4. julenøtt 2014

25 innlegg i emnet

Skrevet

Gårsdagens nøtt fra Oman var vanskelig å knekke, men ingen nøtt er umulig. Men fra ett varmt sted til et annet - hva varmer mest?

Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ingenting varmer mer enn et raskt snøbad før man hopper i dusjen, bare pass på at man ikke trakker barfot på metalldørmatten på veien inn...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hva varmer mest?

Umulige nøtter, løses best med en kopp varm sjokkade. Tja nå hva slags typer varme kan man finne i denne verden? og regner med det er noe menneske skapt! Forhold mellom mennesker etter oppgave teksten å bedømme? Hmm!

OPPhissende varme..vell easy come easy go! Den varmen var i snitt mellom 2 og 15 min etter hva man har lest!

Rødmende varme.. Sitter ganske lenge!! som foreksempel da man ble ferska på soverommet midt i akten eller da man kom inn på badstua naken og oppdaget at dette var en felles badstu. Denne flaue varmen typen sitter igjenn og er liksom ikke til å bli kvitt, bare en liten kommentar eller en påminnelse... Selv etter 15år skaper den behov for å kneppe opp skjorta for å få litt frisk luft..hehe

Den sinte varmen e jo da litt mer intens, og kan skape uforutsette skader og for noen en dramatisk endring! Heldigvis er den for de fleste kort! Som da man fant ut at parkeringsvakta hadde lagt igjenn en gul lapp i bilvinduet! Stakkars mann, tror ikke han kommer til å legge igjenn noe i vinduet mitt etter det! -men det er en egen historie i segselv!! ( kjeltringene som later som om de har loven i sin hand med uniform og greier)

Den gledes varmen som fra et morsom historie eller episode! Det er vel noe med disse gode minnene som gjør at man oppsøker sine venner igjenn og igjenn,.. Eller at man klarer å finne tilbake til Itpros julenøtter!

Tydligvis er denne type varme som gjør at man legger seg med et smil om kvelden og har noe å glede seg til! og varer like lenge som hukommelsen klarer å bevare den.. Og må vel være det som varmer mest! Om ikke lengst!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fantastisk musikk med herlig krystallklar lydkvalitet og deilig bass, samtidig som jeg scroller meg gjennom ITpro.no og sjekker ut siste nytt i IT-verden! Dét varmer mest for meg. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Omtanke, nestekjærlighet og rosende ord er det som varmer mest.
Dette gjelder både privat og i arbeidslivet og vil for alltid være det som knytter personer sammen på best mulig måte.

Har du sagt noe støttende eller pent til en annen i dag? Kanskje bestevennen din trenger en klem? Pay it forward!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som varmar mest, med tanke på fysisk varme, må vere eksplosjonen av universet, eller "the big bang". Ellers er stjernene ganske varme.. Mors nybakte bollar brukar også å vere ganske varme, men om dei kan målast med dei to førstnemnde, det tvilar eg sterkt på...! :)

Men, til nøtta! Det er tre element som er viktige her. Det er omtanke, sjenerøsitet og hyggelighet. Eit lite kompliment, eit "takk!" og "ha ein fin dag" er så enkle ting å seie, og det kan snu dagen på hovudet til ein person. Men det som varmar aller mest er at du veit at nokon bryr seg om deg. Det er så mykje ein kan gjere for å gjere ein annan person glad, og uansett kva det er, det er det som varmar aller mest. Som George Sand sa:

"There is only one happiness in life, to love and be loved."

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Varme er energi overført fra et sted med høy temperatur til et sted med lavere temperatur. Siden solen er vår varmeste venn og kilde til alt liv, fortjener ingen andre tittelen "mestvarmer" mer enn solen. Men siden det nå er jul, tiden hvor fordums metaforer blir virkelige, og salige klisjeer tillates og foretrekkes i tidsrommet 1. desember til 1. januar, er det mye ved menneskeheten som varmer mer enn fysisk varme.

Grunnen til at vi bruker verbet "å varme" når vi snakker om å bli følelsesmessig påvirket, er at kroppens nervesystem reagerer når sanseorganet oppfatter situasjonen, og hjernen tolker signalene. Blodet pumpes raskere rundt i kroppen, og vi opplever dette som økt temperatur. For dere psykologistudenter der ute, yes I know, det finnes flere teorier om følelsene, men her er en forenklet "torsdagsmorgen" versjon.

Så når Grinchen til slutt innser julens glede, vokser hjertet hans tre størrelser og han fylles med varme. Når man kommer inn døren etter å ha vært ute i -10 og kuling, det er fyr i peisen og ribben står i ovnen, stiger gleden i kroppen synkront med temperaturen, vi oppfatter varmen og føler en lykke.

For meg, en ivrig og ydmyk nøtteknekker fra landet i nord, er det tre ting som gjør meg varmere enn alt annet i denne kalde årstiden. Forventning, latter og forløsning. Forventningen om at nøttegeneralen kommenterer dagens bidrag til nøtteknekket. Latter av å lese andres innlegg, om og om igjen, le meg skakk av deres fantastiske, julete, flåsete, morsomme og kreative påfunn. Forløsningen av å se vinneren, atter innse at mitt bidrag ikke holdt mål, men med ny forventning om å prøve igjen. Bedre, smartere og mer kreativ enn dagen før!

Edit: Glemte akvavit. En god andreplass, det greiene der holder deg varm i timevis!

Endret av lodott1
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så langt varmer det mest i LHC ved partikkelkolisjoner opptil 7,2 trillioner grader fahrenheit:

- "The hottest thing that we know of (and have seen) is actually a lot closer than you might think. It’s right here on Earth at the Large Hadron Collider (LHC). When they smash gold particles together, for a split second the temperature reaches 7.2 trillion degrees Fahrenheit! That’s hotter than a supernova explosion." - http://www.fromquarkstoquasars.com/what-is-the-highest-known-temperature/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tror aldri jeg har opplevd en så varm norsk sommer som i år. 30 grader i hele norden! Det fikk meg til å tenke på at det må være temperaturen i klimaet som varmer mest. jeg vet at rekorden i Nordeuropa er 38 grader (Ultuna, Sverige, juli 1933) og i Europa 50C (Sevilla, Spania, aug. 1881). I verden, er rekorden 56,7°C (California, USA, juli 1913) og dette høres realistisk ut, i og med at jeg har vært der.

Det var som å være i en stekeovn.

I Death Valley følte jeg 48°C, og det er det varmeste jeg noen gang har opplevd. Ikke bare var det grusomt varmt, men helt tørt også. Selv om jeg sikkert svettet som en gris bare forsvant det med en gang. Øyeeplene føltes som om de skulle poppe ut av skallen og lungene føltes som om de tok fyr hver gang jeg innhalerte.

Jeg tenkte å konkludere med at Death Valley var det som varmer mest, men så begynte jeg å tenke. Hvor kommer varmen i death valley fra?

Jo, solen.

Solen har en overflatetemperatur på ca 5 500°C og kjeretemperatur på ca 15 500 000°C. Med andre ord, solen varmer ganske heftig. Men varmer den mest?

Eta Carinae er en blå hyperkjempe med en overflatetemperatur på ca 40 000°C og skal visstnok være ca 180 ganger så stor som vår sol. Kjernetemperaturen er litt uklar, men du trenger ikke å være rakettforsker(hehe) for å skjønne at den varmer ganske kraftig.

Etter å ha tenkt litt til på mulige ekstreme varmekilder, innså jeg at varmen fra Eta Carinae må jo ha kommet fra noe det også. Så hvordan blir egentlig stjerner så varme? Hvor kommer alt fra?

Big bang.

Jeg har ikke orket å sette meg inn i hva som egentlig skjedde under The Big Bang, og jeg tror ikke så mange andre vet så mye om det heller. De fleste teorier om det er det ikke så lett å teste, bevise eller forske på i og med at det skjedde for så lenge siden og det så mye om verdensrommet vi ikke forstår enda.

Men et smell var det.

Et så stort smell at ingenting ble til alt. Alt som eksisterer i dag har kommet fra big bang. Men varmer big bang i seg selv?

Etter masse drøfting og diskutering om klima og astronomi gikk det opp for meg. Akuratt nå, her jeg sitter, er føttene mine veldig varme og gode. Det er ikke death valley, solen, eta carinae eller big bang som varmer meg akuratt nå. Det er skoene jeg har på meg. Når jeg en snøfyllt dag i desember måned fryser på tærne, er det kun en ting jeg tenker på. Om de er fine eller miljøvennlige er en annen sak, men fy faen de er varme.

Uggs.

Jeg konkluderer med at uggs er det som varmer aller mest i verden.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Å komme seg inn på hytta og foran peisen etter en litt for lang og kald skitur! Gjerne med noe varmt i koppen, eventuelt en liten (eller stor) dram.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ingenting varmer så godt som å ha en sterk kopp med kaffe, en bleiesnus under leppa og teksten "Victory" på et dataspill i julestria :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ild er det som har varma meg mest... rent fysisk :) Psykisk varme derimot er nok når du for en gangs skyld har rett - og kjerringa feil :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som varmer mest må utvilsomt være gjenoppvarmingen etter at Helvete har fryst til is.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som varmer mest i verden, er at dere i ITpro.no tenker på oss og gir oss julekalender :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

chili, men det spiser jeg ikke, så det som varmer MEG mest er å vinne :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Av alt i verden, hva varmer mest?

Verden er stor og rommer mye. Alt er en del , la oss nå ta for oss ting etter ting for nøtten må jo knekkes slik den best mulig kan. Eller vent, da vil jeg jo ikke bli ferdig før jeg dør.. Dessuten vil hva som varmer mest for Gandhi fra India, Matti fra Finland, Pavlov fra Russland eller herr nøttegeneral være forskjellig. Vi er rett og slett alle forskjellige og unike. Vi har alle ulike tanker om hva som varmer mest. For noen er det kanskje Nissemor i en kort rosa kjole som vi har snakket om tidligere, mens det for andre kan være Nissefar i en kort rosa kjole. Vent litt her, nå begynner du å bli litt for kinky herr piratentim. Gjør jeg egentlig det? Kanskje begynner jeg å bli litt crazy her? Jeg har et poeng, poenget er at vi alle er forskjellige, bare se på alle de unike og ulike besvarelsene på dagens nøtt. De oser av kreativitet og litt galskap. I går fikk dere også mye ros, klart det varmer. «Crazy in love» er det noe som heter. Har du følt på det? Når hjertet pumper så raskt og høyt at du ikke er i stand til å tenke, føle eller høre noe annet. Du tenker på din kjærlighet og hele kroppen din blir varm. Det gjør i hvert fall meg varm både i toppen og om situasjonen og stemningen er rett kan varmen fort tre inn i andre deler av kroppen. Kjærlighet er faktisk noe vi alle trenger, du er avhengig av kjærlighet fra det øyeblikk du drar på din første "date" med moder jord. Uten kjærlighet dør man. Viste du at papegøyer egentlig er flokkdyr og om man har en som kjæledyr er den avhengig av masse kjærlighet og oppmerksomhet. Mange sier det krever like mye som et spedbarn. Får den ikke nok vil den begynne å bite av seg fjærene, helt til den dør. Kanskje er det litt slik med mennesker også, kjærligheten varmer oss, den holder oss i live og gir oss en mening. Det er ikke bare til mennesker og andre levende skapninger vi utvikler kjærlighet. Det er mye man kan elske, personlig elsker jeg blant annet å svare på disse julenøttene eller en god film eller serie. Selvsagt elsker jeg min familie og gode venner høyt. All denne kjærligheten gjør meg varm, så ja jeg håper i dag å knekke nøtten med kjærlighet. Kanskje litt klissete så jeg får håpe kjærligheten klistrer seg fast til deg og aldri gir slipp. Sender dere i dag varme tanker og håper dere alle har gleden av å elske å bli elsket. Det er dessverre mange som ikke har det så greit, så husk å tenke på dem…

a_drawing_for_my_love_by_mapetitechanson

Jeg ønsker å avslutte dagens nøttebesvarelse med en nydelig sang av Van Morisen som får frem budskapet i min tekst.

https://www.youtube.com/watch?v=VZsizuDUqio

Michael Buble - Crazy Love

I can hear her heartbeat for a thousand miles

And the Heavens open every time she smiles

And when I come to her that's just where I belong

Yet, I'm running to her like a river strong

She gives me love, love, love, love, crazy love

She's got a fine sense of humor when I'm feeling low down

And when I come to her when the sun goes down

She takes my troubles all away, takes away my grief

Takes away my heartache, in the night like a thief

Yes, I need her in the daytime

Oh, but I need her in the night

Yes, I want to throw my arms around her

And kiss and hug, and kiss and hug her tight

And when I'm returning from so far away

She gives me some sweet lovin', brighten up my day

Yes, it makes me righteous, it makes me whole

And makes me mellow, down to my soul

bob-marley-method-man-bertrand-russell-o

Endret av piratentim
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg,skriver kort og godt. Det som varmer mest er ITpro sine julenøtter!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det eneste som varmer mest en kald vinternatt der man ikke har et hjem å gå til, er et lite svovelstykke.

...Så tente hun en ny. Da satt hun under det vidunderligste juletre. Det var enda større og finere pyntet enn det hun hadde sett gjennom glassdøren hos den rike kjøpmannen siste julekveld. Tusen lys brant på de grønne grenene, og farveglade bilder, slike som de pynter i butikkvinduene med, tittet ned på henne. Den lille piken strakte begge hendene i været - og da sloknet svovelstikken. Alle julelysene steg høyere og høyere, og nå så hun at de var de klare stjernene der oppe. En av dem falt og laget en lang ildstripe på himmelen.

"Nå døde et menneske!" sa den lille piken, for gamle mor hadde sagt at når en stjerne faller, så går en sjel opp til Gud. Mormor, som nå var død, var det eneste menneske som hadde vært snill mot den lille piken.

Hun strøk igjen en svovelstikke mot muren. Den lyste opp rundt om, og i skinnet sto gamle mormor, så klar, så strålende. så mild og god.

"Mormor" ropte den lille piken. "Å, la meg få være med deg! jeg vet at du er borte når svovelstikken går ut, borte akkurat som den varme kakkelovnen, den deilige gåsesteken og det store, vakre juletreet!" Og så strøk hun fort av alle de svovelstikkene som var igjen i bunten, for hun ville holde på mormoren. Og svovelstikkene lyste med en slik glans at det ble lysere enn midt på lyse dagen. Mormor hadde aldri vært så vakker før og så stor. Hun løftet den lille piken opp på armen sin, og de fløy i lys og glede, så høyt, så høyt. Det fantes ingen kulde mer og ingen sult og angst - de var hos Gud.

Men i kroken ved huset satt den lille piken og var død da den kalde morgenen kom, hun var frosset i hjel den siste kvelden i det gamle året. Hun satt der med røde kinn og et smil om munnen.

Nyttårsmorgenen gikk opp over den lille døde, som satt der med svovelstikkene sine. En bunt av dem var nesten brent opp. Hun har villet varme seg, sa folk. Ingen visste noe om alt det vakre hun hadde sett, og om hvordan hun var gått sammen med mormor inn til nyttårs glede i stråleglans.

924136-8-1292087779596.jpg

Et lite utdrag fra "Piken med Svovelstikkene" H.C. Andersen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En høyeffektiv stjerne

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva som varmer mest?

en klem, en klem er undervurdert og faktisk veldig god og varm hvis man får den av den rette personen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er en nøtt i livet

som ikke lar seg arme:
Det at du varmer en annen,
det er den eneste varme.

Det er en knekk i verden
som ingen premie kan rette
Den at det var for sent
da du skjønte dette.

Ingen kan resten av tiden
stå ved knekt skall og klage.
Døgnet har mange timer,
året har mange dage.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som varmer mest i verden, er skjermkortet mitt etter en runde BF4.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som varmer mest er partikkelakseleratoren LHC, som er laget av CERN og befinner seg i Sveits.

Hvor varmt, nøyaktig?

7,2 billioner grader fahrenheit, som viser seg å være 3999999999982,222 grader celsius!

Det er altså partikkelakseleratoren "The Large Hadron Collider" (LHC) som varmer mest, og den befinner seg på jordkloden vår :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Solen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sola.