SSD/HDD oppgradering MBP

5 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei, jeg tenkte oppgradere Macbook Pro'en min, og vet at flaskehalsen ligger ved harddisken min.

Jeg er fullstendig klar over at jeg burde gå for en SSD, men kronene strekker dessverre ikke så langt for øyeblikket. Derfor ser jeg for meg å oppgradere til Seagate SSHD 1TB eller WD mobile Black 750GB, for trenger fortsatt endel lagringsplass.

Har hørt både godt å dårlig om SSHD'ene, så er usikker på de, og at WD black kan være like rask eller raskere. Så bare fyr løs med alle innvendinger og svar! :)

Så derfor lurer jeg på hva som ville vært anbefalt i mitt tilfelle nå, https://www.komplett.no/wd-mobile-black-750gb/794882#!tab:info eller https://www.komplett.no/seagate-laptop-sshd-1tb-25/777309#!tab:info
/ WD Mobile Black 750gb eller Seagate Laptop SSHD 1tb, eller evt liknende om dere har noen tips.

(Har MBP 13" tidlig 2011, i7 2.7ghz, 8gb minne, 5400rpm 500GB)

Takker for alle svar :)

Endret av istoooone
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okay, dette er nok ikke det du forventet, men jeg må bare nevne det.

Ingen av alternativene er egentlig gunstige!

Som LMH1 sier, så er hva du ønsker en SSD, og Crucial MX100 256gb som han nevner er grei nok. (256gb er god nok plass til os x + eventuelt bootcamp)

Når det kommer til ekstern disk, gå for et kabinett som støtter thunderbolt og en 7200rpm disk 3,5" disk som f.eks. HGST 4TB NAS (7200rpm), men dette er kun hvis du virkelig trenger plass.

(Thunderbolt til usb adapter har aldri virket spesielt bra, og de er sinnsykt overpriset. Du må ut med mindre for et eksternt 3,5" hdd kabinett som støtter thunderbolt direkte, og det vil være et bedre alternativ også!)

Hva jeg foreslår er å fjerne dvd-spilleren i pc'n og erstatte den med en ekstra hdd.

(Hvis du bruker dvd-spilleren mye, så kan du få tak i eksternt usb kabinett til den.)

Du vil nå ha plass til 2 hdd i din bærbare pc, én vil ha en sata I kontakt vil jeg tro (hvor dvd-spilleren stod), så der kan du bruke en 5400rpm vanlig hdd for lagring (du kan bruke den du allerede har!).

Den andre vil ha sata III kontakt, og vil være hvor du allerede har din hdd i dag. Her putter du inn en SSD, og installerer OS X på.

Dette er hoveddisken din, og den andre bruker du kun til lagring av filer.

Her er eksempel på hvordan du gjør dette.

Og her har du noe fra nimitz som du kan bruke.

(Du finner mange alternativer her, og på ebay finner du veldig mange som er dårlige, men nimitz har fått et ganske godt rykte på denne, så jeg nevner den i stedet for litt dyrere alternativer.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Flott at også gamle tråder blir besvart :)

Offtopic:

...men har dere sjekket datoen?

22. februar? 3 dager inn i fremtiden :D

Eller kanskje 22.02.2014 :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg så kun på LMH's dato :wacko:

Men det er mange tråder her som ubesvarte, så kanskje jeg burde gjøre det til en vane å svare disse hvis jeg vet om en god løsning :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive