Mikrofon tar opp for lite lyd

14 innlegg i emnet

Skrevet

Mikrofonen jeg har brukt i litt over 2 år sluttet plutselig å plukke opp lyd på samme måte som før. kvaliteten er grei men må dytte mikrofonen helt inntil munnen og snakke høyt før den plukker opp noe. Det er et Sound Blaster Tactic3D Sigma headset. (http://www.soundblaster.com/products/Sound-Blaster-Tactic3d-Sigma.aspx)

Ved å søke på problemet både på norsk og engelsk ser jeg at mange andre har samme problem, men finner ingen løsning.

Ting jeg har prøvd:

slettet alle program som kan kontrollere lydinstillingene eksternt (f.eks skype)

satt opp lyden på maks både i windows lydinstillinger og i programmet som fulgte med driveren.

Re installert driveren + programmer som fulgte med.

Som dere ser kan man plugge i mikrofonen uten USB adapteren. Når jeg gjør det plukker mikrofonen opp lyd som normalt, men da plukker den også opp mange andre ulyder som skurr i bakgrunnen og tasting.

Det er windows 7 OS og hardware/andre drivere er vel urelevant siden USB-en har egen driver?

Hvis noen har noen forslag jeg ikke har prøvd blir jeg svært takknemlig =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kanskje det begynner å bli slitasje på pluggen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

bruker samme plugg når jeg kobler direkte i PC som jeg gjør når jeg kobler den i USB adapteren. så hvis grunnen til at det er dårlig lyd er slitasje på pluggen burde vel det samme skjedd når jeg koblet direkte?

Endret av Lime
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bruker du eget lydkort?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, har dette hovedkortet hvis det er relevant: Asus M5A97 R2.0, Socket-AM3+ (https://www.komplett.no/asus-m5a97-r20-socket-am3/759848)

Men det har som sagt fungert og plukket opp lyd som vanlig helt frem til nå i det siste. jeg har ikke gjort noen forandringer på drivere eller andre ting jeg vet om som kan ha fått eventuelle instillinger til å endre seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

reklamer produktet. Når det er under 3 år gammelt går det på garanti.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Trodde det var 2 år? Jf. § 27. Forbrukerkjøpsloven. Hvis du kan henvise til andre rettskildefaktorer som sier 3 år gjør jeg som du sier Henrik ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

2 år reklamasjonstid i følge fkl. Evt. 5 år på enkelte spesielle ting (tror ikke headsett er blant disse unntakene).

Produsenten kan ha garanti utover dette, og gjelder isåfall kun dersom garantien er bedre enn fkl. Etter hva jeg kan se har Alpha-versjonen av dette headsettet kun 24 mnd (2 år) garanti.

https://www.komplett.no/creative-sound-blaster-tactic3d-alpha/618480

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei!

Måtte jeg tørre på spørre hva resultatet er om du bruker enheten i en annen maskin?

Jeg ser ikke vekk fra der er en eller annen godt gjemt instilling som er umulig å finne. Ved avinstallasjon fjernes ikke nødvendigvis slike instillinger, noe som gjør nyinstallasjo ikke nødvendigvis hjelper. Tilbakestillingsknapp er i alle fall ofte mangelvare på tilhøgrende programvare.

-ZnarreZ-

Edited:

Kom til å tenke på "Innspillings-instillinger", som du får ved å høyreklikke på volumjusteringen (høgtalleren til høyre for klokken);

• Ser du indikasjoner der på lyd?
  • Hvis ja, gå videre til egenskaper på enheten det gjelder og så på fanen Nivåer. Forsøk litt forskjellige justeringer på Mikrofonforsterkning og Mikrofon for å se om der er noen forskjeller.
  • Du kan også prøve forskjellige andre innstillinger i de andre fanene for å se om det hjelper. Eksempelvis standardformat under "Avansert" fanen, avspillingvi adenne enheten i lytt-fanen.
Endret av ZnarreZ
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

R2D290: Det var den samme konklusjonen jeg kom frem til. Dessverre.

ZnarreZ: Har ikke prøvd å koble det i en annen PC (har ikke tilgang på det foreløpig). Jeg har prøvd alle innstillingene du nevner uten hell,

• Ser du indikasjoner der på lyd?

Ja hvis jeg snakker med mikrofonen helt inntil munnen kommer det 1 grønn strek på indikatoren. hvis jeg kobler til uten USB-adapteren er den der den burde være: oppe på rundt 5 grønne streker. Da snakker jeg om hvis jeg høyereklikker på ikonet nede til høyere og trykker på "recording devices" (jeg har engelsk OS) og ser på strekene ved siden av standard mikrofonen.

• Hvis ja, gå videre til egenskaper på enheten det gjelder og så på fanen Nivåer. Forsøk litt forskjellige justeringer på Mikrofonforsterkning og Mikrofon for å se om der er noen forskjeller.

Under Egenskaper -> Nivåer står den på 100/100. samme som på softwaren som fulgte med driveren. det er den eneste innstillingen som har noe med lyd å gjøre, siden USB headsett bruker en egen driver er det ikke noe å få gjort med dette. som f.eks å legge til boost e.l. Hvis jeg skrur den ned til f.eks 50/100 så plukker den opp lyd enda dårligere, men den gjør det fortsatt.

• Du kan også prøve forskjellige andre innstillinger i de andre fanene for å se om det hjelper. Eksempelvis standardformat under "Avansert" fanen, avspillingvi adenne enheten i lytt-fanen.

Done and done.

Skal prøve å koble den i en annen PC i morgen og se hva resultatet blir, takk for godt forslag :-) Legger ut svar så fort som mulig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Update: Prøvde på skole PC-en til broren min. Akkurat det samme problemet oppstår der, det eneste de har til felles er at skype er installert på de. Mulig at USB adapteren er syndebukken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kan nok se slik ut ja. :(

Du kan alltids prøve å få tak i en ny reserve USB adapter på f.eks. eBay eller tilsvarende. Finner utrolig mange rare reserve deler der om man leter.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Høres ut som du har prøvd det meste. Siste forsøk er vel eventuelt forsøke å opdpatere fastvaren (firmware) Jeg ser at den oppdateringen er fra april 2011, så det vil overraske meg om det hjelper.

Firmware for Sound Blaster Tactic3D Sigma finner du på denne siden http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catID=1&CatName=Sound+Blaster&subCatID=231&subCatName=MIDI+Keyboards&prodID=20167&prodName=Sound+Blaster+Tactic3D+Sigma&bTopTwenty=1&VARSET=prodfaq:PRODFAQ_20167,VARSET=CategoryID:1:

Dog, på samme sted har de også nyere drivere fra slutten av januar 2014. Kan kanskje være verdt å gjøre et forsøk med den også.

Ellers nevner de på FAQ til enheten at hvis lyden fungerer når du kobler rett inn i PC og ikke i USB adapteren, så kan den ha gått istykker (kilde), så som du (og jpg) har konkludert. så er det mest trolig USB adapteren som har gått istykker..

-ZnarreZ-

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har siste firmware og drivere også dessverre :(

Da ser det ut som vi kan konkludere med at det er adapteren. Så blir det å lete etter en ny adapter på ebay eller lignende som jpg foreslår.

Tusen takk for hjelpen. Settes stor pris på det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive