Registrering av korrekt IP-adresse i Windows Server DNS

11 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har følgende utfordring ; Vi bruker Axis-kameraer bak noen rutere (både på 3G/4G og fastlinjer). Disse er satt opp til å registrere seg mot en DNS-server på Windows Server 2003.

Problemet er at - dersom jeg bruker ruterne i vanlig modus vil Axis-kameraene registrere seg med den interne IP-adressen tildelt fra ruteren. Det blir helt feil. Det vi ønsker å oppnå er at de blir registrert med den offentlige (ikke NAT'ede) IP-addressen.

Finnes det noen innstillinger i Windows DNS som gjør at avsenders IP-addresse brukes heller enn den rapporterte IP-addressen ??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hvis kameraene og dns serveren er på samme subnet så vil den bli registret med lokale ipadressen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Og hvis de ikke er det ? Hvordan fungerer mekanismen da ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da vil de bli registret med den eksterne adressen for gatewayen til kameraene så er det gatewayen sin jobb å rute trafikken til riktig kamera på oppgitt ip og port nr.

enkleste oppsett her ville blitt at alle kameraene er koblet til en felles server \ mottaker som du kobler deg opp mot og styrer derifra, eventuelt at du gir vært kamera sin egen offentlige ip, hvis du har muligheten til dette

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

BTW: Hva er hensikten med å kjøre en W2K3 DNS Server og ikke ha oppdatert denne med enten 2K8r2 eller 2K12r2?

samt hva er det du i utgangspunktet ønsker å oppnå?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

2003R2 fordi det er nå en gang en testserver jeg har gåandes her, men spørsmålet er generelt - om du vet løsningen for seinere servere - be my guest,

Det som skal oppnås er følgende ; Det står noe måleutstyr bak 2G/3G/4G/ICE-rutere ute i felt. Fint og flott. Dette utstyret skal registrere seg mot en Windows DNS server, men - det registrerer seg med den IP.adressen de har fått tildelt bak ruteren - altså en NAT'et adresse i 192.168.x.x - rangen. Og det blir veldig feil. For å gjøre det hele mer vrient funker det ikke så bra å kjøre ruterne i s.k. transparent modus - det genererer en del andre problemer som jeg må styre unna. Det jeg håpet på da var å få mer en DynDNS-aktig vri på det - at serveren bruker IP fra adressefeltet på pakkene...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Njaah, det er akkurat det som er problemet - de blir registrert med den interne adressen tildelt av gatewayen - ikke den eksterne offentlige - det er det jeg er ute etter å få til...

Da vil de bli registret med den eksterne adressen for gatewayen til kameraene så er det gatewayen sin jobb å rute trafikken til riktig kamera på oppgitt ip og port nr.

enkleste oppsett her ville blitt at alle kameraene er koblet til en felles server \ mottaker som du kobler deg opp mot og styrer derifra, eventuelt at du gir vært kamera sin egen offentlige ip, hvis du har muligheten til dette

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

disse kameraene er koblet til en ekstern router, men den registrer seg med den lokale ipen på dns serveren?

det er ikke satt opp noe site to site vpn forbindelse på disse routerene ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1) Jepp - ekstern ruter gir DHCP 192.168..x.y til kameraet - kameraet rapporterer denne adressen til DNS, og den adressen blir registrert.

2) Nix - ingen VPN - det er ikke praktisk å gi kameraene fast ip - eller hadde du noen andre vinklinger på den ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

her virker det som om at kameraene er på samme subnet \ lokal nett som dns serveren, jeg har ingen gode svar å komme med uten å kjenne nettverksoppsettet her og hvordan det henger sammen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

OK, takk for hjelpen så langt -skal si fra om/når jeg finner en løsning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive