9. julenøtt 2014

23 innlegg i emnet

Skrevet

November har vært her, lagt igjen sludd, ser solen går ned i svarthvitt. Gatene her har bare brente broer, i kveld blinker byen som et mareritt.

Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når snøen laver ned ser eg ut vinduet og koser meg med synet av tett snøfall på scenen i mørket under et gatelys. Eg ser på fjellene i øst og drømmer om helikopter-turer til topps for så å svinge meg nedover på snowboard i pudderet. Eg ser på den gamle damen som bruker sparken hun rasket frem fra kjelleren sin, når hun skal handle på butikken. Eg oppfordrer til snøballkrig med naboungene. Eg måker innkjørselen til bestemor. Eg leter etter ulvespor i utmarken. Eg lager snøhule. Eg KOSER meg. Og sist men ikke minst: eg sjekker www.yr.no om det kommer mer snø;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når snøen laver ned settes hele familien i sving:
Barna får små koster, kona får en spade, "å'n" far starter snøfreseren.
Etter at gårdsplass og innkjørsel både hos oss og en skrøpelig nabo er tatt, skal terrasse og veranda tas, før snøen på parabolen fjernes.
Etter dette er det kakao- og kaffetid, mens det knitrer i peisen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er ekstremt mange ting jeg gjør når snøen laver ned, det kommer bare an på når det skjer.

Det kan være alt i fra å spise, sove, lese, dusje, se en film..

Derimot så skjer de nevnte aktivitene bare om jeg ikke er klar over at det snør.

Idet snøen faller ned fra de millionvis av stjerner for første gang, da stirrer jeg ut vinduet og ser på at landskapet forandrer seg fra mørkt og trist til lyst og hvitt. Det endelige rushet som alle har i juletider stopper litt opp (bokstavelig talt.. Kø!) når de ser snøen dale ned. Alt blir så stille og fredfullt.

Så når snøen laver ned i juletiden, da får jeg roen i meg, og da kommer julefølelsen. :xmas:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da leter jeg etter innleveringlappen som jeg har mistet for snøskuteren som butikken som skulle reparere har rotet bort...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

oops: forrige innlegg: "snøskuter" skal være "snøfreser"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det første jeg gjør når det begynner å snø er å begynne og huffe meg. Det er nemlig viktig å gi fruen i huset tydelige signaler om at snømåking er noe som hører mørkemannen til. Det gir meg langt bedre kort på hånden når klesvasken blir tatt opp som tema.

Så etter en god halvtime med kverulering der jeg ønsker snøgudene til en langt varmere plass, og i trygg forvissning om at fruen nå har hørt det, tussler jeg ned i kjelleren for å ta på meg varmedressen.

Så er det ned i garasjen for å pusle litt med min kjære Yanmar. Den er, som meg selv, ikke av nyeste modell, men har enda en viss sjarm og er enda kapabel til å bite kraftig i fra seg. noe som en del sparkstøttinger, plastleker, snøspader og gjenglemte votter og luer har smertelig erfart. Den tygger seg gjennom det meste som ligger under det hvite teppet med stor appetitt og bare jeg gir den bensin nok så brummer den fornøyd videre.

så snøfall hos meg betyr at jeg nok en gang skal ut på tur med "han" Yanmar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ute er det vått og kaldt, inne er det vintersport på TV, alt er mørkt og trist. Snøen er djevelens gave til menneskene.

Når snøen laver ned så gir jeg opp å være ute og skaper heller kos inne. Jeg tenner lys, baker kaker, speker pølser, brygger øl og koser meg foran en knitrende peis mens jeg venter på våren :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når snøen laver ned sitter jeg og venter på at kommunen kommer og måker slik at jeg kan ta innkjørselen. Det værste som finnes er å nettopp ha måkt innkjørselen og så kommer kommunen og freser den full av snø igjen.

Btw: Jeg likte veldig godt favoritt julesangen din. Du har ikke tilfeldigvis en spotifyliste med lignende rolige jazz/blues julesanger?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er nok mest glad i å oppleve snefallet fra en varm sofakrok med te i hånden :) Likevel ønsker jeg meg alltid snø til jul, og koser meg med at den kommer!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når snøen laver ned setter jeg meg litt nærmere Linux maskinene mine og varmer meg i gløden fra skjermene mens jeg hører på vaktmesteren som sliter med snømåking utenfor.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kjøper antiflass shampoo

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når snøen laver ned, da sitter jeg inne og ser på håndball EM eller VM, ettersom dette går i to uker frem mot jul så er det nok det jeg gjør på, eventuelt så sitter jeg og lager musikk, eller kanskje jeg til og med sitter og svarer på Itpro.no sin julenøtter, akkurat nå vet jeg faktisk ikke.. I skrivende stund ser det ikke ut til å bli noen hvit jul her jeg er, her er det regn og noen vind som gjelder.. litt kjedelig, men sånn er det..

Jeg håper bare at jeg kan sitte inne og nyte det at det laver ned utenfor vinduet, og ikke tenke på at jeg imorgen tidlig må ut i dette og kjøre, hvis jeg kan finne igjen bilen da, etter nysnø leter de fleste etter biler som er gjemt under en mengde snø fra både oven og fra brøytebiler.. men i det at det laver ned er det bare deilig å kunne sitte inne og nyte synet av den ellers hvite gleden som kommer dalende ned og legger seg tungt på grener fra trær og fyller en ellers mørk aften med litt lys og en følelse av glede... altså, det er helt til man skal finne bilen... da er det fort dò òh..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Går tur med bikkja!! Han elsker snø!
Kanskje ikke så spennende men sånn erre!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gjør klar snøfresen for å blåse snøen fra min oppkjørsel til naboens. Problem afviklet. Eple@Roboter gamle rev, du har gjort det igjen!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

lager engler

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når snøen laver ned, tenker jeg hadde teknologien vert på plass der snøen kommer fra hadde den holdt seg unna veier og fortauer, tenk så mye ergelser som kunne vert spart. Men jeg må nok si jeg finn frem snømåke og hiver det bort fra gangveien.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva gjør du når snøen laver ned?

Når snøen laver ned finner jeg frem badetøyet, handkle, sommerspill, fotball, madrass, pumpe, en flaske vann, solkrem, solbriller et spennende magasin, hengekøya og legger meg fint til rette på den perfekte plassen i hagen i hengekøyen. En søster som kan smøre meg inn kommer også godt med :) Snøen setter ingen grenser på din kreativitet eller hva du kan gjøre. Gå litt crazy, det føles godt.

10x9ee8.jpg

Skulle forresten hilse fra «Julefeiringen» og si takk for gode råd

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når snøen laver ned,

blir jeg et barn igjen.

Til sinns,

i kropp og i sjel.

Hysj...

Hør...

Hver lille krystall,

unik og fantastisk,

daler kaldt mot jorden

og dekker oss til.

Snømenn,

engler,

baller og krig.

Når krystallene daler,

blir jeg et barn igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Låser døra, skrur av lyset og setter meg ved vinduet med et glass vin under et pledd :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Snø-kjærringer" som seiler inn på skrå gjør meg ...skuffa. Ja rett og slett snø-skuffa. Jeg vet jo det at dette betyr trening i verste cross-fit-stil (heter det det?) Vel gjennombløt skal jeg bli uansett om det er fra den våte snøen eller av svette...måkes i oppkjørselen må det.

Noen ganger tenker jeg at jeg kan vasse i djup-snø noen dager , fordi det er jo spådd mildvær som vil krympe bort det værste...da kan jeg saktens ligge på sofaen og se nyheter på tegnspråk og samisk i stedet.

Men det er som regel da det skjer; en illsint samboer som har brukt barnevogna som isbryter for å komme frem til inngangsdøra, stormer inn med et mildt sagt "iltert" blikk og spyr sin vrede over meg og nyhetsoppleseren som ikke har gjort annet enn å gjøre et mystisk inntog på skjermen min med et språk jeg ikke forstår.

Tv'en bli hvert fall slått av i en fart, med en overhengende trussel om at den snart får en gjennomvåt vinterstøvel plassert midt i mellom 24 og 32 tommer et sted. Så bærer det ut da... måke, spa og kaste til hvert et snøkorn har flakset fra vår gårdsplass. Fingrene mine er røde og snart hvite, ryggen er silsvett og med et ledd i ryggsøylen har vridd seg... armer og ben kjennes som de har bygd en pyramide alene. Og mor er fornøyd:) Det er jo viktigst.

Hun spør ofte hva det er pengene vi sparer skal brukes til og drømmer sikkert om all-inclusive og glattbarberte greske menn på en ensom strand i Hellas, mens jeg sakte svarer oppussing. Med oppussing mener jeg varmekabler i hele oppkjørselen.....

Når jeg endelig kan ta kveldsnytt på sofaen og snart skal pleie mine såre lemmer og gå til sengs, er stemningen så dårlig fra tidligere på kvelden at det beste jeg kan håpe på er at det ikke blir noen våkne unger i natt. Du kan også ta deg en viss f... på at når jeg våkner har nye 120cm nysnø lagt seg der det er bart nå...

Dette gjør jeg nå snøen laver ned...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva jeg gjør når snøen laver ned?! Bannes noe j*vlig og irriterer meg grønn over å snart måtte ta fatt på snømåkingen! Jeg skulle så gjerne ha vært styrtrik, for da hadde jeg installert varmekabler rundt huset og under veien ned til døra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når snøen laver ned sitter jeg med en kopp kakao toppet med litt krem sammen med lillebroren min, før vi tar oss en koselig tur nedover Karl Johan mens vi får masse herlig julestemning!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive