6. julenøtt 2014

26 innlegg i emnet

Skrevet

Hvem drar vel ikke på julekjenselen når radioen spiller "Nå har vi vaska gølvet og vi har børi ved..". Andre får julestemningen først når syv sorter er hentet ut av stekeovnen eller når stjernen er satt på plass i toppen av juletreet. Men, det var dette med å finne den rette da. Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julemusikk levende musikk og koselige førjulsfilmer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ved å kose seg med en ordentlig koselig film sammen med en man er ordentlig glad i, og et glass med noe godt i!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er ikke lett å si hvordan man lager den rette julestemningen, jeg har prøvd å finne det ut, men det ser ikke ut til å ha et åpenbart svar. Jeg tror julestemningen ikke stammer fra bare en ting, men en samling av flere. Hos meg kommer julestemningen som regel langt ut i desember, noe som mange synes er sent. Grunnen til dette er at jeg er student, og starten av desember er derfor assosiert med lange dager med lesing og en stressfull eksamensperiode. Ingen julestemning da med andre ord. Jeg tror julestemningen begynner å komme når siste eksamen er ferdig, da er jeg endelig ferdig med årets skolearbeid og kan begynne å se frem til julen. Jeg tror siste eksamen er første steget mot julestemninga, da er jeg endelig ferdig for året og kan reise hjem til familien og bekjente. Når jeg er hjemme med familie og venner begynner julestemninga å bli en realitet. Å se bekjente igjen, i kombinasjon med mors julebakst er en fantastisk følelse. Ingenting slår følelsen som oppstår når jeg våken i sengen jeg vokste opp i og lukter julebakst fra kjøkkenet til mor. For meg handler ikke julen lengre om hva jeg får til jul, men om alle personene jeg feirer jul sammed med. Men det skal ikke legges skjul på at også gløgg, snø, julebrus og lys i gata fører til julestemning. I de siste årene har også ITpro's julenøtter bidratt til den beste julestemningen, og det ikke uten grunn, jeg begynner allerede å få julestemning på grunn av dem. Så kort oppsummert er viktig å være sammen med familien, og personer som har betydning i livet ditt for å skape den rette julestemningen. Håper ITpro's lesere har en fin helg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Greit.

Julestemning er en oppskrift som alt annet.

Og som alt annet man lager, så er det store spørsmålet "hva skal du bruke den til?"

Jeg har derfor tatt meg den frihet å lage et skjema for hvordan man mikser julestemning avhengig av om man lager den for barn, familie, venner eller kun seg selv.

post-32383-0-63715400-1417859792_thumb.j

Det er selvfølgelig mulig å prøve seg litt frem. Som med "grevinnen og hovmesteren". Om EN del fungerer bra, så kan det være en mulighet å finne den frem på Youtube og vise den en gang til.

Her må man selvfølgelig se an sitt publikum, det er grenser for hvor mange visninger rett etter hverandre som faktisk ER morsomme, og det kan være at man etterpå innser at man har blandet for mange deler alkohol inn i det hele.

En observant leser vil selvfølgelig ha lagt merke til at julekakene er ganske konstante i de forskjellige settingene her. Det er fordi man de senere årene har fokusert stadig mer "sunnhet". Og la oss være ærlige, ekte julekaker er ikke særlig sunne! (Og de "sunne" er ikke særlig gode). Så man må ha dem, men forbruket, sånn jeg har sett det har vært rimelig jevnt. Så...

Ellers tror jeg tabellen skulle være rimelig selvfoklarende.

Alle ingrediensene blandes med nensom hånd og en stor dose kjærlighet. Rør forsiktig rundt.
Om blandingen er riktig, så kan den serveres uten ytterligere arbeid.

Om blandingen kjennes feil og julestemningen ikke kommer, så har man følgende "quickfix";

For "barn", legg til mer "julekaker" og "julepresanger"

For "familie", legg til mer "julekaker", "julemat" og vurder å legg til litt "alkohol" ("Alkohol" bør her vurderes etter hvor mange "barn" som allerede er i blandingen.)

For "venner", legg til mer "alkohol" (om ikke andelen "barn" er for høy)

For "alene", legg til mer "alkohol", "julemat" og "julekaker", vurder å fjerne en del "sene kvelder".

Dette skulle sånn jeg ser det, garantere god julestemning.

Men ikke vær redd for å eksperimentere, julen varer som kjent helt til påske.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan man lager den rette julestemningen varierer fra år til år. Den "rette" julestemningen for 30 år siden er ikke lik som den i dag, dessuten er den ganske så subjektiv også.

Å klare å lage den rette julestemningen for en person, avhenger av vedkommendes interesser og generell tankegang, i tillegg til en hel del andre variabler.

Det som er så fint er at ingen i denne verden er helt like, noe som kan gjøre det til en utfordring å få enhver i god ånd.

Derfor vil jeg si at man lager den rette julestemningen ved å ta høyde for andre menneskers interesser, kombinert med å spre sitt eget gode humør over på andre. :xmas:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For min del så er det ikke så mye som skal til før jeg får julestemning. Den første følelsen av julestemning kommer når jeg setter julestjerna i vinduet, tar den første julebrusen, pakker inn kalendergaver eller går i julegata i byen!! Jeg har altså julestemning stort sett hele Desember :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mandariner, julegrøt, julepynt, marsipan og juletre er vel og bra, men jula setter inn for fullt når sølvguttene er på tv og man har egne barn som titter utålmodig bort på de harde pakkene :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Å få den perfekte julestemninga har vore ei nøtt som generasjonane før oss har prøvd å knekke ut. Forfedrane våra har jobba natt og dag i kvar desember månad i to tusen år for å finne det ut. For, korleis skal ein få den kjekkaste og viktigaste høgtida til å bli så kjekk og inkluderande som mulig?

Vi har enno ikkje den perfekte oppskrifta på det, dessverre. Det er altfor mange som må feire jul åleine eller i depresjon. Men for oss som er så heldige å ha ein familie og nære vennar, så har vi muligens ei oppskrift på korleis ein lagar den rette julestemininga.

Oppskrifta er ein avansert formel, og det er svært vanskeleg å utføre det. Mange har prøvd å uttrykke seg analytisk med dette, eller matematisk. Ein tok utgangspunkt i kundeverdiformelen, for ein såg samanheng med kor glade kundar blei etter kjøp av produkt, og korleis ein føler seg saman med andre i jula. Formelen lyder såleis:

Kvalitet*Service / Kostnad*Tid. Kvalitet er kvalitetstid med familien, service er sjølvsagt kor god maten er og kor mykje smågodt du stappar i deg i desember. Kostnaden er kostnad på matvarer, osv ein kjøper inn. Tid er tid til julaftan. Ein såg nettopp at dess kortare tid det var til julaftan, dess gladare blei folk generelt. Dessverre er det for mange faktorar som spelar inn her, slik at dette blir ein svært diskutabel og situasjonsavhengig formel.

Dermed har eg komt på ei oppskrift som iallfall har fungert for meg og mine. Det er ein sekspunktsoppskrift som er høgt diskutabel og det er mange kritiske røyster som er usamd med meg. Men den fungerar jo for meg, så då bør eg vel vere fornøgd? :) Oppskrifta er følgande:

1. Saml familien ein dag nokre dagar før jul. VIKTIG: Ikkje overdriv med å gjere dette fleire vekar før julaftan!!

2. Bak mykje sortar av julekaker i forkanten av dagen du og dine skal samlast. Du kan også bake same dag med nokon andre, spørst kor stort kjøkken du har. Dette er kanskje det beste. Det er kjempekjekt å bake julekaker med andre!!

3. Kjøp inn gløgg og snacks.

4. Pynt eit lite område med julepynt saman. Dette kan f.eks vere stova og kjøkkenet. Såleis får alle i huset ei julekjensle!

5. Etter dykk er ferdig å pynte, så må dykk finne fram julekakene og gløggen! Sett det på stovebordet. Slå gjerne på tv'en og sett på ein julefilm.

6. Når filmen er ferdig, så tar dykk fram brus og smågodt og spelar nokre spel. Hold det ordinært. "Keep it real". Alias er eit perfekt spel som lagar mykje latter rundt bordet. Å sjå ein annan film eller berre prate er like bra!

Dette er min sekspunktsoppskrift for å få inn julestemninga før jul! Det er alltid ein suksess! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ha fulført gaveinkjøp før desember, så en kan ta det rolig og ikke tenke på gaver, bare å gjøre istand til jul.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For min del så er det ikke så mye som skal til før jeg får julestemning. Den første følelsen av julestemning kommer når jeg setter julestjerna i vinduet, tar den første julebrusen, pakker inn kalendergaver eller går i julegata i byen!! Jeg har altså julestemning stort sett hele Desember :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Akkurat her er jeg veldig lite original. For å få julestemning vil jeg ha stearinlys og andre varme lyskilder, mye rødt, et stort og glorete juletre fullt av mismatchende barnepynt, rolig julemusikk i bakgrunnen, duften av nystekt ribbe (og kanskje litt julerøkelse), og pyntede familiemedlemmer rundt meg. Da er det jul, da! :)

Gaver er så klart en bonus, men jeg er faktisk blitt så gammel nå at det ikke lenger er det viktigste. Kanskje et godt tegn ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det å lage en god julestemning er vel så enkelt som å følge en oppskrift..og jeg har tilfeldigvis en fin oppskrift til dette formålet!

Det du trenger er:

• Godt selskap
  • Pepperkaker
  • Drikke
  • En koselig atmosfære
  • ..og selvfølgelig GAVER!

Så slenge alt i en bolle og rør om til julestemningen blir rett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Med levende lys, julemusikk, gløgg i glasset og nybakte julekaker!! ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bytter skrivebordsbakgrunn til noe som dette?

post-36101-0-33574600-1417886098_thumb.p

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det gjør man med at man bestiller snævær, tenner i peisen, legger pakkene under bålet og setter pinnekjøttet i ovnen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Familehygge,god mat,julepynt/lys og mye godt humør

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tror det handler, som svært mye annet i livet, om kompatibilitet. Det rette for meg, er ikke nødvendigvis det rette for deg. Hvis jeg er en aktiv person som foretrekker litt positivt stress, høyt tempo og at det skjer noe rundt meg, så passer det kanskje ikke med Nat King Cole på anlegget med belgisk julebokk i den ene hånden og fjernkontroll i den andre. Om jeg er en aktiv "passivforkjemper" med angst bare jeg ser en to-do list, eller enda verre; en app som minner meg på alt jeg har igjen å gjøre, så passer det dårlig med tre kveldsbesøk, julebaking, middagslaging og julepynting. I tillegg spiller dagsform, humør og temperament inn på hva jeg ønsker å gjøre.

Akkurat nå hadde jeg fått den absolutte rette julestemningen med en fullført to-do liste hvor alle juleforberedelser var unnagjort, Nat King Cole på anlegget, en kald belgisk julebokk i neven, en laptop på magen med litt løsning av ITpros julenøtter, og en herlig duft av julemat strømmende fra kjøkkenet. Med andre ord har jeg fortsatt et stykke igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oppskrift på Julestemning:

2 deler Ribbe

1 del pinnekjøtt

2 stykker juletorsk

1 dæsj lutefisk

litt kalkun

Toppes med noen glass godt juledrikke

---

Oppskrift på Jule-stemning:

Boksing på TV'n på Boxing day (jf. besvarelse Julenøtt 2) ;-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julestemning kommer av seg selv når alle forberedelser er unnagjort, da kan en sette seg ned og nyte lukten av deilig julemiddag fra kjøkkenet og vite julen er her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ro ned, tenn lys, drikk gløgg og se en god julefilm :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julemat gir meg julestemning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Norske Julefavoritter" på music-angelen og julelysene på, mens en leser til eksamen.

:xmas:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

2 desember fortalte jeg at dere er en av de største faktorene når det gjelder å starte juletiden for meg. Dere er rett og slett avgjørende for å få meg i den rette julestemningen. Så ja julestemningen kan for mange skapes ved å delta i deres julenøtter, magisk ikke sant? Egen logo fikk dere også:

jz78lw.jpg

Jeg har nå tenkt nøye på om det er noe annet som kan skape den rette julestemning mer enn å delta i deres julenøtter og kommet frem til at det bare er to andre muligheter. Den ene er faktisk å vinne en julenøtt hos dere, da forstår jeg virkelig at julen er her og jeg får den ære av å vinne en nøtt. Den æren er både stor og god. En herlig følelse og en herlig julestemning. Det andre som kan skape den rette julestemningen for meg er faktisk min mamma. Jeg har skrevet om henne i tidligere nøtter andre år og ja jeg kan vel si at hun fortsatt står på! Hun er en hederskvinne! Hvem baker julekakene? Mamma! hvem lager all julematen? Mamma! Hvem er den første til å ønske meg god jul? Mamma! Hvem pynter til jul? Mamma! Hvem gir det mest glede å gi julegave til? Mamma! Hvem gir meg den beste gaven? Mamma! Hvem tar julekortbildene? Mamma! Hvem holder talen med julebordet? Mamma! Mamma gjør så mye og jeg er sikker på at din mamma er like fantastisk som min. Så ja ITpro julenøtter og min høyst elskede mamma skaper den rette julestemningen for meg! Om dere husker fra julenøttene fra et annet år postet jeg et bilde av meg og mamma, dere var i tvil om hun faktisk var min mamma. Så for å bekreftet dette skal dere nå få en litt eldre versjon av oss (November 2014). Jeg tar også med mine to nydelige yngre søster og «lille» pappa( han er lavere enn meg).

20q1k04.jpg

Håper jeg ikke svarte for sent…

Endret av piratentim
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julestemning?!
Få inn noen til å vaske litt rundt,sikkert noen som gidder å gjøre det for en 500lapp ekstra i jula! Sette på litt musikk og plage vette av naboen,,.
sette ut en drøss med Julelys..helst alt på utsiden så alle kan se hvor mange lyspærer man har! .. koke litt Gløgg.. og ha noe dråper av hjemmebrygg i så man får opp stemningen.. Pynt opp en gigantisk peppekake borg bare for å legge ut på snapp! Smadre borgen og drikke alt for sterk Gløgg.. og be nabojenta på en liten smakebit! ;)
Så e det vel litt julemusikk!! Å hvis man ender alene.. så finne man fram PS4 eller Xboxone Som man tilfeldigvis ha kjøpt til seg selv i julegave!
og sitte å spille til øyan går i kryss! Hmm!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive