IKT Servicefag/Driftsfag Fagprøve dokumentasjon

10 innlegg i emnet

Skrevet

Hei, har googlet å sett igjennom det meste av IKT poster og diskusjoner både her og på diskusjon.no, og har funnet mye nyttig informasjon, og en del besvarelser som er "borte" altså de linkene som er linket fungerer ikke lengre, er det noen her som vil dele dokumentasjon/oppgave med resten ? hadde vært kjempe svært å fått sett på hvordan en meget godt bestått besvarelse ser ut.

er fagprøve på meg til nyttår, men skal ha en teori examen nå den 6 juni. jeg tror ikke jeg får problemer med dette, men hadde vært kjekt med lignende oppgave besvarelser om noen vil dele.

Kommer ikke til å bruke disse besvarelsene til fagprøven, dette er kun ment som en veiledning på hvordan andre har gjort dette.

om noen eller flere vil hjelpe, ser jeg meget lyst på dette

mvh Mafaioz

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei Mafaioz,

Jeg er lærlingeinstruktør hos min arbeidsgiver og har en lærling som skal opp til fagprøve selv nå i løpet av sommeren. Jeg har selv to fagbrev, ett innen serviceelektronikerfaget og ett innen IKT- servicefaget. Sistnevnte med karakteren "bestått meget godt".

Før jeg lar deg hoppe til oppgaven/besvarelsen min, vil jeg gi deg noen råd:

Vedrørende fagprøven:

• Planlegg. Ta med alt av verktøy og hva du trenger for å gjøre jobben. Eventuelle endringer fra planlegging til selve oppgavegjennomføringen gjør ingenting. Bemerk eventuelle endringer.
  • HMS! Les HMS, fokuser på HMS. Alt fra viftestøy, ergonomi, sikkerhet for deg selv, utstyret mm.
  • Risikoanalyse, ikke kjøp ting du ikke trenger, ikke overdimensjoner - planlegg og vis dine kunnskaper
  • Dokumenter !! Nesten alle lærlinger svikter på dette og blir straffet for det. Skriv alt du gjør
  • Bruk dine kolleger og ressurser. Du har som lærling og fagprøve-kandidat lov til å ringe etter hjelp, søke opp informasjon. Dokumenter dette - og - ikke misbruk det. Du skal være mest mulig selvstendig, men bruk dem fremfor å stå fast eller kom med feile data.
  • Personvern. Hvorfor deler du disse dataene? Hvem kan nå dem? Har du behandleravtale?
  • Skriv at du gjemmer sensitive passord utenfor selve besvarelsedokumentet, men i et eget dokument. Ha dette som vedlegg.

Vedrørende eksamen:

• Ha med deg så masse notater og definisjoner som mulig. Dette er uvurderlig hjelp på eksamen. Eksempler på dette er definisjoner på en "mellomstor bedrift" og tall for "grønn IKT" mm.
  • Begrunn alle dine valg og kom med gode argumenter. Synsing er aldri bra.
  • Kom med gode estimater. Du trenger ikke å treffe, men begrunn og argumenter godt og du er på god vei

Les også hele læreplanen for fagkoden. Dette blir det fort mange spørsmål av under utspørringen siste dag;

http://www.udir.no/kl06/ISF3-01/Hele/

Legger ved både eksamensbesvarelsen for tverrfaglig eksamen og fagprøvebesvarelsen

Eksamen fikk karakteren 6, fagprøven bestått meget godt.

Dersom du har flere spørsmål stiller jeg gjerne til assistanse.

Jeg krysser mine fingre på dine vegne og håper på tilbakemelding etter fagprøven er overstått :)

Filene;

http://www.solaat.no/filer/ISF3102_IKT-Servicefaget.zip

8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alex, dette må være den desiderte beste besvarelsen på et fora spm jeg noen gang har stilt.

jeg tar dine råd med meg på eksamen å skal prøve å bestå med glans, jeg har noen store sko å fylle, ettersom de brukte besvarelsen til lærlingen som gikk ut før meg som eksamen til året etter.

dog, har en drøss med notater, å har satt opp 2 medium store nettverk allerede til ett elektro firma og ett legekontor. og dokumentert greit, veiledern min sier jeg kommer til å stå, men det er jo dokumentasjonen som er "vanskeligst" synes jeg, tekniske spm er jeg ikke redd for i det hele tatt,

det som er værst er dokumentasjon, men jeg skal skrive så my jeg bare har tid til.

igjen, TAKK

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei igjen Mafaioz,

Så hyggelig at svaret mitt falt i god smak.
Håper også at alle råd og tips kommer godt med, og husk at vi stiller gjerne opp i forumet her med hjelp videre i prosessen :)

Så bra du har kontrollen på det tekniske. Da slipper du å bekymre deg for slike ting og det er en god fordel.
Husk at de vil komme med noen "ekle" spørsmål også, som "hvor er nærmeste rømningsvei, brannslukkingsapparat osv.". Så gjør deg kjent med lokalet du har fagprøve og spørringen i :)

Videre blir det å nevne produsenter av brannmurer, datamaskiner, hva et operativsystem er og "hvordan kan man jobbe utenfor bedriftens nettverk og nå bedriftens ressurser" - svaret heter jo VPN, men briljer gjerne med både 2x klient, VPN, TeamViewer, DirectAccess mm.

Les over dine egne notater og gjør det strukturert. Sammenlign gjerne med de filene jeg lastet opp slik at du kan se hvordan en godt strukturert oppgave "bør" se ut. Finner du feil eller forbedringer i de tekstene, så noterer du det ned. Finner du gode råd. Flott! :)

Lykke til videre, og først ut, lykke til med eksamen på fredag.
Har en annen lærling som skal ta den samme eksamen den samme dagen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Må dessverre melde at sladdingen din dessverre ikke virker helt etter hensikten. En kan fortsatt få ut tekst bak sladden ved å kopiere (merke) linjene. Eksempelvis ved å først merke første tegn på linjen, dra musen til siste tegn på listen og trykke CTRL + C, osv...

Ville bare gjør deg oppmerksom på dette slik du eventuelt kan bytte ut vedlegget.

Ellers må jeg berømme deg for et av de beste svarene jeg har sett på et forum på lenge! Jeg har ikke rukket å lest gjenneom hele besvarelsen i vedlegget, men skummet fort gjennom i dag.

-ZnarreZ-

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Må dessverre melde at sladdingen din dessverre ikke virker helt etter hensikten.

Ville bare gjør deg oppmerksom på dette slik du eventuelt kan bytte ut vedlegget.

Tusen takk for det ZnarreZ!

Dokumentet var kun ment for print og ikke web- publisering.

Har laget en redigert versjon av zip-filen nå.

Å oppdage en slik svakhet ville gitt deg pluss i boken under en fagprøve btw ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror eksamen gikk ganske greit, skrev 8 sider, så får vi se hvordan karakteren blir. oppdaterer fortløpende.

Joakim

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi venter i spenning Joakim.

Når har du fagprøven? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Fagprøven er på nyåret en gang, ikke fått noe exakt dato enda, denne examen fikk jeg en 3r på. så jeg sto =) vi hadde ingen sensor prat på denne, ellers skulle jeg ha klart og snakke den opp :=)

hvordan gikk det med din elev?

Endret av Mafaioz
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei, og beklager sent svar.

Flott du bestod eksamen, det er ofte den "slemme" biten for lærlinger i faget.
Jeg har laget en fagprøve for vår lærling som skal ha fagprøve i løpet av september måned.

Fagprøven lages hos oss for våre lærlinger, slik din vil bli laget hos din bedrift.

Sørg derfor å gå igjennom alt du har fått av informasjon og alle potensielle "problemstillinger" som kan dukke opp. :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive