Problemer med innlasting av bilder/video/nettsider (Snapdo?)

18 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei, i dag startet pcen min å oppføre seg merkelig. Enkelte, trygge, sider ble ikke lastet inn. YouTube videoer startet ikke, og bilder ble ikke lastet inn. Kunne ikke se videoer på VG-nett osv osv.. Så her har jeg logger fra deres "Virus og antivirus" guide.

Malwarebytes

http://pastebin.com/1UQG814K

HighjackThis
http://pastebin.com/twKTPtwJ

DDS
http://pastebin.com/Qxq1h3rF

Attatch
http://pastebin.com/GmzLjvmq

Håper noen datakyndige personer klarer å finne ut av noe i alt det rotet :)

Endret av VegardH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hallo VegardH, og velkommen til forumet!

Jeg er r2d290, og skal hjelpe deg med å løse problemet.

Før vi kan gå videre ser jeg at Malwarebytes (MBAM) fant mange filer, men det ser ut til at den ikke slettet filene den fant: "Ingen tiltak tatt".

Prøv å kjør programmet på nytt, og når søkeprosessen er ferdig så pass på å rens opp alt den finner. Etter dette forsikrer du deg om at loggen sier at filene er slettet i stede for "Ingen tiltak tatt", før du poster ny logg i ditt neste svar.

Mange av filene som MBAM skulle ha fjernet automatisk, viser seg igjen i HijackThis-loggen og DDS-loggen, så kjør disse to programmene på nytt etter at MBAM har renset opp, og post nye logger også fra disse.

Post tilslutt en rapport om hvordan det går med problemene nå.

----

Så, som en oppsummering:

1. Kjør MBAM på nytt, forsikre deg om at filene blir slettet, og post ny logg i ditt neste svar.
  2. Kjør HijackThis og DDS på nytt, og påst nye logger i ditt neste svar.
  3. Skriv en oppsummering på hvordan maskinen fungerer etter dette.

Jeg er klar til å fortsette å hjelpe når nye logger har blitt postet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei r2d290, kjempebra at du vil hjelpe!

Grunnen til at det er "ingen tiltak tatt", er fordi det kom frem 1200 (!!!) filer, og MBAM markerte bare 4-5 stk av dem, så jeg tenkte det var de som var farlige.
Men jeg skal altså slette alt den finner?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det stemmer.

MBAM finner bare oppføringer som tidligere har blitt bekreftet at ikke skal være der. En ren maskin skal ikke få en eneste oppføring i MBAM.

Merk spesielt at det samme ikke gjelder for HijackThis. Det er viktig at du ikke fjerner noen av oppføringene fra HijackThis uten veiledning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Den er god.

Her er nye loggen fra MBAM
http://pastebin.com/evZbrrYP

Rebooter, og kjører HjT og DDS etterpå.

EDIT:

DDS:
http://pastebin.com/VVLe4rqd

Attatch:

http://pastebin.com/vnnG5PQK

HijackThis:

http://pastebin.com/3KhWV7Qq

Får også opp denne meldingen når jeg starter HijackThis
http://vvcap.net/db/8mMB3TGJhM39FnqgySeS.htp

Er det noe jeg må gjøre noe med?

EDIT 2:

Noe er allerede bedre etter å ha slettet alt fra MBAM loggen.
Kan nå, foreløbig se YouTube videoer uten problemer, og oppdatering av 2 spill som ikke gikk tidligere, virket nå.

Er fortsatt noen problemer, som f.eks kan ikke se videoer på VG-tv, og enkelte nettsider får ikke lastet inn bilder ordentlig.

Endret av VegardH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Får også opp denne meldingen når jeg starter HijackThis

http://vvcap.net/db/8mMB3TGJhM39FnqgySeS.htp

Er det noe jeg må gjøre noe med?

Ja, høyreklikk på HijackThis.exe og velg "Kjør som administrator". Dette skal hindre at beskjeden kommer opp. Kjør deretter et nytt søk og legg ut HijackThis-logg.

Loggene ser forøvrig mye bedre ut nå. Jeg skal se nøyere på de senere, men i mellomtiden kan du fortsette med følgende:

Last ned AdwCleaner av Xplode. Lagre det på Skrivebordet.

• Avslutt alle åpne programmer og nettlesere
  • Dobbelklikk på AdwCleaner.exe for å kjøre verktøyet
  • Klikk på Scan knappen og vent til prosessen er ferdig.
  • Klikk på Report knappen. Dette vil åpne rapporten i Notepad.
  • MERK: Hvis du får en feilmelding, betyr det bare at ingenting ble funnet. Avslutt AdwCleaner.
  • Klikk på Clean knappen, og følg veiledningen
  • En logg-fil vil automatisk åpne seg etter søket er ferdig og pc-en er restartet.
  • Vennligst post innholdet av denne logg-filen i ditt neste svar.
  • Du kan finne denne loggfilen på C:\AdwCleaner

Last ned Security Check av screen317 fra her eller her.

• Lagre det på Skrivebordet.
  • Dobbelklikk på SecurityCheck.exe og følg instruksjonene i den svarte boksen.
  • Et Notepad-dokument som heter checkup.txt vil åpnes automatisk; vennligst post innholdet av dette dokumentet.

Så, for å oppsummere:

• Kjør HijackThis en gang til som administrator, og post ny logg
  • Last ned og kjør AdwCleaner, og post logg
  • Last ned Security Check, og post logg.
  • Gi en oppdatering på hvordan maskinen fungerer nå - om du merker noen endringer etter at du kjørte AdwCleaner.
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kom ikke opp noe melding nå nei :)

Nye loggen for HjT:
http://pastebin.com/bgE7GHtc

Kommer med de 2 andre loggene straks.

EDIT:

Dette er loggen med [R0] i navnet:
http://pastebin.com/tH1gkzBD

Dette er [s0]:

http://pastebin.com/Rnwiy4WX

Security Check:

Results of screen317's Security Check version 0.99.80

Windows 7 Service Pack 1 x64 (UAC is enabled)
Internet Explorer 10 Out of date!
``````````````Antivirus/Firewall Check:``````````````
avast! Antivirus
Antivirus up to date!
`````````Anti-malware/Other Utilities Check:`````````
Call of Duty: Ghosts - Multiplayer
Java 7 Update 51
Adobe Flash Player 12.0.0.77
Adobe Reader XI
Google Chrome 33.0.1750.146
Google Chrome 33.0.1750.154
````````Process Check: objlist.exe by Laurent````````
Malwarebytes Anti-Malware mbamservice.exe
Malwarebytes Anti-Malware mbamgui.exe
Malwarebytes' Anti-Malware mbamscheduler.exe
AVAST Software Avast AvastSvc.exe
AVAST Software Avast AvastUI.exe
`````````````````System Health check`````````````````
Total Fragmentation on Drive C: 19% Defragment your hard drive soon! (Do NOT defrag if SSD!)
````````````````````End of Log``````````````````````

Endret av VegardH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk! Skal gå gjennom loggene i.l.a. morgendagen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jippi, nå virker VG-tv, og nettsidene som ikke virket før, virker nå!

Så lenge du ikke finner noe annet rusk i loggene som bør slettes, så virker det som alt er i orden.

For å forhindre at noe slikt skjer igjen, er det noen gratis antivirusprogrammer du anbefaler?

Som du sikkert allerede har sett, så bruker jeg Avast. Har alltid brukt det, og egentlig aldri hatt noen problemer/malware, utenom det jeg har hatt nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jippi, nå virker VG-tv, og nettsidene som ikke virket før, virker nå!

Så bra! Vi bruker programmer som har vist seg svært effektive på slike ting. Loggene er fine for å vite hvilke programmer som bør kjøres, og evt. for å finne ut om noe må fjernes manuelt.

Så lenge du ikke finner noe annet rusk i loggene som bør slettes, så virker det som alt er i orden.
Vi får se på det i morgen. Uansett er det litt opprydding som bør gjøres, så ikke forlat oss :)

For å forhindre at noe slikt skjer igjen, er det noen gratis antivirusprogrammer du anbefaler?

Du har avast, ingen grunn til å bytte. Avast er helt fint, men tar ikke alt. Derfor greit å bruke f.eks. MBAM ved siden av (huske å kjøre det en gang i blant). Tar forøvrig en runde på forebygging i en senere post etter at jeg har bekreftet at maskinen ser ut til å være ren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Virket meget effektivt, ingen tvil om det! :)

Kjempe!

Det er nok ikke en dårlig idé nei.
Ser frem til det. Er jo ikke noe hastverk nå som pc-en virker som den skal, så ta den tiden du trenger.

Tusen hjertelig takk for hjelpen så langt, setter STOR pris på det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei igjen, VegardH

Beklager sen tilbakemelding.

For å være sikker på at alt er borte, vil jeg be deg kjøre noen programmer til:

thisisujrt.gif Vennligst last ned Junkware Removal Tool til Skrivebordet.

Avslutt alle sikkerhetsprogrammer for å unngå potensielle konflikter.

Kjør verktøyet ved å dobbeltklikke på den. Hvis du bruker Windows Vista eller 7, høyreklikk på den og velg "Kjør som administrator".

Verktøyet vil åpnes og starte søk på systemet.

Vær tålmodig, dette kan ta litt tid avhengig av systemets spesifikasjoner.

Når programmet er ferdig vil en logg (JRT.txt) bli lagret på Skrivebordet og vil automatisk åpnes.

Vennligst post innholdet av JRT.txt i ditt neste svar.

Rogue Killer

• Last ned og lagre til Skrivebordet RogueKiller for 32bit eller RogueKiller for 64bit
  • Avslutt alle programmer
  • Vennligst kople ut alt av USB-minnepinner og harddisker før du kjører dette søket!
  • For Vista eller Windows 7, høyreklikk og velg "Kjør som Administrator".
  • For Windows XP, dobbelklikk på fila for å starte.
  • Start RogueKiller.exe
  • Vent til for-søket er ferdig.
  • Klikk på Scan.
  • Vent til statusboksen viser "Scan Finished"
  • Klikk på Delete
  • Vent til statusboksen viser Deleting Finished
  • Klikk på Report og kopier/lim inn innholdet fra Notepad
  • Loggen kan også bli funnet i RKreport[1].txt på Skrivebordet
  • Avslutt RogueKiller

Post deretter en ny DDS-logg.

Så, for å oppsummere:

• Last ned og kjør Junkware Removal Tool. Post logg.
  • Last ned og kjør Rogue Killer. Post logg.
  • Kjør en ny runde med DDS. Post logg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei igjen!

Ingen problem.

Her er JRT- loggen:
http://pastebin.com/icFjUs6U

RK report logg:
http://pastebin.com/mPFKY2gS

DDS
http://pastebin.com/TGvMZCbT

Attatch:
http://pastebin.com/jcSxHXYK

I dag så har Chrome tullet litt.. Den sletter hele tiden søkemotoren, så jeg kan ikke søke på google med å bare skrive i adresselinjen.
Jeg må inn på Google.no/com.. Kan heller ikke høyreklikke på tekst og trykke "Search with google":
Har restartet Chrome flere ganger, også prøvd å legge inn manuelt, men den forsvinner hele tiden.

EDIT:
Fikk forresten en mappe som heter "RK_Quarantine". Kan jeg slette den? :)

Endret av VegardH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Heisann

I dag så har Chrome tullet litt.. Den sletter hele tiden søkemotoren, så jeg kan ikke søke på google med å bare skrive i adresselinjen.

Det eneste som skal ha blitt gjort med Chrome siden vi startet, er AdwCleaner sin endring av registeroppføringen:
Key Found : HKLM\SOFTWARE\Google\Chrome\Extensions\eiimolhnbbbdagljikeckdkldgemmmlj

Det kan hende dette er årsaken. Det kan være at standard søkemotor har blitt endret. Prøv følgende:

1. Klikk på Chrome-menyen i verktøylinjen til nettleseren.
  2. Velg Settings.
  3. Trykk på "Manage search engines" under "Search" området.
  4. Kontroller at (Default) er vist ved siden av din foretrukne søkemotor. Hvis ikke, før musen over den og klikk Make default.
  5. Før musen over alle andre mistenkelige søkemotorer som du ikke kjenner til, og klikk X for å fjerne dem.

Fikk forresten en mappe som heter "RK_Quarantine". Kan jeg slette den?

Ja, så lenge du ikke merker noen større problemer enn det med Chrome etter å ha kjørt disse programmene, kan du fint slette denne mappen.

DDS-loggen så veldig fin ut nå!

Gi tilbakemelding på hvordan det gikk med problemet med Chrome, og om du ellers merker noen flere problemer. Etter at dette er gjort går vi gjennom oppdateringer og forebyggende informasjon.

Mvh. r2d290

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Forklarte vel det med Chrome problemet litt snaut i forrige post, men det er bare Google som ligger der nå, men av og til, ut av det blå, så forsvinner den, og etter jeg legger det inn på nytt, så skjer det samme senere.

Før jeg spurte etter hjelp her, så ble det endret til "Snapdo" søkemotor. Så jeg søkte litt rundt for å finne en løsning på det, og endret på noe i registret. Gjerne det er noe som fortsatt ikke har blitt fjernet, så den fjerner Google, og prøver å legge inn Snapdo, men jeg har gjerne slettet det som gjør at Snapdo legges inn, men ikke det som sletter Google?

Det skjer ikke mer en 2-3 ganger daglig, så får vente å se hvordan det går nå.

Ellers så er det bare en ting jeg har glemt å nevne. Av og til så popper det opp reklame nede i høyre hjørne av skjermen.
Det var en litt skeptisk poker side jeg besøkte, og gjerne trykket på noe jeg ikke burde, men den reklamen dukker opp i ny og ne.
Finner ingenting i oppgavebehandling som kan hinte til hva det kommer fra.

Utenom det, så er det ingen problemer lenger :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Forklarte vel det med Chrome problemet litt snaut i forrige post, men det er bare Google som ligger der nå, men av og til, ut av det blå, så forsvinner den, og etter jeg legger det inn på nytt, så skjer det samme senere.
Slikt kan være litt vanskelig å feilsøke. Eneste forslaget mitt er at du tar backup av bokmerker etc og reinstallerer hele nettleseren. Ofte enkleste løsning.

Ellers så er det bare en ting jeg har glemt å nevne. Av og til så popper det opp reklame nede i høyre hjørne av skjermen.
Det var en litt skeptisk poker side jeg besøkte, og gjerne trykket på noe jeg ikke burde, men den reklamen dukker opp i ny og ne.

Denne reklamen kommer fortsatt opp etter at du har kjørt alle disse programmene? Kommer den opp uavhengig av hvilken nettside du er på (Kan den f.eks. dukke opp mens du er på VG?). Noen idé om hva dette vinduet heter? Kommer det opp noe navn som kan Googles som gjør det lettere å forstå hva det er snakk om? Kommer den som et eget vindu, eller integrert i nettleseren? Kanskje du kan ta et skjermbilde av den neste gang den dukker opp?

Loggene ser i alle fall rene ut, så jeg går gjennom noen punkter for forebygging nå. Skulle du få noen flere problemer så er det bare å si ifra!

Internet Explorer ser ut til å være utdatert. Nyeste versjon er 11, og du har 10. Jeg anbefaler deg å installere nyeste versjon, selv om du ikke bruker denne nettleseren, fordi eldre versjoner av Internet Explorer ofte har sikkerhetshull som har blitt rettet opp i den nyeste versjonen.

http://windows.microsoft.com/nb-no/internet-explorer/download-ie

Jeg ser at harddisken din er 19% fragmentert. Dette er ganske mye, og kan føre til at maskinen din går tregere. Jeg anbefaler deg å defragmentere harddisken din (Merk: Ikke gjør dette hvis det er en SSD-disk). Du kan enten bruke Windows sitt innebygde verktøy, eller Auslogic

Jeg anbefaler deg å beholde Malwarebytes. Pass på å holde programmet oppdatert] og kjør det regelmessig, siden dette kan beskytte mot en del malware.

Du kan fjerne SecurityCheck.exe fra Skrivebordet. Dette var et program du kjørte for å gi meg en oversikt over installerte (og kjørende) sikkerhetsprogrammer på maskinen din. Du vil ikke ha noe behov for det. Du kan vurdere å installere Secunia PSI or FileHippo.com Update Checker for å holde deg informert om nye oppdateringer av programmene dine. Begge er gratis, eller har en gratisversjon for ikke-kommersielt bruk.

Du kan også fjerne filer fra DDS, RogueKiller, JRT and HitmanPro fra Skrivebordet.

HijackThis kan du enten avinstallere eller slette, avhengig av om du installerte det eller bare lastet ned den kjørbare filen.

Til slutt bør du få deg en brannmur. Noen gode brannmurer er:

- Comodo Firewall
- Tallemu Online Armor
- Keiro Sunbelt Firewall
- ZoneAlarm Firewall
- Jetico Firewall -
- PC Tools firewall Plus

Sunbelt firewall, Online Armor og ZoneAlarm finnes også i betalte versjoner.

Du kan se en test over brannmurer her.
Bruk den når du velger hvilken brannmur du vil bruke.

Merk at det er mange useriøse programmer der ute som ønsker å skremme deg til å gi dem pengene dine og, noe malware hevder faktisk å være sikkerhetsprogrammer. Hvis du får en popup fra et sikkerhetsprogram som du ikke har installert selv, ikke klikk på det og be om hjelp umiddelbart. Det er veldig viktig å kjøre et antivirusprogram og brannmur, men du kan ikke stole på alle tester og annonser som ligger på nettet. Spør på et sikkerhetsforum du stoler på hvis du er usikker på hvilke programmer du bør velge. Hvis du lurer på om programmet du bruker ikke er ekte, kan du sjekke det ut her.

En tilsvarende kategori av programmer blir kalt "scareware." Scareware programmer er aktive infeksjoner som dukker opp på datamaskinen din og forteller deg at du er smittet. Hvis du ser nøye etter, vil det vanligvis være et navn som ser ut til å være legitimt, men det er ikke en av de programmene du har installert. Programmet ber deg om å klikke og installere det med en gang. Hvis du klikker på noe av det, inkludert krysset for å lukke det, vil du kunne bidra til å gjøre maskinen enda mer infisert. Å holde beskyttelsesprogrammene oppdatert og aktivere aktiv beskyttelse kan bidra til å unngå disse infeksjonene.
Hvis det likevel skjer, gå offline så fort som mulig. Trekk ut internettkabelen eller slå av datamaskinen. Kontakt noen som kan hjelpe deg, ved å bruke en annen datamaskin eller en mobil hvis det er tilgjengelig. Hvis du ikke har tilgang på en annen maskin, bør du være særdeles forsiktig når du bruker den infiserte maskinen til å be om hjelp.

Dette vil forhåpentligvis ta seg av fremtidige problemer. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Slikt kan være litt vanskelig å feilsøke. Eneste forslaget mitt er at du tar backup av bokmerker etc og reinstallerer hele nettleseren. Ofte enkleste løsning.

Skal prøve det da.

Denne reklamen kommer fortsatt opp etter at du har kjørt alle disse programmene? Kommer den opp uavh...

Har ikke tenkt så mye over når den kommer opp, bare krysset den ut. Klarer ikke å tenke meg frem til hva det het, men skal prøve å få et skjermbilde neste gang av den. Det er bare en liten firkant nede i høyre hjørne som popper opp.

Loggene ser i alle fall rene ut, så jeg går gjennom noen punkter for forebygging nå. Skulle du få noen flere problemer så er det bare å si ifra!

Det høres bra ut!

Internet Explorer ser ut til å være utdatert.

Fixed.

Jeg ser at harddisken din er 19% fragmentert.

C: disken er en SSD. Er det noen spesiell grunn at den ikke kan defragmenteres?

Jeg anbefaler deg å beholde Malwarebytes. Pass på å holde programmet oppdatert] og kjør det regelmessig, siden dette kan beskytte mot en del malware.

Det skal jeg gjøre, og skal sjekke ut de brannmurene du nevnte.

Merk at det er mange useriøse programmer der ute som ønsker å skremme deg til å gi dem pengene dine og, noe malware hevder faktisk å være sikkerhetsprogrammer.

Pleier i grunnen å ha godt nettvett, men den beste kan også gjøre feil :P

Bruker feks AdBlck, for å forhindre at jeg med uhell klikker inn på reklame som popper opp.

En tilsvarende kategori av programmer blir kalt "scareware." ......

Takk for informasjonen, skal ha det i bakhodet i fremtiden! :)

Dette vil forhåpentligvis ta seg av fremtidige problemer. :D

Det håper jeg virkelig!

Mange tusen takk for all hjelp, setter virkelig stor pris på det! :)

Hvis jeg ser den reklamen poppe opp igjen, så tar jeg et skjermbilde av den og poster her, men håper den har forsvunnet.

Mvh

Vegard H

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

C: disken er en SSD. Er det noen spesiell grunn at den ikke kan defragmenteres?

At en disk er fragmentert vil si at filene er lagret på ulike steder på disken. De gammeldagse harddiskene har roterende skiver inni seg, og en nål som leser innholdet. Det går da åpenbart raskere å lese innholdet på disken hvis alle bitene ligger på rad og rekke etter hverandre slik at nåla kan lese alt uten for mye bevegelse.

Så, hvorfor bør du ikke defragmentere en SSD?

En SSD-disk har visse likhetstrekk med minnekortene du bruker i et digitalt kamera. I stede for å lagre data sekvensielt på en roterende disk, bruker den Random access memory (RAM). En SSD-disk har mange fordeler, men fabrikantene nevner sjeldent den store ulempen med disse, nemlig levetiden. Mange tror det er tryggere å lagre filer på en SSD-disk enn en HHD siden den ikke har noen bevegelige deler, men dette er feil. Hver gang du skriver og sletter noe på en SSD-disk, svekker du diskens levetid og hastighet. Det sier seg derfor selv hva ulempen med å defragmentere en SSD-disk er.

...og siden en SSD-disk ikke blir lest sekvensielt, men tilfeldig, er det heller ikke noe hensikt å defragmentere den.

Les gjerne mer detaljert her: http://helpdeskgeek.com/featured-posts/should-you-defrag-an-ssd/

Det skal jeg gjøre, og skal sjekke ut de brannmurene du nevnte.

Merk at du ikke bør ha installert mer enn én brannmur eller antivirusprogram om gangen. Dette kan føre til konflikter.

Pleier i grunnen å ha godt nettvett, men den beste kan også gjøre feil :P

Det har du rett i. Fort gjort.

Hvis jeg ser den reklamen poppe opp igjen, så tar jeg et skjermbilde av den og poster her, men håper den har forsvunnet.

Håper (og regner igrunn med) det jeg også.

Og hvis du skulle få mer problemer med Chrome, er det bare å opprette en egen tråd om det i forumet i en passende kategori, så er det sikkert noen av oss som kan hjelpe deg med dette :)

Ha en fin helg, og føl deg velkommen til å fortsette å benytte deg av forumets sosiale og nyttige kategorie :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive