Partisjonere 3TB intern disk?

4 innlegg i emnet

Skrevet

Mye er vel skjedd siden de gamle diskusjonene jeg finner på nettet fra 2007 og 2010.

Jeg får på mandag min nye pc med 500 GB SSD og en 3 TB intern WD green. I tillegg en ekstern Passport Ultra 2 TB.

Min gamle pc har 4 disker som hver er delt opp i tilsammen 10 logiske disker, mye for å lette defrag og backup, men med vesentlig høyere hastighet på den nye blir jo livet litt anderledes.

Er det noe poeng i å dele SSD-disken ? Jeg har selvsagt operasjonssystem (8.1 pro) og alle programmer der, men vil nok plassere de data som brukes mye der også. Bør de sistnevnte på egen logisk disk?

Den store 3 TB disken er ment for 1) Totale backup av SSD, 2) Data som ikke brukes mye, 3) Programvare og 4) Div gammelt.

Den eksterne 2 TB disken er ment for backup av alt.

Jeg bruker Acronis backup.

Er det overhodet noen vits i å partisjonere noen av diskene? Jeg håper på innspill fra flere om hvordan de gjør dette og med erfaringer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

SSD-disken vlle jeg ikke partisjonert opp, men ha kun for operativsystemet, samt programmer.

Filer du bruker ofte kan du fint ha plassert på en annen disk.

I Windows 8 er det veldig enkelt å enten flytte standard plassering av Dokumenter, Bilder, Videoer og Musikk til en annen harddisk, eller legge til flere mapper som skal vises når du åpner f.eks bilde-mappa, og da kan man velge hvilken mappe som en ønsker øverst i visningen.

Om du trenger å partisjonere opp de andre diskene, så har jo det litt med smak og behag å gjøre. Om du har en ryddig mappe struktur, trenger du nødvendigvis ikke å partisjonere, hvis en harddisk ryker, ryker alle partisjoner på den.

Når det er skrevet, personlig ville jeg partisjonere. Synes det er ryddigere. Slik jeg har det, så har jeg navn på partisjonene mine som: Spill, filer, backup og programmer (hvor jeg har installert store programmer fordi jeg har en liten ssd-disk). Slik vet jeg hvor alt ligger, og synes det er ryddigere slik.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for det, pijano.

http://windows.microsoft.com/nb-no/windows-8/improve-performance-optimizing-hard-drive

Her fremgår det at defrag kjøres standard en gang i uken. Det vil jo ta tid med 3 TB så en oppdeling er nok på plass og erfaringsmessig fra gamle win er jo at flere små disker defragges totalt raskere enn en stor. Det er i og for seg samme erfaring en får ved å kopiere store mengder data til annen disk - det går vesentlig raskere totalt med mindre mengder enn med alt på en gang. Vel, har jeg ikke ennå erfaring fra win 8, men slik er det ihvertfall i win 7.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det skal være noe med defragmentering og SSD disker, men jeg husker ikke hva det var.

Noe med at det ikke var helt bra å gjøre det på disse diskene.

Når du nevner at én partisjon på 3TD disken skal brukes til backup av SSD'en begynner jeg å lure på om du ikke kunne gjordt det litt mer effektivt i stedet.

500gb er egentlig veldig mye for hva en SSD normalt brukes til, så jeg har et forslag.

2x240 gb SSD i raid 1+0 vil jo sikre deg en oppdatert backup om noe skulle skje.

Og du har jo også prinsippet om at du helst bør ha to kopier for å være helt sikker, så du kan ha en 'datert' sikkerhetskopi på en ekstern hd hvis det er behov.

Uansett det er bare et forslag, siden jeg ikke helt vet ditt behov av backup generelt sett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive