2. julenøtt 2014

36 innlegg i emnet

Skrevet

Aaah, du herlige julestemning! Det er SÅ godt å endelig komme i gang med årets julenøtter. Og det er vel så godt å se igjen alle brukerne som trofast vender tilbake når kalenderen flippes over til desember. Men når starter egentlig juletiden?

Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Mmm, begynnelsen på juletiden?

Min juletid starter når butikker får inn julebrus, julepynt, pepperkake og kakemenn i september/oktober.

Noen ganger kommer julefølelsene til meg i November, når det begynner å snø.

Eller når det nærmer seg advent og det er snart klart for julenøttene på itpro.

Det siste som starter min juletid er når naboer pynter ute med juletrelys på busker. Da vet jeg at det nærmer seg jul.

Det er dette som er begynnelsen på juletiden.

Endret av amg99
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det finnes kun en begynnelse på juletiden. Det er når datoen viser 1. desember, og man setter seg ned for å åpne kalenderen med julemusikk i bakgrunnen. Den fæle og mørke novembermåneden er dermed over, og det skal feires med julestemning helt fram til jul. En hvit jul fra begynnelsen av desember er optimalt, men jula starter 1. desember uavhengig om det er kommet snø eller ikke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gratulerer til vinneren, vel fortjent :)

Har vel ikke lov å vinne, men svarer likevel:

Åpning av Julegaten, samt nattåpent på de mange pyntede kjøpesentre. ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når pappa RASER over at ute-julelysene ikke fungerer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Denne nøtten er en nøtt av dimensjoner, akkurat som en løk så har den ufattelig mange lag og på noens vegne kan det faktisk komme en tåre eller to med tanke på hvor tidlig enkelte velger å starte med juledekorasjoner...

Handelsstanden markerer jo juletiden tidligere og tidligere, hadde det vært for dem så skulle jo jul allerede startet i september, det er tydeligvis alt for lenge å vente til desember med å få ut juleting i butikkene.

noen vil nok sikkert mene at akkurat det er det som markerer starten på juletiden.

jeg er nesten sikker på at det er like mange meninger om dette som det er mennesker som gleder seg til jul.

Når jeg var yngre, så mye yngre enn i dag (ohh.. The Beatles :) ) da markerte begynnelsen på juletiden at far dro inn en alvorlig julegran i boden... da visste jeg at, nå.. nå er det snart julelys i stuen, stor fin grønn gran med lys, norske flagg glitter og stas over hele greien..
litt senere ble det som markerte julen at man faktisk pyntet juletreet, det var stor sett lillejulaften dette ritualet fant sted.

en eller annen gang rundt det herrens år 2006 eller deromkring, ble jeg gjort oppmerksom på en fantastisk greie... en julekalender helt ulik noen andre julekalendere jeg hadde vært borti, og det var faktisk mulig å kunne levere et vinnersvar.

Den gang jeg brått ble påminnet om at juletiden faktisk starter ved at 1. desember åpnes på kalenderen, det var den gang jeg oppdaget itpro.no sin spede start med julekalender, og siden den gang har det blitt en tradisjon å være med på denne fantastiske gledessprederen av en kalender...

jeg må bare si det med en gang, jeg trekker meg fra å kunne vinne i dag, for dette er bare ment som skryt til de som driver og jobber med dette, den sinnsyke jobben dere gjør for å glede andre i en ellers travel hverdag, med spørsmål som er like unike som itpro.no er... med andre ord, jeg ønsker ikke å vinne på grunn av at dette er noe jeg faktisk mener og er ikke ment som pisspreik for å kunne vinne...

så tusen takk til itpro gjengen som steller i stand dette år etter år, uansett hvor mye hardt arbeid som ligger bak, og da tenker jeg på innhenting av premier, skriving av tekster, lese gjennom alle bidrag, gi svar på disse og finne den ultimate vinner, som dere for øvrig gjorde til gangs i den første julenøtten... og så skal alt av premier sendes ut også.. takk for en fantastisk jobb og tusen takk for at dere gjør denne måneden litt lysere og artigere... nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen av desember og 22 nøtter som skal knekkes...

Det er en fabelaktig nydelig ting dere har startet... tusen takk.

juippididuuu di duuuuuu :)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Begynnelsen på juletiden er subjektivt for alle. Noen ville sagt at den starter allerede i oktober, mens noen ville sagt at det var når snøen kom (selv om det er snø hele året noen plasser).

Det som uansett markerer juletiden for absolutt alle, er selve julaften! For meg som er student er det ikke særlig med julestemning før eksamen er over, og det er enda 15 dager til. Som jeg skrev tidligere: Subjektivt og 24. desember er stikkordet i denne nøtten :)

Velger å trekke meg fra å vinne premien i dag, ettersom jeg vant Adobe Photoshop Elements 12 i fjor! <3

Da kan jeg også benytte meg av muligheten til å takke for alt arbeidet som blir lagt inn i denne julekalenderen! Ingen kan måle seg med en slik julete julekalender, og jeg er 100% enig i det Jarjo skriver :xmas:

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Haha, så gøy! :D
Når juletiden starter har jeg ikke noe lurt svar på, det er bare totalt kaos..
Men juletiden for meg starter i det øyeblikk jeg tar juleferie, da advent går over til jul! Desember og november er media og butikkenes kaostid, og advent er en god og forventningsfull (noe stressende når du finner ut hvor få julegaver du har unnagjort) tid :)
Men min juletid, selve juletiden, starter når jeg hopper på flyet fra Gardemoen til Bardufoss, sender en siste melding til mamma som skal hente meg på flyplassen når jeg lander, og switcher over til flymodus for å fyre av en random spilleliste med julekos på spotify ^_^

Noe jeg skal gjøre om ganske nøyaktig 17 dager :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Black Friday. Endelig har vi fått en konkret uoffisiell åpningsdag for jula i Noreg. ENDELIG. Det tok bortimot 14 år, men endelig har vi komt asjur med USA.

På den meir seriøse sida, når julebrusa byrjar å bli solgt i oktober, då kan eg seie meg godt fornøgd med ein fantastisk start på jula. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når love actually går på tv, man er ferdig med alle eksamener og snøen faller utenfor. Da starter julen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For min del starter ikke juletiden før på lille julaften når familien samles til julegløgg og "Kvelden før kvelden" (inkludert Grevinnen og Hovmesteren) på tv. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Desember med alle sine julekalendere, og at de større butikker setter prisene ned til normalen etter at de har økt de sakte opp etter sommer, for at de kan se billigere ut i Desember.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som min kjære stefar som er oppvokst i et kristent hjem sier: Advent!

Presten skifter til lilla når han forkynner og den lokale kjøpmannen tenner lys i granen utenfor butikken (som hvertfall tar to! parkeringsplasser).

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kjære Herr Nøttegeneral.

Jeg forsøker å holde svarene mine familievennlig, men med Generalens filosofi om alternativ tenking, så tvinges jeg til å komme med de brutale jule-fakta.

Juletiden (eller jule-tiden) må kunne sees som det tiden man har til rådighet til å jule. Denne tiden kan i de fleste tilfeller begrenses til tiden fra det første slag kommer (enten det er med flat eller knyttet hånd, bjørkeris, balltre eller det som verre er), og frem til siste slag har passert. Hvor lang denne tiden er, er høyst variabel og endrer seg stort sett fra gang til gang. Heldigvis er også denne jule- tiden svært begrenset av norsk lov, slik at det ikke bare er denge løs for å komme i jule-stemning.

Dagens blå-blå (er det en jule-farge?) regjering har for øvrig kommet til at de muligens vil tillate profesjonell jule-tid, så lenge den foregår i kontrollerte former. Måten det skal tillates på er at to personer i jule-stemning skal få lov til å jule så mye de vil i en begrenset periode, den såkalte jule-tiden. Denne tiden vil være definert som tidsrommet fra det sier *PLING* til det på nytt sier *PLING*, og bruker normalt å være på 3 minutter. Nå kan det riktig nok være vanskelig å komme i ekte jule-stemning på kun 3 minutter, derfor er det bestemt at man kan kjøre inntil 12 stk. jule-tider på rad. Deretter skal en dommer få avgjøre hvem som har vært i mest jule-stemning.

Nå tenker du sikkert at godeste Herr Mendelejev har sporet totalt av? Vel … Det store høydepunktet for mange, nest etter gaver fra jule-nissen (skal ikke han liksom være en hyggelig fyr? … Hvorfor navnet jule-nissen da?), er den såkalte «boxing day». Boxing day er blitt en fast jule-tradisjon for mange, og hva gir vel mer jule-stemning enn å sette seg ned og nyte litt kvalitets jule-tid med ekte boxing (eller Boksing med norsk rettskrivning). Det eneste jeg ikke helt har forstått med denne dagen er: hvorfor man har gått fra 12x 3min kvalitets jule-tid, til 2x 45min med knapt nok jule-tid-light?

HVEM I HULESTE VAR DET FOR EN IDIOT SOM FANT PÅ AT MAN SKULLE SE FOTBALL PÅ BOXING DAY?

Endret av Mendelejev
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kort og enkelt svar:

Når julegaten åpnes ved å tenne lysene på treet og julelysene som er hengt oppover gågaten, da begynner juletiden.

En annen ting som markerer begynnelsen på juletiden er tett kampprogram from Premier League lagene. Fotball BÅDE i helgen OG midt i uken! DA er det jul!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Handelsstanden mener juletiden starter så snart den gjengse nordmann har parkert rompa i sofaen etter en lang og travel sommerferie, gjerne en ferie som har vært preget av sterkt kjøpepress fra tenåringer og koner, og der reiselysten har vært på topp blant familiens yngre medlemmer. Da begynner så smått julevarene å prege sortimentet, vindusutstillingene kommer sakte men sikkert krypende frem fra deres mørke støvete hi, hvor de har bodd siden februar året før. Og julereklamene begynner å innta TV-skjermen. Klesbutikkene er ofte tidligst ute med reklamer, og når Lindex har hatt premierevisning av årets første juleklesreklame på TV, er vi allerede lei. I hvert fall vi menn.

Våre bedre halvdeler venter stort sett så lenge som til november før de synes jula godt kunne vært her snart. Da begynner de å planlegge juledekorasjoner ned til minste detalj, de handler inn til alle 7*7 sorter som skal bakes, og finner frem den ene julefilmen etter den andre når fredagskvelden kommer, barna er i seng og roen endelig har fått senka seg rundt skåla med Maarud potetgull type paprika - uten
gullflak i posen...

For min del, da jeg var yngre, mente jeg juletiden startet når den gode gamle Coca Cola reklamen begynte å rulle over skjermen "Holidays are coming, holidays are coming, holidays are coming, 'tis the seasong, watch out, look around, something's coming, coming to town...
".
Ahh, det var tider det.

Men nå, nå er ikke juletiden her før 1. desember. Julegrana tennes og første episode av NRK's julekalender vises på NRK3. Da er julepynten kommet på plass - for adventspynt er ut, det er julepynt som teller nå, hele adventstiden, foruten adventsstaken da, den må opp - lysa er tent og huset fylles av mandarin-duft.

Da er det jul.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Første luke i adventskalenderen er for meg det tydeligste tegnet på at juletiden er i gang! Eller, adventstiden da. Potato, potato :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når det begynner å komme julenisser på Cola flaskene, blir det jul for meg :D

Drakk en god del cola før, men nesten ikke noe nå :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Definitivt Julenøtter. Juletidens begynnelse er 1. Desember for da begynner ItPros julenøtter.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ah, Jula e vell den største begivenheten for de fleste bedrifter der man finner fram det meste av søppel og skrot :P som man pøser ut til fortvilte foreldre som prøver å finne en måte og tilfredstille deres barn på! :wacko:

Jo det er vell alt jula handler om nå! Stresse seg igjennom tusenvis av butikker og finne små og store ting som kan pakkes inn og settes under juletreet :angry: Det er vell ingen hemmelighet at jula kan ta knekken på humøret med all kjøpepresset og de høye forventningene.

å den offesielle markeringen merkes når handlegatene er tent med lys!

For meg så er det en tid til å trekke seg litt tilbake, og nyte alt oppstyret på god avstand.. I år e man forberedt, juleshoppinga ble over på fredag.. "black friday" faktisk. Så dette e bare en nydelig tid til å slappe av på og til å gjøre de små tingene som gir glede i hverdagen.. som å lese Julenøtter...ja

På Itpro er markeringen av juletiden med åpning av julenøttene.

Å her kan man endelig ta seg tid med det som virkelig er jule underholdning :D

GOD jul og lykke til med nøtte-knekking!

Endret av massemas
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når ITPro publiserer sine julenøtter! xD

*!!!*

|

|

Når nøttene blir mange,

og hjernen settes inn,

da sier vesle Lexie-mor til Martin-vennen sin

At den som måtte poste,

Måtte gaver få

Premier må deles ut til Eple&Roboter Nå!

Heisann og hoppsann, og falleralle ra!

Når ITPro publiserer julenøttene

Blir alle sammen Glad!

Heisann og hoppsann, og falleralle ra!

Når ITPro publiserer julenøttene

Blir alle sammen Glad!

*!!!*

#Karender

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For min del begynner julen den 1. Desember, da begynner alle julekalenderne på nettet og treet i oppkjørselen får julelys på seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Begynnelsen på juletiden trenger jeg ikke bekymre meg for. Bare et kjapt klikk innom facebook, og jeg er fullt oppdatert.

Snør det, finner jeg minst 15 statuser som informerer om dette.

Så kommer 15 til som klager på at alle skriver status når det snør.

Heftige diskusjoner om hvilken julebrus som er den beste har også blitt en tradisjon etter hvert.

Folk poster bilder av julebakst og pinnekjøtt de har laget, og kanskje slenger ut link til bloggen sin med oppskrifter.

Selfies med nisseluer på er en klassiker.

Om du ikke har facebook- ikke fortvil. Du kan såvidt forlate huset etter november uten å bli påminnet om at det snart er jul.

Butikker reklamerer for julegavetilbud og pynter trær og vinduer med julepynt. Julebrusen kommer allerede i september.

Gjennom hele desember måned vil folk holde deg oppdatert om hvilken dato det er, du må bare kunne grunnleggende matematikk. Formelen er j - d.(juledatoen minus antall dager til jul)

Eksempel: "Omg, tenk at det bare er 21 dager til jul!"

24

-21

=3

Det er 3 desember.

Men, så er det jo det at bare fordi du blir påminnet om at det snart er jul, betyr det ikke at du føler det.

Jeg mener at det er følelsen som markerer starten på julen. Har du ikke julestemning og ro i kropp og sjel, blir det ikke jul. Jeg prøvde å tenke på alle juletegnene, og kjenne hva som får meg til å føle mest. Deretter har jeg tatt gjennomsnitt av datoene.

Julepynt i butikker - ca 15 november

julepynt og juletre hjemme - 17 desember

Fyr i peisen - min far er så glad i å fyre, så det begynner allerede i oktober

Lukten av pinnekjøtt - julaften

Snø på hustak og trær - ca 1 desember (varierer fra år til år)

Julesanger - 1 desember

Julegaveshopping - 10 desember

Gjennomsnitt var litt komplisert å finne. tenkte jeg skulle ta hvilken dag det er av alle dagene i hele året, og så dele på antall. det blir

(274+319+335+335+344+351+358=2316)/7=330.9

Dag nr 331 er altså gjennomsnittsjuledagen. 27. November.

Ifølge dette regnestykket skal du altså ha fått julestemning onsdag 27. november.

Men! Det finns jo flere måter å regne ut gjennomsnitt på. Og de viste noe annet.

1.Okt 15.Nov 1.Des 1.Des 10.Des 17.Des 24.Des

Typetall: 1 Desember

Median: 1 Desember

1.Desember begynner advent. 1.Desember kan du spise første kalendersjokolade og se første episode av juleserien. 1.Desember er det offisielt lov å drikke julebrus (selv om de fleste snikdrikker litt allerede i oktober).

Etter at jeg så dette resultatet og fikk tenkt meg litt om, bestemte jeg meg og kommer nå med en konklusjon.

1.Desember markerer begynnelsen på juletiden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Juletiden begynner når jeg setter opp reinsdyrene oppå taket om natta for å se pappa i gråt dagen etterpå. Jeg har ansvaret for å hente juletreet, og saler opp hesten med sele og bjeller. Jeg spenner fast juletreet på en gammel slede,mens jeg sittter og passer på treet og nabojenta sitter oppå den rolige og trygge hesten mens bjellene ringer jula inn. Vi koser oss med å synge jusesanger og snøen faller ned. Da har jula startet for meg!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Første søndag i advent markerer starten på juletiden for meg :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive