1. julenøtt 2014

63 innlegg i emnet

Skrevet

Endelig er ventetiden over. Vi ønsker velkommen til nok et år med vår storslåtte julenøtteknekkekonkurranse. Vi ser frem til en adventstid sammen med våre entusiastiske nøtteknekkere!

Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Svart - fordi den symboliserer sorg, det motsatte av hva julen handler om.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gul

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Brun! Ingenting sier mindre jul enn brun!

Ikke bare tenker jeg på fargen, men når jul og adventstid er her skal det være hvitt! Hvit snø, hvite store flak som sitter i busker og trær. Hvite, snøfylte skog og eng. Ikke brune trær, bar og brun hage, gjørmete stier i skog og mark.

Nei uff, hvit, lilla og rød er julefargene, men brun.. Det vil jeg helst ikke se!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Blå, og tenker da spesielt på den blå fargen som nissen har i ansiktet etter å ha sittet fast i pipen, siden han ikke brukte "gutbuster"'en han fikk av nissemor i fjor, i 2 uker og skuffet alle barna. Triste greier, den blå fargen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den fargen som er minst julete av alle må være... Cyan.

Den er skarp og glorete, ikke koselig og varm som julefargene.

Den er ikke representert i noe man forbinder med jul, med mindre man tar julen på en strand et sted med cyanfarget hav.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Limegrønn er en frisk vår/sommerfarge som ikke passer inn i julen. Det ville ikke se fint ut med limegrønn på juletreet. Det ville sett helt forferdeligt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Grå, ingen ting er fint i grå annet en datautstyr og biler!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilken farge er den minst julete av dem alle?

Endelig er julekalenderen her, jeg har gledet meg masse. Dette blir 24 spennende og underholdende dager. Jeg skal nå prøve å svare på dagens utfordring, kreativt må jeg si… Det skulle vise seg å være en helt prosess å gå får å finne ut hvilken av fargene som er den minst julete.

Det første jeg gjorde var å gå igjennom alle fargene. Dere har allerede utelukket rød, grønn, hvit, lilla og gul. Både stammen på juletreet og Rudolf er brun brun er også en julefarge.. Sort vil også forsvinne, noen ser på det som en mørk, dyster og trist farge. Jeg derimot ser på det som en farge som lar det usynlige og vakre kommer frem. Jeg snakker selvsagt om stjernene, da spesielt vår alle kjære julestjerner for å ikke glemme synet av nissen med sin slede høyt oppe himmelen i lys av månen. Mørke er faktisk en del av juletiden og det trenger verken å være dystert, trist eller skummelt…

2librkj.png

Jeg sto da igjen med et knippe farger, nemlig, oransje, blå og rosa. Man skulle tro at dette er en god ting, men det skulle vise seg å by på enda flere vanskeligheter. Fargen oransje er i følge bilde; varme, helse, energi, flamme og spenning. Hva gir vel ikke mer juleglede enn synet av ild i peisen? Hvor spennende er det ikke før pakkene skal åpnes? Og julen er jo en god og varm tid. La oss også utelukke også denne fargen.

Blå og rosa igjen. Hmm jeg begynner å tenke på en sang. En klassikker, en julesang.

“I'll have a Blue Christmas without you

I'll be so blue just thinking about you

Decorations of red on a green Christmas tree

Won't be the same dear, if you're not here with me

And when those blue snowflakes start falling

That's when those blue memories start calling

You'll be doin' all right, with your Christmas of white

But I'll have a blue, blue blue blue Christmas

You'll be doin' all right, with your Christmas of white,

But I'll have a blue, blue Christmas

(https://www.youtube.com/watch?v=kISmy0vvOGY)

Ja du gjettet riktig det er Elvis Presley – Blue Christmas. Blå er nok også en julefarge, denne får vi utelukke.

Vi står da igjen med rosa, selv om Nissemor sikkert hadde sett fantastisk ut i en kort rosa kjole så må jeg nok si at rosa er den minst juletre fargen der ute. Det er nok mange jenter der ute som kunne tenke seg litt rosa pynt og kanskje til og med noen som er gale nok (til guttas store fortvilelse) å kjøpe et rosa juletre. Julen er for oss alle, så rosa blir mitt endelige svar. Til slutt vil jeg bare si at Nissemor egentlig ser bra ut uansett farge eller plagg. Nissefar har jo som kjent veldig god smak, men det er jo en annen historie kanskje vi blir så heldige å komme tilbake til den en annen gang…

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg satser på at svart ikke kan regnes som noen julefarge

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Denne var vanskelig, det første jeg tenkte var svart, men så kom jeg plutselig på fargen på Coca Cola (de som har gitt oss nissen slik vi kjenner han i dag) de leverer jo svart gull til oss som liker å leske tungen med den deilige søtnos drikken. siden det i disse dager prydes en hver flaske med julenisse motiv på Coca Cola flaskene, ble svart ekskludert.

så prøvde jeg å gå igjennom et hav av farger på et fargekart, jeg kan ikke finne en spesiell farge som er minst julete.. finner mange farger (selv med et snev av fargeblindhet, klarer jeg faktisk det).

Når jeg tenker meg enda mer om så vil jeg faktisk si at det ikke finnes en farge som er minst julete... da tenker jeg på dem som virkelig har fargeblindhet, for dem er jo de fargene de ser det de tenker på som jul..

Jupp, det må være svaret mitt i dag, ingen farger er minst julete.. jeg vil si at rød er mest julete, men for en som er fullstendig blind på farger kan nok mest sannsynlig ikke se fargen en gang, så da kan det jo være at brun, blå, hvit, svart, osv tolkes rød for han, hvem vet??

Joppidoppidoooo, dette ble konklusjonen min... tusen takk for at dere er tilbake med denne festlige julekalenderen :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den grå/beige fargen av puss.

Velbekomme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hm, dette var jo en tilsynelatende enkel nøtt. Hvilken farge er minst julete? det må jo være..... nei vent nå litt!
Julenøttene er tilbake med all sin infløkthet (er det et ord?), og jeg husker ganske snart hvorfor jeg elsker disse nøttene. De er ved første øyekast trivielle greier, men man lærer fort at man må bryte seg gjennom skall etter skall for å få en skikkelig knekk!

Så, til verket!
Denne nøtten er en luring. Det er fort gjort å rote seg bort på ville veier som å prøve å definere hva en farge er, men vi må nok her bare leve med at farge er en høyst subjektiv greie og at premissene for dagens knekk er høyst uklare. Det finnes til og med kulturer som hevder at "grønn" og "blå" er to sider av samme sak. De har forøvrig et trist sammensurium av juletrær, men det er en helt annen nøtt å knekke.

Her må vi kaste objektiviteten på båten og styre reisen etter vårt eget følelsesliv tenker jeg!

De fleste er enig i at grønn er julens egentlige farge. Et ekte juletre er grønt og derpå tildekket av alle slags farger. Hvis vi virkelig graver i dybden av julefeiringen så er det det grønne treet vi finner.

Rød er jo også en kjær farge i julen. Kjærlighetens, julenissens og Rudolfs farge er udiskutabel i enhver julefargecollage.

Svart som er fravær av farge er også sentral i julen. Den svarte natten da siste julenøtt tygges på, advent går mot slutten og vi venter på den grå lysningen av julaften morgen har en spesiell plass i en skikkelig julefeiring. Svart er også fargen for de som vi aller helst skulle hatt med i feiringen, men som ikke lenger er blant oss.

Grå er som nevnt lysningen av julemorgen, ingen farge er fylt med mer forventning enn den! Julefølelsene som vekkes av flatt grått lys i vinduet, før solen treffer puten, er sterkere enn utmattelsen etter julenøttene!

Gul er midt i smørøyet i julegrøten. Det er nok sagt om den! *rumle* Nå fikk jeg lyst på grøt ;-)

Brun er nøttenes farge, de spiller jo en sentral rolle i juletradisjonen! Det er ikke mye jeg gleder meg slik til som ferske julenøtter!

Til og med indigo er en farge med følelser som knyttes til jul. Folk som må bo i bosspann syns vi synd på til alle årets tider, men det er i julen vi har tradisjon for å dele vår mat med de uten fast bopel.

Blå er i samme gate som indigo. Vi syns synd på folk som er blå og det å ta oss tid til å virkelig synes synd på folk er viktig i julen, og ikke minst å gjøre noe med det.

Hvit er fargen for alt på en gang, og hva er ikke mer passende enn det i en skikkelig julefeiring? Det er godter midt på dagen, både grøt, pinnekjøtt og lutefisk til middag, pynt, gledeønskninger, gaver og skuffede ansikter, alt i en herlig suppe!

Lilla/fiolett er en god kandidat. Det er fargen som vi haster med å rense ut av huset når julaften kommer. Det er fargen som egentlig ikke er noe fin, men som alle drar inn i huset fordi de føler at de må. Det er stressets farge når husets fargepalett skal trasformeres mellom Askepotts siste nøtteknekk (som setter det endelige punktum for årets nøtteknekking) og julegrøten som skal inntas med andakt før en haster av gårde til julegudstjeneste. Likevel er nok også lilla en farge som er følelsesmessig knyttet sterkt til jul, både på grunn av nettopp ovennevnte forklaring og at den er bakgrunnsfargen for hele sesongen med nøtteknekking som vi er så spente på.

Nei, jeg kommer til at nesten alle farger vekker julefølelser. Den eneste fargen som ikke gjør det er rosa, og den må være svaret!

Men; hvorfor?
POR QUE?!

Jeg graver enda dypere i følelsene og lurer på hva som knyttes til rosa.. Det eneste jeg kommer opp med er blogger! Hvem knytter vel blogger til jul? Ingen svarer jeg! I adventstiden er det ingen som har tid til å lese blogger, for alle er opptatt med å knekke nøtter. I julen og romjulen er det sjanseløst, for man er opptatt med å spise og reise i selskap dagen lang, og maten er så god at man glemmer til og med å ta snap av den. Når det drar seg mot nyttår er det en evig karusell om å få tak i det aller beste fyrverkeriet og først når nyttårshopprennet er avgjort har man tid til grave seg ned i andres følelser i en rosablogg igjen. Nei, rosa, som ellers er en fin farge, har ingenting med jul å gjøre! Det er mulig at noen hadde noen rosa julekuler på treet tilbake på åttitallet, men det er i så fall det eneste.

Rosa er definitivt den minst julete fargen.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

God jul og god ITprosjulekalendertid til alle!

I frykt for å skape dårlig stemning allerede på første julenøtt, befinner svaret seg i bunn av dette innlegget. Årsaken til at jeg valgte akkurat denne "politisk ukorrekte" fargen, har nemlig en god veldig god og logisk forklaring.

Hvem bestemmer hva vi liker? Hvem bestemmer hvilke farger vi skal pynte med? I mange lange år har religion fungert som en felles rettningslinje. Når juletiden kommer, fylles alle kirkehus med fargene hvit, fiolett, grønn og gul. Disse regnes som de kristelige julefargene, og det er vel og bra. Hvor i alle dager kommer den røde fargen fra? Det første som slo meg når jeg leste denne nøtten var "fargen rød er en fredet julefarge!".

Det viser seg at Coca Cola Company introduserte rødfargen i 1931 da den svensk-amerikanske kunstneren Haddon Sundblom malte julenissen rød. Oljemaleriene ble brukt i reklamekampanjer for Coca Cola. Kapitalismen har tydeligvis større påvirkningskraft enn tradisjonen. I tillegg til å gjøre mennesker fete og usunne, er Coca Cola Company kritisert for sin miljøpåvirkning, tvilsomme arbeidsforhold og markedsstrategier, og sin monopolistiske virsomhetspraksis.

Derfor går min stemme i år til rødfargen. For det er ingenting i verden som går mer imot julens verdier, enten tradisjonelle eller moderne, enn Coca Cola Company.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da er det desember igjen! Takk for sist!

Hvilken farge som er minst julete er helt subjektivt, med mindre man går teknisk til verks. Så derfor har jeg gjort nettopp det.

Først og fremst går jeg ut fra at jula varer fra advent til påske. Dette passer meget godt inn i fargesirkelen, der jeg har plassert lilla og gul som ytterkanter. Da ender rød, som er den etablerte julefargen, naturlig nok i midten.

VDVCdHRE.jpeg
Om vi da tar utgangspunkt i julefargen, og vender blikket på komplementærfargen til julefargen - på totalt motsatt side av jula - får vi en cyan-farge som leker i grenselandet mellom blått og grønt. Rett og slett #00FFD3.
cEFEaWVi.jpeg
Dette kan også testes deduktivt ved å vurdere om det finnes noe cyan i hele verden som minner om jul. Personlig ringer ingen bjeller (!) - men da er vi i den subjektive verden igjen.
God jul, måtte den ikke bli cyan.
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ettersom vintermørket gjør det mer svart, juleølen er tilnærmet svart og det generelt er fint med en klar sort nattehimmel med stjerner til jul så blir dette en julete farge for meg.

Rosa er et alternativ, men minner meg for mye om prinsesser, som igjen er jul for meg med tanke på Tre nøtter til askepott og Reisen til julestjernen.

Oransje minner kanskje mest om halloween, og var også derfor et alternativ, men ild og peis forbinder jeg også med julens kalde dager, så da er også den fargen uaktuell..

Gul har dere nevnt, og om dere er tilhengere av at jula skal vare til påske så skjønner jeg at dette kan være en julete farge for dere. For meg minner derimot denne fargen for mye om påsken, som først kommer når jula er forbi. Påsken igjen minner meg om våren, noe som igjen fjerner all julefølelse da snøen smelter.

Derfor synes jeg gul er den minst julete fargen.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ikke en spesifikk farge, det har folket under meg spesifisert ganske greit under (alle kan koble en farge til noe med julen, ja, også cyan). :)

Heller en gruppe farger! Se for deg dette:

Du har hatt en hektisk uke/helg med jobb, og du vet at når du ankommer hjem lørdags kveld (i påvente av første søndag i advent) har fruen, eller mannen, dandert med både lys, nisser og mat fra gulvlista til godt over takhøyde. Du ville antakeligvis ikke blitt sjokkert av noen farger som helst, så lenge de befant seg i moderate, spiselige mengder av hver.

Men.

Du forlater jobb, kaster deg i skranglekassa som unormalt velvillig setter fart hjemover, mens du setter på radio Norge, hvor programleder allerede har satt i gang praten om mandagens "topp 10"liste, før Kurt Nilsen fyller bilen med prematur julestemning.
Du kommer deg trygt hjem, på tross av de 5 cm med snø som i følge nyhetssendingen komme til å drepe oss alle (dette foregår i sørenden av Norge), ruller doningen opp på hedersplassen, banner for deg selv når en snerten ungdom jogger forbi i et voldsomt tempo (og tenker på de deilige julekakene som venter inne) før du lemper deg og de 60-120kg dine ut i vinterkulda.
Tusler mot inngangen, ser at adventsstaken er tent i vinduet, og lukten av nystekte havremakroner siver sjenert gjennom ytterdøra.
Straks begynner du å få det travelt, og alle mulige deilige julehusbilder dannes på netthinna i det du entrer slottet og alle fantastiske dufter treffer deg i ansiktet som den gangen minstemann gikk med ansiktet først i et trafikkskilt, mens skoa og ytterklærne spruter i alle retninger.

Du har det så travelt at du rekker å trampe gjennom noen meter med gang og halve stua før du merker det. Hjertet ditt synker ned i den ene av to noen år gamle, hjemmestrikka ullsokken, og du står der som tidenes spørsmålstegn, skriftstørrelse 72, fet og kursiv.
Dama har tenkt nytt, veldig nytt. Det er overalt, nissene er dekket av det, det skriker fra veggene, fra sofaen, fra kjøkkenbenken. Det er overalt.

Pastellfarger.

Hva.

Faen.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Endelig får eg bruk for min absolutte favorittfarge... khaki! Den "berømte" fargen som har eit snev av jordfarge/støvfarge er den fargen som ikkje passar inn i juletida, adventstida, påsketida, eller nokre andre høgtider. Pen er den ikkje, og noko relasjon til jul, Jesus eller advent har den heller ikkje!! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jula... her i Nord e det mørketid og da mene æ mørkt! Ja så svart at den lille nabo ungen som sprang ut i veien her omdagen tenke sæ to gang om før han spring ut i veien uten refleks! Ja skulle vel sagt at svart ikke e julete, men det e jo endel av det å bo hær oppe? Det gir jo stemning og mørketida og skinnende julegater hadde ikke vært like idyllisk i sollys!..

Den fargen æ savne minst i jula e blålys- den minst julete fargen av dæm alle! Å det e ikke uten grunn!

Sikkert mange som kan være enig i at jula ikke e den samme hvis brannbilen står uten for gata du bor i og venner eller naboer står utenfor å ser boligen brennes ned!

Desverre så er det oftest forsent å teste brannvarselen når du ser blålyset i gjennom vinduet!

Så et tips! " sett nye batteri i brannvarsleren! " om du ikke allerede har gjort så!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Brun, minner om visne, kompostklare julestjerner og et dryssende juletre som skulle vært ute forlengst :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vil si at #FF69B4 er ikke veldig julete.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Svart fordi den symboliserer døden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

#966C19

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ingen, julen handler om samhold, og en skall ikke utelate noen farge. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gul. Tenker på påska da. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive