2. julenøtt 2014

36 innlegg i emnet

Skrevet

Det som markerer begynnelsen på juletiden er at påskegodt kommer på salg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

begynnelsen på juletiden er da marsipanpølsen med julepapir selges i butikken

altså ofte i slutten av oktober

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

2 desember

Hva markerer “begynnelsen” på juletiden?

Julestemningen min starter nok ikke før desember. Når30 november blir 1 desember for å være mer presis. Det er verken, julepynt, julematen, julaften, snøen, alle fargene bortsett fra rosa, nisser eller julefilmer som markerer selve «begynnelsen» på min juletid. Det faktisk noe meget spesielt og unikt. Det gir meg en stor glede og hvert år gruer jeg meg til det er ferdig for så å glede meg til det begynner igjen. Det er et av årets store høydepunkt! Det er noe som får meg til å ofre søvn og krefter. Selv når jeg vet at jeg skal opp 06.35 neste dag, kan det holde meg oppe lenger enn jeg burde. Jeg tenker på det, hva skal jeg svare, hvordan skal jeg tilfredsstille nøttegeneralen, hvordan blir alle de andre svarene blir, og hva neste nøtt kommer til å dreie seg om. Jeg snakker selvfølgelig om ITpro årlige og høyst elskede julenøtter.

Det er store ord jeg kommer med nå, og dere som kjenner meg her fra nøttene vet nok at jeg mener den 100 %. Det er ikke noe jeg sier for å vinne, men det er noe jeg sier fordi dere fortjener ros for arbeidet dere gjør. Det settes stor pris på! Er så herlig å lese tilbakemeldingene på gårsdagens nøtter. Dere er virkelig flink! Jeg anbefaler dere ofte til mine nære venner. Ønsker at de skal få kjenne på den store gleden og spenningen dere gir oss nøtteknekkere… Dette har dere holdt på med siden 2001 og står nå i det 14 året! Respekt!

Det var hyggelig å få et «hei», jeg sender dere i nøttekomiteen et stort og lykkelig hei tilbake. Og sist men ikke minst, takk for at dere har brakt juletiden til meg også i år. Det er en sann glede å ha æren av å delta.

jz78lw.jpg

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

julen starter når man kan tre ut fra eksamensboblen :ph34r:

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Begynnelsen på juletiden (irritasjonsbiten) er jo da alle butikkene prøver å ødelegge jula med juletrær i september og julemarsipan mens sola skinner og jeg sitter i T-skjorte er bare helt feil!!!!
For meg som ikke er helt super duper jule menneske så starter julen med tenningen av julegrana. Ut å fryse litt for å se på at lysene kommer på. Syntes det er trivelig med lys i vinduene og i hagene men IKKE før 1 advent!
Så kommer høydepunktet med julenøtter på kvelden :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julen består av forskjellige etapper. Første etappe starter noen steder som i Bergen dagen før første søndag i advent, mens resten av landet tenner første lys, finner frem litt julestemning, gløgg og godteri først søndagen. Andre etappene er litt diffuse, og varierer fra person til person, fra hvor mange nisser man hadde på loftet til hvor glad man er i juleøl. Lillejulaften er et av de siste stegene med pynting av det som ikke er gjort, og julaften morgen er det definitvt Jul med stor J i det Askepott leker med nøttene sine, og til sist når Sølvguttene synger deilig er jorden. Men julen starter IKKE i oktober eller november selv om både butikker, bakerier og bryggerier later som det...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For meg markeres starten av jula som regel når jeg har avlagt den siste eksamen før jul. I år er det den 16. Som student har jeg som regel kofferten pakket og klar så jeg kan hive meg i bilen så snart pennen er lagt ned og papiret er levert. Da kjører jeg hjem, gjerne i et tykt og hektisk snøvær med bagasjerommet fylt av de beste julegavene man kan anskaffe seg på stipendbudsjett og gleder seg til mors mat og kakebaking med familien. Før denne hellige dato er det lite stemning over lunken kaffe og tørre brødskiver på lesesalen. Jeg teller ned dagene!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Noe av det fine med julen er at den starter så mange ganger!

Den første følelsen av jul får man når kakemennene kommer tidlig i oktober. Denne julefølelsen er svak og går over etter at man har spist kakemenn til lunsj i to dager, men den er juletidens første start.

Deretter kommer julebrusen når det drar seg mot november. Den har med seg julemarsipan, juleskum og andre julegodter som må inntas mens de enda er ferske. Dette gjelder spesielt juleskummet, så nå er juletiden i gang igjen. Følelsen av jul er litt sterkere denne gang, men går igjen over så snart nettene blir lange og kvalmen setter inn.

Så kommer movember da en vesentlig andel av landets menn går rundt og ser ut som julebukker. Denne gangen er varigheten av juletiden litt individuell, noen barter vokser fortere enn andre.

Mot slutten av julebukkmåneden så kommer julekonserter, julespill, julepynt og lysfesten i Bergen. Alle disse bidrar til en sterk men kortvarig følelse av juletid.

Til slutt kommer 1. desember med ITPro.no sine julenøtter og da først kommer en stemning av juletid som varer helt til jul!

Juletiden starter 5 ganger, men bare julenøttene er sterke nok til a vare helt til jul!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du spør MEG og ingen andre, ville jeg sagt når snøen har lagt seg.

Og hvis den ikke ligger fint og tett innen 1.desember, må det være mammas hjemmelagde pakkekalender som består av så mye rare og ubrukelige ting, men som allikevel er kjempekoselige å få som ringer julen inn.

Jeg kjenner julen er i innspurten når Hamar og Lillehammer julebrus blir satt ut i butikkene (og jeg klarer selvfølgelig ikke å vente med å kjøpe) og jeg setter meg ned og slurper i meg minnene, og det tar meg tilbake til julemorgenene som liten når jeg og broren min satt og så på alle de forskjellige juleprogrammene og filmene som ble vist på tv.

Men når den ORDENTLIGE julefølelsen kommer er når skolen er ferdig, pakkene er (halvveist) innkjøpt og (halvveist) pakket inn, kakene er i huset og kjøleskapet er stappfullt med julemat.

Når det eneste jeg ser når jeg kommer inn døra er rødt, og lukten av appelsin og nellik slår i mot meg.

DA er det jul da!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den begynner akkurat i det øyeblikket du begynner å tenke: I år skal jeg få unnagjort alle julegavene i god tid til jul. Ofte fulgt opp av: Hvor skal vi feire jul, meg, deg, foreldre, svigers, nabo eller bare dra til syden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når jeg sitter her å svarer at jula starter med kaos, baking, vasking osv :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive