Test: Smappee - energimåler

4 innlegg i emnet

Skrevet

Smappee har laget en energimåler som måler strømforbruket du har hjemme og viser deg grafer over forbruket. I tillegg kan du koble til trådløse brytere, eller Smart Plugs som Smappee kaller det, for å slå av og på elektriske apparater i huset. Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det at en sluttbruker skal rote inne i sikringsskapet er jeg ikke helt med på,

det er langt fra godkjent og trygt!

Uansett så er dette en god idé, og jeg har gjordt enkelte prøveprosjekter med noe lignende, men jeg er ikke helt sikker på denne.

Hovedenheten vil jo bli overflødig siden NVE tvinger på oss AMS-målere uansett.

Disse vil også kunne gi deg kWh-prisene, noe smappee ikke gjør.

Det som blir spennede i framtiden er nok oppkobling av 'smart plugs'(som de kaller det her) med AMS-målere, og forskjellige sensorer.

Altså muligheten å kunne styre enheter hjemme hvis f.eks. strømprisen plutselig skyter i været (ekstremkulde, eller feil med svenske atomkraftverk).

[PS. Det er alltid problemer og gi personopplysninger i alle former til eksterne tjenester. Denne kan lett brukes til å finne ut når du er hjemme.

Noe som gjør planlegging av innbrudd relativt lett.

Eller hvis AMS-systemet går så langt at det kan brukes i rettssystemet som bevis på tilstedeværelse.]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg glemte å nevne at du faktisk kan oppnå ~15% kostnadsbesparing med å være bevist, og ved å sette opp et energibudsjett for din boenhet. Altså gå gjennom alle strømenheter i huset og finne ut deres forbruk, og vite når det faktisk er nødvendig å bruke disse. (Hvis du ikke kan så mye om strøm så er ofte én kWh-måler til stikkontakt nok for å finne denne informasjonen.) Du kan gjøre dette på papir xD

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er feilinformasjon at vi kun kjører med Delta her i Norge. Dvs 3x230V+jord. Det er mer og mer vanlig med 400V. Da må man bruke 3+N.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive