23. julenøtt 2014

16 innlegg i emnet

Skrevet

Endelig lillejulefaften! Dagen der juletreet kommer inn i stua og pynten kommer på. Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er viktig å holde på tradisjonene. Derfor tar jeg alltid med meg kredittkortet ut og krampehandler dagen før dagen. Ikke fordi jeg er stresset - for all del - men det er rett og slett den perfekte dagen for å få gjort unna julegavene. For skulle jeg mot formodning ikke bli ferdig, så har jeg alltids "selve dagen" å gå på. Så dagen før dagen er dagen for full kontroll! ;-)

(Og godt det er jul bare en gang i året...)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Syntes det er jævlig dårlig at jeg ikke ble nevnt fra gårsdagens nøtt, la ut følelsene mine om iTunes. Ærlig og åpen, men ingen respekt!??

Hihi, over til dagens nøtt da. Dagen før dagen, jeg skal igjen være helt ærlig. Jeg sitter for det meste i leiligheten min, koser meg med litt gitarspill og prøver å skrive på litt sanger om hvor ensom jeg er... så tenker jeg litt og kommer frem til at jeg har 4 ubesvarte anrop og egentlig ikke er så ensom, skulle bare ønske jeg var trist så jeg kunne skrevet en bra følelsesladd sang.

Jeg tar gjerne en tur innom foreldrene mine (som alltid arrangerer selveste julaften) for å sjekke hvordan "stova" ligger. Der er det mye å gjøre, mamma løper rundt, pappa ser på tv'en og min lille søster skriker. Jeg spør litt halvhjerta om jeg skal hjelpe til med noe, men mamma sier alltid nei. Kanskje fordi hun vet at jeg egentlig ABSOLUTT ikke har lyst til å gjøre rent eller dekke bordet, men uavhengig av det så hadde jeg faktisk gjort det.

Jeg går så ut døra av huset, får dårlig samvittighet for at jeg ikke hjelper til, til tross for at hun sa nei. Setter meg i bilen, kjører hjemover og håper at jeg får alt det jeg ønsker meg i løpet av morgendagen. Kravstor som jeg er blir jeg som regel skuffet, og på lille julaften prøver jeg å forberede ansiktet mitt på hvordan jeg skal takle skuffelsene. Men dette får jeg også dårlig samvittighet for, hvordan i alle dager kan jeg bli skuffet når jeg har absolutt alt jeg trenger, og når noen mennesker trenger mat og et tak over hode?

Til syvende og sist så bruker jeg dagen på å ha dårlig samvittighet. Jeg tenker mye på hvor utakknemlig jeg selv er, og hvor mye andre mennesker trenger de små tingene som jeg tar for gitt. Jeg tenker at jeg kanskje skal donere noe bort, men så stoler jeg ikke på en eneste av de organisasjonene, så konklusjonen blir vel at jeg selv skal reise ned til Afrika og bygge en skole en gang i løpet av livet, but then again, ville jeg ikke gjort dette for meg selv?

Rød tråd: dårlig samvittighet for å være i live.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dagen før dagen er alltid en litt kaotisk dag for de fleste. Alt skal ordnes, gjøres i stand.. Ja, du vet hvordan det er. Det er ikke første gang, og ei heller den siste.

Problemet som jeg ser det med julen er at det er for mye fokus på "å selge seg selv", i stedet for "å gi noe av seg selv". Det går en arbeidsdag, du tjener penger og de pengene bruker du til å kjøpe noe til dine nærmeste. Ofte pakker man ikke inn gaven selv en gang. Veldig upersonlig synes nå jeg.

Ofte kjøper man ting vedkommende ikke trenger, for dem har allerede det de vil ha. Det er ikke lenger slik at en venter med å kjøpe seg noe slik at man kan ønske seg det til jul eller bursdag. Vil du ha noe, da kjøper du det når det passer deg.

Poenget mitt er at å bruke de siste dagene før julaften til å handle inn gaver (nærmest impulskjøp som oftest), til sine kjære er en tåpelig måte å ringe inn julen på. Ikke bare er det slitsomt for de som må ta i mot deg i butikken, men det viser også at du ikke har satt av en eneste tanke til de du kjøper gaven til. Julaften er den samme datoen hvert eneste år, og likevel står du her, lille julaften, og leter etter en gave.

Jeg tilbringer julen med familien min, som i de siste årene har arbeidet helt frem til julaften, og noen ganger da også, på den store dagen. Derfor synes jeg det er greit å gjøre noe for dem, slik at de slipper å stresse med det når de kommer hjem. Trøtt og sliten med en bankende hodepine på grunn av alle kundene i butikken, som jeg nevnte over her.

Min rutine er å rydde og vaske hele huset og henge opp julelysene utenfor. Julepynten får jeg ikke lov til å ordne, da min mor skal ha alt på sin rette plass. Nuvel..

Så dagen før dagen tilbringer jeg med en bøtte full i såpevann, en klut og litt julemusikk. Ikke fordi jeg må, men fordi det er slik jeg viser min omtanke til de jeg er glad i ♥

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dagen før den store dagen er alltid er res uten like. Shopping, pynt det perfekte juletreet og ikke minst forbered morgon dagen og resterende juledager.

God jul!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

STakk for seier, det er alltid en stor ære!

Dagen før julaften blir i år en god dag. Den Startet med å game l4d2 til langt på natt, før jeg sto opp tydelig for å ta en viktig telefonsamtale. Så ble jeg å sitte på dataen en god stund før vi skal ha juleselskap med mor og far, nærmere bestemt grøtfest. Det er koselig å se sine besteforeldre igjen og jeg setter pris på den årlige grøtfesten vi har sammen. Når selskapet er over skal jeg møte igjen opp med venner jeg ikke har sett siden sommeren og vi skal se en spennende film sammen. Blir fun å catche opp og se hverandre igjen. Så svaret på dagens nøt blir vel at jeg tilbringer du dagen før dagen med de ting jeg liker å drive på med og med mennesker jeg liker godt. Koser meg litt ekstra i dag. Det er faktisk lov!

590742.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tradisjoner er viktige! Og dagen før dagen sitter jeg på sofaen og ser TV. Faktisk bare det. Før satt jeg bare og så på at moren min stresset noe veldig. Og nå blir det at jeg ser på samboeren min gjøre det samme. Unødvendig stress for å feire jul. Julen varer jo bare i en dag; julaften. 1. juledag kan alt tas ned og pakkes unna.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dagen er kommet for å planlegge hvilke julegaver som skal kjøpes inn i morgen. Ellers går dagen med til å se Die Hard, sove og gjøre seg klar til nattevakt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er jul,og tradisjoner er viktige, uansett hvor sære de er.

Vi er tross alt en nasjon som benker oss foran tv'en for å se en engelsk sorthvitt-film om en nyttårsfeiring før jul hvert år.

En sorthvitt-film med islett av dyremishandling, til og med, om du henger deg på de siste ukers anti-pels propaganda. (OK, det er kanskje å trekke den litt langt å kalle "sparking av isbjørnskinn" for dyremishandling, men det ER noe der.)

Men altså... tradisjoner. Same procedure as last year.

Jeg fortenger alt som heter jul til omtrent første desember. Julekalenderen gjør at jeg begynner å tenke "jul", men det er nesten 4 uker frem foreløpig, så det haster ikke.

I tillegg så blir jo førjulstiden avbrutt av ting som julebord, juletrefester, gamle venner som plutselig husker at man eksisterer og ringer eller stikker innom for å si "hei" og annet sånt som egentlig er ganske trivelig, men tar tid...

Så er den plutselig der, dagen før dagen.

Jeg tilstår at jeg blir like overrasket hvert eneste år, for det er ikke så lang tid siden man åpnet den første luken i julekalenderen, er det vel?

All den tiden man hadde... all den lærdommen man har trukket fra fordums juler... glemt og forsvunnet. Alle planene om at "dette skal jeg gjøre tidligere neste år".
Vel, det er alltids neste år.

Lille julaften går da inn i sitt vanlige spor.
Sjekking av hvem som har fått julekort mot hvem man har fått julekort av. Panikkskriving av julekort til dem man har fått av som ikke har fått noe ennå. Legge på et par stykker til som man ikke har fått noe av, bare sånn for å få et lite overtak mot slutten av året.

Samme med julepresanger. Hvem har man kjøpt til, hvem har man fått fra...
Jeg vet man sier man skal ha noen "reservegaver" liggende, men ... når sønnen til en kamerat plutselig dukker opp med egen pakke istedenfor å være en del av pakken fra mor og far, så kan du regne med han ikke blir veldig glad for å få duftlys som ble en av årets reservegaver.

Så... lille julaften, ut og fikse.
Det er forøvrig slik fiksing som blir dyrt, for vi jukser jo ikke. Vi GJETTER på hva guttungen kan ha puttet i pakken, og forsøker å matche det på tilfredsstillende vis, vi åpner ikke pakken og sjekker. Derfor legger vi på litt for å være sikre.

Så er det en ny runde med bilkjøring rundt med overlevering av reservegaver og nyinnkjøpte "i siste liten"-gaver, mens man kjenner julestresset nærme seg vante høyder.

Julematen, er den i orden? Medisterdeig, type grovmalt og uspedd? OK, hvem kjøpte utspedd medisterdeig og hvem kan dra ut og rette opp i det nå? Hva er alternativet, uspedd finmalt medisterdeig eller utspedd grovmalt?

Juledrikken, er den i orden? Hvem syntes det var en ide å testsmake juleølet til pinnekjøttet i forrige uke uten å kjøpe inn mer? Er polet stengt ennå, eller rekker vi en tur til? Forutsatt at det er noe igjen,selvfølgelig, for det sier seg selv at vi er ikke de eneste med juletradisjoner og derfor litt lite juleøl igjen akkurat nå.

Husket du å kjølpe marsipangris til julegrøtpremien, for det var ingen gris i fjor, og det var krise!

Juletreet er kjøpt inn, men er det pent nok? Er det for sent å bytte det ut med edelgran?

Siste runde med julepynt i heimen. Hvorfor står den store nissen i kroken på kjøkkenet, han har jo alltid stått i kroken på stuen! Vi har tradisjoner å ta vare på.

Rekker vi sette sammen pepperkakehuset eller skal vil gjøre alvor å av å la ungene sette det sammen på julaften? Vi har truet med det i flere år nå, og det kan jo bli en suksess. Men det er jo ikke helt tradisjonl, så man setter seg ned og klistrer og limer.

Pepperkakehuset blir like skjevt som vanlig, og av en eller annen grunn har noen gjort innhug i det nyinnkjøpte juleølet. Det er en viss mulighet for at de to tingene hører sammen.

Om alt går som vanlig har jeg full julestemning rundt den 28.

Akkurat i tide til å begynne å bekymre meg for talen til nyttårsaften. For ikke å snakke om bekymringene for det neste året.
Nå i år blir det sikkert ekstra tøft siden vi har økonomiske kriser, sinte russere, sære politikere og for lite julemat.

Men til neste år skal jeg begynne juleforberedelsene tidligere!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

dagen før dagen, det varierer veldig fra år til år.

i dag har det vært å stå tidlig opp, vaske huset, rense kattedoen, dusje og så komme meg ut for å handle de siste gavene, i dag var det bare to gaver som skulle handles, og i skrivende stund er jeg ferdig med det.

Var en tur innom Ikea og fant en alvorlig fet lampe som jeg mente ville passe strålende i studio til kamerat av meg, så da kjøpte jeg den og på vei hjem stakk jeg hodet innom og leverte taklampen, siden det er IKEA det er snakk om så måtte den jo faktisk monteres også... deretter var det å handle inn mat for den neste uken.

Nå skal jeg bare slappe av, spise noe god mat, se en film og pakke gaver, det blir rett og slett å bare nyte tilværelsen og vente på at den store dagen skal komme. og da blir det tidlig julegrøt besøk med hele familien og senere julefeiring med søster, mor og far samt nevø og niese..

Med andre ord, resten av denne kvelden skal det være beina på bordet, gavepakking, mat og film :)

Gooooood Juuuul :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I dag kommer for første gang et ikke så gla-innlegg fra meg. Det er en påminnelse. Til dere som feirer med foreldrene, om dere er så heldige å ha dem samlet enda. Til dere foreldre som skulle lese dette, og til dere som har en sorgfri juletid.

Jeg er en bortskjemt jentunge, med en (hel)bror. Jeg får mange gaver fra gode venner og familie, og koser meg som mange andre med mat, godterier, musikk og alt som skulle julen tilhøre. Men er det noe jeg aldri helt har klart å satt pris på, som kverker juleånden min, så er det å ha skilte foreldre.

Jeg har alltid dårlig samvittighet fordi jeg ikke besøker den Andre forelderen ofte nok. Men den Andre har funnet den Nye, og fått den Lille. Hvor mye jeg enn elsker dem alle, så gjør det vondt å se foreldrene dine på hver sin plass i jula, og du vet at de aldri noen sinne vil sitte med samme bort igjen, fordi den Andre kan ikke fordra den Ene forelderen. Og den Ene har og funnet en ny, med hele 3 små fra før av.

Neste gang jeg med hånda på hjertet kan si at jula er helt jul igjen, blir nok ikke før jeg sitter med min mann, med våre barn, i vårt hjem, med våre egne tradisjoner.

Jeg skal ikke legge skjul på at juletiden er en skikkelig glad-tid på året for min del, og jeg elsker å bake, pynte og surre rundt meg selv. Men når lille julaften kommer, og jeg reiser for å feire julaften nummer 1 hos den Ene eller den Andre (avhengig om det er partall- eller oddetallsår) dør en liten del av meg. Jeg kommer aldri mer, før jeg selv har etablert meg, til å ha gleden av å vente til 24. desember, den store dagen. Kvelden før kvelden er ikke kvelden før kvelden for meg mer.

Om du er i samme situasjon som meg sender jeg hjerteklemmer og gode tanker (oi, dette ble utrolig klissete) til deg i kveld. Om du er så heldig å sitte sammen med begge foreldrene dine, i en god hjemmesituasjon, blir jeg sinna om du ikke setter pris på det. Om du er en forelder, tenk alltid på barna dine, og sett dem alltid først. Jeg ble aldri spurt om jeg ønsket det slik, det bare ble bestemt.

Beklager til dere koslige ITpro-folk for denne dystre greia i den fine adventskalenderen, men det er noen ganger godt å dele det med mennesker som ikke kommer til å hjemsøke deg med det siden ^_^

Det var vel egentlig meninga at jeg skulle på premiejakt i dag, men jeg synes ikke at en slik kjip klisjé skal ødelegge julestemninga til flere enn de som skulle scrolle forbi meg i kommentarfeltet ;) På forhånd unnskyld til dere, og husk da for guds skyld å nyte denne fine tida, det er som regel kun i kveld jeg tenker SÅ kjipt :D

Good jul fintfolk, og lykke til i premiekampen her i adventskalenderen i morgen, vi ses der :D

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden jeg har vært syk siste uka og ligger milevis etter skjema.
Så er dagen stress fra morgen til kveld. Har allerede vært på to sentre i dag.
Sukk... men så er det over i morgen og det blir jul i år også.
trøster meg med at de har gratis wifi på senterene det gjør kø ventingen litt bedre og billigere!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg gjør huset ferdig til jul så slappe av med kvelden før kvelden på tv :) Koker å ferdig pinnekjøttet til i morra God Jul

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lillejulaften ... dagen før dagen ... eller rett og slett bare arbeidsdagen.

For mendelejevs del er dette "just another day at work". Det er dessverre slik at enkelte må jobbe på disse kjedelige dagene. Slave for næringsliv og stat for at samfunnet skal gå rundt.

Dagen i dag har stort sett gått med til programmering og vedlikehold av maskiner, problemløsing og teknisk support. Alt sammen i et alt i et stort mørkt rom med 34-35 varmegrader, da klimaanlegget plutselig bestemte seg for å ta en tidlig juleferie i morges.

Arbeidsdagens små avbrudd har stort sett bestått i et par kaffekopper, knekking av julenøtter (viktig, viktig), samt irritere meg over den *PIIIIIIP* grønne ingress-portalen rett utenfor vinduet, som forøvrig ble blå for noen minutter siden, da jeg ble lei av padde-fargen).

Når jeg så endelig kommer meg hjem, blir det rake veien inn i dusjen, for å bli kvitt litt kropslukt etter dagens sauna-jobbing Deretter blir det å plassere seg godt ned i sofaen, og der skal jeg bli sittende og slappe av til klokka passerer midnatt og ITpro avslører dagens nøtteknekker samt årets siste nøtt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er så familiekjær at jeg har det best i sofaen med familien hvor vi fjaser, leser quiz, ser Grevinnen og hovmesteren og prater om hvordan det nå var man skulle steke denne ribba igjen... :) Og så klart, pynting av hus og juletre må til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

da springer man rundt som ei høne uten hode å prøver å få gjort alt man ikke har fått gjort , har ikke nytet ett øyeblikk, desverre

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive