1TB SSD hvilken skal jeg velge?

10 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Jeg har sett på disse to:

https://www.komplett.no/crucial-m550-1tb-25-ssd-7mm/810982

https://www.komplett.no/samsung-ssd-840-evo-1tb-bk-oem/792049

Skal brukes i en Acer Aspire V3-772G.
Prosessor Intel i7-4702MQ 2.2GHz->3.2GHz.
32GB DDR3 L Memory.

Eventuelt andre SSD forslag innenfor budsjettet på 4.000kr.

Endret av Staindfan
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Litt off topic, men mitt forslag er å ikke kjøpe en ssd med 1TB.

Har du noen tanker rundt hvorfor du trenger så mye?

SSD-disker slites ut fortere enn den "gamle" typen, så jeg vill heller kjøpt en ssd på 120 GB som du har operativsystemet og enkle små programvare på, så en større disk med spindel til lagring og større programmer som spill ol.

Du har også en kombinasjon, som er langt billigere:

https://www.komplett.no/wd-black2dual-drive-120gb-ssd-1tb-hdd/803732

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Litt off topic, men mitt forslag er å ikke kjøpe en ssd med 1TB.

Har du noen tanker rundt hvorfor du trenger så mye?

SSD-disker slites ut fortere enn den "gamle" typen, så jeg vill heller kjøpt en ssd på 120 GB som du har operativsystemet og enkle små programvare på, så en større disk med spindel til lagring og større programmer som spill ol.

Du har også en kombinasjon, som er langt billigere:

https://www.komplett.no/wd-black2dual-drive-120gb-ssd-1tb-hdd/803732

Så lenge de gamle HDD'ene står i en stasjonær pc, så er jeg enig med deg. Dog foretrekker jeg at det ikke er bevegelige deler som kan gå i stykker. De vanlige HDD'ene er som regel også tregere.

Jeg har behov for større plass på SSD til å kjøre mange tunge programmer. Jeg liker også å multitaske. Er forøvrig ikke interessert i en lang off-topic diskusjon.

Endret av Staindfan
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De er temmelig like ser jeg.

Samsung-disken skriver litt kjappere enn Crucial-disken, mens sistnevnte leser litt kjappere.

Personlig ville jeg gått for Samsung fordi jeg har god erfaring med de og den er billigere.

Broren min hadde en Crucial-disk som han hadde mye problemer med, men dette var i den spede start av ssd-disker, så det behøver ikke bety noen ting i dag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De er temmelig like ser jeg.

Samsung-disken skriver litt kjappere enn Crucial-disken, mens sistnevnte leser litt kjappere.

Personlig ville jeg gått for Samsung fordi jeg har god erfaring med de og den er billigere.

Broren min hadde en Crucial-disk som han hadde mye problemer med, men dette var i den spede start av ssd-disker, så det behøver ikke bety noen ting i dag.

Takk. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare hyggelig! :)

Jeg så litt sent at du skulle ha den i en bærbar PC og så fremt den ikke har bay for to disker, og til det bruket du er ute etter, så skjønner jeg valget, selv om det koster. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Selv valgte jeg for 2,5 år siden å gå for 2stk 512GB SSD-er, den gang de beste på markedet til en pris av 3.000/stk

Dette er kanskje noe du også kanskje bør vurdere, gjør det lettere å ha Windows+programmer på den ene, og alt annet på den andre.

Du har sannsynligvis også muligheten til å sette dem i RAID om du vil, dette vil isåfall være betydelig raskere enn 1stk på 1TB.

RAID kan du sette på hovedkortet, så du trenger altså ingen ekstra deler.

pijano: Hvordan klarer du å få plass til Windows + det aller mest nødvendigste av programmer på en 120GB SSD ??

Jeg er oppe i ca 160GB (windows + programmer) og 430GB ink AppData og 4 spill.

AppData folderen synes jeg er minst like viktig som programmene i seg selv, da er her alle bruker-spesifikke filer blir lagret.

Helt til slutt, vil jeg nevne at selv mine 2 SSD-er kan bli trege under "heavy-load"

Read/write: 560 / 540 MB/s

max 4K random file: 47.000 / 93.000 IOPS

Pass derfor på at du velger en (eller 2) med hastigheter som faktisk tilfredsstiller når det gjelder som mest :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har faktisk en 180 GB SSD med OS og de fleste "småprogrammer" installert på.

Bruker bare 88 GB av disken.

Spill og musikksoftware (som tar STOR plass) er installert på annen intern spindel-disk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Jeg vil også påpeke forskjellen på at den ene disken er Trippelnivåcelle (TLC) mens den andre er en multinivåscelle (MLC). Mer om *-level-cell finnes på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-level_cell.

Ut i fra wikipedia og litt googling, ser jeg flere fordeler med TLC enn MLC på både fart, ytelse og levetid.

-ZnarreZ-

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Et poeng til deg: Znarrez! :)

Den så jeg ikke en gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive