14. julenøtt 2014

8 innlegg i emnet

Skrevet

Øyeblikkene med Martin er noe som ofte kan oppfattes som en pinlig affære. Mest på Martins vegne, som holder ut berettelser om en Bergensers hete øyeblikk. Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

uhmm.. der tok dere meg litt på sengen.. øøø.. mitt heteste.. juleminne.. dang, nei det vil jeg ikke utlevere sånn helt uten videre... der inngår det ting som ikke tåles å lese på trykk...

men jeg kan vel kanskje si at jeg hadde en enda heter april måned.... en gang i 2008 eller 09... husker ikke det helt... men samme dag som G.O. Sars, det nye fartøyet som Havforskiningsinstittuttet skulle døpes, da brant kjellerleiligheten i huset jeg bodde i realtivt mye.. det var jo etter jul.. og det er vel det nærmeste av de hete juøeminnene jeg har og ønsker å si noe om... ellers har jeg noe seriøst oppvarmede minner.. og de er heller ikke for alles øyne å skue ;)

ha en brennheit jul allesammen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har satt fyr på duken under en førjulsfest. Et hett juleminne på alle vis. Husker særlig godt den brennende følelsen i kinnene, for å si det sånn...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det må nok bli den gangen jeg sølte en hel kopp med varm te i fanget. Ganske hett! ;) Heldigvis kom jeg fra det med både liv og lemmer i behold, selv om det samme kanskje ikke kan sies om kjolen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som Jarjo er inne på, det er "hett" og det er "HETT", og noe kjenner man ikke for å brette ut på disse sidene.

Noe som rent logisk egentlig burde bety at mitt bidrag her strykes, siden jeg da starter med å si at jeg IKKE kommer til å svare sannferdig på oppgaven, men må nøye meg med "det nest heteste juleminnet".
På den annen side, sagt med Jokkes utrolige sans for å treffe rett:

De beste sigarettene var dem som jeg røyka i smug
Og de beste knullene var dem som bare var ljug

Og som svoren ikke-røyker (noe man lærer under oppveksten med kjederøykende foreldre og 4 timers biltur til hytta)... noe må man jo kompensere med.

Juleminneaktig er det fristende å trekke frem
- min tantes marsipankake (som ikke var marsipan, men ost, fant jeg ut etter å ha tatt et uforholdsmessig stort stykke. Som jeg så måtte spise opp, siden jeg hadde tatt det, sa min mor. Ikke hett, men jeg kjenner ennå litt på rødmen i kinnene da hele resten av familien gikk fra bordet mens jeg satt igjen i en time og forsøkte å trykke i meg ostekake... Jeg trykket i meg den siste biten, gikk på toalettet og kastet opp, og gikk til sengs. En øvelse jeg ikke gjentok før jeg begynte å drikke alkohol.
- Min kjederøykende fars forsøk på å ta en røyk gjennom nissemasken. Det var ikke særlig hett for meg, jeg var 4 og kun en tilskuer, men nisseskjegget ble ikke det samme etterpå. De prøvde å fikse det med bomull fra medisinskapet i gangen, men det ble ikke helt bra. Og min far startet de neste julemiddagene med 4-5 sigaretter på rad før han skulle ut og "lete etter nissen", sånn for å stagge røykesuget litt... Han hadde en het jul, i alle fall. Og en søt, nisseaktig rødfarge på venstre side av ansiktet noen dager.

Det tok en stund før jeg skjønte min mors "og der sto nissen i lys lue" når hun gjenfortalte historien. Luen var jo vitterlig rød!

- Min brors forsøk på å redde juleribben da min mor tok den litt skjevt ut av ovnen. Han reddet den, men måtte spise med hansker på resten av julen, for det var visst litt hett det der.

Ok, det var visst det jeg hadde av familievennlige hete historier som jeg ikke er for flau over å stå ved.
Den heteste er nok nissemasken, for mye av min fars rødfarge den kvelden hadde ikke med letterre brannskader å gjøre, men med at han var rimelig flau over det hele. Så "dobbelt så hett", altså.

Av og til er det godt det bare er jul en gang i året.

S

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det må være når jeg feiret jul i Florida, på alle måter.
Både tempraturen ute og tempraturen som steg når man satt å titta rundt på stranda det :D :D :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om jeg forteller om mitt heteste juleminne så vil det ikke lenger være mitt, men våres. Så jeg tror av egoistiske årsaker så blir jeg nødt til å holde minnet mitt for meg selv. Er vel litt fint på en måte det også?

original.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mitt heteste minne var nok min første jul borte fra mor, da jeg skulle feire jul med min samboers familie. Vi hadde jo da en felles datter og man plikter jo å ta med barnebarna til "bestisene" i jula.

Lite visste jeg at dette skulle dreie seg om liv og død, da man allerede på lille julaften ble utsatt for første drapsforsøk fra svigermor; nemlig mandel i julegrøten. Lite visste hun at jeg hadde en svulmende på grensen til dødelig nøtteallergi: så denne jakten ble mer som en russisk rullett for meg, der jeg måtte finkjemme hver skje for å finne den kamuflerte mandelen. Her hadde snikmorderen gjort en god jobb.

Heldigvis slapp jeg unna denne gangen, men jeg innså at dette måtte være et komplott fordi vinneren fikk en marsipangris; altså nok en dødelig overraskelse der altså. Svigermor var sikkert skuffet, men ilden ville ikke stilne....

Hvert lite bord, skjenk eller vinduskarm i svigermors hus bugner av de sju slag. Hadde det vært for mye å bedt om ett slag uten nøtter i, for eksempel en smultring? JA, tydeligvis!

Nei når jeg skal ha noe å kose meg med til kaffen er det Freias twist som gjelder, her har altså svigemor finnet noe som bare har spor av nøtter... altså som vil holde meg sånn passe ut av spill med rennende nese og sviende øyne som gjør at jeg legger meg tidlig.

Som dere skjønner er det ganske hett å være allergiker på en fremmed plass, der du ikke blir ivaretatt på samme måte som hjemme hos mor med hensyn ifht. mat o.l. Nei hos svigermor er det geværild fra alle kanter og man skulle jo tro at hun fikk dette med seg og forandret tradisjonene litt for å slippe sykebilbesøk på julaften. Det har gått 14 år siden første gangen jeg var på besøk i jula, vi feirer jula der annet hvert år... og hver lille julaften starter vi på med julegrøt og mandel-jakt igjen.

Jeg legger 113 som hurtig-tast på telefonen min i år:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive