15. julenøtt 2014

42 innlegg i emnet

Skrevet

Den siste komplette arbeidsuken før jul er nå begynt, og selv om det enda er god tid til å gjøre unna noe, er det andre ting som haster mer. Den som er flinkest med tidsmagi, er den som er vinneren i julen! Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

post-32795-0-72081200-1418598610_thumb.j

Den timen ville jeg brukt til denne vinkende karen.
Det hadde rettferdigjort all den tid jeg bruker forran skjermen....
Slenger beina opp i sofan, en iskald glass Cola og pc`n, alltid tilstede!
Så er det denne stakkarn her da, som vinker til meg.
Kan vi ikke gå tur da? Hva med å leke?? Trene litt? Sjekke damer??
Han syntes jeg er ganske kjip når jeg sitter forran skjermen.
I bladt får jeg en dytt på armen så colan spruter over tastaturet, 55 kg hund har kraftig snute!!
En påminnelse om at jeg bruker for mye tid på denne dingsen og for lite på denne trofaste vennen min.

Men når sant skal sies så har han ikke så mye i mot å krølle seg sammen (yea right) å ligge oppå beina mine (som DØR) mens jeg sitter å trykker :D Bikkjer er egentlig ganske dovne!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmmm en time ekstra. Tja, er jo dame, husmor og effektiv, vant til å multitaske, en kløpper til å planlegge og et råskinn til å gjennomføre, så da tenker jeg den ekstra timen vil gå med til: å bake krumkaker, strikke en genser, drikke en god kopp te mens jeg småprater med gubben, lese nettavisene, surfe etter et par bra adventskalendere på nett og få trent litt mens jeg hører på radio rock.

Hvilket burde generere to ekstra timer på tirsdag, fire på onsdag og sånn går no dagan. Og plutselig ble det lenger til jul. Gleder meg til julaften, jeg, så jeg vet ikke om det tilbudet var så attraktivt likevel.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg ville brukt den ekstra timen på å ta med lillebroren min ut på en skitur, kost oss ordentlig, før vi hadde rundet av kvelden med en koselig film på TV!
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ville sovet en ekstra time.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oi, oi, oi. Nå snakker vi. Om døgnet fikk en ekstra time til og jeg fikk disponere den fritt så ville jeg tatt med mine døtre for å lære dem litt om Julen og om hvordan man skaper ren og uforfalsket julehygge. Nå tenker sikkert noen at Julen kommer ve uansett hva man gjør og ikke gjør, og det er riktig det. Men Julehygge kommer ikke av seg selv.

Julen er jo en hyggetid og det hyggeligste av alt er jo at Nissen kommer. Men skal man skape Julehygge så er det vel ingenting som står frem med større pondus en et overpyntet Juletre.

Og nettopp her har jeg noe å lære mine døtre. Ikke hvordan man pynter et tre, neida det har de vært med på i mange år. Men rett og slett hvordan man får tak i det perfekte Juletre.

For et slikt tre kan man ikke bare fise rundt på kjøpesentrene og handle inn fra suspekte Dansker. Nei, her må det mer tradisjonelle ting til. Nemlig den gode gamle, og ufeilbare, juletreslangen.

For dem av dere som ikke har drevet med denne formen for Juletre henting er det vanskelig å forklare alle de små, og store, utfordringene som kan dukke opp underveis. Og som må takles der og da. alt fra å vasse i dyp snø, ikke bråke med verktøyet, vanskelig parkering, til kjedelige konfrontasjoner med treeier, samt ugunstige møter med andre ute på samme "oppdrag" som deg selv der man prøver og snakke de andre vekk fra dine "jakt" områder.

det er Multitasking på grensen til det umenneskelige når ting begynner å dra seg til.

Et er å finne et tre som vi kan vise til "hennar mor", noe annet er å få det saget ned, løftet ned til veien, surret det på taket til bilen og fraktet hjem. I mørket, helt stille, og ikke helt, skal vi si, patent etter den siste smaken av hjemmelaget eggelikør.

Men det er verdt alt når det står og skinner for oss der i stua.

Så det er det jeg ville bruke en ekstra time til i døgnet om jeg fikk det. Så det er kanskje like greit at jeg ikke får det.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er et lurespørsmål.

Om dette døgnet skulle hatt 25 timer, da hadde man forskyvet alt av tid til et kaotisk nivå. Det hadde endt opp med at neste døgn ville bare hatt 23 timer, og døgnet etter der igjen ville ha stabilisert seg til 24 timer. Med andre ord vil det bare være 24 timer i døgnet, med mindre menneskerasen bestemmer seg for noe annet.

Det er dog lett å skape en ekstra time i døgnet, kun for deg selv. Jeg sier ikke at det er lett å gjøre det, men muligheten er der. Jeg skal la dere henge litt på denne tråden før dere får vite hvordan dere går frem for å gjøre det, for først vil jeg gjerne utdype mine tids-konspirasjoner, nå som jeg endelig har noen som leser det jeg skriver.

Tid eksisterer ikke. Klokken eksisterer. "Tid" er bare noe vi har kommet til enighet om å bruke. Vi har delt dagen opp i små, små biter, og har blitt programmert til å følge dette prinsippet om tid, som om det var ekte. Vi er blitt slaver av tiden, og det gjør oss ikke noe.

Med andre ord, for at det skal oppstå universelt en ekstra time dette døgnet, da måtte det ha vært enten i overgangen fra sommertid til vintertid (normaltid), eller hele verden måtte ha blitt enige i å legge til en time ekstra. Det er ikke lett å få til noen av disse, så her er fasiten:

Om du vil ha en time ekstra i døgnet, stå opp en time tidligere!

Jeg står allerede opp kl. 07:30, og det er søvn en sliten student trenger.

Med andre ord, jeg ville brukt den "ekstra" timen på å sove, slik at jeg blir uthvilt, og ikke er gretten for alle andre jeg møter på.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jepp, som nemnt i ingressen, forberedt meg til eksamen. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Må definitivt si meg enig i at tiden ikke strekker til alltid.. som ivrig våpentekniker under utdanning i det grønne liv jobber vi tidvis 26 timer i døgnet, 8 dager i uka.

Med en time ekstra i dag, hva ville jeg gjort?

Jeg ville kanskje brukt timen før jobb, når det gretne mårratrynet mitt skremmer samboeren til h*lvette ut av senga, og jeg drar meg halvnaken bortover gulvet mot kaffemaskina som om det var selveste Gollum som var på besøk.

df0ff33f266f32214d219b927452e45fc1dffeae

Med en time ekstra kunne jeg kanskje tatt meg tid til å nyte morgenkosen! Små ting som å legge seg på varmekablene på gulvet på badet, skrape dagens luke i flax-kalenderen, og kanskje kose litt med den trøtte, vettskremte stakkars samboeren borti sofakroken..

Ellers kunne jeg tatt den ekstra timen på jobb! Ikke at jeg tror de andre hadde vært helt fra seg av lykke for å være en ekstra time på jobb en mandag, men det hadde jeg fikset med pepperkakene og kransekakepinnene jeg lagde i går (HUSMORPOENG, BOOYAH!). Vi kunne tatt oss tiden til å gjøre noe ekstra på den timen! Som for eksempel å dekke troppssjefens bil med postitlapper, le av medelever som må vaske dassen etter helga (og julebord) eller bare ta tiden til å sette pris på at jeg reiser hjem tidlig fredags morgen, som gjør at jeg slipper julevasken. Det er kjempetristWOOOHOOOOOOOOO!!! :D

Eller.... Jeg kunne tatt den ekstra timen etter jobb. Bruke tiden på å sette pris på de små tingene i livet! For eksempel 161 cm lille meg. Kanskje gjort krav på litt flere husmorpoeng ved å vaske eller lage mat? Kanskje bare gravd meg ned i sofaen med en rykende fersk kopp julete med itpro (smigre, smigre) på dataskjermen og jul på månetoppen på tvskjermen.

Kanskje jeg skulle tatt meg tid til å trent mer, spist litt mindre, funnet kuren til kreft, utslette fattigdom og hungersnød, polstre alle stol- og bordbein i verden (slik at ingen sparker lilletåa si i dem), holdt blinklyskurs for dumme bilister, holdt reflekskurs for dumme "myke trafikanter" og holdt DETERENJÆVLASYKKELVEIRETTVEDSIDENAVDEGDINFLATPANNASOPPkurs for dumme syklister. Jeg skulle definitivt grublet over hvorfor jeg er til, og tatt opp de særdeles viktige kampene i alle Facebooks kommentarfelt i denne tiden av pelsdrift, palmeolje og..julekaker (jeg gikk tom for fantasi et øyeblikk). Jeg skulle blitt et nytt å bedre menneske på denne timen, jeg skulle blitt en bedre soldat, en bedre kvinne, kjæreste og et bedre individ!!

I den virkelige verden, though;

Sovet. Jeg ville brukt en ekstra time på å sove.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jøssenavn! En hel time ekstra! Det kunne jeg brukt på mye!

Det hører med til historien at jeg er student. Som student er ikke jula noe du ser frem til. Som liten telte man ned med antall gjenværende dager til julaften, gjerne i form av en adventskalender. Det var gode tider det! Nå er hver eneste luke jeg åpner et skritt nærmere angstanfall og "stripping som yrke er ikke så ille", da spesielt de sjokoladene som møter dagens lys på henholdsvis 3., 8., 12. og 17. desember. Gjett når jeg har hatt eksamen? Riktig.

Så, jeg skal ha eksamen i (hva het det igjen?!) finansiell økonomi om to dager. Under 48 timer til jeg får skrive meg til kramper om opsjonsstrategier. Yay. Vi kan jo se på hva jeg bør få gjort før den tid:

1. Lese

2. Regne

3. Spise næringsrik mat

4. Sove 7 timer og 38,4 minutter for optimal søvn

5. Ta KORTE pauser

6. Se det positive ved å få gode resultater og god jobb, som resultat av punktene over.

7. Jeg bør også få satt opp resten av julegardinene i stua, det tar seg dårlig ut når 1/3 av vinduene er i tacky julegardiner fra atten-hundre-blomkål og resten lys bæsjebrune med funky mønster. Stylish.

Hva jeg faktisk gjør er en helt annen verden, pizzabakeren og Toro ferdig risgrøt tjener bra på dette. Det kommer vell ikke som noen stor overraskelse at notatene er såvidt bladd opp, kalkulatoren er klar (i sekken) og søvnen ble kanskje gode 11 timer. Altså har jeg vært veldig flink til å ta pauser. Jeg bare elsker pauser! Det har også gått litt mye i vin, en må jo ikke glemme å belønne seg selv i eksamenstiden! Dette er noe jeg fikk med meg fra "Studer smart" bøkene, resten om hvordan man behandler pensum o.l. hoppet jeg galant over.

En time ekstra bør jeg bruke på å gjøre noen av "Hva jeg burde gjøre"-punktene, men la oss nå være helt klare på èn ting: Det kommer ikke til å skje.

Når det kommer til den siste eksamnen så er jeg en mester i å utsette det som utsettes kan, prokrastinering om du vil. Etter et par google søk så viser det seg at ordet prokrastinering faktisk betyr "utsette viktige ting til fordel for å onanere", Facebook statusene om "VM i prokrastinering!" ga plutselig et helt nytt syn på ting. Nu vel, personlig skal jeg utsette ting, men det er til fordel for noe mye mer nyttig som vin, The Walking Dead og telle håstråa på katten.

Det nytter ikke å gi meg en time eller en dag/uke/måned ekstra, for jeg vil bruke det på det jeg er flinkest til - ingenting og candycrush (er på level 379, det er jo en seier i seg selv).

Den timen burde gått til de som faktisk trenger det, for det er ikke meg. Denne jenta skal ha et hatforhold til studweb og dens kunngjøringsdatoer denne julen, whitetrash gardiner som er et halvhjerta forsøk på "julestemning" og faen det var de julegavene også! En time vil ikke endre på noe av det, men det er greit, for dere vet - man skal nyte hver eneste dag som om det var den siste.

Hæshtag YOLO :xmas:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde nok brukt den timen til å lage mat på nytt ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En ekstra time ville bli brukt til å komme opp med en mye bedre løsning på dagens julenøtt!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dersom jeg hadde hatt en ekstra time. Hadde jeg brukt den til å koble helt av, ifra en ellers veldig hektisk hverdag.

Jeg hadde brukt den til å sette på god musikk, ikke julemusikk, men god musikk. Deretter hadde jeg bakt noe godt, eller laget en god biff, sammen med noe godt øl.

Tatt en komplett "time-out" med andre ord.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis jeg hadde en time ekstra i dag skulle jeg viet alle 60 minutter til samboeren min.

Jeg har vellvillig overlatt store deler av alt husarbeid og matlagning til denne karen de siste ukene, på grunn at jeg dette semesteret tar et helt års lesning og eksamener i ett. Så kort sagt så ses jeg og samboeren når vi våkner og når vi legger oss. Han hører smilende på sytingen min og har i tillegg den mildt sagt ubehagelige jobben med å sørge for at jeg kommer meg opp av sengen når alarmen går av om morgenen. (Jeg er veldig heldig at han enda ikke har stukket fra meg pga. dette).

Jeg ville brukt timen på å kaste skolebøkene ut av sengen, gi han en øl og en massasje ettefulgt av noen "voksenmorsomheter". Ellers brukt den lille tiden på å snakke med han og høre om dagen hans og hvordan han faktisk har det. Det fortjener han, spesielt etter i morges når alarmen gikk.

Endret av katjakatt
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om døgnet hadde en ekstra time, så ville året hatt færre dager, derfor jeg ville nok fortsatt sittet her overtrøtt på koffeinrus med alt for mye pensum igjen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde jeg hatt en time til kunne jeg spilt enda mer Dragon Age Inquisition!

Jobb og søvn får man jo ikke gjort mye med uansett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Døgnet har allerede en ekstra time, det er bare det at vi (dere) ikke er klar over det (før nå). Denne timen kalles "Alvetimen"

Alle går rundt og snakker om denne "snille" julenissen, og alvehjelperne hans. I virkeligheten brukeren han oss alle til å jobbe gratis med å lage julegaver, det er vi som er alver. John Blund jobber på parti med nissen, for å dope oss ned slik at vi ikke husker noen ting om denne "Alvetimen". Grunnen er at også nissen begynte å slite med kostnader, og etter flere omganger med outsourcing med påfølgende skuffende resultatet (som igjen medføre at troen på julenissen har sunket, spesielt blant voksne, de siste 20-30 årene) måtte nissen tenke nytt.

Hadde jeg fått enda en ekstra time ville jeg ha brukt den til å undersøke og finne endelige bevis på at "alvetimen" eksisterer, det ville jo ha forklart hvorfor så mange av oss fortsatt er trøtte morningen, vi er jo de flinkeste "alvene"

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I dag ville jeg brukt den ekstra timen til søvn. Fikk bare 4-timers søvn sist natt, og i dag har stakkars meg gått rundt på kontoret med blodskutte øyne og hes stemme. La meg faktisk tidlig i går - allerede ved 11-tiden - men siden samboeren skulle reise i dag og måtte stå opp i 4-tiden, så måtte jeg - som den gentleman jeg er - opp for å koke kaffe til henne mens hun utførte morgenstellen og pakket ned det siste som skulle være med på reisen. P.S. Hun glemte selvfølgelig mobilladeren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe. Jeg har sovet ca to timer i natt, så jeg hadde sikkert brukt den timen på å sove.

Jeg burde brukt den på å kjøpe noen flere julegaver, pakke inn gaver, vaske kjøkkenet, bakt julekaker, sjekket juleantrekket til hele familien og trent...... og så videre, men heldigvis er ikke livet bare burde-burde!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om døgnet hadde hatt en ekstra time hadde den blitt brukt til juleforberedelser i en hektisk førjulstid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En time ekstra?...

en time ekstra for å nyte frokosten om morgenen.

eller bare sove en time lengre :P

i dag ville det vel vært å jobbe med eksamen en time til.. hver time er viktig i eksamensperioder :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En time ekstra i år hadde rett og slett vært fantastisk.

Dagens her i musikktroppen på Huseby er lange.

Kl 06:00 er det opp og farte.

Vi har alltid noe som må gjøres.

Selv når tjenesten er ferdig Kl 20:00 må vi bruke de siste 3 timene før rosignal på å forberede neste dag for ikke å havne bakpå.

Så hadde jeg hatt en time ekstra denne julen hadde jeg nok brukt den på å være med familien og kjæresten!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

SOVE!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

..

Endret av Newfarm
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde jeg bare hatt en time ekstra dette døgnet. Mitt i eksamensstresset og samtidig full jobb er det liten tid til overs for noe som helst fritid og gleder - likevel tar jeg meg tid til å bli med på denne konkurransen med et avbrekk i lesingen.

Julen nærmer seg, og de fleste av mine venner har allerede tatt del i flere sosiale happenings. Dum som jeg var, trodde jeg det skulle gå greit å ha både full jobb og ta opp fag samtidig, men lite tid er det til overs. Førjulstiden har kanskje vært tung så langt for meg, men jeg vet at i enden av tunellen venter det alltid noe godt. Så meg er det ikke synd på.

Derimot er det en person som virkelig kunne trengt litt ekstra omtanke - min autistiske venn som ikke har så mange i denne førjulstiden. Når valget står mellom å lese til eksamen og vise omtanke for han står jeg ovenfor et vanskelig valg. Jeg vet at han så inderlig skulle ønske noen var der for han, men han har vanskeligheter for å si i fra og jeg må virkelig prioritere tiden min.

Julietiden handler om å spre glede, og ingen skal føle seg oversett. Hadde jeg hatt en time ekstra i dag ville jeg brukt det på han.

Ønsker dere alle en riktig god jul :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive