7. julenøtt 2014

13 innlegg i emnet

Skrevet

For mange er julen den mest stressende årstiden hvor alt og alle skal huskes på. I år har media krydret stressnervene noe ekstra med en overhengende trussel. Jeg tror jeg bare skal sove meg gjennom julen. Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei igjen, ja i år med mye trusler for nissen har han tatt med seg sin store grøtskje og håper på at alle skal få julefred.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det mange ikkje visste er at Nissen alltid har hatt med vin og kjeks i sleden sin på reisa jorda rundt. Noko må halde han våken og humørfrisk. I det siste har han fått kjeft av det politiske organet i Nisseverden fordi vin og kjeks har hatt ein altfor stor relasjon til den kristelege historia og Jesu' Kristus den allmektige, vår Fader. Det politiske organet NPJ, også kalt Nissenes Politiske Julegaveorgan, har sagt ifrå at Nissen må vere meir inkluderande i sin reise jorda rundt. Han må også avstå ifrå den kristelege religionen meir, sidan juletida ikkje berre skal handle om dei kristne, men også alle andre. Anten dei har ei annan tru, eller ikkje har noko tru i det heile tatt. Difor har han bytta ut vin og kjeks med Erdingerøl og Sørlandschips. Dette meir nøytrale kostholdet på ei reise rundt jordkloda vil ikkje kunne harme nokon. Tysk øl, og chips ifrå det norske sørland.. Ja, du finner ikkje noko meir religionsnøytralt enn det!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nissen trenger da ikke beskyttelse. For å bli utsatt for terrorangrep må man være på feil sted til feil tid. Det er ikke Julenissen. La meg nå ta på meg min "holder på med doktorgrad i fysikk"-hatt (som for tiden er rød, lang og har hvit dusk og kant).

Det er tre mulige løsninger på Nissens transportproblem, og i alle tilfeller er Nissen relativt fri for terrortrusler.

MULIGHET 1: Vi vet at Nissen må rekke over et ENORMT område på kort tid. "Nissens regnestykke" (for eksempel her), som sirkulerer hvert år på denne tiden, sier at om hver familie har 3,5 barn (og minst ett av dem er snilt) må Julenissen besøke 108 millioner hjem i løpet av julekvelden. Med et helt millisekund til å levere gavene hvert sted må han da reise i litt over 1000 kilometer per sekund. Det er vanskelig å utsette noe som beveger seg i 3000 ganger lydhastigheten for et terrorangrep.

MULIGHET 2: Onde tunger vil ha det til at Julenissen brenner opp i atmosfæren ved å forflytte seg så raskt. Onde tunger tar feil. Ifølge et ekspertpanel bestående av flere av Norges fremste forskere og Knut Jørgen Røed Ødegaard, finnes det løsninger på alle problemer det blir vist til i "Julenissens fysikk"-regnestykket. Det viktigste i denne sammenhengen er at han ikke holder seg til våre fire dimensjoner. Nei, han bruker så mye som 11 dimensjoner for å klare julekveldens strabaser. Har du prøvd å utsette noe i 11 dimensjoner for et terrorangrep? Bare noe i fire romlige dimensjoner er ille nok - det er som om strekmenn på et papirark skal utsette oss "utenfor papiret" for terrorangrep. Det går jo åpenbart ikke.

Som en kuriositet litt på siden: Det at Nissen kan ferdes i mange dimensjoner gir også et svar på hvorfor han kan se hvem som er snill og slem. Vi kan jo se absolutt alt som skjer på et todimensjonalt ark - også innenfor husets fire vegger (vi ser jo "ned" i dem) og for den saks skyld også hva som skjer inne i kroppen til alle som lever i "Flatland". Har du tenkt på at på samme måte som vi kan se hvert molekyl som eksisterer i en todimensjonal verden, så kan Nissen se alt i den tredimensjonale verdenen? Inkludert hvert molekyl inne i kroppen din? Det handler ikke om å se "gjennom" vegger og tak. For Nissen er hele vår verden - hvert eneste molekyl - "brettet ut på et flatt ark".

But I digress.

MULIGHET 3: Julenissen er kvantemekanisk. I kvantefysikken finnes det noe som heter Heisenbergs usikkerhetsprinsipp. Det sier kort og godt at det er umulig å vite BÅDE posisjon OG hastighet til et kvantemekanisk objekt på samme tid. Du kan ENTEN vite posisjonen ganske nøyaktig og hastigheten (og retningen) ganske unøyaktig, eller omvendt. Det eneste Julenissen da trenger er at noen måler hastigheten hans ekstremt nøyaktig - da kan han i teori og praksis befinne seg omtrent hvor som helst. Har du prøvd å treffe noe som kan befinne seg hvor som helst i universet? Ikke det, nei.

Nissen har ingenting å frykte for for terrorangrep, Q.E.D.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nissen har i år inngått et samarbeid med U.S Customs and Borders Protection, de har både en bedre liste over "slemme og snille", som inkluderer oversikt over religion og all annen vital informasjon, samt at de kan sjekke all inn kommende post på en sikker måte. CBP vil også levere personell som ankommer før nissen og foretar en inspeksjon, hvor det blir stilt inngående spørsmål om seksuell legning og religion.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Sandelig, Sandelig siger I eder:

Den store kloge bogen forteller saa mangt om hvorledes det sømmer sig at leve i et civilicert samfund. Thi exempel haver Apostlen Paulus skevet i sit ord: "Gjengjeld ikke nogen ondt med ondt; legg vinn paa det som godt er, for alle menneskers aasyn! Saafremt det er mulig, da hold I paa eders side fred med alle mennesker!". Ligesaa har Vaar Herre sagt at "Du skal elske din næste som dig selv", og Ordspraagene forteller at "Den der søger hvad godt er, søger det som er til behag; men den der higer efter ondt, over ham kommer det onde."

Om der er nogen der ikke lever efter de enkle regler der sømmer sig for denne kirkelige høitid, da vil hans/hendes navn blive skrevet op paa Nissens liste over de vrange og uskikkelige børn, der vil blive straffet med et stykke kull i sine julestrømper. I vil derfor formane eder alle til at være veloppdragne, saa at eders navn vil staa skrevet i "De Snille Børns Bog", slik at Nissens besøg kan blive til glæde og hygge.

Endret av Mendelejev
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ekstra mange hjelpere som sitter rundt han på sleden!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tror ikke nissen har så mye i mot en ukristelig jul sånn i ordets rette betydning, da veldig mange av oss ikke feirer en kristen jul nå til dags. Men klart, en uhyggelig jul vil jo ingen ha — så nissen har alliert seg med Jon Blund nå i desember for å være på den sikre siden. De er ute og partuljerer hver natt, og strør sovepulver over alle som ser ut til å være «up to no good». Julenissen er nemlig pasifist og tror ikke på å kjøre hardt mot hardt :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hm?? tenker nissen på sånt?
vil mye heller tro at han har tatt andre forhåndsregler, som feks, kjøreregler ved utlevering av gaver, passe på at vikeplikten blir overholdt og at blinklysene er i orden, trenger nissen blinklys?

Jeg har bevitnet en haug med mennesker som jeg ønsker å beskrive som nisser som tydeligvis ikke vet at det finnes en sånn blinkende sak på fremkomstmiddelet deres, så sånn sett så trenger visst ikke nissen blinklys, så da krysser jeg den av listen.

videre har han nok tenkt på å holde seg i riktig fil og overholde alle kjøreregler på veien fra nordpolen og tilbake... hmmm, igjen... trenger egentlig nissen dette?

Jeg har også her vært vitne til mennesker, nisser og nå er jeg på vei til å kalle dem klovner også, så har jeg innlemmet dem også i dette, som på død og liv må ligge i venstre feltet på motorveiene selv om det ikke er en eneste bil i høyre, og disse nissene liker å kjøre saktere enn fartsgrensen.. ja dette er tydeligvis noe nisser og klovner kan gjøre og være stolt av det.. phuu!! da fikk jeg den ut av verden, dette har virkelig gnagd merker jeg :)

Men, jeg velger å tro at Nissen ikke har brydd seg så mye om julen blir ukristelig, jeg tror han bare bryr seg med å få ut gavene i tide og at han ser helt amazing ut mens han gjør det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilke forholdsregler har nissen tatt for å hindre en ukristelig jul?

Først og fremst vil jeg si at det for nissen faktisk er det samme hvilken religion man tilhører, eller ikke tilhører. Det trenger ikke å ha noe som helst med juletiden å gjøre. Juletiden er for oss alle, selv om man er muslim, hinduist, buddhist, kristen, humanist eller ateist. Så julen trenger slett ikke å være en kristelig jul… Personlig kunne jeg ønske et nærmest utopisk samfunn der man kunne velge akkurat den religionen/livssyn man ønsket uten forventninger fra andre og det var lov til å ha flere, samt bytte akkurat når man ville uten at det fikk negative konsekvenser. Ingen ville "bli født inn i en bestemt religion/livssyn" eller oppdratt til å like en best. De skulle fått lik informasjon om dem alle (og om ikke minst skulle de få kunnskaper om vitenskapen og de ting som faktisk kan bevises ved den vitenskapelige metode). Folk ville vist forståelse og glede i at vi liker ulike religioner/livssyn og er forskjellige. Faktisk så ville man ikke trenge å like en religion/livssyn i det hele tatt. Og det hadde vært helt greit, tipp topp.

tumblr_mtmwo2P2RI1svvk1vo1_500.jpg

Så det å ikke være en kristen vil ikke si at man automatisk er en «dårlig» person, man er faktisk god nok uansett hvem man er. Moralen kommer uansett fra filosofien, men nok om det. Julen er for alle. Nissen ser ikke på noen personer som onde, men rett og slett som et resultat av sitt miljø og biologiske arv. Det om noen ikke oppfører seg slik som de burde er selvfølgelig ikke greit og deres handlinger kan føles som en trussel. Det er dumt at det er slik og nissen lever av den ideologi at om vi alle hadde hatt den rette kunnskapen og forståelsen så kunne vi levd i et harmonisk og trygt samfunn.. Det er nok også dette som er julenissens aller største juleønske.

Image10.gif

Over til julenøtten så har jeg faktisk fått litt hjelp i dag fra mine medhjelpere innenfor julenissens linjer. Det har faktisk hentet inspirasjon fra en fortelling skrevet av Charles Dickens. En historie jeg har snakket om i tidligere nøtter og som er dramatisert av Disney. Dere har kanskje allerede skjønt det? Jeg snakker selvfølgelig om «A Christmas Carol». Planen er altså denne at alle mennesker skal få oppleve noe lignende som det gamle Ebenezer Scrooge eller Onkel Skrue om vi skal tro Disney. Slik vil man forhåpentligvis få et større innblikk, forståelse og kunnskap om alle andre som deler jorden med deg. Gjennom denne forståelsen og kunnskapen vil ingen lenger være en trussel og julen vil bli en perfekt tid for alle. Uansett hvor du kommer fra, religion/livssyn, kjønn, alder, navn, utseende og så videre…

God jul!

a_christmas_carol.jpeg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tror han har samarbeidet med japanerne og har en hemmelig bedre modell av deres "invisble cloak". Hvem kan angripe det de ikke ser..?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Min mening er at Nissen har med seg en fluesmekker for og beskytte Rudolf, seg selv og selvfølgelig gavene på sleden. Og i tillegg til det har han en stor grøtskje, slik som de synger i "På låven sitter Nissen". Da skulle vel Nissen være godt rustet :xmas:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er beskrevet i julesangen "På låven sitter nissen" (1911, Margrethe Munthe), nærmere bestemt "(...) nissefar han truer med sin store skje". Denne sangen, som mange feilaktig betrakter som en barnesang, er dessverre like aktuell i dag som for 103 år siden. I sangen er det "rottene" nissen kjemper mot, men det er vel åpenbart at "rottene" bare er et bilde på alle slags utrivelige fiender av nissen som måtte finnes.

Men tilbake til skjeen. Det er ikke tilfeldig at nissen truer med den. Ved første blikk ser den kanskje ut som hvilken som helst velbrukt gammel tresleiv, men den er faktisk laget av den gamle fela til Veslefrikk. Den som er bevandret innenfor folkeeventyrene husker kanskje at Veslefrikk hadde en magisk fele som tvang folk til å danse seg sanseløse. Denne fela var i sin tur laget av vrakgods fra Askeladdens skip som kunne gå både til lands og til vanns og i luften med. Skipet ble i sin tid bygget av trevirke fra et forunderlig tre. Det har ikke lyktes forskerne å bli enige om det var fra selveste slangetreet i Edens hage eller om det var fra Yggdrasil. Men nå var det jo ingen historieleksjon dere var ute etter. Uansett er det en grøtskje med sterke og forunderlige krefter, det er i hvert fall sikkert.

Kort sagt er nissens hemmelige våpen altså trusler. De fleste terrorister og slemminger skjelver jo i buksene ved trusler om å havne på nissens slemming-liste (= ingen gaver). For de virkelige hardkokte tilfellene truer nissen med sin store skje.

Og hva som skjer dersom en trosser nissens trusler og han faktisk blir nødt til å bruke sin store skje ..?

Se, det er det ingen som vet.

Ingen har noensinne kommet tilbake og fortalt noe om det.

(Ettersom nissen er snill, har jeg personlig en teori om et slemminger på et eller annet vis blir transformert til alver, men dette er kun egne betraktninger omkring emnet og må ikke sees på som like vitenskapelig som resten av forklaringen.)

Kilder:

- "På låven sitter nissen" M. Munthe 1911, første gang trykket i heftet "Saa leker vi litt! Sang- og Gymnastikleker"

- 1. mosebok i Bibelen, om kunnskapens tre.

- Snorre: "Gylvaginning", om Yggdrasil

- Norske folkeeventyr, eventyrsamling av Asbjørnsen og Moe, eventyrene "Veslefrikk med fela" og "Askeladden og de gode hjelperne"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive