Hva kan jeg bruke for å lage nettsiden min?

22 innlegg i emnet

Skrevet

Når ein amatør skal stille spørsmål blir det ofte feil... eg er (trur eg) brukervennlig"proff" - men programmeringsamatør(minus)... altså veit kva eg vil - men då er det dette med spørsmålsstillinga ? Har ei nettside som eg får hjelp til (betalt) - korleis beskrive denne nettsida (kva er ho bygd på / platform / program??)

www.sfn.no

Viss eg vil søkje etter "folk"/hjelp er det ein fordel å vite kva ein snakkar og - ikkje ??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Forstod ikke helt hva du er ute etter eller spør om.

Men nettsiden du har er bygd opp med et CMS (Content Management System) som heter Joomla. Dette er et gratis CMS som er mye brukt.

Design, brukervennlighet og SEO er ikke spesielt bra, etter min mening - og det har neppe skjedd mye utvikling av nettsiden siden tidlig 2000-tallet. Men jeg håper du vet hva du faktisk betaler for.

Hva med litt inspirasjon? Topp 30 Wordpress Fishing themes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for svar - at det va Jomla visste eg -- og sånn ... men litt meir sånn CMS og Php (er det ikkje?) ... kanske noko meir og. Når det gjeld utsjånad/brukevennlighet - spør eg heller (ikkje bli sur) - vanlege brukarar enn "nerdar" (ikkje bli sur -nei) ... var idag innom one.com's editor - heilt håplaus spør du meg (amatør) - den gamle var mykje betre. Likeeins XP mot win7 og den (igjen håplause) win8.. men det er bruker som bestemmer :-) har fleire som "angrar" på win8 (eg ville ikkje ha) - Beklager.... no glei det ut. Sida mi er ikkje perfekt - jobbar stadig med å forbetre den - men sidan eg ikkje er "datakyndig" sjølv må eg ofte ta til "takke" med det eg får - mykje kunne vore beire - ja. Kanskje noko heilt nytt ein dag ... men ting kostar då ganskje mykje - får leve med den (justeringar) ei tid endå. Takk for svar - vart litt frå ei dårleg lever ;-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Poenget med spørsmålet var kva benevnelse eg skal bruke på nettsida (prog-spåk/type) dersom eg ønskjer å søkje etter kompetanse/folk - for å unngå missforståelsar :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ettersom ingen har tatt seg bryet med å komme med et utfyllende svar, forsøker jeg så godt jeg kan, etter beste evne, å gjøre dette:

Det du har behov for, er en webdesigner med lang erfaring innenfor design, layout, brukervennlighet og kjennskap til diverse teknologier. Dette kan være:

- HTML / CSS (evt også HTML5 og CSS3)

- Photoshop (evt. Adobe Creative Suite)

- Erfaring med Joomla og andre CMS-løsninger, som f.eks. Wordpress

- Fordel med erfaring innenfor Responsive design

- Oppdatert på moderne trender innenfor design og utvikling (eks. jQuery, Bootstrap osv)

- Erfaring med PHP og mySQL (stor fordel om man ønsker å redigere noe på serversiden)

For å gi deg en personlig mening om siden, så ville jeg ha skrotet hele siden og begynt ifra scratch, sannsynligvis portet hele siden til Wordpress (gjerne med et Bootstrap tema for å gjøre det mer brukervennlig på nettbrett, smarttelefoner osv) istedenfor å bruke Joomla, brukt lysere farger, Web 2.0 farger er en god idè, organisert bilder og tekst mye bedre, alt ser for rotete ut slik det ser ut nå, og jeg ville også kuttet ut det som er minst viktig på siden, slik at brukeren ikke blir forvirret og får et dårlig inntrykk.

Lurer du på noe mer, er det bare å spørre, så skal jeg svare etter beste evne.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde skrive eit laaangt innlegg (sida låste seg - gav opp) -- kunne ikkje bruke screenshot - då det ikkje var hoveskjermen. (vedlagt bilde) - mi maskin - eller ?

Ser ikkje bilde i "forhåndsvis" -- hmmmm....?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var her på forumet at det lange innlegget ble borte? Det hender dessverre en sjelden gang iblant. Et tips til neste gang du skriver et langt innlegg, er å markere alt du har skrevet (Ctrl+A) og så kopiere det (Ctrl+C). Hvis nettleseren da fryser, har du en backup. Også tar det mindre enn 2 sekund å gjøre det.

Og tro meg... Jeg har måtte bite i det sure eplet en del ganger i løpet av livet... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kvifor vil ikkje "vedlagte filer" funke ? - Bla gjennom - legg ved fil ?? (ser ingenting ved forhåndsvisning)

Endret av Lars B
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du har klikket på "Bla gjennom", valgt riktig bilde, og så trykket på "Legg ved fil" etter det? Fungerer fint for meg. Hva slags fil-etternavn er det? .jpg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja på dine spørsmål....(bruker firefox no) men fann "problemet" - fil-størresle....

som eg skreiv så "blokkerte" popup-bilda (sjå bilde) muligheten for kopier.. men kanskje teksten er lesbar (foto/bilde)

Sfn.no: Klikk innsjøkart/fylke/zoom inn/klikk vatn(objekt) - klikk les mer...(der er vi) - ikkje så veldig vanskeleg ?

post-27453-0-76123500-1392228538_thumb.j

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, det er ikke lett å gi tilbakemelding når du går til forsvarsposisjon på alt vi gir tilbakemelding om.

Når Martin Aleksander og w3bdesign gir god og konstruktiv tilbakemelding om at design og brukervennlighet kunne vært bedre, hadde det kanskje vært en idé å spørre dem konkret om hva som kunne vært bedre, i stede for å si at siden er bra som den er.

Noen konkrete eksempler: Søkefeltet under "Innsjøsøk" er for bredt for kolonna.

Fargevalg på tekst i forhold til bakgrunn gjør at enkelte vil ha problemer med å lese det.

Under innlogging kan man ikke lese hele teksten "Brukernavn eller epostad".

Margen til høyre overlapper youtube-filmen.

Vi er ikke ute etter å slakte siden. Den har absolutt et potensiale. Vi prøver bare å sende deg videre i riktig retning, siden det er det du spør om. W3bdesign har også nevnt en del punkter som du kan omtrent kopiere og legge til i en stillingssøknad på Finn.no.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skal svare utfyllande over helga - både eg (kroppen min) og PC'en skal på "service" :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hvis du selv ønsker og lære litt og lage egen websider så anbefaler jeg deg og se på noen av kursene

http://www.codecademy.com/

har, de er veldig gode, praktiske eksempler og gratis.

samt når du har lært basic php, css, html eller hvilket annet språk du velger så kan du jo spørre litt rundt oppsett av Apache, lighttpd eller IIS som er webservere og eventuelt sette opp en helt egen server driftet hjemme fra.

Apache og lighttpd er Linux \ Unix pakker som er gratis men finnes sikkert som windows pakker også hvis man leter litt.

IIS kommer som en standard pakke med hvilken som helst Windows server versjon du velger, men finnes også som tilleggspakker både til Win 7 og Win 8 som kjent så koster Windows penger for lisens, men finnes også på nett hvis du går den veien.

Dette er bare noen tips jeg kommer med hvis du har lyst til og lære og tukle med websider, og til slutt så er det du som er proff og får mye betalt fra andre for og lage websider til di

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

TheNewBoston er også en veldig fin side. Videotutorials som går grundig gjennom ulike aspekter.

Start med å klikke på Videos & Tutorials

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Svar til r2d290: Det er vel naturleg å forsvare seg :-) ... hadde eg meint sida skulle vore (grunnleggande) ansleis - hadde eg vel laga den slik?

Punkta du nemner er kosmestikk...(videoen fixa eg no)...men sånn "andre ting" blir min kompetanse for liten - sjølv om eg (ofte) leitar meg ihjel i Jomla-jungelen. MBmedia som i 2010 laga sida - har no ikkje kapasitet til å fixe småting (og vidareutvikle) - derfor "leitar eg etter" nokon (helst sportsfiskarar / kjenner best hvor skoen trykker) ... for å få hjelp. Betalar sjølvsagt - men dette er til ei - til no - dundrande underskotsside. dvs eg betalar det meste frå eigen lomme (fritidsaktivitet/hobby).

Har no oppretta eit a.s for vidare satsing (30000.-) - har og fått 60000 frå kommunen(2 år) - men det meste har eg betalt sjølv.

Akkurat no "viser" ikkje MIN Side - når innlogga - annonsesystemet (eit av våre få inntekter) er nede (funker ikkje å legge inn ny) - truleg etter siste programoppdatering.

Slik går no dagane - eg er "evighets sjukmeld" - har difor mykje tid (som ikkje krev fysikk) til å drive med dette - men blir "låst" av bugger og småfeil på sida.... Litt frustrerande då eg i 30 år sjølv har vore næringsdrivande - med kunden i sentrum. Men men det er enno håp om det vil dukke opp nokon - har søkt på slike gratis-sider - har vurdert utenlandsk hjelp - men då må sida (backend?) vere på engelsk. Det var alt for ikveld. Takk for at de gidd å lese :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kast alt - begynn på nytt.

Husk at det er en grunnleggende forskjell på hva du som drifter nettsiden og hva kundene/leserne dine mener er bra.

Om ikke firmaet som vedlikeholder nettsiden din ikke har "tid" til kunden sin - burde du strengt talt ikke være der som kunde - uten at jeg vet hva slags avtaler dere har inngått. Går da også ut ifra at du betaler alt for mye, og at det blir billigere for deg å bytte firma.

Etter hva jeg kan se, bruker du ikke noe Analytics-verktøy, eksempelvis Google Analytics. Vet du i det hele tatt hvor mange lesere nettsiden har i måneden? Tenk kost/nytte.

Som web3design skriver; du trenger en webutvikler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du skriv om kostnader - men ingen "tall" - ser på host'en kor mange som er innom(om ein kan stole på det då)...

..som næringsdrivande i 30år veit eg at "du som kunde" kunne få eksakte kostnader på dine prosjekt (hos meg) . "Datafolk" snakkar berre om "kjøp nytt" - men ingen reelle kostanader ?

Det er lett å bli "flåsete" (frå mi side) i slike diskusjonar - skal prøve å la vere... men kostnader må på bordet - før eg tenkjer "nytt" :-)

Det er uansett "for seint" å starte slikt arbeid iår - får sjå etter sesongen... litt etter utviklinga og...

Endret av Lars B
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du skriv om kostnader - men ingen "tall" - ser på host'en kor mange som er innom(om ein kan stole på det då)...

..som næringsdrivande i 30år veit eg at "du som kunde" kunne få eksakte kostnader på dine prosjekt (hos meg) . "Datafolk" snakkar berre om "kjøp nytt" - men ingen reelle kostanader ?

Det er lett å bli "flåsete" (frå mi side) i slike diskusjonar - skal prøve å la vere... men kostnader må på bordet - før eg tenkjer "nytt" :-)

Det er uansett "for seint" å starte slikt arbeid iår - får sjå etter sesongen... litt etter utviklinga og...

Lars, jeg kan sette av noen timer (kanskje flere timer, om jeg har god tid) i nærmeste fremtid til å kostnadsfritt komme med et utkast/forslag på hvordan jeg ville ha laget siden.

Det jeg trenger svar på i forkant er:

- Hva er det viktigste som du ønsker å formidle med siden? Et av hovedproblemene med den nåværende siden er at det er for mye informasjon.

- Er det noe teknisk funksjonalitet som MÅ være med?

- Har du noen eksempler på andre fiske-relaterte sider som du liker designet på? Layout, farger med mer. Hvis ikke, kan det være en idè om du lister opp andre populære sider som du vet om som har informasjon om sportsfiske, gjerne utenlandske sider.

- Må designet være optimalisert for nettbrett, mobiler med mer?

Så vil jeg gi deg instruksjoner på hvordan du oppdaterer siden med nytt og relevant innhold.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

@w3bdesign:Slike brukere skulle vi hatt fler av. Følger spent med!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

w3bdesign - takker - skal svare iløpet av få dager (idag har det vore kaos - bla mekka bremser på MC'en - skal selgast) +++

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Svar på dine (w3bdesign) spørsmål....

1: Formidle... oppdatert informasjon om fiskevatn/elv(kyst) til sportsfiskarar

2: Besøksfunksjon (begrensa) og Full (innlogga/redigeringsfuksjon/wiki) - korleis kan diskuterast - sikkert ikkje optimalt idag.

3: Kjenner ingen andre faktasider - men forum er det flust av (men intr er "dabbande" ser eg) - prøver å ikkje kopiere andre - derfor lite oppdatert på andre sider. Synest forresten (slik alle andre) at mange sider er rotete (lite brukervennliog) og fulle av reklame (skjønar ein må ha inntekter - men det kan bli vel mykje "forstyrrande element")

4: Nettbrett (sida som idag funkar på mitt nettbrett) - men det er jo (alltid) eit spørsmål om pengar/økonomi...

sikker mykje meir eg kunne skrive - men det er no berre å spørje....

w3bdesign - har sendt ein PM

post-27453-0-98739300-1394706823_thumb.j

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Illustrasjonsbilde over fiskevatn (ikkje sikkert det alle datafolk er fiske eller natur(bilde) interessert) - skal brukast på bilreklamen min (fiskebilen)

post-27453-0-22738000-1394732430_thumb.j

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive