16. julenøtt 2014

24 innlegg i emnet

Skrevet

Pinnekjøtt, lutefisk, ribbe, skinkestek og surkål. De kom seg aldri til medisterpølse i ribbefett. Jeg tenker selvsagt på Grandiosa-reklamen med høggerne i hovedrollen. Akk, hva blir det til middag i kveld? Rykter sier taco! Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Reinsdyrstek, av åpenbare grunner.

Hvem vil vel spise selveste Rudolf på julaften!?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

¨her kan man jo briske seg og komme med alskens retter.... men jeg vil påstå at en stykk kaldkokt potet må egne seg lite, ellers spiller det vel egentlig ingen rolle, så lenge folk får i seg mat tenker jeg :)

Gaskaduska (nytt utropsbanneordthingy), klarte jeg virkelig jobbe meg gjennom en hel julenøtt uten å svare.. du hellige juleskinke så kjedelig!!!

Jaja, kommer jo sterkt tilbake nå :)

Tjoheiii

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Urett mot andre

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er nok mnage som er truedne til å mene at Fårikål er en dårlig julerett, siden den hører høsten til, men nå er det jo ikke snublende langt mellom fårikål og pinnekjøtt (eller smalahove, for den del) så det er nok ikke helt riktig at fårikål ikke er julete.
Men de er nok inne på noe likevel, for både surkål, rødkål og for mange sågår rosenkål hører hjemme på julaften, og man kan ha nesten hvilken som helst kål sammen med grønnsalaten, så kål er sånn sett kanskje julens mest fremtredene matrett (tenk litt på det dere)

Men som alle famlier har også denne sitt sorte får, eller man burde kanskje heller si sorte kål. Pyntekålen er riktignok ikke sort, men den er nok likevel svartelistet siden den er den eneste kålen som kun egner seg til dekorative formål, og ikke til spiselige formål siden dens svært bittre smak gjør den så godt som uspiselig.

Så, sånn sett er det vel ganske klart at den misnt egende retten på juleaften vil være en pyntekålsalat, siden ett forsk på å sett til livs denne nok vil gjøre måltidet til en ganske svart og trist opplevelse!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva er den minst julete retten.

Så heldig jeg er som for lov til å foresette matpraten også i dagens nøtt. De fleste av dere har kanskje hørt om siden matprat.no. Den første tanken som slo meg var at den minst julete retten du kan spise er reinsdyr. For du vil vel ikke risikere å spise en av Rudolf fjerne eller nære slettinger i disse herlige juletider? Jeg googlet da reinsdyr og julemat og fant ut at regjeringen faktisk har kjørt en kampanje i 2003 gjennom matprat.no og reklame på tv for å øke salget av reinsdyrkjøtt i juletiden.

De har også laget denne flotte siden med de deiligste retter:

Sitter virkelig noen av nissens motstandere i regjeringen, var dette et komplott fra en liten nisse for å ta over julenissens plass som den store nisse? Vi må støtte julenissen og si nei takk til reinsdyrkjøtt i juletiden. Så svaret mitt i dagens nøtt blir at den mins julete retten er reinsdyr. Og joika boller går faktisk under dette selv om det faktisk bare er noen få gram rent kjøtt i dem …

10850026_10152941274376489_3902278360192

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er jo egentlig bare en annen vri på 1.desembernøtten! :) Alle kan garantert på en eller annen måte knytte det aller meste av matretter til julaften, men vi gjør et forsøk læll (trippelknekk eller ei! ;)).

Jeg jobber som mange andre langt hjemmefra, og gleder meg stort til å reise hjem til jul! Derfor hadde jeg nok blitt ganske deppa om jeg kom hjem etter noen trege siste arbeidsdager før jul, til et bord dekket med paella. En spansk matrett jeg absolutt hadde blitt varm i toppen av sinne å se på et norsk julaftenbord. Verken skalldyr, ris eller blekksprut tilhører julaften, så om mamma hadde foreslått det hadde jeg nok trodd hun hadde blidd gæ'ærn! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det jeg minst ønsker til julemiddag tenkte jeg først Stavangeregg (fiskeboller) i hvit saus. Men det må da være ny grillet reinsdyr karbonader med sommersalat pommes frits. Og blodpudding til dessert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Denne var ikke enkel. Tenker vi på matrett så er det meste med etternavnet –fisk det som lettest går i søpla i vårt hjem. Ta f.eks Lutefisk *brrr* som ligner mistenkelig, i både smak, lukt og konsistens, på varm grønnsåpe. Det er vel ikke noe som siviliserte mennesker tryker i seg på en slik dag?

Rakfisk er jo kun for viderekommende fiskespisere som har nedsatte smak- og luktesanser. Gravetfisk er det kun eldre som spiser med et høyt ønske om å få møte vår Herre innen rimelig tid. Topp tips fra meg: når slike mat "elskere" har vært inne på toalettet og tømt ryggen, bruk noe annet i lang tid fremover. Odøren etter slike etterlatenskaper kan fort vekke døde til liv igjen.

Enkle retter slik som pølse m/brød, gryterett, pastaretter og Grandiosa er også mat som ikke har innpass i vårt hus på denne dag.

Ellers vil jeg si at et sitat fra en av våre store dikterhøvdinger renner meg i hu når dette blir brakt på bane. "du skal ikke så inderlig tåle den urett som ikke rammer deg selv".

Så det får også bli svaret på dagens gåte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det tror jeg må være kokte koljekaker.
Reveåte som forsåvidt ikke er egnet på noen som helst høytidsdager, vanlige ukedager eller helgedager.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tørt brød og saltvann.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sommerkoteletter, så klart. Det blir jo nesten som å jinxe hele julen og vintersesongen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Haha, helt klart grandiosa!

Jeg tror selv grandiosa har gitt opp salget i jula etter den eldgamle reklamen de kjører.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilken rett som minst egner seg på julaften, kommer vel an på økonomien til hver og en, noen må ta det de har eller får, men andre kan velge og vrake.

Skal jeg vrake en rett som ikke hører hjemme i jula må det bli påskeskinke!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Når rett skal være rett, så er alle enhver rett rett, unntatt dersom det skulle være en urett rett. Men dersom det er en urett rett, så er det ikke en rett rett.

Konklusjonnen er derfor at enhver rett som er rett, og som ikke er en urett rett er rett også på julaften. Derfor må enhver rett rett være rett, mens det er rett å si at en urett rett er totalt uegnet på julaften.

Endret av Mendelejev
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nei huff ... dette ble ikke rett ... Beklager dobbeltpost

Endret av Mendelejev
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Stekte værballer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe tror jeg kjører denne så enkel som man kan gjøre den jeg......

Maten min!!! Samme hva det måtte være så er maten min noe man ikke vil spise på julaften. Da tar man heller fjordland som forøvrig ville vært en nedtur på julaften det også. Ikke for at maten er så ille (spiser mer enn middels med fjordland da maten min ikke duger til no!) men man spiser ikke det på julaften!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

".. Og ikveld har je tenkt å ta medisterpølser i ribbefætt."

"Du... skal itte vi hælle ta en slik en pizza Grandiosa?"

"Alle elsker Grandiosa. Vi lik'æn for dæn har mest fyll og fordi den milde grandiosasmaken."

Mange synest at Grandiosa er den minst egna på julafta. Likevel eter over 200 000 nordmenn Grandiosa på julafta. Kanskje nokon av ITPro's brukerar er ein av dei? Muligens. Eg synest, av heile mitt hjarte, at Grandiosa ikkje passar inn til jul. I julehøgtida skal vi, etter mitt skjønn, ete ribbe eller pinnekjøtt. Eg er frå vestlandet og eter sjølvsagt pinnekjøtt(fordi det er jo den klart beste retten av dei to ;) ).

Likevel, så føler eg med dei som ete Grandiosa på julaftan. I feel ya! Det å ha mange små barn, og eit lass av stresselementar i kvardagen gjer at menneske faller tilbake på enkle val. Grandiosa er eit enkelt, og godt valg. I tillegg er det ei "vane" å ete Grandiosa. Og det er heilt safe å servere Grandiosa på julafta for barn. Men, det er ein ting som overgår det meste av alt eg har høyrt i mitt liv. Det er ein ting som ikkje er humant akseptabelt å gjere:

Det er å servere surkål, rødkål, lutefisk, salat, julepølser og kålrabistapp sammen med Grandiosa. Og Grandiosaen er "main dish".. Det... Eg kan akseptere at folk eter Grandiosa på julafta. Men når enkelte(eg nemnar ikkje namn på grunn av sikkerhetsmessige årsaker. PST kjem til å banke på døra di, Fredrik ********) prøvar å julifisere Grandiosaen, då tråkkar du over streken, gamle gode venn!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, mitt første innspill her var blåskjell. Ganske enkelt fordi de skal være ferske og er så "¤&%¤ kalde å plukke på denne tiden av året.

Men jeg tror egentlig hannepannefralandet har rett. Å spise Rudolf (eller slektninger) blir bare helt feil, selv om man da har god forklaring på hvorfor julenissen ikke kommer.

"Pappa, hvor er julenissen?"

"Han blir nok litt sen i år, siden du spiste Rudolf" fulgt av ond latter.

Ingen behov for å kjøpe julegaver der i gården.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For meg er den minst egnede retten på middagsbordet julaften; Biff tartar.

Grunnen er at løklukt/smak blander seg med jule-torsken som forøvrig står på julaften-meny hos oss.

Men, det er mange hensyn som skal ivaretas, og det viktigste er at alle blir mette og fornøyde!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

stekte froskelår

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Grandiosa. Julemat skal være julemat, eller i allefall ordentlig mat og ikke fast-food. Får vi ikke nok av det resten av året, eller? Forøvrig er jeg kanskje forutinntatt på dette området, da jeg ikke liker Grandiosa, men det skal være sagt at jeg ikke ville spist hurtigmat uansett, med mindre jeg satt på en øde øy med kun hurtigmat da, og en ovn å tilberede det i...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Frossen pizza, Kebab, spagetti med fiskeboller, nudler, ... Julematen skal være feit - full av fett som ribbe og hele shitten :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive