15. julenøtt 2014

42 innlegg i emnet

Skrevet

Registrerte meg i etterkant.

Fredrik

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

stort sett sove..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Laget meg en skikkelig god og grøtete risengrynsgrøt! Er så utrolig fysen på julegrøt akkurat nå, men har ikke tid til å dra innom butikken for å handle det jeg mangler. Kanskje et litt kjedelig svar, men hey - det er viktig å ikke glemme de små gledene i hverdagen! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg ville definitivt brukt en ekstra time på å finne et bedre svar på dagens nøtt enn dette. Og jeg ville lest svarene fra de andre nøtteknekkerne før jeg svarte, for ikke å kopiere.

Endret av lodott1
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En time ekstra i døgnet, hva ville du brukt denne på i dag?

«Nesten feller ikke mannen av hesten». Nei da, takk for en fin tilbakemelding på gårsdagens nøtt, hyggelig å lese at bildet falt i smak.

I dag som i går velger jeg å gå for et kort og ærlig nøttesvar. Kanskje er det til og med det som skal til for å knekke nøtten i dag. Jeg går ut i fra at jeg ikke er alene om dette og dette også gjelder alle andre på vår moder jord. Om jeg hadde hatt en ekstra time i døgnet ville jeg fortsette å gjøre de tingene som jeg elsker og som skaper lykke i mitt liv. Det kan være alt fra familie og venner til film og serier for å ikke glemme matlaging!» Det er en stor glede hos meg. Jeg håper du ville gjort det samme som meg. Hva elsker du å gjøre? Jaså, gå ut å gjør det da! :)

Kanskje hadde jeg fått tid til å lage en middag eller to til vår kjære nøttekomite? Legger ved noen bilder av burgere som en venn og meg laget helt fra bunnen av :D

2cijqrd.png1404867_10151967247366489_1768567047_o.j1276268_10151967247551489_1261843432_o.j

Siden jeg dessverre ikke har noen ekstra time så kan jeg i hvert fall ta meg tid til å dele oppskriften med dere:

Hamburgerbrød:
500 gram hvetemel
2 dl vann
1,5 dl lettmelk
½ ts salt
2 ss olivenolje
25 gram gjær

Vi varmet opp vann og melk til kroppstemperatur før vi blandet i gjær og resten av de tørre ingrediensene. Deretter eltet vi deigen og lot den heve til dobbel størrelse. Vi kuttet den i fire like store emner og lot dem heve igjen i noen minutter før vi penslet dem med melk og strødde sesamfrø over.

Brødene ble stekt på 220 grader i 12 minutter.

Pommes Frites:
3 store bakepoteter
2 liter frityrolje

Vi kuttet disse i 1 cm X 1 cm i strimler på 5 cm for deretter å skylle dem og tørke dem i et rent, tørt klede. Varmet opp oljen til 140-160 grader og lot de kose seg der i 10-12 minutter. Så tørket vi dem på en seng av torky kjøkkenrull før de igjen fikk en tur oppi oljebadet, i omtrent ett minutt. Denne gangen på høyere temperatur, slik at potetstrimlene fikk et ekstra sprøtt ytterlag.

Aioli:
Saft av en ½ sitron
5 dl solsikkeolje
3 fedd hvitløk
1 ss dijonsennep
1 eggeplomme
Salt og pepper
Litt olivenolje

Vi hadde eggeplommen i en bolle sammen med dijonsennepen. Skviset ut saften av en halv sitron. Vi dryppet olje forsiktig, mens vi vispet iherdig, til vi omsider kunne helle resten av oljen i en jevn, tynn stråle under kontinuerlig visping.

Vi presset omsider tre fedd hvitløk, med hvitløkspresser, og blandet inn litt olivenolje før vi hadde salt og pepper i herligheten. Den fikk velfortjent hvile i kjøleskap!

Hamburger:
1,1 kg kjøttdeig av storfe
2 ts chili
2 ts spisskummin
1 ts cayennepepper
8 fedd hvitløk

Vi blandet alt sammen for hånd i noen minutter og formet dem i fire like store deler ved hjelp av kjøkkenvekt. Stekte dem i panne i solsikkeolje på middels/høy temperatur i opptil 10 minutter per hamburger. Vi toppet dem med en skive cheddar.

Salat:
Hjertesalat
Tomat
Gul og rød løk

Kuttet dem opp og anrettet på tallerken.

Milkshake:
10 oreokjeks (1 pk)
5 dl lettmelk
2 liter vaniljeis

Vi blandet is og melk i blender og kjørte den glatt, før kjeksen fikk være med på moroa på pulsfunksjon i et halv til ett minutt.

Annet:
Ketchup
Cola
Sørlands Julebrus

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmmm. Det er ikke så vanskelig å vite hva jeg skulle ha brukt en ekstra time i døgnet på.

Jeg hadde lagt en ekstra time til avspaserings-timene mine på jobben, og vips så ville jeg hatt 31 ekstra feriedager pr år.

Regnestykket mitt: 47 arbeidsuker x 5 arbeidsdager = 235 timer / 7,5 timer = 31 ekstra feriedager. Det betyr ca. en måneds ferie i Mexico! Jeg drømmer meg allerede bort!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En ekstra time her, og en time mindre der. Denne evige diskusjonen har vi et par ganger i året, og den er like irriterende hver eneste gang den inntreffer. Hva er poenget med å justere døgnet? Er ikke døgnet perfekt nok slik som det er, med sine 24 timer.

Eneste grunn til at man en gang i blant justerer på antall timer i døgnet, er fordi en eller annen tulling fant ut vi hadde litt for lite å gjøre på våren og høsten, og derfor 2 ganger i året må stille på den fordømte klokka. Blir ikke mye julestemning av det. Nettopp derfor lurer jeg på hvorfor i all verden godeste Herr Nøttegeneral vil ha oss til å justere klokka enda en gang for å få en time ekstra? Er det for å rekke å få inn enda et par ekstra nøttebesvarelser?

Nei, kjære nøttegeneral. Hvis du på død og liv skal legge til en ekstra time i døgnet, så legg timen til den ene av årets dager som kun har 23 timer (så kan du heller stjele den fra det døgnet som er på 25 timer), så slipper vi dette klokkestilletullet.

Skulle derimot Herr General legge den ekstra timen til et hvilket som helst av årets 364 andre døgn, så ser jeg at svaret på dagens nøtt blir veldig klart og tydelig. Da måtte jeg brukt den ekstra timen til å stille alle klokkene i huset.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Denne ene timen i døgnet ville jeg ha brukt på min bortbrelte halvdel.

Hadde det vært sommer skulle det blitt softis i timene under middnatssol. Katten er vill etter iskrem.
Colaen trenger den derimot litt mer trening på.

Siden jeg har det aller meste fra før, ville jeg ha åpnet en flaske iskald glasscola og nytt den ene timen med katten på fanget og cola i hånden og matfatet. En time ekstra hver dag ville jo ha gidd resultater over tid. Aldri undervurder katter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En time ekstra... Hva rekker man å gjøre på en time? Akkurat nå føler jeg at selvom døgnet var en time lenger, ville jeg blitt nødt til å legge meg snart uansett. Hvis jeg derimot kunne fått en time med energi med på kjøpet, ville jeg funnet meg et selskap og gått meg en tur. Ut og se på den fine nattehimmelen, høre lyden av frost under beina for hvert steg jeg tar, og nyte den fantastisk fine julestemningen i Kongsberg på kveldstid :xmas:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En time ekstra... Hva rekker man å gjøre på en time? Akkurat nå føler jeg at selvom døgnet var en time lenger, ville jeg blitt nødt til å legge meg snart uansett. Hvis jeg derimot kunne fått en time med energi med på kjøpet, ville jeg funnet meg et selskap og gått meg en tur. Ut og se på den fine nattehimmelen, høre lyden av frost under beina for hvert steg jeg tar, og nyte den fantastisk fine julestemningen i Kongsberg på kveldstid :xmas:

post-28552-0-34002200-1418670373_thumb.j

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kunne vært greit å heller trekke fra en time fra dagen.. Houh :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

en time ja det er jo bare 3600 sekunder.

me det virker jo så lenge så jeg ville

sånn ca brukt

800 sekund på julevasken

800 sekund pakke julegaver

400 sekund hørt på julemusikk

1600 på innsovning

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

med 3600 ekstra sekunder så ville jeg brukt

900 på julevasken

900 på å pakke gaver

900 på å høre på julemusikk

900 på innsovningen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt en time ekstra i dag så ville jeg brukt den på å svare her, dessverre har jeg ikke muligheten til det... eller? Jeg TAR meg muligheten til det nå.

Trenger litt pause med noe underholdning i all denne julestria!

Det har seg slik at jeg jobber på sykehuset 80 %, med et studie på siden, samt en ekstrajobb som også er på sykehuset. Til tross for at det er eksamstid så er det ikke mye hensyn å få fra jobbens side. Det er likevel litt koselig med så mye på planen, dagene går så fort og plutselig så er juleferien der, er dere ikke enig?

Dagen i dag har startet med jobb fra 8 til 15, så litt lesing til anatomieksamen (som er i morgen) så har det blitt litt forberedelse på en rapport i jobbsammenheng. Den timen som har blitt satt av til det går nå heller til ITpro sin julekalender og litt youtubevideoer... prøver vertfall å se youtubevideoer; bygging i nabolaget - Ergo; ustabilt nett! Denne "rapporttimen" går med andre ord til ITpro og youtube, samt litt banning og banking i bordet!

Dagens nøtt er i grunnen ganske interessant, jeg har av og til stilt meg selv det samme spørsmålet. Hva ville jeg gjort hvis døgnet var en time lengre, eller seks timer for den saks skyld(?). I disse tider kunne jeg gjerne hatt nytte av et en timer lengre døgn, men det blir nok dessverre bare med teorien! Det er likevel gøy å leke med tanken.

På et generelt plan kan man se for seg at en dag med en times lengre døgn ikke er så langt unna virkeligheten, tenker bare på når vi stiller klokka. Hva gjør vi? Jo, vi sover en time lengre... som regel. Men jeg, jeg utnytter denne timen, jeg blir gjerne oppe litt lengre på kvelden, tar meg en ekstra time forran PC'en eller med pensumboka. Tro det eller ei, så blir faktisk denne timen som regel benyttet til noe fornuftig. But then again, hva er fornuftig? Det kan ofte være fornuftig å slappe av, så vell som å lese til eksamen, for ikke å snakke om gitarspilling. Alt har sin fornuft, og konklusjonsmessig vil jeg si at det ikke finnes noe riktig svar på hva man ville brukt denne timen på.

Mitt svar på dagens spørsmål avhenger derfor av mine individuelle faktorer, sett at jeg er klar over at jeg hadde fått en time ekstra vill jeg definitivt tatt en liten innspurt på eksamenslesningen, but then again så sitter jeg da her. Kjenner kanskje ikke meg selv så godt som jeg trodde?

Det er litt flaut, eksamen i morgen, dette er hva jeg ser på:

a184a8322cce621c45a7ac0736ab0560.png

Og dette ligger bak meg:

1aec20b61c8c1646d9bb3928ef138380.png

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som vanlig når dere lager veldig interessante nøtter, så mangler det litt informasjon i spørsmålsstillingen.

I dette tilfellet: Er det bare JEG som får en time ekstra hver dag, eller er det en time til alle? Og er det en time ekstra hver dag, eller er det en time ekstra bare i dag?

Så, i et forsøk på å gjøre en grundig jobb med oppgaveløsningen og, om ikke annet, vinne nøttegeneralenes respekt:

Hvis alle fikk en ekstra time hver dag, så ville vi alle vært like ineffektive som vi er nå. Vi ville være vant til det, og vi ville klart å fylle den "ekstra" tiden med de samme mer eller mindre tanketomme tingene vi fyller tiden med til vanlig. Så om alle hadde en ekstra time hver dag, så ville jeg ikke merket noe til den i dag. Selv om jeg KANSKJE ville følt at jeg hadde litt bedre tid til daglig.

Hvis alle fikk en ekstra time i dag... vel, det blir vel omtrent som denne håpløse sommer/vintertiden som blir dytter på oss hvert år. Uten sommertid.
Og hva gjør vi alle med den "ekstra" timen vi får hver høst? Absolutt ingenting. Men vi er litt mer våkne den neste uken, om jeg husker rett.

Hvis jeg alene fikk en ekstra time hver dag, så skulle jeg nok vite å bruke tiden til noe mer fornuftig. Da skulle jeg virkelig bli vellykket fordi jeg skulle bruke den timen til alt det jeg nå sitter og ergrer meg over at jeg egentlig ikke har tid til. Det ville vært noe!
Kanskje jeg til og med kunne tatt patent på den "hvordan få en ekstra time om dagen"... eller kanskje ikke, for da er vi tilbake på det første scenariet hvor alle har det og ingen derfor utnytter det.

Så... hvis jeg var alene om å få en ekstra time... så var det fort et spørsmål om jeg fikk tid til å forberede meg eller ikke. For uten forberedelser... mer "i morgen har du en time ekstra" er omtrent som når man plutselig får en time fri på jobben... Man blir overlykkelig (vel, kanskje ikke alle, men jeg er rimelig fornøyd med det) inntil jeg ser at den "ekstra" tiden bare blir borte, sånn helt uforklarlig.
Om jeg derimot fikk planlagt at "du har en helt egen ekstra time den 15.12.14" så ville jeg brukt den timen til planlegging.

Planlegge sånn at jeg kunne bruke resten av tiden frem til jul på de tingene som virkelig betyr noe.

- kontakt med familie og venenr

- julepresanger til samme

- en runde innom frelsesarmeen (ja, jeg VIL, men jeg får aldri tid.)

osv

Med en hel ekstra time som var bare MIN, hvor den tiden ikke gikk ut over NOE annet jeg hadde tenkt å gjøre... så ville den beste bruken av den tiden altså helt klart være å planlegge hvordan jeg kunne bruke all den andre tiden jeg har.

For en time er ikke allverden... men en time planlegging av resten av tiden, DET ville være perfekt.
Tror jeg.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Én ekstra time i døgnet ville gitt mindre stress, mer tid til mine nære og kjære. Jeg ville tilbragt tiden på å ha ordentlig kvalitetstid sammen med kjæresten min, og på å planlegge tiden fremover. Kanskje jobbet én time ekstra hver dag for å få råd til en utenlandsreise med familie og kjæreste! Kvalitetstid med familie og fremtidig mann. Det er kos, det!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dratt til leiligheta mi med seng og ting slik at jeg kan flytte inn ^-^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive