meg villig til å oppgradere noen sin pc fra hdd til ssd, samt å installere og sette opp systemet deres igjen.

Personen tror jeg besøkte 10+ fysiske butikker som jeg regnet med skulle ha dette inne (lefdal, elkjøp, ol.) uten å finne noe.

Som regel var svaret at 'dette har vi ikke inne'. Noen henviste også til komplett.no...

Det siste jeg foreslo var clas ohlson, og der hadde de faktisk ssd inne!

Fryktelig så vanskelig det skulle være å finne én enkel 80gb eller større ssd disk!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vil bare advare folk om å bruke Bittorrent Sync v1.4 på desktop, i kombinasjon med v.2.0 på mobil/tablet.

Til de som lurer, med v2.0 på desktop, er det innført store begrensninger, som fører til at ikke alt lenger er gratis.

Mistet idag en håndfull svært verdifulle dokumenter. De ble alle helautomatisk slettet få minutter etter at jeg hadde utført noen endringer i ett av dokumentene.

Av en eller annen grunn har synkroniseringen feilet, og nettbrettet (i dette tilfellet) rapportert tilbake til PC-en at dokumentene hadde blitt slettet. Skal sies at både disse og flere andre filer fra før eksisterte på 2 av 3 enheter. Men ble straks slettet alle steder.

Endte derfor opp med å miste et 30-talls dokumenter, men som jeg tilfeldigvis klarte å gjenopprette raskt. Når Sync sletter filer, havner de ikke i papirbøtten, men istedet i en skjult mappe, hvor alt igjen slettes permanent etter 30 dager (så sant funksjonen er aktivert, hvis ikke slettes de permanent umiddelbart).

Mistet ca 10 filer i samme mappe for 3 mnd siden på samme måte, dette oppdaget jeg ikke før for 2 uker siden, da alt av backuper fra den gang, for lengst var slettet. Dette førte til mye ekstra arbeid, selv om mye av innholdet nå er nå tapt for alltid.

Regel nr. 1: Ta backup regelmessig!

Regel nr. 2: Aldri stol på redundans!

Regel nr. 3: Arkiver backuper, og behold dem for en gitt tidsperiode.

Regel nr. 4: Sørg for en oppdatert kopi av alle viktige filer på et separat fysisk ikke-tilkoblet medium.

For min del, falt regel nr 3 og 4 ut i fjor høst, da mangelen på diskplass kom krypende...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Trist å lese om filtapet ditt!
Horribelt at tjenester en forventer skal fungere, snur opp ned på ens digitale liv.
Det er diverse skytjenester også som sletter filer permanent, hvis en selv sletter fra feil plassering.
Folk burde egentlig ikke måtte ta stilling til slikt, men få popups med advarsler i rødt når en foretar valg som tjenesten muligens ikke tror du mente å foreta.

ALDRI plasser viktige filer i slike tjenester uten å ha oppdatert backup av de samme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Typisk min flaks.. Bytta usb pluggen på padfonen jeg har, og to dager senere så fikk jeg klemskade på skjermen i lomma.. Helsigvis kom lønninga på konto idag, så blir vel ny telefon :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fått med dere denne?

SSD mega stress-test.

Interessant hvordan de forskjelige diskene dør!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Interessant lesing.

Husker jeg fulgte aktivt med på en norsk tråd på diskusjon.no for mange år siden, som oftest var det daglige oppdateringer, og spenningen var til å føle på, før den første disken tok kvelden. Underveis ble dessuten flere disker koblet til for testing.

Ikke sikker på hvor mange år siden det var, men husker ihvertfall de to første var noen Crucial 64GB SSD-er som den gang kostet en formue i forhold til dagens...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fikk en ganske dum mail fra Domeneshop for 3t siden, de mente jeg utnyttet tjenesten deres, da jeg hadde en cron jobb som kjørte løpsk... :o

Fakta er at denne cron jobben har kjørt i snart 7 måneder i strekk, uten tilsyn eller endringer, og ikke minst at ingen har oppdaget det før idag :blink:

Er et webhotell med adresse som ikke er meningen at noen skal klare å finne ut av, og fungerer kun som back-end redundans hvis noe galt skulle skje på en av de andre serverene...

Alternativ 1:

0 sidevisninger i måneden, SQL databaser IKKE tatt i bruk, og cron som genererer 1stk "falsk" sidevisning per minutt som trigger et script på en annen server. 0% CPU bruk !!!

Alternativ 2:

50 ganger flere (ekte) sidevisninger, og en MySQL som hele tiden har nok å bryne seg på.

Hvilken er å foretrekke? Hvilken tror dere Domeneshop tjener mest penger på??

Det Domeneshop tydeligvis ikke forstår, er at det er null stress å få en hvilken som helst tjeneste på nettet til å ta over for cron-jobben, har allerede flyttet alt over til "Uptime Robot" som i praksis gjør samme jobben.

Hotellet har jeg hatt i lengre tid nå, og kommer uansett til å bli sagt opp ved neste fakturering, pga manglende behov :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Rare greier, hvis alt cron-jobben gjør er det samme som Uptime Robot.

Jeg regner med de har fått det for seg at de tror du manipulerer klikks/views/likes eller noe slikt i din favør noen steder.

Det er vel eneste måten jeg kan tenke meg at det kan antas å ses på som en utnyttelse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Yup, det eneste den gjorde, var å "pinge" / laste en annen nettside, og verifisere at en teksten "success" dukket opp.

De gikk inn å endret cron jobben til hvert 10. minutt. Fikk også streng beskjed om at jeg ikke fikk lov å sette den lavere.

Hotellet kostet 25kr/mnd, men som nevnt nå erstattet av Uptime Robot (gratistjeneste).

Ser forøvrig de har fått dette inn i EULA-en:

Jobber bør ikke kjøre hyppigere enn hvert 10. minutt, unntaksvis hvert 5. minutt, men aldri hyppigere

Jeg er 100% sikker på at dette ikke sto oppført da jeg bestilte og betalte for ett helt år !! Jeg er heller ikke blitt informert om endringen på mail etc.

Tidligere sto det bare noe om at det ikke skulle brukes til å utføre tyngre jobber, som f.eks. backup o.l.

Er de ikke pålagt å varsle om slike endringer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive