FINN betalingsgaranti og MVA?

6 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg selger en del varer og tjenester gjennom finn.no

Det jeg lurer på, er at når man f.eks. selger en vare for 2000 kr gjennom FINN betalingsgaranti, da vil det ikke oppgis noe moms på selve salget.

Kan jeg bare føre i regnskapet mitt 2000kr minus moms da?

Eller må jeg i tillegg til finn-avtalen sende kunden en faktura som viser 1600kr + 400kr mva?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Jeg regner med at firmaet ditt er registrert i avgiftsmanntallet? Det er jo unødvendig å nevne, men et krav for å både å betale og kreve moms.

Når du skal føre et regnskap og kreve fradrag for moms, så må det foreligge en faktura du sender kunde, hvor mva er spesifisert på faktura, noe slikt som totalsum, så herav mva:

Myndighetene krever også at det på fakturaen du sender skal fremkomme bokstavene MVA bak organisasjonsnummeret til firmaet ditt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg regner med at firmaet ditt er registrert i avgiftsmanntallet? Det er jo unødvendig å nevne, men et krav for å både å betale og kreve moms.

Når du skal føre et regnskap og kreve fradrag for moms, så må det foreligge en faktura du sender kunde, hvor mva er spesifisert på faktura, noe slikt som totalsum, så herav mva:

Myndighetene krever også at det på fakturaen du sender skal fremkomme bokstavene MVA bak organisasjonsnummeret til firmaet ditt

Hei og takk for svar!

Firmaet mitt er for øyeblikket ikke MVA-registrert, men det jobbes med saken

(forresten et spørsmål til angående MVA-registrering: MVA-dokumentasjon på altinn, hva trenger jeg her? Må jeg sende inn all utgående fakturaer?)

Med tanke på kun salg så er det vel ikke noe fradrag å få fra momsen, så da ender jeg vel bare opp med å betale 25% av all omsetning uansett om jeg har faktura med eller uten moms oppført?

Men hvis jeg ønsker f.eks. fradrag for f.eks PC o.l. må det foreligge korrekte utgående faktura med moms?

Er det riktig?

Endret av steini777
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du får ikke registrert deg før du har nådd en omsetning på 50 000 kr, altså eks mva.

Du må vise til at omsetningen har nådd 50 000 kr (kopi av utgående fakturaer som du sender med registreringen).

Du kan da ikke ha spesifisert mva på fakturaer før du har nådd grensen, og på den fakturaen hvor du når grensen, så skal man etter reglene sende den fakturaen uten mva, så etterfakturere kun mva-beløpet for kun den fakturaen, når registrering er i orden.

Du kan da heller ikke få fradrag på mva, som ved PC-kjøp, eller annet kjøp før du har nådd grensen.

Da fører man kostnader og inntekter i regnskapet med netto beløp.

Den eneste grunnen til at du evn får fakturere med moms før grensen på 50 000 kr (forhåndsregistrering), er hvis du kan vise til på registreringen at du kjapt vil ligge godt over omsetningsgrensen, eller har en stor investering i form av maskinvare, bil, o.l i regnskapet. Det må være en anskaffelse på minimum 250 000 kr ink. moms.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du får ikke registrert deg før du har nådd en omsetning på 50 000 kr, altså eks mva.

Du må vise til at omsetningen har nådd 50 000 kr (kopi av utgående fakturaer som du sender med registreringen).

Du kan da ikke ha spesifisert mva på fakturaer før du har nådd grensen, og på den fakturaen hvor du når grensen, så skal man etter reglene sende den fakturaen uten mva, så etterfakturere kun mva-beløpet for kun den fakturaen, når registrering er i orden.

Du kan da heller ikke få fradrag på mva, som ved PC-kjøp, eller annet kjøp før du har nådd grensen.

Da fører man kostnader og inntekter i regnskapet med netto beløp.

Den eneste grunnen til at du evn får fakturere med moms før grensen på 50 000 kr (forhåndsregistrering), er hvis du kan vise til på registreringen at du kjapt vil ligge godt over omsetningsgrensen, eller har en stor investering i form av maskinvare, bil, o.l i regnskapet. Det må være en anskaffelse på minimum 250 000 kr ink. moms.

Hei igjen!

Problemet er at jeg allerede har nådd omsetning på 50000kr, og jeg har fakturert nesten hver eneste faktura med mva.... selvfølgelig ser jeg nå at dette ikke var et sjakktrekk, hva hva skjer nå?

Regner med jeg må betale moms for ALL omsetning?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja.

Man kan selvfølgelig ta en sjanse på en ikke får noe kontroll og prøve å kjøre all utgående og inngående moms en har hatt i den terminen man har gått over, eller i mars neste år hvis du har søkt om årlige momsoppgaver.

Kjedelig hvis det blir oppdaga, for det hender de tar stikkprøver og da må du sende inn kopi av bilag, samt regnskapspapirer og utskrifter til kontroll.

Det mest riktige er å føre disse utgående og inngående bilagene fullt ut som kostnad og inntekt inkludert mva i regnskapet.

Du får bare ikke tilbake moms, ei heller fradrag for det, så ingen moms skal betales inn før du har nådd grensen.

Det som kan bli feil, er hvis du fakturerer kunder som også er næringsdrivende som da følgelig har ført mva til fradrag i sitt regnskap.

Er du usikker på dette, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med skatteetaten og avdelingen for avgiftsmanntallet der.

Du får unnskylde deg med at du har gjort dette etter beste evne. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive