Er det lov å selge gullnumre?

3 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har en del mobilnummere registrert på meg som privatperson hos Telenor. Jeg selger dem og fører det på regnskapet til min bedrift.

Da jeg skulle ringe Telenor idag og overføre et nummer til en person, sa han at: På den måten jeg drev med gullnummer salg, var det ikke lovlig og at jeg burde snakke med en advokat...

Har lest rundt på nettet og ikke funnet noen regler som sier at dette ikke er lovlig?? Heller ikke at man trenger noe spesialtillatelse for å gjøre det.

Noen som vet noe?

Endret av steini777
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

I VG-artikkelen "Krever hundretusener for et mobilnummer" fra 21.09.2009 (kilde: http://www.vg.no/forbruker/teknologi/mobil-og-tele/krever-hundretusener-for-et-mobilnummer/a/589914/) blir følgende sitert når det gjelder salg av telefonnummer: "- Vi er kjent med at telefonnummer selges privat. Det er ingenting i veien med det, sier informasjonssjef i Telenor, Scott Engebrigtsen, til VG."

Jeg vil uansett bedt Telenor om å vise til ToS (Terms of service)/Akseptabel bruk hvor denne påstanden er regulert. Jeg fant dessverre ikke deres Akseptabel bruk når jeg letet kjapt gjennom deres nettsider. Jeg anser i alle fall ditt mobilnummer som et privat eiendom regulert til abbonoment. Skulle Telenor nekte deg å selge dette, så overfører du det bare til annen telefonforhandler og selger det der.

Unntaket er hvis du ikke er juridisk eier av mobilnummeret (nummeret eies av arbeidsgiver, som jeg tolker i posten din ikke er tilfelle): OneCall har i alle fall skrevet litt om det her https://www.onecall.no/kundeservice/eierskifte.php.

NB: Salg av mobiltelefonnummer som skal belaste regnskap i bedrift må sannsynligvis momses (betale mva for, muligens også om det er en "brukt" vare). Privat salg kan kanskje gå under skatteregler (tipper det anses som "brukt", og det skattes vel ikke for?). Dette er kanskje en felle vedkommende kan ha forsøkt å advare deg mot?

Lykke til i alle fall.

-ZnarreZ-

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for bra utfyllende svar. :)

Kundebehandleren snakka noe om at man må ha spesialavtale innenfor bedrift i Telenor eller noe for å drive med dette, skjønte ikke helt hva han mente... og virket ikke som han ville hjelpe meg med noe heller.

Da jeg snakket med en annen kundebehandler fra Telenor mente han at det var helt lovlig, så jeg satser på det.

Mine salg registreres på bedriften min og det skal betales moms for salgene, så jeg håper ikke jeg gjør noe feil <_<

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive