8. julenøtt 2014

17 innlegg i emnet

Skrevet

Artistgruppen "Raske menn" har en ellers så kreativ låt for hva internett benyttes til. Hvorfor finnes det ikke en moderne julevise? Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ved å bli mer opptat av foto, og vise andre hvordan julen feires, ved å sette opp "perfekte" situasjoner for bilder.

(Hmm, er det bare for meg andre poster ikke vises)?

Og Pokemon er vell ikke akkurat døgnflue, har vært i for mange år for det..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er blitt mer nett handel i jula. Men pass på å pynt postkassen så du på denne måten får jule stemning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julefeiringen er blitt mer perfekt, i det minste ser det sånn ut på Facebook og instagram! Det er viktig at alt er rent, ryggig og rett. barna må sitte i dress og kjole fra kl er 7 om morgenen og mor må ha alt klart til bildene som skal ut med en gang!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det er helt korrekt at julen er online. Som alt annet.

Er nok ikke rent få presanger under juletreet som ikke er kjøpt på nett.

Til og med julekalenderen min er på nett! (her eg sitter og skriver)

I sosiale medier tar jo også julen helt av. Man kan jo i mange tilfeller bare klikke seg inn på facebook på selveste julekvelden og finne ut hva "mormoren til hu dama du traff på bussen en fuktig fredagskveld i mai" fikk til jul.

Jeg skal ikke gå så voldsomt inn på ZZTOP og deres ballegrep på musikkindustrien men eg kan i hvertfall si at når det kommer til musikk som består tiden og forandringens kraft så er i hvertfall JULEmusikk en klar vinner (ja, og muligens stones).

År etter år, samme gamle visa, og den gjør oss glad! fantastisk.

til slutt: Roar fra Øvsttun! Eg vil ha igjen de tre pakkene med POG du nikket fra skuffen min ca 150år siden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå synes jeg at disse nøttene begynner å bli en smule innfløkte, men jeg skal uansett prøve å gi en forklaring som en lekmann kan forstå.

Det er riktig som nøttegeneralen vår skriver (her må jeg skyte inn at jeg av prinsipp er enig med dem som sitter med uinnskrenket makt. men i dette tilfellet er det også sant noe som gjør det enklere å skrive det) at mange ting er rene døgnfluer. Han kunne likegodt skrevet Justin Bieber (håper jeg) og One Direction (håper jeg VIRKELIG), samt Amiga (*sukk*) og kasettspiller.

Mens andre ting står som en lysende påle i en verden av skumle musikkvalg og et kulturprogram som ikke gir meg gode følelser i ryggraden. Jeg tenker da selvfølgelig på ZZ-top, AC/DC, glassCola, julen og de uendelig vakre verkene av Frode Øverli og Børge Lund.

Så hva er det som gjør at enkelte ting kommer opp med et brøl og så faller sammen som en sekk? Jo det er mangelen på tilpasning, tenker du sikkert. Men det er så feil som det kan bli.

ZZ-top trenger ikke å tilpasse seg noe siden de har den status som de har. Det er de som er lyset på himmelen, det er dem som de andre måles mot. (her hadde jeg tenkt å skrive at det er de som er bjellesauen som de andre måtte følge etter. Men jeg var snar å ta det vekk siden det fort kan gi assosiasjoner som ikke er forenelig med det som disse utvalgte står for)

Det er rett og slett de andre som må tilpasse seg om de skal ha et håp i hel**** om å konkurrere med de lysende englene.

Og hvor vil jeg med dette? Jo saken er så enkel som den at det ikke er Julen som tilpasser seg nettsamfunnet. Det er faktisk nettsamfunnet som tilpasser seg Julen.

Så der har vi svaret på dagens gåte og har dere tatt notater nå så vil dere gå inn i juletiden som opplyste og, jeg vil påstå, som bedre mennesker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En slipper å kjøpe tre og synge sanger når en går rundt.

Vi trenger kun et nettbrett midt på gulvet, med et bilde av et juletre, med "Norske Julefavoritter" på Spotify. Slipper juletredryss, og sparer stemmebåndet.

Problemene oppstår når en skal legge gavene under juletreet, men jeg vil anta at det snart kommer en form for docking-stasjon som løser dette problemet også.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er stor fan av sosiale medier, men alt til sin tid. At folk er mer opptatt av å pynte pent og dele bilder av dette er greit nok, men en tydelig tendens som jeg ikke setter så stor pris på er hvordan folk blir opphengt i å dele og tweete og instagramme alt som skjer gjennom hele julekvelden. Den type mobilbruk kan fort bli en ganske stor tidstyv, og det gjør dessuten at man ikke er helt til stede der man faktisk er.

Så — nei til nettbruk på julaften! I hvert fall ikke mer enn nødvendig ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julefeiringa har ikkje tilpassa seg nettsamfunnet enda. Eg har enda å sjå ei felles julefeiring av 20 personar som skypar samtidig, med video, og feirar jul saman. Når dette skjer, då skal eg gladelig meddele at julefeiringa har tilpassa seg nettsamfunnet og vel så det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som den heldige venn av «julefeiringen» på Skype har jeg stilt hin (han/hun) for spørsmålet om hvordan hin har tilpasset seg dagens nettsamfunn. Julefeiringen fortalte meg da at det var helt umulig å fullstendig tilpasse seg, men at hin jobbet med saken. Jeg stilte meg undrende til dette og spurte hva mener du med; «jobber med saken?» Jo sa julefeiringen det har seg slik at nettsamfunnet stadig er i endring og utvikling så for meg som er magisk burde tilpasningen egentlig ikke være noe problem. Men jeg har truffet på et fantastisk vakkert problem. Jeg er forelsket, forelsket i påskefeiringen. Så nå jobber jeg mest for at våre feiringer skal krysses og har ikke så mye tid til å tilpasse meg dagens nettsamfunn. Det er faktisk fra sagaene om min forelskelse at utrykket «julen varer helt til påske» kommer fra. Du skjønner jeg har år etter år forsøkt å strekke ut juletiden enda lengre slik at våre feiringer kan krysses. Jeg klarer dessverre aldri å komme helt til påskefeiringen :( (Ja, julefeiringen bruker faktisk smileys). Jeg har til og med prøvd å starte julen tidligere og tidligere slik at den skal nærme seg avslutningen av påskefeiringen. Dette har jeg gjort suksess med, men jeg har fortsatt noen måneder igjen. Der har du forresten forklaringen på hvorfor juleprodukter og julemat er å få kjøpt allerede i oktober.

Julefeiringen lurte på om noen her hadde noen råd til hvordan hin kan krysse med påskefeiringen på kjærlighetens sti. Dette spørsmålet går både til alle ivrige nøtteknekkere der ute og vår kjære nøttekomité.

Julen%20varer%20helt%20til%20p%C3%A5ske%

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I min barndom (nei huff, det fikk meg til å høres gammel ut) så gikk man på butikken og kjøpte seg nøtteknekker og en pose julenøtter. Nøttene kunne være enten assorterte eller poser med en enkelt sort. Valnøtter, hasselnøtter, paranøtter, mandler etc. Alt etter hvilket nøttenivå hver enkelt følte de lå på, og hvilken knekkegrad man ønsket.

Nå i dag har dette forandret seg. Fremdeles er det mulig å kjøpe nøtter i butikken, men i dag kaller man gjerne en spade for en spade, og siden det strengt tatt ikke er så mye jul over en pose nøtter, så har man gått over til å kalle dette for ...ja, nettopp... NØTTER.

Hvor ble det så av JULEnøttene fra min barndom? Jo, de utviklet seg, og tilpasset seg dagens nettbaserte samfunn. De ble både tøffere, hardere og mer motstandsdyktige, men samtidig ble gevinsten for å få hull på skallet enda større. Hvor gjevt var det egentlig å knekke en valnøtt eller hasselnøtt? Riktignok fikk man en liten "premie" man kunne tygge på i 2 sekunder før den forsvant, men utover det var det heller dårlig. Nå i dag er nivået her økt betraktelig. Skulle man klare å knuse det uknuselige skallet, kan man i et helt år framover skryte av å ha knekt verdens hardeste nøtter ... helt til neste års julenøtter kommer i en enda hardere og mer motstandsdyktig utgave.

I tillegg har spenningen utviklet seg. Der hvor spenningen i beste fall gikk på om det var én eller to nøttekjerner under skallet, og varte i maks 5 sekunder (til det sa *KNAKK*), er spenningen idag lang større, og varer i inntil 24 timer før man vet om man har klart å knekke en nøtt. Enkelte ganger til og med lenger (hint nøttegeneral). Dette spenningsmomentet i dag utviklet seg så langt at det til og med har blitt spenning om produsenten i det hele tatt får sendt ut nøttene sine, da produksjonslinjen tidvis kan rammes av tekniske feil (nok et hint). Når så produksjonen endelig når nøttemakedet, forsinket eller ei, så trekker man et lettelsen sukk og tenker med stille og ærbødig visshet: Nøttegeneralen hadde full kontroll. Det blir jul i år også. :-)

Endret av Mendelejev
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde julefeiring vært et levende vesen med innstinkter, følelser og kognisjon, kan det tenkes at den hadde gjort som følger:

1. Oppgradert serverkapasitet. Flerfoldige nye nettvesener blir født hver eneste dag, og flere nettvesener enn mennesker er nå koblet sammen via interwebz. For å holde tritt med denne stadige veksten, vil julefeiring fylle serverparken med nye løsninger, større harddisker og gode varmeledere til landene i nord.

2. Økt hastighet og redusert latency. Nettvesener er så fordømt tilpasningsdyktige at jo mer fart og kapasitet de har, desto mer ønsker de! Julefeiring ville fyrt inn fiberoptiske kabler, 10G (we wish) nødnett og ubegrenset trafikk døgnet rundt. Null choking av diverse tjenester, og fritt frem for alle mann.

3. Forbedret søkemotor. Alt nettvesener foretar seg av juleaktiviteter blir logget, kategorisert og med tiden publisert i form av direkte kommunikasjon til forskjellige grupper, basert på interesser og aktiviteter. Dette for å gjøre det enda lettere å identifisere seg med andre likesinnede nettvesener, og å gjøre det vanskeligere å skille seg ut. Dette gjøres med mål om tilslutt å ha en hel nettverden av likesinnede nettvesener, og streamlined produksjon av kun de ønskede varene. Da slipper verden overflødig produksjon, og miljøet belastes til de grader mindre.

Nå er heldigvis ikke julefeiring et levende vesen med ønske om verdensdominans og kontroll. Derfor har heller menneskene tilpasset seg den nye netthverdagen, og det med julefeiringen inkludert. Takk og lov for at jeg får se alle venne mine sine julefeiringer, det blir jo ikke jul uten å kunne se de stygge hjemmestrikkede genserne, de tjukke magene etter julemiddagene, de tomme julebokkflaskene og ikke minst den varierende julepynten i de forskjellige stuene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Først og fremst vil jeg begynne med å si at julefeiringen sannsynligvis ikke har tilpasset seg nettsamfunnet, men nettsamfunnet har tilpasset seg til julestemningen.

Et samfunn er gjerne beskrevet som et samhold, uavhengig av hvilket slags samhold det er. Det kan være et samhold mellom kjøper og selger, et samhold på forum, et nettsamfunn i form av kommunikasjon med nære venner/familie over skype osv. Vi som mennesker har tilpasset oss samfunnsutviklingen og samfunnet tilpasser seg julestemningen.

Vi ser blant annet at nettbutikkene bruker julen og julestemningen for alt den er verdt, det er illustrasjoner av snø og nisser over det hele, gode slagord trykker hardere enn før; "Hvor greit hadde det ikke vært med en billig støvsuger før julevasken, eller kanskje du vil kjøpe den som en gave?". Bestselgere er og forblir bestselgere, reklamasjon blir mer relevant, den hjelper oss, den får oss til å slutte å tenke selv, vi får alt servert på sølvfat; spesielt ideer til julegaver og hva mamma eller pappa kan ønske seg.

Forum får frem de virkelige meningene, de koselige ordene, de gamle og glemte sangene, de gamle bildene av når snøen falt og byggefelt var et sjeldent syn. Alt som var til syne var et snøen, trærne og et stearinlys i naboens vindu. Den gamle gode julestemningen kan vi være så heldig å finne et glimt av på nettsamfunnet.

Verden utvikler seg, og jeg, som kanskje er tilhenger av "julelivet" på landet er også glad for det. Nettsamfunnet på internett kan kanskje ikke tilby den nærheten, den koselige stemningen, den fysiske varmen (eller kulda) som vi trenger å kjenne på for å få julestemning. Men den tilbyr noe annet, noe veldig viktig. Nettsamfunnet tilbyr tilknytning, tilknytning til venner, kjente, kjære, alle man savner, alle man tenker på i jula. De er i dagens nettsamfunn bare et par tastetrykk unna. Før var det ikke slik, man var kanskje lei seg og fylt med savn i juletiden, men nå trenger ikke savnet lengre være så stort.

Verden er stor, nettsamfunnet gjør den liten. For et menneske i en stor verden kan savnet bli stort, nettsamfunnet bringer oss sammen og selv julen kan bli reddet av internett.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden nettsamfunnet er for travle på sosiale medier, kommer heller julefeiringen til nettsammfunnet på besøk (gjerne et par måneder før julen i det hele tatt begynner)!

Gode beviser er pynting i rødt og grønt i hytt og pine, og en del nisser og regnsdyr der det er plass på hjemmesidene til alle som vil bli sett i disse travle "juletider", og ikke minst julemusikk av alle slag hvis man ikke har trykket mute allerede. Men størst bevis er vel de utallige jule-og adventskalendrene hver store og lille bedrift har for å lokke til seg tittere via billig reklame, og ikke minst gjøre noen forbrukere overlykkelige :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Instagram og Facebook er fulle av alle de perfekte bildene.
Tror ikke smilene alltid er like ekte bak. Barna må sitte perfekt striglet kl 7 om om mordenen når mor vider frem det nybakte brødet og det flotte kjøkkenet som er prikkfritt!
Så som på resturant så må maten vente til den er kald for vi må dele bilder på instagram først!!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

*morgenen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, her er det fristende å starte med å kommentere nøttegeneralens ordbruk.

For det er en kjent sak at nissen er eid av Coca Cola, har skjegg så han kunne gått rett inn i ZZ Top og ville byttet Nordpolen mot Las Vegas på et øyeblikk. OM han bare fant noen å bytte med.

Men spørsmålet var julefeiringens tilpasning til nettsamfunnet.

Enkelt og kort:
Man sier god jul til flere, men mener mindre med det.

Man viser julegavene man mottar til flere, får flere bilder i retur, blir mer sjalu enn man ellers ville vært, og bruker mer penger på gaver og fjas for ikke å bli tilsvarende sjalu til neste år.

Jula på nett har blit mer kommers, mindre julefredlig og...

(Har jeg lov til å skrive sånt som dette på julekalenderen folk som dere, egentlig?)

Jeg er gammel nok til å si det, men har prøvd å la være ganske lenge.

Enkelte ting var bedre før.

Nå er man mer på facebook og tilsvarende enn man er tilstede i de juleselskapene man er i.

Og det kjennes egentlig litt trist, om man nå tar julens budskap om fred og kjærlighet alvorlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive