Lage webside - hva slags program?

11 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg er ikke helt ukjent med det, men det er så mange år siden jeg lagde min siste hjemmeside (i perioden 1990-1994) at bare navnene på de gamle programmene nok vil fremkalle latter hos de fleste. Jeg husker jeg slet veldig mye med å få alt på et skjermbilde innenfor skjermen og at å lage menyer og deres plassering var det vanskeligste. Jeg tror nok at jeg må starte helt på scratch nå.

Det jeg ønsker å gjøre er å organisere slektsdata, dvs. lage presentasjoner over slekter hvor det skal se omtrent ut som følger:

Venstre kolonne: Menyer i flere nivåer, dvs. slektsnavn med undermenyer på de viktigste personene i den slekten med linker til både interne sider og eksterne sider.

Midtfeldt: Tekst og bilder som skal komme opp når en velger fra menyene. Selvsagt med et toppnivå.

Høyre side: Bilder fra steder og av personer med minibilder som en kan klikke på og få opp større format med supplerende tekster.

Toppfelt: Kanskje unødvendig, men evt. tittel på websiden ++ author osv.

Det er kanskje ønskelig å holde menyene fast - dvs. slik at selv om en ruller nedover i midtfelt-teksten så ser en hele tiden menyen i venstre kolonne.

Jeg har "lånt" et lignende oppsett fra en kollega som jeg har forsøkt å brodere på i word 2013, men det føles litt dumt å gjøre det så enkelt selv om det er lett å lagre det som html.

Jeg skal altså ikke lage noe veldig avansert og i første omgang plassere det på en egen harddisk før jeg evt. flytter ut til mitt domene. Webprogrammet som jeg får gratis der passer ikke til dette.

Forslag til program?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Der finnes mange domener som tilbyr sine kunder å bruke Wordpress og lignende. Selv om Wordpress brukes mye i forbindelse med blogging, finnes der veldig mange moduler og en kan tilpasse det svært mye med de innebygde funksjonene. Oppdatering av innholdet vil derfor gå som en leik så snart du er ferdig med "designet" ditt, uten du vil være avhengig av å kjenne kodene i bakgrunnen. Se eksempelvis på "43 great examples of WordPress websites" og https://slektsforskning.wordpress.com/

Jeg anbefaler deg derfor sterkt å se på det alternativet i forbindelse med kjøp av domenet. WordPress.com tilbyr forresten gratis nettside som kanskje kan brukes som ekspriment før du eventuelt kjøper noe selv.

Lykke til med valget ditt.

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

av rene programmer til webutvikling anbefaler jeg
1. Notepad++ (hvis du vil ha et godt gratis programmerings verktøy og kan html \ css \ php koding)
2. Word \ Excel (hvis du har office pakken kan du bruke denne med stavekontroll og save as web funksjonen, men må fortsatt kunne kode språket)
3. Adobe Dreamviwer (veldig dyrt program, men har en del ferdiglaget koder og WYSISWG funksjoner og grafisk trykk og klikk)
liten side note, i både notepad++ og adobe så kan du redigere templates som du finner på nettet i notepad++ så ser du ren kode, men i adobe så får du den opp som en vanlig webside og kan trykke og peke redigere
adobe finner du jo også på litt grå sone sider også da hvis du ikke ønsker å betale 500$ for det
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for svar begge to.

Jeg har domene på one.com og de har et web-utviklingsverktøy, men det har veldig mange begrensninger (alt må ligge på domenet, og jeg kan ikke bruke andre verktøy til justering).

Jeg word 2013 som vel er siste versjon komplett og har lekt meg litt med webfunksjon, men sliter med å få laget de riktige "boksene" på rett plass. Finnes det noe hjelp-oppsett på nett? Slektssiden i worldpress var veldig likt det jeg ønsker meg så jeg skal sjekke den nærmere selv om det ved første øyekast virker litt vanskelig å se hvordan den er bygget opp. Jeg har sett nærmere på den og ser at selv om det er gratis oppsett så må man betale både for det ene og det andre. En føler seg litt lurt da.

Adobe Dreamviewer til USD 500 blir også litt hinsides for meg.

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Spamsikker ?

Noen som har erfaring med denne ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan skrive under på hver eneste cent at 500 USD ~ 3.500 NOK er hinsides.

Men samtidig kan jeg skrive under på at det er et hinsides nyttig program også. Nesten verd den lille formuen det koster.

Bruker Adobe Dreamviewer daglig, og bedre verktøy eksisterer ikke. Ingen over, ingen ved siden av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er enig at Adobe Dreamviewer er overpriset, men er verdt den ekstra kosten hvis man jobber mye med webutvikling

Elles så vil jeg bare tilføye at: Durpal, Wordpress og SharePoint er forsellige rammeverk for websider og webpublisering og er ikke selve innholdet du vil legge ut

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hosting24.com har jo innebygd C-Panel med mange CMS`er (Content Management System). Der får du også WordPress.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Her var det mye å sjekke ut. Tusen takk alle sammen.

Jeg har domene på one.com og vet ikke helt hva deres webeditor heter, men den passer ihvertfall ikke til mitt behov som er både lokal plassering på egen pcdisk (for senere flytting til domenet) og en enkel løsning som er lett dekker mitt behov og ikke noe mere.

Alle gratisprogrammer ser ut til å ha relativt kostbare templets. Det er førsteinntrykket.

Word er gratis å bruke for meg som har office 2013 og jeg begynner å få til et oppsett der. Hvis det ikke går så må jeg gå for noe mere dedikert.

websitex5 ser veldig interessant ut, men foreløpig har jeg ikke funnet hva det vil koste inkl. templates mm. og om det er domeneuavhengig.

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive