Slette filer fra Downloads mappe ved avlogging

9 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Skal lage en GPO som kjører ett enkelt script på noen maskiner. Scriptet skal slette alle filer i Downloads/Nedlastinger mappen til brukeren pålogget på maskinen ved avlogging/pålogging. Kunne dere gitt meg ett script (helst cmd) som gjør dette?

Min GoogleFu var ikke tilstrekkelig, så trenger hjelp fra dere :)

Endret av Solace
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei, og velkommen :)

Filnavn: Delete_downloaded_files.bat (velg gjerne et annet navn om du ønsker)

@ECHO off
DEL /F /S /Q "C:\Users\USERNAME\Downloads\*"
EXIT

Koden sletter alle filer også i alle subfolders. Den sletter derimot ikke foldere.

Options:

/P Give a Yes/No Prompt before deleting.
/F Ignore read-only setting and delete anyway (FORCE)
/S Delete from all Subfolders
/Q Quiet mode, do not give a Yes/No Prompt before deleting.

Wildcards:

* Match any characters
? Match any ONE character

Så lenge du husker å gi filen .bat eller .cmd file extension, kjører den automatisk i CMD når du åpner den.

For kunne kjøre denne automatisk ved pålogging/etc, gjør du slik:

1. Åpne Windows Task Scheduler
  2. Velg Create Basic Task, fra Action menyen
  3. Følg veiviseren, og velg kjøring av scriptet (filen) når du blir spurt om dette.

Blir dog vanskelig å kjøre denne ved avlogging, men ved pålogging eller ved faste tidspunkt burde gå helt fint :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

tar jeg ikke feil må du vel benytte %USERNAME% for at gjeldende bruker's mappe skal være gjeldende?

mao:

@ECHO off
DEL /F /S /Q "C:\Users\%USERNAME%\Downloads\*"
EXIT

Alternativt:

@ECHO off
DEL /F /S /Q "%UserProfile%\Downloads\*"
EXIT
Jeg tar dette rett fra hukommelsen, så mulig noe er feil her, google ev windows wildcards elns for mer info. Endret av Evelen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Joda, du har helt rett i det Evelen, du kan bruke både %UserProfile% og %USERNAME% variablene, så slipper du å tenke på hele stien.

Glemte helt å ta dette med da jeg personlig aldri lagrer noe som helst med hensikt i %UserProfile% folderen.

Litt offtopic, men jeg lagrer rubbel og bitt i et truecrypt volume på 512GB som ligger på en av SSD-ene :D får skylde på NSA, selv om ikke har noe straffbart å skjule der heller :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Joda, du har helt rett i det Evelen, du kan bruke både %UserProfile% og %USERNAME% variablene, så slipper du å tenke på hele stien.

Glemte helt å ta dette med da jeg personlig aldri lagrer noe som helst med hensikt i %UserProfile% folderen.

Litt offtopic, men jeg lagrer rubbel og bitt i et truecrypt volume på 512GB som ligger på en av SSD-ene :D får skylde på NSA, selv om ikke har noe straffbart å skjule der heller :P

Vel, for alt du vet er det kanskje en bakdør i truecrypt.

Det er open source, men for alt man vet er koden dem publiserer ikke den samme som installeres ved nedlastning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Joda, du har helt rett i det, kan aldri være for sikker. Skulle PC-en dog bli stjålet (lite sannsynlig da veier 82kg), sliter ihvertfall 99,9% av alle crackere her i verden. Er nesten bare statsmaktene som eventuelt kan en vei inn da.

Sier som alltid, kryptering er mer stress for hackere / crackere, og du er dermed bedre beskyttet mot masseangrep.

VPN er kanskje ikke så god beskyttelse det heller, ikke mot NSA ihvertfall, men det hjelper godt på, er nesten slik at det må til et målrettet angrep for å kunne overvåke deg, så sant ikke VPN-selskapet er sponset av NSA da. Man vet aldri. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

security.png?w=700

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Remove-Item -Path %username%\Downloads\* -Recurse -Force
exit

Lagre som .ps1 fil og legg inn som Powershell-script i GPOet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive