1. julenøtt 2014

63 innlegg i emnet

Skrevet

Gul - fordi den symboliserer påsken for meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alt av neonfarger er anti-jul da jeg syns at julen burde være fri for syretrips.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å finne ut hva som IKKE er julefarger, burde man først ha en oversikt over alle fargene og så ta bort de som ER julefarger. Bindestrek på de som er julefarger. Hvit, grå og svart er allerede utelukket, siden de teknisk sett ikke er farger.

-Rød (hovedjulefargen)
Oransje

-Gul (påskefargen, så den er innenfor)
-Grønn (typisk julefarge)
-Blå (kald farge, forbinder den med snø)
Indigo
-Fiolett (adventfargen)
-Brun (sjokolade, dadler, pinnekjøtt, kakao osv)
Rosa
Turkis

Da står vi igjen med oransje, indigo, rosa og turkis. Både indigo og turkis er veldig kalde, så de kan symbolisere vinteren og snøen. Samtidig er oransje veldig varm og kan symbolisere fyr i peisen. Rosa finner jeg ingen argumenter for at er julete, utenom rosa kinn og nesetipper i kulden.

Jeg konkluderer med at rosa er den minst julete fargen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Brunt ser jeg lite av i julen. Alle trærne er jo dekket med snø, så da synes ikke brunfargen på greinene som har mistet bladene. Men først må det jo komme snø og det har det vært lite av de siste to julene. Så jeg håper det kommer en del snø, sånn at jeg slipper å se så mye brunt, da jeg forbinder det med høst som ikke er en veldig koselig tid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gul må da utvilsomt være den minst julete fargen.

Folk flest ønsker seg tonnevis av hvit snø til jul (en såkalt White Christmas), men hvem #¤¤¤ er det som ønsker seg GUL snø til jul?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Svart. Trist og mørkt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gult. Uansett hvor fint man pynter, blir det bare påske. Greit nok at jula varer helt til påske, men den skal jo ikke VÆRE påske!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

rosa

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her ser jeg mange har gått på en smell (ai ai ai, og det allerede den 1. desember!).

For å først definere den "minst julete fargen" må vi starte med å definere de "mest julete fargene".

Grønn, rød, hvit, gull, blå.

De tre første fargene trenger ingen forklaring, men gull og blå kan jeg forklare litt nærmere.

Gull er gjerne fargen på stjernen på juletreet, men fargen gull symboliserer også solen og lyset generelt. Gull var også en av gavene fra de tre vise menn.

Hva med blå? Er blått "julete" da? Jepp!

Blå kan forbindes med Maria, moren til Jesus (bruker blå klær). Den kan også symbolisere himmelen blant annet.

Om man så blander alle de fem fargene (grønn, rød, hvit, gull og blå) vil man få en slags beige farge. Dette er fargen som er minst julete.

evOLgyZ.png = [ADVARSEL] - Denne fargen skal ikke brukes under julen!

Takk for i fjor, og takk for en ny julekalender i år <3

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Rosa er den minst julete fargen. Den passer bare ikke til julen, men er fin ellers :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Orange, symboliserer det vitale, energiske som stikekr seg ut, ingen advent, ingen jul, alt annet enn ro symboliserer denne fargen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg personlig er noe uenig, men alle som kommer ramlende innom mitt fluffy rosa juleparadis, mener hardnakket at rosa IKKE har noe med jul å gjøre. Dem om det :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Grønn er jo en sentral julefarge, men juster litt på den så blir alt helt feil: Vårgrønn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilken farge er den minst julete av dem alle?

Det må da være knasje farger. Det vil si, farger som krasjer i en julesammenheng. Det kan være forskjellig hos person til person. Men hos meg så er fargene Cyan eller Rosa. Alle andre fargene er enten knyttet direkte til jul, eller er tilstede i jula. Altså Cyan eller Rosa. Må jeg velge en av dem, så er rosa svaret.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

svart. mer farge for døden. mens jul handler om å feire en fødsel

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis vi kan kategorisere svart som en farge, vil jeg si at den er den minst julete av dem alle. Jeg så faktisk et svart juletre for litt siden, men jeg fikk ikke akuratt julestemning av det...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Blå: Ikke så mye blått som blir brukt i juletiden

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Svart :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lyseblå - fordi himmelen aldri er lyseblå i jula. Den går rett fra grå til sort!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

fargen rød er en primærfarge mens fargen gult er klassifisert som en sekundær farge.
tre. Amber er en kombinasjon av 75 % Yellow og 25 % rødt.
Rødt er universelt og brukes i julesammenheng.
Det motsatte av rød er fargen blå. Eg går derfor for BLÅ

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Rød, grønn, hvit og lilla er utelukket. Oransje er klementiner. Mørkeblå og svart er nattehimmelen. Rosa er julegrisen. Brun er nøtter og reinsdyr. Da er det vel bare gul som står igjen som en klar kandidat?

Endret av linnea
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gul, for den forbinder jeg med påske, som jo er det stikk motsatte av jul.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Signalgul! Ikke noe julete over det i det hele tatt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Rosa, skrekk og gru som julefarge!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

svart.