nettspill + netflix = full bruk av båndbredde?

9 innlegg i emnet

Skrevet

Må ha kontakt med noen her som har litt peiling på nettverk da min internettleverandør (Homenet) ikke greier å svare på det...

Problemet går som følger:

Jeg spiller aktivt Counter-Strike, og når andre er på nettverket (oftest netflix) har jeg lagspikes til 200-250ms hvert 4-5. sekund...

Skal ikke ett nettverk på 20/1mbps greie å gjøre begge disse på èn gang uten noe problem?

det er ADSL linje (over telefonkabel), og på speedtest hadde vi ca 13/0.7 levert...

Ifølge netflix sin supportside så bruker netflix opp til 3mbps, og ifølge det jeg fant på google er det ca 1.5mbps på Counter-Strike...

Noen som har noen formening, hjelp eller tips på hvordan jeg løser dette? har allerede satt opp QoS som står på lavest prioritet på alle utenom min maskin.

har nyeste router fra asus (RT-AC68U), men problemet var og med både gamle router og gamle nettleverandør (nextgentel)...

Noen tips? trenger sårt hjelp, ISP support sier bare de ikke kan gjøre noe fordi de ikke ser noe feil på linja...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vil tro dette har utelukkende med opp hastigheten å gjøre. 0,7mbit er IKKE mye...

Selv om Netflix i utgangspunktet bare laster ned, er det alltid noe som går opp også. Sikkert noen sjekksummer som verifiserer innholdet som streames også... I værste fall noe P2P til andre som streamer samme innholdet også (tviler egentlig sterkt på at Netflix opererer slik)

Når det gjelder CS er det kontinuerlig opplasting av data mens du gamer. Hver minste bevegelse av hva du gjør.

Har ikke sjekket med CS, men 0,7mbit høres generelt svært lite ut for gaming, så vil tro du ligger på grensen allerede.

Både opp og ned hastigheten på bredbåndet er dessuten variabel fra sekund til sekund, og ofte er det maks verdiene i tester som vises som måle resultat.

Sitter på mobil under VM så har av den grunn ikke gjort research på det, men et par google søk så finner du ut av det :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for svar jpg. tror ikke CS krever mye, da vi har vært 4-5 stk som har spilt cs samtidig uten noen spesielle problemer egentlig. enig i at uploaden er lav, så funderer jo hardt hva det kan være som sluker upload linja?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tjah. Hvor mange er dere som deler på linja? 0.7 er som sagt ikke mye, og du vil kanskje bare oppleve 0.5 til vanlig.

Kanskje noen andre har noen torrentprogrammer kjørende i bakgrunnen? Det er i såfall drepen for alt som heter gaming....

En ting du kan prøve er å koble deg opp med VPN mot en server nerme der CS serveren er. Da vil du ha din egen tunell inn/ut av huset som ikke forkludres av de andre sin internetbruk. Da kommer det dog an på peeringen fra VPNleverandøren hvorvidt du får god eller dårlig ping. Du kan f.eks prøve ut cyberghost sin gratisversjon for å teste ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

bumper denne litt, har kjørt litt network traffic tracker og sett blant annet at jeg får lagspikes hvis jeg er i spill og setter en sang på spotify til å buffe. er ikke det download speed da? så hvorfor får jeg spikes da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ehm. selvfølgelig får du lagspikes hvis du bruker spotify med spillinga. Spotify laster og opp, vet du. Det er en av grunnene til at du kan starte streamingen av musikk så fort, siden du laster ned fra folk i nærheten som nettopp har hørt på det samme som deg. Har du meget kjapp opplinje og har offlinesyncet mye musikk kan du faktisk oppleve å bli "super seeder" i spotify og laste opp en haug med data når du er online.

Det er tydelig at du er veldig sensitiv på dette med spillinga di, og da ville jeg gått for en linje med mer enn 1Mbit opp, det er flaskehalsen din uansett hvordan du vrir og vender på det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kort fortalt så vil du oppleve 'lagspikes' hvis spillet ditt ikke har nok tilgjengelig båndbredde, dette kan være både opp og ned.

Venn deg til å bruke noe slikt som NetLimiter, og sørg for at du alltid har nok tilgjengelig båndbredde til spillet.

Simpelt fortalt så kan du f.eks begrense Netflix/Spotify til å maks bruke 80% av ned-linjen og 60% av opp-linjen din.

Prøv dette og se om du opplever noen forbedring:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ehm. selvfølgelig får du lagspikes hvis du bruker spotify med spillinga. Spotify laster og opp, vet du. Det er en av grunnene til at du kan starte streamingen av musikk så fort, siden du laster ned fra folk i nærheten som nettopp har hørt på det samme som deg. Har du meget kjapp opplinje og har offlinesyncet mye musikk kan du faktisk oppleve å bli "super seeder" i spotify og laste opp en haug med data når du er online.

Det er tydelig at du er veldig sensitiv på dette med spillinga di, og da ville jeg gått for en linje med mer enn 1Mbit opp, det er flaskehalsen din uansett hvordan du vrir og vender på det.

Problemet er at vi har den beste linja vi kan få i gata... som er 20/1 :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

sjekket kabelTVleverandører? 1Mbit upload er veldig lite, rart de ikke tilbyr mer. Har du 3G/4G i næheten? Der får du nok dårligere ping men høyere opplastingshastighet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive