Låst Mac

9 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har hatt min Mac pro siden 2011. Jeg kjøpte den igjennom skolen. Den er låst til skolen og jeg trenger hjelp til å låse den opp fra skolesystemet. Jeg kan ikke oppgradere Mac-en og ingen programvar fungerer Pga dette. Jeg fikk med hele adobe pakken og ønsker å beholde denne. Noen som kan hjelpe?

Hilsen frustrert Mac bruker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du hørt med IT på skolen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har flyttet langt bort fra skolen. Jeg ringte og de sa jeg kunne komme der å fikse det. Men det er litt vell langt for meg så håpet på å kunne gjøre det selv på en eller annen måte. Mac-en er jo nesten ikke i bruk så den er så god som ny men programvaren er jo gammel og nettverket er tilkoblet skolen som ligger mange timer borte med bil. :/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, den er nok tilknyttet deres domene, og skal du gjøre dette uten å reinstallere operativsystemet, så må en IT-administrator fra skolen melde den ut av skolens domene. Du får med andre ord ikke gjort noe der hvor det kreves en opphøyd bruker som systemansvarlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Off så trist da. Uansett takk for svar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det letteste er vel å ta en komplett 'Time Machine'-backup (på en ekstern hd, for senere), og så starte helt på nytt igjen med å re-installere OS X.

Jeg vil nok ikke tro at du kan beholde Adobe-pakken.

Selve OS X inneholder ingen DRM, slik som Windows gjør, så det er ikke så vanskelig å få tak i en .iso for så å legge på en usb-pen, og re-installere på denne måten.

Litt rart å tenke på, men iOS og OS X er jo det mest oppdaterte systemene vi har vil jeg tro.

Android mobiler kjører jo flere ti-talls forskjellige versjoner, som du ikke har mulighet ofte til å oppdatere.

Samme er jo med Windows, du må tvinges til å oppgrader for at folk gjør det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå hørres jeg sikker helt n00b ut men hvordan formanterer jeg macen da? Jeg har back up på alt på den. Jeg får bare laste ned de programmene jeg ønsker etter på. Jeg er ikke så god på OS helst bare Windows. Noen gode sikre linker der ute som noen vil dele på hvordan man gjør det?

Takk for svar!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg håper du har tilgang til Mac App Store, hvis ikke trenger du andre kilder for å finne operativsystemfilene.

Se på denne linken:

http://www.howtogeek.com/186860/how-to-reinstall-os-x-on-your-mac-wipe-your-drive-and-create-usb-installation-media/

Søk etter:

Create and Install From USB Installation Media

Jeg vil anbefale deg å vente et par dager, siden Yosemite blir lansert i natt tror jeg.

(Altså instruksjonene er for 10.9 (Maverick), men burde også virke på 10.10 (Yosemite) som kommer ut i disse dager.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Se der! Helt konge! Tusen takk for svar :D da venter jeg noen dager også :) skulle jammen registrert meg her før. Å så fort svar jeg fikk. Tommel opp (Y)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive