SW Raid1. Hvordan sette opp?

9 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Jeg har 2 1TB disker i PCen. Jeg har lyst til å kjøre raid1 for å konstant ha backup av C:

I utgangspunktet skulle dette være veldig lett å sette opp i windows, så vidt jeg har forstått.

Windows er allerede installert på den ene disken, men når jeg prøver å ta "nytt spredt volum" så er denne grå, og jeg får ergo ikke valgt det. Se vedlagt screenshot. Hva skal jeg gjøre?

post-5174-0-66216400-1388162071_thumb.pn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du sier ikke noe om hva slags Windows du kjører, men om du kjører en server versjon:

http://support.microsoft.com/kb/323432

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er ikke dette mer stabilt og bedre å sette opp i Bios da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jo, kan hende det er mer stabilt å sette opp i bios.

Det burde kanskje være ganske rett frem å sette opp der?

Skal se om ikke jeg får lekt litt rundt i settings der.

Jeg kjører windows 7 home premium.

og der fant jeg og løsningen på problemet:

"Raid 1 (Mirror) is only supported in Windows 7 Professional, Enterprise, and Ultimate (Beta/RC and RTM/Final) using software raid."

EDIT:

Prøvde å lete litt i BIOS nå og eneste jeg kan endre på er jo bootrekkefølge etc, finner ingenting om raid oppsett. Kanskje jeg må oppdatere bios?

Dette er en gammel Dell maskin, skal se om jeg kan finne ut av HKversjon om det trengs info om. men tror egentlig jeg da bare gir opp hele greia :) Takk for svar!

Endret av henriko
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er vel ikke alle hovedkort som støtter raid heller

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1) Er du sikker på at det er raid du ønsker? Da tenker jeg på at RAID er et verktøy for å sikre opptid og ytelse, mens backup er tingen for å sikkerhetskopiere.

2) Gode tredjeparts RAIDverktøy for Windows er mangelvare. Du kan likevel ta en titt på disse verktøyene:
disParity

FlexRAID

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

raid er ikke backup, men det kan være en grei "backup nr 2" (kombinert med skikkelig backup)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har flere eldre Dell pcer, fått en bråte på jobb...Det var ikke noe problemer å sette de opp i RAID i BIOS, hvilken modell har du da? Var bare noen få tastetrykk så var RAID arrayet satt opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan se om jeg finner ut av det når jeg kommer hjem, på nyåret. Takk for svar.

Vet at raid ikke skal brukes som primærbackup. Har allerede et system der jeg kjører windows backup på ekstern disk som ligger i brannsikker safe en gang i mnden elns. men raid vil jo fungere bra som backup mot diskfeil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive