Ferdig løsning for å overvåke web/mysql server

5 innlegg i emnet

Skrevet

Noen som vet om en grei løsning for å overvåke oppetiden til et nettsted?

Ønsker først og fremst en uavhengig tjeneste som ikke benytter seg av tredjeparter.

Gjerne noe som sjekker hvert 5min, og gir en feilmelding i form av mail, IM, varsling på mobilen, etc.

• Er nettsiden tilgjengelig? Gis det noen feilmeldinger?
  • Bonus hvis den også kan koble seg opp mot en MySQL server, og utføre en enkel query.
  • Bonus #2: Error log.

Krav om 1 av følgende:

• Tilgjengelig for Linux server, debian / ubuntu / etc.
  • Kan kjøres på Raspberry Pi.
  • Program for Windows.
  • App for Android.

Er noe man kan lage fra scratch selv også, i form av et hobby prosjekt. Håper likevel noen har en halvveis ferdig løsning på lager.

Om det er et skript skrevet i Python, php, bash, Visual Basic, C#, C++, eller hva nå det enn måtte være så er det null problem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Noe ferdige greier til dette har jeg ikke hørt om som ikke benytter seg av en tredjepart.

Dermed tror jeg nesten det er noe som må bli skrevet selv.

Jeg ville vel gått for python og lxml-parser for webside-delen.

lxml kan håndtere feilmeldinger, så det er opptil deg hva du gjør videre med dem.

(hmm… kanskje Beautiful Soup også burde virke siden den også benytter seg av lxml)

Du kan laste hovedsiden og sjekke at alle linkene på siden, være det bilder eller annet virker.

SQL delen burde også gå relativt greit å gjøre i python.

Den letteste veien for videreformidling er nok epost.

Pluss med å benytte python til dette er at du kan kjøre det på de fleste systemer, også RPi (hvis du benytter RPi, så bør du ha én RTC til den!).

Jeg tror et slikt prosjekt, avhengig av feilhåndtering vil havne på 30-80 linjer med kode i python.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kanon

Er litt rusten i det å skrive egen python kode, men 30-80 linjer bør kunne gå fint :)

Er i første gang bare snakk om å sjekke HTTP status koden, evt senere også et enkelt søk etter generelle php feilmeldinger i kildekoden.

Når det gjelder MySQL er målet å kunne hente ut dato/klokkeslett og verifisere at dette ikke er mer enn 15 minutter gammelt.

Skal poste resultatet / koden når jeg har fått laget en ferdig løsning. Kan sikkert være til hjelp for flere. ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ble tipset om en svært god nettside for akkurat dette formålet:

https://uptimerobot.com

I motsetning til de aller fleste andre slike tjenester jeg har prøvd, er denne både GRATIS og REKLAMEFRI. Trodde nesten ikke mine egne øyner ^_^ Dessuten et svært bra "Dashboard" med en flott detaljert oversikt.

Tilbyr dog ikke noen MySQL monitoring av noe som helst slag, men dette kan enkelt la seg gjøre av et php script.

Takk for tipset Martin Aleksander :)

Tror faktisk dette blir løsningen fremover, da eneste grunnen jeg hadde til å ha noe "installert selv", var akkurat dette med dårlige reklame finansierte løsninger. Noe som overhodet ikke er tilfellet med Uptime Robot.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Enig. Det er en grei løsning.

Sjekker HTTP-respons hvert 5. minutt, og sender ut epostvarsel til egendefinerte adresser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive