Googles krav om tilgang til "alt" når en laster/kjøper apper

8 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har en Samsung GT-19100 med Android 4.1.2 som kanskje ikke er det vesentlige i denne problematikken.

I bakgrunnen blir det hele tiden lastet ned oppgradering til div. apper (som Gmail, Google Play Aviskiosk, Google Play butikk, osv) samt når jeg f.eks. lastet ned "Spill med Magnus" o.lign. Hver gang ber Google om tilgang til mobilen, til kontakter, til gps og mye mere. Jeg får ikke oppgradert nevnte apper uten at jeg godtar alt.

Er det noen mulighet for å hindre dette, evt. stoppe gitt tilgang i ettertid uten å avinstallere appene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du ikke liker tilgangene du en gitt app ber om kan du ikke gjøre annet enn å ikke installere den nei. Hvis den etter en oppdatering ber om nye tilganger, gjelder det samme.

De fleste apper har jo en grunn til hvorfor de ber om tilganger, som kanskje ikke virker opplagt med en gang. Tilgangen til kontakter er ofte slik at du kan invitere venner å spille mot inni appen. GPS må være for å geotagge noe. Hvis angry birds eller spill med magnus ber om gps ville jeg vært skeptisk, med mindre det er en funksjon inni appen "spill med folk i nærheten av deg" f.eks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det finnes et program som heter app ops. Den viser deg hva slags tilgang de forskjellige programmene har, når de sist har benyttet tilgangen, og du kan blokkere div. tilgang om du ønsker.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for svar.

Men konklusjonen er dessverre at Google går for langt mht. å bryte personvernet. Hvis det ikke er like ille med Apple så bytter jeg kanskje.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Med mindre du bruker Blackphone så kan det hende at app ops faktisk gjør at programmene slutter å fungere, men det er verdt å prøve.

For å gå en annen vei så kan du bruke DroidWall.

Denne gjør ingenting med rettighetene, men den hindrer nettforbindelse, eller begrenser den til kun over Wi-Fi.

@henriko, det er ikke helt rett.

Majoriteten av mobil programvare blir laget av utviklere som benytter seg av biblioteker som i grunnen ber om mer tilgang en strengt nødvendig. Det er synd, men det er dessverre en realitet fordi det gjør utviklingsprosessen så mye lettere.

@llars,

Google spiller på sin størrelse, og slipper unna med det altfor ofte!

De baserer seg på de reglene som eksisterer i usa, og når det kommer til personvern så er det knapt rettigheter over der som tar hensyn til forbrukerne.

Det er egentlig ganske drøyt nå, siden de driver lobbyvirksomhet i Norge også for å få kommuner til å bruke deres tjenester...

Når det kommer til Google, så burde du bruke andre søketjenester enn deres.

Du har alternativer som ixquick og det amerikanskbaserte DuckDuckGo.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vedrørende app ops, har jeg ikke testet dette selv, men lest at flere anbefaler det..

Som Deni nevner, hindrer man programvare det som "kreves" for installering i ettertid, så kan det være at noe ikke vil fungere som det skal. Sånn er det nesten nødt til å bli.

Jeg vil da håpe og tro at man kan reversere endringer etter behov for så å legge på lokket igjen, når en er ferdig med appen for dagen.

En brannmur kan sånn sett være en bedre løsning. At programvare stenges for å kunne kontakte nettet, er alt som skal til.

Når det kommer til Apple-produkter (i lys av at du vurderte å skifte fra android til ios), så kan jeg ikke huske (har hatt og fortsatt har i familien en del Apple-dingser) at deres apper er fri for å være tilgjengelig for andre apper, nettet eller kontakter, tvert i mot.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kjører NIS (Norton Internet Security) på mobilen fordi den fulgte med Norton 360 pakken som jeg bruker på pcene. Der kan jeg trolig stenge ute de jeg vil, men hele google blir nok for brutalt.

Dette er en jobb for en ekspert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive