Hjelp til robust backup hjemme

8 innlegg i emnet

Skrevet

Hallo

Nå som jeg snart flytter inn i ny leilighet har jeg lyst til å prøve å få på plass et litt robust backup-system, og kunne trengt litt innspill.

Jeg og faren min bor da i hvert sitt hus, begge med fiber, og ønsker å dra nytte av dette. Ønsker da å ha en maskin (NAS) som kan stå i hvert av husene som vil stå på 24/7. Filer som endres lokalt på laptoppen hos meg bør minst en gang om dagen, helst umiddelbart, kopieres til serveren i huset mitt, og minst en gang om dagen også synkroniseres med NASen hos min far (og vice versa).

Jeg har nettopp begynt å se på BitTorrent Sync, og ser at dette kan innstalleres på de fleste NAS-systemer. Er dette verdt å vurdere?

Hvilken NAS (eller annet system) bør jeg bruke? Maskinen bør ha litt lagringskapasitet, mulighet til å streame HD-filmer til TV og laste ned torrenter. Synergy, Zyxel, eller noe annet?

Bør jeg ha RAID, eller er ikke det nødvendig når jeg har synkronisering mellom to steder?

Hvordan kan jeg få til noe tilsvarende det Dropbox har, at jeg kan gå tilbake til tidligere versjoner av en fil, gjennopta slettet fil osv.?

Noe annet jeg bør ta i betraktning?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har alltid vært en tilhenger av raid 1+0 med minst to disker, pluss ekstern lokal og to eksterne utenforstads backup.

Raid vil sørge for en momentant backup, lokal disk/nas er mer periodevis, og synkroniseres med de utenforstads backupene.

Mitt eget system er vel egentlig litt toskete, men det virker. <_<

Jeg benytter meg av bash, python, sftp, vsftpd og tinc, for manuelt å se etter endringer med gitte tidsinterval, for så å synkronisere.

Dataen på de utenforstads backupene er en kryptert tro kopi av den eksterne lokale backupen.

Jeg beholder som regel data for hvert 10. min de fire siste timene (hvis endringer vel å merker), hver time de siste 48 timer, hver dag de siste 21, og hver uke de siste 3 år.

Det kan kanskje høres mye ut, men siden jeg ikke har to identiske kopier av noe materiale på én og samme disk, så blir det ikke så fryktelig mye data.

BitTorrent Sync er en fin idé, men den tar ikke hånd om flere en én kopi (altså datert backup). Dessuten er den fra min erfaring fryktelig ressurs-sulten.

I ditt tilfelle så må du jo også huske at du kun har to plasser du lagrer data, så du vil ikke tjene noe på å bruke bittorrent-teknologi i det hele tatt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for det! Ja en slik type backup-løsning kunne jeg nok ha tenkt meg! Ikke dumt måten du fordeler gamle filer. Du har den samme backuprutinen (hvert tiende minutt, hver time osv.) både på lokal og ekstern backup?

Hva vil "Raid 1+0" si egentlig?

Har du på din lokale maskin "Raid 1+0", og i tillegg to NAS-er (eller liknende) - en i huset, og en utenfor huset?

Er denne bash, python, sftp, vsftpd, tinc løsningen noe du kunne delt?

Ellers noen andre som har forslag til løsninger?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Rutinene er litt forskjellige.

- For hoved pc er det hvert tiende min til lokal backup.

- Hver nye fil som blir overført til lokal backup blir kopiert over til en atskilt disk i enheten samtidig som den blir komprimert og kryptert.

(Dette synes jeg egentlig er litt toskete siden lokal backup da blir sittende med to kopier, men jeg gjør det slik fordi det gjør det lettere for meg å synkronisere lokal og ekstern backup, samtidig som jeg beholder en ukryptert kopi lokalt som det er raskere å gjenopprette fra hvis jeg trenger det.

Vel, den er ikke helt ukryptert, siden hoveddisken i lokal backup benytter LUKS.)

- Hvis lokal backup har noen endringer fra sist så synkroniseres den med ekstern backup 1 hver time (så da bringer den også med de siste seks ti-minutters backupene over).

- Ekstern backup 1 og ekstern backup 2 synkroniseres når lokal backup er ferdig med å overføre til ekstern backup 1.

Raid 1+0 er en kombinasjon av raid 1 og raid 0, det trenger som regel fire disker.

Jeg har også en bærbar som kun har plass til to disker, så den kjører jeg raid 1 på.

Raid 1 er en speiling av to disker.

Raid 0 er en fletting av to disker for å få bedre ytelse.

Hvis jeg ikke hadde trengt ytelsen fra raid 0, så hadde jeg gått for raid 5 i stedet for raid 1+0.

Dette er fordi en feil på et raid 1 system som krasjer systemet (ikke disken) kan smitte over på flere av diskene, og du kan sitte igjen uten en kopi som virker.

Selve løsningen er ganske rar, og vanskelig å dele, siden jeg bruker så mange forskjellige typer og versjoner av os.

Prinsippet er egentlig ganske lett.

- Bash og/eller python brukes for å se etter de siste endrede filene.

Hvis noen filer har blitt endret de siste ti minuttene gjøres det en md5 sjekk på disse opp mot siste kopi på lokal backup.

Er noen filer forskjellige, blir de tatt backup av.

- Avhenging av os så blir enten sftp eller vsftpd brukt til å overføre filer.

- tinc er benyttet for å lage et mesh nettverk mellom lokal backup, ekstern backup 1 og ekstern backup 2 siden to av disse har dynamisk ip.

(Jeg nevnte ikke dette tidligere, men hver søndag så tar jeg speilingskopi av systemet og putter på lokal backup. Her beholder jeg de siste 3, hvor kun den siste blir sent til ekstern backup.

Dette gjør jeg så jeg kan ha minst én nødløsning hvis jeg trenger det.

Etter en systemkrasj kan jeg få pc'en oppe å gå igjen i løpet av 15 min, for så å bruke de vanlige backupene til å gjenopprette filene mine.

Per i dag så gjør jeg dette manuelt.)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fantastisk!

Noen formening om hvilken enhet som bør brukes til ekstern backup? Vil Synergy-NAS'ene duge, eller er andre løsninger overdrevent bedre?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg bruker BitTorrent Sync i det daglige, holder synkronisert kopi av div filer mellom div enheter. Alltid tilgang til alt, over alt.

Backup løsningen jeg har planer om å sette opp nå etter hvert, er en egen ekstern server (evt NAS?) som beholder filversjoner akkurat slik Deni har forklart, men at det er BitTorrent Sync filene som kjøres backup av. Dog på leting etter en grei linux vennlig metode å få gjort på.

Har 17 forskjellige "secrets", så alle PC-er har ikke nødvendigvis tilgang til personlige filer (eller jobb-filer for den saks skyld). Enkelte utvalgte foldere blir også synkronisert mot forskjellige mobiler og nettbrett.

BitTorrent Sync er som tidligere nevnt, kanskje ikke så veldig aktuelt for deg, men om du har flere enheter, har man som oftest en eller annen lokal backup av de viktigste filene.

Eldre versjoner, samt filer du vanligvis ikke har på mobil/nettbrett må fortsatt hentes eksternt, men er heller ikke de du nødvendigvis har størst behov for umiddelbart etter en katastrofe.

BTsync på mobilen slukte fort 40-50% av batteriet på mobilen før, selv i "spare-modus", men må si dette har endret seg dramatisk de siste månedene...

Om det ikke er så altfor vanskelig å implementere bash / python skriptene dine deni, så er jeg spent på hvordan kildekoden til "fil-historikk-backup-løsningen" er skrevet :)

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kom over en fork av Syncthing som kanskje kan passe deg bedre enn et helt selv-laget system.

Det har åpen kildekode, og skrevet i Go, noe som gjør det mulig å endre ting du ikke er helt fornøyd med, eller hvis du trenger andre funksjoner.

Helt desentralisert er det ikke, siden det bruker noe à la BTSync med en identifikator for å kunne henvise enheter til andre enheter som er også er medlem av samme sync-gruppe.

(Det burde kanskje en gang i framtiden være mulig å bruke egen server for dette, hvem vet.)

Jeg tror det er litt bedre på cpu-bruk, men den gjør en sha-256 check for å sammenligne filer (i og for seg ikke så mye), samt aes-256 + komprimering før overføring (dette er tungt), og dekryptering + dekomprimering ved mottak (også ganske tungt).

Den har valgmulighet for å bruke simpel fil-historikk, noe du selv kan utdype med å endre kildekoden, eller bare lage noe bash/batch-greier som flytter filer avhengig av datostempling.

Så sjekk ut Pulse, kanskje dette er noe som passer ditt formål!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hjertelig takk! Da skal jeg se litt mer på dette når jeg flytter =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive