Mimretråden - Hva husker du fra gamledager?

11 innlegg i emnet

Skrevet

Det begynner å bli noen år siden ITpro kom til verden nå, og dette har vært en periode med mange forandringer.

Har du noen minner fra denne tiden? Hva, og ikke minst hvem, husker du fra de gode gamle dager? Noen oppturer eller nedturer? Har du fått hjelp fra forumet som du aldri vil glemme?

Del det med oss :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kan starte karusellen her jeg. :D

Min interesse for maskinvare startet med Andrull og Sindre Aleksander på dette forumet. I 2006 da jeg først skulle kjøpe min første stasjonære maskin, var det dette fant sted. Jeg prøvde først å google meg frem til hvilke komponenter som passet sammen alene, men klarte ikke å fatte dette helt da det mildt sagt er en jungel for de uinnvidde. Dessuten var de aller fleste treffene tråder på dette forumet, så jeg fant ut at jeg heller burde spørre noen her om hjelp slik at jeg unnlot å kjøpe katta i sekken. Etter god support fra Andrull og et par andre kjøpte jeg ei maskin med den aller første kommersielle firekjerneren fra Intel, det råeste skjermkortet fra Nvidia på den tiden og en dugende PSU på 600W. Prosessoren var en Q6600 og et Nvidia 8800 Ultra (som alene kostet nesten 6000kr :D ). Budsjettet ble sprengt temmelig fort og prisen havnet til slutt på over 20 000kr med skjerm og det hele. Jeg lærte raskt hvordan en maskin bygges, hvordan feilsøke maskinvarefeil og hvordan ting hang sammen med byggingen av denne.

Siden jeg fikk såpass til god eksperthjelp på dette forumet valgte jeg å forsøke å dele dette med forumets brukere på beste vis, samt muligens lære mer da miljøet her virket godt for dette formålet. Etter hvert ble jeg tipset om overklokking av Sindre Aleksander (som bor i nabokommunen her), samt Andrull, og det ble raskt en morsom hobby, da ytelsesøkningen faktisk var meget merkbar. Jeg prøvde meg også på en enkel modifisering av hovedkortet jeg hadde, da spenningsreguleringen var såpass ustabil. Det gikk ut på å tegne med blyant mellom to kontaktpunkter som skulle stabilisere spenningen til prosessoren. Det morsomme var at dette fungerte smertefritt og gav bedre resultater for overklokkingen!

Tiden gikk og jeg ble mer og mer kjent med de faste brukerne av dette forumet og jeg tror jeg opparbeidet meg et lite rykte, både med å toppe ProPoeng-listen nesten hver måned og det at jeg bidro med en nesten religiøs ånd over meg. Jeg kom videre i kontakt med ledelsen her via IM-protokollen IRC, og jeg pratet mye opp og frem med disse og avanserte opp i rekkene pga min iherdige aktivitet. Jeg ble først en del av moderatorstaben og til slutt en del av redaksjonen. Der var jeg en fast bidragsyter med en del artikler med varierende popularitet og kvalitet. Moro var det, og MEGET lærerikt.

Dette varte frem til 2010 da livet startet for alvor og ble uteksaminert. Jeg fikk jobb som byggingeniør og et samliv som nå tar det meste av tiden. Takket være dette forumet er jeg også litt IT-ansvarlig på jobb. Men jeg henger her fortsatt, men nå som en ussel moderator, da jeg garantert ikke hadde kommet meg gjennom studietiden uten fritidssyslene og det sosiale dette forumet gav meg, og ønsker derfor fortsatt å bidra så godt jeg kan.

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette kan jo bli en interessant tråd! Mitt bidrag blir vel en form for mimring/historie :D

Jeg startet min karriere i ITpros forum i 2004, men bidro trolig med veldig lite fornuftig den første tiden. Dette forandret seg derimot fort, og i 2005 ble jeg moderator og gikk i fotsporene til moderatorveteran michBergen, som mer eller mindre alltid kom andre moderatorer i forkjøpet ;)

Til tross for at det var forumet som først interesserte meg, fattet jeg fort interesse for å bidra på den redaksjonelle delen av nettstedet. Om jeg husker riktig, var mitt første innlegg på X6.no (ITpro sin spillside på den tiden) og ble sendt inn i forbindelse med et skoleprosjekt. Filmanmeldelse av Knut Hamsuns gjennombruddsroman Sult. Romanen ble filmatisert i 1966, altså kjempeinteressant lesestoff på en nettside som vanligvis kjørte artikkelserier som "ukens babe" og filmanmeldelse av Steven Seagals siste filmer. Uansett, anmeldelsen ble publisert og karusellen var satt gang!

Fra 2005 og utover skrev jeg trolig flere hundre artikler på ITpro. Mest minneverdig var artikkelen om GPS-sporing i hundehalsbånd i 2006, som ble plukket opp av Dagbladet og publisert på deres hovedside. Det var vel rundt denne tid jeg også var med på det første ITpro-treffet på Peppes Pizza i Bergen med Alexander. Husker godt at jeg var drita nervøs for å møte menneskene bak "nickene" i den virkelige verden, så jeg fikk en kamerat til å registrere bruker her på ITpro kun for å være med meg på treffet.

I 2007 ble jeg plukket inn i ITpro-redaksjonen og det var knallhard konkurranse om å være mest aktiv. På den tiden var det ikke uvanlig at vi knivet i toppen med 20-30 artikler hver i måneden. Kvantitet over kvalitet vil noen si, men Frank Aune var nøye på hva som fikk havne på forsiden ^_^

I 2008 ble jeg oppnevnt som nyhetsredaktør på nettstedet og holdt god fart frem til jeg måtte avtjene verneplikten min i Forsvaret. I Forsvaret fikk jeg, takket være erfaringen fra ITpro, en drøm av en førstegangstjeneste. Jeg ble tatt inn som én av to vernepliktige på Forsvarets Mediesenter, hvor vi blant annet skulle til Afrika m.m. Dessverre ble gleden kortvarig, da de begrenset dette til kun én stilling, etter jeg hadde fått flybillettene til uken etter. Uansett, ble jeg satt i stilling som presse- og informasjonsassistent og hadde en veldig fin og variert tjeneste, som jeg ikke hadde fått uten erfaringene mine herfra.

Samme året kom jeg også inn på eiersiden i ITpro og var med å drive nettstedet frem til høyskolestudier, deltidsjobb og videre jobbsøking gjorde at jeg ikke lenger hadde ressurser til å kunne fungere som nyhetsredaktør, blant flere andre oppgaver, i ITpro. I 2011 kastet jeg dermed inn håndkle.

Alt i alt vil jeg påstå at ITpro har vært en veldig stor del av interessen min oppgjennom årene, og jeg ville aldri vært foruten kunnskapen, gleden og kontaktene jeg har tilknyttet meg herfra :)

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Morsomt å se hva ITpro har betydd for folk opp gjennom tiden.

Selv startet jeg på ITpro etter en liten periode på diskusjon.no med stor interesse for å hjelpe til med Malware-support. Jeg var på utkikk etter flere forum som jeg kunne gjøre dette på, og endte opp med ITpro og freakforum. Sistnevnte forum ble jeg i midlertid utestengt fra fordi de ikke ønsket å være et supportforum, så da ble det altså ITpro og Diskusjon.no som forble mine faste forum.

Det tok ikke lang tid før jeg begynte å irritere meg for et eller annet som gikk mye igjen på Forumet (husker ikke hva) så jeg begynte etterhvert å rapportere alt jeg kom over som en liten protest. Ikke lenge etter at jeg ble medlem, spurte jeg om muligheten for å få bli moderator her, så jeg slapp å rapportere alt. Jeg husker jeg spurte Klykken, som videre sa at dette allerede hadde blitt diskutert internt, og at muligheten var stor.

Så da ble jeg moderator da, og det var mange rare reaksjoner på dette. Kanskje ikke så rart, ettersom jeg nesten ikke dekket noen av kravene for å bli moderator (ikke hadde jeg lang fartstid på forumet, ikke hadde jeg mange poster, og ikke var jeg 18 år). Mange av brukerne hadde ikke engang sett meg før.

Etter kort tid måtte jeg til min store fortvilelse se at flere og flere av medarbeiderne trakk seg ut. Jeg spurte til slutt Martin Aleksander om det var noe jeg kunne bidra med for å få litt mer liv i Forumet, og jeg ble da plassert som hovedansvarlig for Forumet, noe mer enn jeg hadde regnet med, men jeg trives fortsatt med dette :)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For min del er det en ganske omfattende historie etter hvert, og nå er det dager å regne før mitt 10- års jubileum her inne.

Det hele begynte på den videregående skolen, hvor jeg var relativt mye alene da alkohol aldri var tingen for meg er det dessverre slik i den alderen at du ofte havner litt på "nerdehjørnet". Da fotball aldri var min greie begynte jeg i 2004 å skrive en produktomtale, opprinnelig for HW.no da de hadde testet lillebroren til mitt nyervervede monstersett, men denne ble aldri godkjent av dem.

Frank så aldri hvorfor denne ikke ble godkjent og publiserte den. Etter omtrent ett til halvannet år som skribent ble jeg tatt med opp i redaksjonen. På denne tiden var det et relativt svakt nivå innen de forskjellige norske IT- nettstedene. Det er ikke ment for å tråkke på noen konkurrenter eller oss selv (for det gjaldt jo selvsagt også ITpro) og det var lett å samle inn skribenter som ønsket å være med på bidragene.

Etter hvert ble oppgavene større og jeg fikk flere og flere oppgaver og endte opp som "produktleder" da jeg mer eller mindre tok meg av all kontakt med eksterne PR- selskaper og bedrifter som ønsket å samarbeide med oss på produktsjons- eller redaksjonelt nivå. Jeg har møtt mange mennesker på baksiden av ITpro. Martin Aleksander, Adrian (atmoz), og Stian er noen av dem. Jeg har så absolutt kun positive erfaringer fra å dyrke dette miljøet.

I 2008 måtte jeg ta meg et friår for å lade opp batteriene og siden har det blitt med det :)

Nå anno 2014 har jeg begynt å studere informasjonsvitenskap v. UiB samtidig ved siden av jobb. Likevel er det for meg like viktig å holde liv i ITpro. Muligens viktigere enn noen gang. Å prioritere tid mellom studier, jobb og ITpro er trolig den mest krevende oppgaven om dagen men de fordelene jeg har gjennom ITpro gjennom å knytte kontakter, skape relasjoner, møte blant verdens fremste på mange av sine fagfelt har gjort at jeg er langt fremme i pensum og ofte den som blir rådspurt på jobben.

Den ene tingen som jeg ser tar litt for mye tid fra det faglige er julenøttene. Dette er et toegget sverd hvor det har ingenting med IT, teknologi eller det meste av hva vi egentlig skal gjøre er, samtidig så er denne aktiviteten den vi får så absolutt mest tilbakemelding på!

En time riktig brukt på ITpro, er en time spart i lesesalen. Helt ærlig mener jeg mange studenter undervurderer verdien av å være medlem av et slikt brukerrettet miljø som ITpro.no, forumet.no, diskusjon.no ol. er. Det er her du kan få svar på det du ikke får i akademiske miljøer. Det er her den "virkelige" verden er :)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I dag er det faktisk nøyaktig 10 år siden jeg registrerte meg på ITpro. Da tenker jeg det er på tide å skrive litt i denne tråden.

Jeg registrerte meg mens jeg enda var på VGS, og tekniske ting har jo alltid interessert meg. Husker jeg og 2 andre fikk lov av skolens ITadministrator om å sette opp vårt eget rom med ubuntu tynnklienter for å leke oss mer. Vi ble kalt inn på teppet da vi tilfeldigvis og hadde latt noen torrentklienter stå der døgnet rundt. Det var ikke ITansvarlig på skolen som hadde oppdaget det, neida. Det var nettverksansvarlig for skolenettet i fylket som så at skolen vår hadde unormalt høy trafikk og sporet det videre til vårt lille ubunturom. haha, det var tider det.

ITpro har for meg alltid vært litt sånn casual prat i chattetråden og det å kunne hjelpe folk som trenger hjelp. Jeg har jo selv og fått mange fine råd her opp gjennom, og fint å kunne dele ting tilbake også. Og så alle julenøttene da. Jeg vant et år, og har enda commoncodre64 emulatoren, om den funker det veit jeg ikke da.. heh.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tenkte jeg bare skulle gratulere dere begge med 10 års jubleum idag og i morgen :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan jo ta litt om min ITpro-historie også da, når det første er i mimremodus her. :) Forøvrig veldig hyggelig å lese deres historier..

Jeg kom til ITpro i romjulen 2005. Husker ikke lenger hva jeg så etter, og hvordan jeg havnet her - men det var noe jeg søkte etter på Google som endte med at jeg registrerte meg som bruker.

Loffet så rundt i forumet i et år tid, og hjalp til med å besvare spørsmål på det jeg kunne. Etter ca et år søkte jeg til høvdingen om å bli moderator. Den tiden ble det litt turbulent i forhold til noe som eksternt ble omtalt som "barnemoderatorer", men jeg følte jeg hadde mitt på det tørre ift alder og kunnskap, samt tillit fra ledelsen. Og michBergen husker jeg selvsagt godt.

Enda et år gikk, og underveis begynte jeg sånn smått å sende inn artikler til redaksjonen. Det var da et stort skribentmiljø, og bidragsmengden fra publikum var svært høy. Jeg ble revet med, og begynte med små nyhetssaker og små artikler. Både Per Ståle og Frank hadde troen på meg, året gikk, og jeg ble tatt opp i redaksjonen og kunne da publisere artiklene mine selv, samt andres innsendte artikler.

Senere tok jeg turen innom forumredaktørstillingen, og ble også aksjeeier og styremedlem i ITpro A/S.

Selskapet gikk dessverre konkurs for noen år siden - og det var da jeg så mitt snitt til å starte ITpro WEB og ta over nettsiden.

Har for lengst mistet tellingen for antall artikler skrevet, og antall timer nedlagt i bedriften - men har aldri angret på at jeg har involvert meg såpass mye.

Jeg har flinke folk rundt meg, både i Alexander, og forumredaktør Eirik med Jan på slepet - og selvfølgelig fantastiske, trofaste forumbrukere som bidrar til å holde liv i nettsiden.

Hvem som skal ta over når jeg gir opp, er ikke klart.

Takk!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

NÅR du gir opp? Hvis, heter det. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Andre som vil mimre om sin tid her? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde tenkt å skrive i tråden her jeg også, men gikk i tida til å strekke til ennå. Kommer hvert øyeblikk og da korrigerer jeg dette innlegget. :-).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive