Virtualisering for en nybegynner

16 innlegg i emnet

Skrevet

Ingen som svarer å tråden på å diskusjon.no så prøver her.

Hei.

Har nylig gått til innkjøp av følgende hw:

Supermicro X9SCM-F
Intel I3 2120
16GB Kingston ecc Unbuff 1333mhz

Opprinnelig skulle dette erstatte min defekte windows 2008 server "filserver++" som nylig streiket.

Men så kom jeg innom tanken på virtualisering, dette da jeg nå har en god del bedre hardware, da slipper jeg kjøpe ny hardware om jeg trenger andre os senere, + at jeg nok mye enklere i dag kan sette opp en maskin for å teste ting.

Vel, men jeg har aldri vært borti virtualisering, sånn foruten å kjøre VirtualMacine fra windows.

Da dette er privat har jeg ikke masse penger å bruke på lisenser, men slik jeg skjønner er det vSphere Hypervisor som er gratisversjonen av VMWARE så det er kanskje denne jeg burde gå for?

http://www.vmware.co...here-hypervisor

Jeg har noen spørsmål:

1. Er det noen god grun til å virtualisere/ikke virtualisere?

2. Hvor enkelt og greit er dette i bruk og oppsett?

Har generelt grei IT-forståelse, men ikke innen virtualisering

3. Hvordan er det med nettverk?

Får alle PC-ene tildelt sin egen IP-adresse? og får dem eventuelt en virtuell MAC adresse? Jeg regner med alt kan dele samme ethernetport?

Er VLAN nødvendig for å kjøre slikt? For ingen av mine svitsjerer støtter VLAN.
Dette

har jeg vel funnet svaret på, alle maskiner får egen ip og det ser ikke ut til at vlan skal være nødvendig.

Men hva med mac adresse, får hver server egen mac?

Jeg tenker det kunne vært greit for da kunne ruteren tildelt statisk ip basert på mac

4. Hvordan er det med drivere? Jeg tenker, installeres driverne for VMWARE eller installerer jeg drivere for all hardwaren min i hver virtuelle maskin?

5. Eksterne enheter Si at jeg vil koble til en USB-harddisk, eller et webcam eller likende, hvordan ordnes dette? Kan jeg tildele denne usb porten f.eks til en PC?

6. Dette er vel sikkert en selvfølge, men jeg regner med at jeg kan få de virtuelle maskinene mine til å boote automatisk ved oppstart av serveren?

7. Når det gjelder harddiskplass, slik jeg har skjønt det kan dette tildeles de forskjellige maskinene, jeg tenker vel kanskje å kjøre alle os på en harddisk og tildele alle resterende harddisker til min filserver (som blir windows i første omgang) På OS disken, kan jeg gi en PC f.eks 40GB og senere "trekke tilbake" f.eks 10GB, slik at OS bare får 30GB? Så lenge ikke plassen er brukt selvsagt.

8. Har hørt VMWARE kan installeres på en minnepinne, fordeler/ulemper med dette? Kan VMWARE OS-et enkelt tas backup av slik at jeg bare kan replace minnepinnen om den går i stykker, ev er dette fordelaktig over HDD?

9. Noen som har tips til hvor jeg kan lese litt guides osv, gjerne på video?

Håper dere kan ta dere tid til å svare på dette her Selv om det ble litt mye

Hardware kommer først om noen dager.

10. Jeg har en 500GB disk jeg tenker installere serverene på i første omgang, er noe i fremtiden noe problem å bare flytte serverene over til en annen større harddisk og ta ut den gamle? Jeg kan vel kanskje også ta backup av servere på en annen harddisk i tilfelle gjeldende disk krasjer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Heisann

Det eneste jeg kan bidra med er et lydopptak jeg gjorde av en konferanse på Nordic Infrastructure Conference

Building a perfect Windows 8.1 image av Johan Arwidmark. Håper du kan få svar på noen av spørsmålene her.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/15198995/ZOOM0003.M4A

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei,

Hvis du setter deg inn i Hyper-V og VMM, så finnes det utrolig mange dyktige mennesker som kan gi deg en hånd videre.
Selv har jeg brukt Hyper-V for klienter en del, og det er egentlig bare fryd alt sammen.

Lykke til med din SuperMicro. Det er fantastiske produkter!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei, jeg har virtualisert litt på hobbybasis. Her er min input:

1) For: Mange gode grunner. Det er lett å ha flere servere gående selv om du ikke kjøper maskinvare til hver enkelt maskin. Det er lett å flytte servere til ny maksinvare. Det er lettere å bruke ledig kapasitet på maskinvaren din osv. Først og fremst så er det gøy å lære seg tenker jeg.
Mot: Du slipper å prøve noe nytt og ukjent.

2) Null stress etter min mening. Det eneste er hardware support, all hardwaren du bruker må støttes med drivere til virtualiseringsprogramvaren. Dette er hovedsaklig ikke noe problem, men kan være stress for kontrollerkort og slikt.

3) Du oppretter så mange virtuelle nettverkskort du vil og de får hver sin MAC-adresse. Alt går greit for seg på en Ethernetport. Du trenger ikke VLAN, men hvis du vil så kan du jo virtualisere en maskin som fungerer som VLAN svitsj. (Mulig du må ha fysiske nettverkskort da, det har jeg ikke grunnet særlig på.)

4) Både og. Maskinvare som virtualiseringsprogramvaren trenger tilgang til må nødvendigvis ha drivere i virtualiseringsprogrammet. (Typisk kontrollerkort). Ting som bare brukes under en maskin kan tilordnes med direkte hardwaretilgang for maskinen. For eksempel en USB-minnepinne vil du gjerne bare tilordne til en enkelt maskin.

5) Det er vanlig å tilordne device-ID til en virtuell maskin. Ikke porten.

6) Tja, det vet jeg faktisk ikke, men det er på ingen måte noen selvfølge. Jeg tenker at det ikke er aktuelt å slå av serveren, ei heller reboote den, mer enn en gang i skuddåret eller så. Jeg har ikke tenkt over idéen om å boote de automatisk før.

7) Jeg tror det. Jeg har ikke sjekket, men det må gå an å få til.

8) En åpenbar ulempe er jo at du risikerer datatap hvis minnepinnen "ramler ut".

9) On the job training ;-)

Jeg ville bare satt i gang og så heller søkt etter løsninger etterhvert som problemer oppstår.

10) Ikke noe problem å flytte maskiner nei. Du kan til og med flytte en av serverne dine til Kina samtidig som den kjører.

Backup er alltid lurt. Jeg liker å ta snapshots av maskinene og lagre de på sikker plass.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for svar, nr7 kan jeg forøvrig svare på selv da jeg googlet det og testet med suksess.
Men først hvorfor: I tilfelle strømbrudd og serveren restarter f.eks, er kjipt om man er i kina og ikke får logget på filserveren bare fordi man ikke har satt vm-ene til auto-oppstart :P

For å få en VM til å boote automatisk:

I vSphere Client:
1. Velg hosten (ipadressen) på venstreside, velg fanen "Configuration"
2. Under Software velg "Virtual Machine Startup/Shutdown"
3. Velg "Properties..."
4. Hukk av "Allow virtual machines to start and stop automaticaly with the system"
5. Under Startup order flytt aktuell(e) VM til "Automatic Startup" med "Move Up"
6. OK
ref: https://communities.vmware.com/thread/160137

Jeg har et par flere spørsmål, men skal prøve å google meg til dem først, men et må jeg nesten stille her:

11) Jeg har en lisenskode jeg lagde på siden til VMWARE, men når jeg prøver bruke den får jeg beskjed om at den allerede er brukt, prøvde lage en ny kode, men samme melding.

Jeg har 60 dager trail og ønsker fortsette "Free" etter dette, MÅ jeg ha denne free-aktiveringskoden for at ting skal fortsette å fungere, eller kan jeg droppe aktivering?

Endret av Evelen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er et spørsmål for customer support. Jeg hadde aldri noe trøbbel med å aktivere den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg fant ut hva jeg gjorde feil

Valgte "Registrer Now" under "Help" menyen, men det var feil, dette er rett fremgangsmåte:

- Velg Host på venstresiden i vSphere Client
- Velg fanen "Configuration"
- Under "Software" velg "Licensed Features"
- Velg "Edit" og velg "Assign a new license kay to this host", så "Enter Kay..."
- Lim inn lisensnøkkel XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX og velg "Ok", "Ok".
- så kom det frem:
ESX Server License Type

Product: VMware vSphere 5 Hypervisor Licensed for 1 physical CPUs (unlimited cores per CPU)
License Key: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX
Expires: Never

Product Features:
Up to 8-way virtual SMP

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan skal jeg få til å legge en fysisk harddisk til en av mine vm? kan ikke si jeg finner noen grei måte å gjøre det på, har en download harddisk jeg ønsker å knytte opp mot den ene vm-en

ønsker da ikke virtuelle harddisker, men fysiske som man kan skrieve rett til og lese rett fra

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvordan skal jeg få til å legge en fysisk harddisk til en av mine vm? kan ikke si jeg finner noen grei måte å gjøre det på, har en download harddisk jeg ønsker å knytte opp mot den ene vm-en

ønsker da ikke virtuelle harddisker, men fysiske som man kan skrieve rett til og lese rett fra

Jeg tviler på at det er mulig. Jeg kan heller ikke skjønne hvorfor du vil det. Det vil jo undergrave hele vitsen med virtualisering å knytte hardwareressurser direkte til de virtuelle maskinene.

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg tviler på at det er mulig. Jeg kan heller ikke skjønne hvorfor du vil det. Det vil jo undergrave hele vitsen med virtualisering å knytte hardwareressurser direkte til de virtuelle maskinene.

Hvis en stk harddisk skal brukes til kun downloads og kun knyttes mot en vm ser jeg ikke helt at det skal være noe poeng med et datastore for filene, ihvertfal ikke slik jeg ser det.

Om jeg har et datastore på disken og lagrer filene mine oppå der, for så å dra ut disken og koble den i en windows pc, da har jeg vel ikke umiddelbar tilgang til filene uten å installere vmware programare? Ikke at jeg har tengt å dra ut harddiskene så ofte, men dersom serveren f.eks krasjer kan det være greit å få koblet harddisken til hovedpc-en og spille f.eks musikksamlingen inntill jeg får orden på serveren.

Jeg fikk koblet en ekstern harddisk til via usb uten å lage noe datastore på den eksterne harddisken, så ser ikke at det egentlig skal være noe problematisk å få til i VMWARE.

Jeg har en liten ide om hvordan jeg skal få det til, skal teste ut og gi tilbakemelding.

noe slik: http://www.cyborgworkshop.org/2013/12/05/enabling-raw-sata-access-in-esxi-free/

Endret av Evelen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk gjort dette i Virtualbox. Da var det aktuelt å boote en VM fra en intern harddisk. Jeg lagde rett og slett en symlink som mountet harddisken som et ISO image tror jeg (husker ikke helt). Dette gjorde jeg med konfigurasjonsverktøyet til Virtualbox. Situasjonen er likevel en annen med VMware.

Det jeg tenker er det enkleste må være å tilordne USB device ID til en virtuell maskin, siden harddisken er koblet til med USB så må vel det være greit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Åpner denne gamle tråden igjen jeg, står i samme båt som trådstarter (var i), og hadde mer eller mindre mange av de samme spørsmålene som her har blitt besvart.

Jeg også, som tittelen sier, er nybegynner i virtualisering, men en erfaren Linux bruker. Tenkte i utgangspunktet å gå for KVM, men skrik ut om noen har andre anbefalinger, er bare snakk om 1 stor + 3-4 små VM-er :)

Har funnet denne guiden, men hadde i utgangspunktet ikke planlagt å ha noe form for skjerm tilkoblet til vanlig.

http://www.howtogeek.com/117635/how-to-install-kvm-and-create-virtual-machines-on-ubuntu/

Etter et raskt google søk, har jeg funnet en lang liste over GUIs, men hvilken bør jeg bruke? jeg drukner i valg (sjelden opplevelse, men nå vet jeg altså hvordan noobs føler seg i Windows, hehe)...

Er komfortabel med Shell / SSH, men et oversiktlig GUI i nettleseren sier jeg overhodet ikke nei til. Noe ala en oversiktlig "task manager" med oversikt over resursbruk (eller behov) hadde vært helt perfekt.

Ser frem til å kunne teste litt nå i påsken, men da bør jeg nesten vite om jeg bør gå for GUI-less Debian-server-edition, eller hvilken som egner seg best til mitt bruk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser det er over et år siden jeg lagde denne, er det virkelig så lenge siden :o

Uansett, serveren har stått og durt uten problem siden, veldig stabilt og greit.

Jeg skrev meg noen enkle guides mens for å huske selv i den tiden, kan leses her: http://sorforumet.com/viewtopic.php?f=62&t=27855 sikker nyttig nok

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Fint du gir tilbakemeldinger som dette. Sikkert noen som kan få bruk for det ;)

Jeg sitter selv med en kraftplugg med alt for mye minne, kun for å kunne leke meg tilstrekkelig med vmware workstation (med litt for mange virtuelle maskiner opp avgangen for å kunne penteste).

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, ja jeg har bestilt meg 3 ekstra RAM brikker, går fra 8 til 32 GB RAM... Behovet ligger på ca 5-7 GB :wacko:

Har kommet et godt stykke i prosessen (siden innlegget mitt for 3 uker siden), så virtualiseringsløsningen er nok nå relativt fastbestemt.

Jeg går for LXC, men må si at Docker lenge var et reelt alternativ.

Har forsåvidt ikke begynt på virtualiseringsoppsettet helt enda, blir først når jeg får tid. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive