Vurderer nytt skjermkort.

12 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei! Føler for å skifte ut skjermkortet mitt, da jeg vil bytte ut delene mine litt og litt for å oppgradere.

Specsa nå:

- Hovedkort: Gigabyte AM3+ 970A-DS3P (bestilt nytt: Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+)

- Prosessor: Amd FX-6100

- Vannkjøling: Corsair h40 hydro

- Ram: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

- Skjermkort: XFX Radeon HD 7850 2gb Gddr5

- Kabinett: Corsair Graphite 600 mid tower

- Hard disc: Kingston Hyperx 3k SSD 120GB 2.5" og en WD 1 tb.

Er det noe annet her dere heller burde ha byttet ut? Eventuelt før skjermkortet? Eventuelt hva for et skjermkort vil dere anbefale? Har ikke det største budsjettet, så MAKS må bli en 15-2000,-

Spillene mine:

- World of warcraft

- League of Legends

- Blops 2

- Cs go

Dette er de eneste spille jeg spiller, men jeg har nok så lav fps som det er. Fikk problemer med pcen etter at lynet slo ned i bredbånnet, og ble videreført inn i pc'en min og tok kvelden på nettverkstilkoblinga på HK. Så jeg bytter da ut litt og litt etter som hva jeg har råd til.

All tips taes med stor takk!

mvh Tommy

PS: Happy new year!

Endret av tommyol
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Når man først trenger hovedkort så ville ikke jeg kjøpt nytt hovedkort til den prosessoren. AMD FX-6100 er ganske trist til gaming, jeg ville heller kjøpt nytt både hovedkort og prosessor.

For eksempel:

Core i5 4670K og et tilfeldig valgt Gigabyte-hovedkort

Deretter ville jeg vurdert om det trengs skjermkort i denne omgang. Et HD 7950 eller 7970 kan sikkert plukkes opp rimelig brukt. GTX 670 er kanskje også mulig å oppdrive rimelig.

PS. du sier at nettverkstilkoblingen er ødelagt. Betyr det at hovedkortet virker ellers? Du kan sikkert få tak i et nettverkskort som du kan bruke i stedet for å kjøpe nytt hovedkort. DS.

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg ville ha ventet med å oppgradere skjermkortet. Da nvidia mest sannsynlig kommer med nye skjermkort i løpet av de første månedene i 2014.

Her er forsåvidt hva de har tenkt på Laptop siden. Noe av dette kan være rebrands da.

http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-cards/739970-clevo-notebooks-800m-series-coming-out-february-2014-a.html

Endret av Terje P
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan lønne seg å vente, ettersom det kan være HK ditt som har fått skade, og ikke skjermkortet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Cpu'en min er helt fin den. Har clocka den stabilt 4,2 (40-50 grader under spill) ghz og benchmarka den, og fungerer utmerket. Skjermkortet jeg har er meget trist, og jeg akter egentlig ikke å gå over til Intel med det første. Jeg skulle ha en "billigere" gaming-pc som fungerte til mitt bruk, og det fungerte bra frem til hu moder-natur kom inn i bildet. Så jeg bestilte meg nytt skjermkort (http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/msi-r92702gbgaming/197527.7064/) kostet 1499,- når jeg kjøpte det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så, med mindre dere kan få tak på et hovedkort, cpu og skjermkort (fra intel) til rundt 3 tusen som er like bra som det jeg har nå, så kom med det!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

@Azathoth; dette er resultat fra denne tråden:

http://itpro.no/supportforum/index.php?showtopic=81997&hl=

Aha, jeg har ikke lest den tråden ;-)

Cpu'en min er helt fin den. Har clocka den stabilt 4,2 (40-50 grader under spill) ghz og benchmarka den, og fungerer utmerket. Skjermkortet jeg har er meget trist, og jeg akter egentlig ikke å gå over til Intel med det første. Jeg skulle ha en "billigere" gaming-pc som fungerte til mitt bruk, og det fungerte bra frem til hu moder-natur kom inn i bildet. Så jeg bestilte meg nytt skjermkort (http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/msi-r92702gbgaming/197527.7064/) kostet 1499,- når jeg kjøpte det.

Benchmarking av CPUer til spillbruk er ganske kompliserte greier. Det er ikke bare å kjøre CPUen gjennom en CPUbenchmark siden det er ganske forskjellige typer oppgaver. Selv gamle Core i5 2500 er markant bedre enn din FX-6100 til de fleste CPU-avhengige spill. Denne artikkelen sier noe relevant om valg av prosessorer til gaming akkurat nå.

Men ja, jeg er enig i at det ikke er nødvendig i seg selv å oppgradere prosessoren. Den fungerer nok helt greit, men når det først skal byttes hovedkort så syns jeg det er greit å foreslå å bytte til Intel.

Så, med mindre dere kan få tak på et hovedkort, cpu og skjermkort (fra intel) til rundt 3 tusen som er like bra som det jeg har nå, så kom med det!

Det er nok fullt mulig at jeg kan få til hovedkort+CPU for ned mot 2 tusen som er mye bedre enn det du har, men da må jeg vite hvilke krav du har til hovedkortet. Hvis du også skal ha nytt skjermkort så sprekker budsjettet på 3 tusen er jeg redd, eller man må kjøpe noe som ikke er godt nok til å være verdt å oppgradere til (etter min mening).

Hva skal du bruke av harddisker, trådløst nett, SLI/Crossfire, lydkort, andre tilleggskort og slikt? Er det trygt å anta at du ikke skal ha noe mer enn det du har listet opp? Skal du kunne overklokke? Hva vil du ha av USB-porter? Er det noen spesielle merker du liker å holde deg til? (Jeg ser at du kjøper Gigabyte...)

Jeg ville ha ventet med å oppgradere skjermkortet. Da nvidia mest sannsynlig kommer med nye skjermkort i løpet av de første månedene i 2014.

Her er forsåvidt hva de har tenkt på Laptop siden. Noe av dette kan være rebrands da.

http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-cards/739970-clevo-notebooks-800m-series-coming-out-february-2014-a.html

nVidia har videreutviklet Kepler-serien sin og laget nye chiper som de kaller 700-serien for et halvt år siden. Det er ikke lenge siden AMD svarte med R9-serien og nVidia la kjapt ut GTX 780Ti for å trumfe AMD sitt. På nVidia sitt veikart har det lenge stått at de skal komme med en helt ny akritektur kalt Maxwell i 2014, men når i året dette blir og om de ombestemmer seg eller ikke er helt uvisst. Så lenge de tjener gode penger på 700-serien, har ytelsestronen og folk kjøper kortene for å oppgradere så kommer de trolig til å holde igjen. Jeg tviler ikke på at de er klare med Maxwell i løpet av første kvartal eller i hvert fall før sommeren, men når de slipper kortene på markedet avhenger av 2 ting: hva AMD kommer med og hvor mange som fortsatt kjøper 700-kort.

Utover dette så vil jeg være enig i at den som har tid til å vente kan godt vente til neste generasjon kort kommer. De spillene som trådstarter spiller er ikke så sinnsykt krevende heller, en HD 7850 skal vel kunne klare brasene noenlunde ok. Jeg ville hatt et øye med bruktmarkedet og sett etter gode tilbud så lenge, det er fullt mulig å plukke opp et HD 7970 eller noe liknende til en god pris hvis man er litt kjapp.

Hvis du skal oppgradere skjermkortet nå og vil kjøpe nytt i butikk så ville jeg sett på følgende:

Gigabyte sin R9 270X

Gigabyte sin GTX 760

Tom's Hardware gir også her noen tips som et greit utgangspunkt.

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er ikke veldig pc-kyndig, så det eneste jeg forventer er å kunne kjøre de spillene jeg har nå uten problemer fremover. Fordi grafikken på wow økes betraktelig neste expantion, og jeg vil gjerne være klar å slippe å måtte oppgradere hele tiden. For meg så handler ALT om hva jeg får for pengene mine. Jeg er ikke typen som betaler 500 kr mer for å få det "lille ekstra".

Jeg er ganske moderat, hverken intel, eller amd entusiast på noen måter. Jeg liker bare prisene i forhold til hva man får ved AMD, da Intel er betraktelig dyrere.

Og jeg har lenge nå kikket rundt på nettet etter brukt hardware, men finner lite som er av interesse skal jeg være ærlig. Så ALL hjelp taes i mot med STOR takk!

MEN jeg fikk et tilbud på dette her:

http://www.mpx.no/intel-core-i5-3570k-processor/660227

https://www.asus.com/Motherboards/P8Z77M_PRO/

Dette er brukt i litt over 1 og et halvt år, han ville bytte dette mot min amd fx-6100 cpu med 700,- i mellomlegg. Er dette noe jeg burde vurdere i stedet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bra tilbud.

Intel er mye bedre på spill for øyeblikket, da de fleste spill krever rask singel kjerne ytelse.

En av de mer ekstreme eksemplene:

sr4%20proz.jpg

3570k er vel på nivå med 2600k.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Okei! Men er dette bedre enn det som er over her? Og vil jeg merke forskjell?

Endret av tommyol
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det syns jeg ser ut som en god deal. Jeg forventer at du vil merke forskjell ja. Jeg ville byttet med han for 700kr. og sett om jeg var fornøyd med det. Så kan du kjøpe nytt skjermkort hvis/når du syns det er nødvendig. for eksempel når WoW kommer. Hvor lenge er det til?

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive