22. julenøtt 2013

21 innlegg i emnet

Skrevet

I dag er det siste søndag før jul, og shoppingnervene for ivrige julegavehandlere settes i sving for alle mugger i søndagsåpne butikker. Jeg vil gå så langt å påstå at det gir like god julestemning å tenke på 48 varmegrader i solsteiken fra ferien i Dallas Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nattens dronning begynner igjen...?

Som tidligere nevnt er jeg veldig glad i jula! Men det er noe jeg misliker mer for hvert år som går, spesielt nå som jeg har barn; gavene til barna blir dyrere og dyrere, og jammen krever de ikke mer og! Og ikke bare gavene, men pakkekalendere! Stakkars mine jenter som ikke engang har fått sjokoladekalendere...

Dette styret med heftige, store adventskalendere til barna har blitt enormt, og jeg er faktisk oppriktig bekymret for at jeg må kjøpe inn gjeve pakkekalendere til mine jenter om et par år også. Ikke fordi jeg har så lyst, men fordi de andre barna på skolen høyst sannsynlig diskuterer hvem som fikk den fineste gaven den dagen. Og jeg er jo en mamma; jeg vil ikke at barna mine skal føle seg utelatt og anerledes på en negativ måte. Er det virkelig sånn det skal være? At jula bare handler om gaver, helt fra 1. desember? Det er en juleplage som jeg veldig gjerne skulle kasta langt, langt vekk! Og bytta ut med iskrem i sola. Jeg vasker gjerne av klissete barn full av iskrem i stedet for å lage altfor dyre pakkekalendere...

Men jeg må dog legge til en mye mer personlig juleplage... Det er nå offisielt! For femte (!) jula på rad er vi rammet av omgangssyke og jeg forventer å være dårligst på juleaften. Jeg tar gjerne en dag på stranda i stedet jeg altså, selv om jeg egentlig ikke er så glad i å bli stekt levende i sola....

Endret av Mazterpill
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det må nok være kulden, den kunne jeg vært foruten. Jeg ville erstattet den med sommeraktiviteten «slappe av i hengekøyen i hagen». Tok faktisk et bilde for noen år siden, der jeg og min søster gjør nettopp det. Det er bare en ting som er feil, årstiden… :/

130wk.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julens største plage

Vell Noen ting er bare kiiiipt.. som å ha fått kræsja bilen på parkeringsplassen.. (hit and runn)

Glatte veier og fulle parkerings plasser og stressede mennesker... som er både sultne slitne og irriterte, gjør dagen til i dag den mest utsatte dagen for trafikk uhell..

Sommeraktivitet... tja.. det hadde vært koslig å dratt en tur ut og fått ut litt aggresjon på paintball-banen akkurat nå!!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den mest plagsomme juleplagen tror jeg at jeg har kommentert her tidligere.

Men, jeg er ikke fremmed for hverken å gjenta meg selv eller skrive lange besvarelser, så her kjører vi på igjen.

Julepresangene er selvfølgelig den største plagen.

Helt greie å få, men når man har nådd en viss alder og tjener egne penger, så kan man normalt gå ut og kjøpe de tingene man har lyst på. Enten dette er et skytespill til Playstation eller en ny stasjonær pc som er så rå at mannen i butikken spør to ganger om man er SIKKER på at man vil bruke over 20.000 på en stasjonær pc når de har så bra bærbare... (Been there, done that, og jeg er veldig fornøyd med maskinen).

Uansett, det er som regel ikke slike pakker man får til jul uansett. Det blir fort mer "trauste" presanger. Gensere, bøker, filmer... Og igjen, kan jeg svi av 20.000 på en PC, så kan du banne på at jeg har penger til en ny genser, om jeg vil ha en.

Men greit, det er stort sett OK å FÅ presanger.

Problemet er å gi dem.

Eller å finne RETT presang å gi, om du vil.

Samtidig som du må sørge for ikke å glemme noen.

Søsken, fedre, mødre, svigerfedre og -mødre, nære venner og bikkja til naboen. Alle må ha presang, og den presangen må være helt rett.

- Den må vise at man har tenkt på mottaker.
- Den må være dyr nok.

- Den må ikke fære FOR dyr, for det skaper ubalanse. Ingenting er verre enn å pakke opp et nytt slips fra svigerfar og huske at den whiskyen du kjøpte til ham fordi du trodde dere var på bølgelengde koster tre ganger så mye. Hva vil mannen tro når han får en så dyr presang?

Og så er det den etterslengeren, da. Den personen du normalt aldri får presanger fra, men som "tilfeldigvis" svipper innom dagen før jul, fordi "han hadde noe å gjøre i nabolaget, og da kunne han jo levere denne her..."

Jeg har blitt bedre her, for jeg har etpar "nødpresanger" liggende ferdig pakket, men uten navnelapp på. "Åh, der var du. Ja, vi skulle akkurat ut og levere de siste pakkene, men da kan du jo få din nå". Og ut på bakrommet og skrive navn på merkelappen før den overleveres med et smil.

Så må man ikke glemme å smile pent og se både overrasket og tilfreds ut når man pakker opp årets 4 slips, eller som for noen år siden, den 3 utgaven av Knausgaards 3. bind...("Nei, så kjekt. Da kan jeg bytte i gavekort, og sikre meg resten av serien om noen måneder!")

Jeg ville byttet hele julegavestyret med en uke ekstra ferie.

Jeg kunne til og med tatt den uten å få mere feriepenger, for det jeg ville spart på ikke å trenge å kjøpe alle julegavene ville gitt meg mer enn nok penger til en ekstra ukes luksusferie!

Og bare tenk så deilig juleferien ville blitt. Ingen løping i butikker før jul. Inge falske smil og jubel over noe du ikke trenger. Og ingen løping i byttekø i romjulen.

Bare nyte julen, og glede seg til sommerferien...

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Finnes det en "juleplage"?

hmmm... For meg personlig så ser jeg ingen Juleplager, bare julehygge..

Juleplager finnes ikke, hvis man finner noe som plager i julen og heller vil bytte det ut med en sommeraktivitet.. vel da er det ikke langt til nærmeste flyplass og en god tur til ett sommerlig land.

For min del handler julen om å kose seg med familie, venner og kjæreste , som resten av året, det blir bare mye mer av det i juletidene..

Julegaver, pyntet juletre, julebaking, lange kvelder med julefilmer, mørke kvelder som lyses opp av julestjerner og annen lysende pynt mennesker henger opp og gjør den ellers så grå hverdagen litt mer fargerik.

Julen er for meg en positiv høytid, jeg ser ingen plager i julen.

GOD JUL :)

Julen er for meg en positiv høytid

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den "juleplagen" som jeg lett kunne klart meg uten er julemusikken de spiller over høyttalerne på kjøpesenter etc. Ikke misforstå, musikk generelt i butikker og sentre er jeg veldig for, men å få hjernen proppet full av gloser som kun handler om jul, og som er utenfor ens styring, (med mindre man har med seg ørepropper) er artig den første sangen, men etter den 10ende julesangen blir jeg gal. Julesangene kan jo bare handle om noen få tema; kristendommen, julenissen, eller høye forventninger, med andre ord bare eventyr..

En sommeraktivitet jeg heller skulle ha sett i juletider, er at butikksentrene spiller sommermusikk, setter opp eksotiske velduftende matstasjoner med tilhørende fristende damer bak disken, setter opp utstillingsbil som er cabriolet (gjerne amerikansk muskelbil), og som skaper en stemning som gir tankene mulighet til å vandre tilbake(og fremover) til cruising med bil på sommeren, beach parties, lettkledde damer og varme følelser.

Det ville gitt meg inspirasjon til å fortsette gavehandelen og takle førjulsstresset, og samtidig få meg til å glemme vinteren en stund. Og tenk, det er snart vår og sommer igjen folkens!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det generelle stresset med ting som skal gjøres kunne jeg klart meg foruten. Stresset med å handle inn gode gaver, sende de avgårde, mathandling, vasking, pynting og julebesøk - som alt gjerne skal gjøres mens man jobber og har alt mulig annet å tenke på. Hvis man i tillegg legger til kombinasjonen med oversnødde og glatte veier og masse kø over alt - så skjønner man hvorfor dette er en stressende tid for de fleste.

Tror det at alle er så stresset gjør det enda værre for både dem selv og omgivelsene. Folk råkjører i trafikken og ender i grøfta, kjefter på ansatte på grunn av køene, og er sure på ungene fordi de selv er så stressa. Jula er viktig for de fleste, men jeg tror det er viktig å ikke la julegavepress og dårlig tid til det som skal gjøres gå på bekostning av de rundt seg. Om man klarer å slappe av og nyte tiden så får man selv og de som er rundt det litt bedre. ^_^

Bytter det gjerne ut med å ligge på verandaen i sola med en øl og ei god bok :)

Endret av katjakatt
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julepynten er den skikkelige juleplagen. Ikke misforstå meg, for julepynt er fint og koselig, men det å måtte trave rundt på det iskalde loftet for å hente den, deretter finne en passende plass i huset til hver eneste nisse og gjenstand og ikke glem at det skal ryddes vekk etter julen heller!

Også er det juletrelysene da. Som vanlig er det ingen som orker det ekstra styret med å legge juletrelysene fint tilbake i esken, for det er mye lettere å presse alt nedi og kaste det opp på loftet. Så når en skal åpne det ett år senere, tyter alt ut med floker og kryss i hytt og pine. Du skal være en ingeniør i strikking om du klarer å bli kvitt alle de knutene på under 20 minutter.

Jeg ville erstattet hele julepyntryddingen med noen timers rafting med 25 plussgrader, knall sol og en skyfri himmel.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Når nettene blir lange, og julen står for tur
Så oppfører de fleste seg som sinte dyr i bur
De fyller opp parkeringen og kjører som no`n svin
Man skulle tro de hadde fått i seg litt for mye vin

Og heisann og hoppsann og fallerallera
Hvorfor skal man stress i juletiden måtte ha?
Heisann og hoppsann og fallerallera
Jeg vil nå heller si at sommerferien gjør meg glad

Man setter seg ved brygga og åpner en kald pils,
Dupper tærne nedi vannet og roper på han Nils,
Vi hopper uti sjøen og ler av det derpå
Så kjører vi på med iskrem til vi blir helt grå

Ja, hva kan vel slå en juleøl på julekvelden da?
En sommerpils på brygga er i hvertfall like bra!

Endret av Bøllefrø
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I mitt hode er det en tid for alt. Og jeg tror ikke jeg ville bytte ut noe med andre ting. Selvfølgelig ville det vært flott å kunne dorme i en hengekøye hele året, eller å surfe på perfekte bølger inn i midnattssolen. Men ville man ikke savnet den værmessige variasjonen som vi har i dette landet? Jeg tror iallfall jeg ville gjort det. Så det er bare å komme med vinterglatte veier, og jeg tar den. Fyll på med metervis med snø, og jeg freser dem med glede unna. Kø inn mot kjøpesentrene, ingen problem. Skrikende og storforlangende barn? Det hører med til denne tiden. Kjøpepress av en annen verden? Hva hadde julen vært uten det. hjemmestrikkede Julegaver fra tykkeste slekta som er så avsindig stygg at katta freser når den ser dem? Jeg slenger dem med glede rundt skuldrene….og brenner dem i januar.

Og hvorfor gjør ville jeg det? Hvorfor ville jeg ikke byttet bort en av disse plagene som alene lett tangerer det verste som bibelen kan fremskaffe? Jo, for det betyr samtidig at jeg får være sammen med mine to barn og lage pepperkakehus som ikke er bygget etter Norsk standard. Og det huset er såpass tilfeldig limt sammen og ditto pyntet, at det er kun de med meget velutviklet fantasi som kan se at det er noe som er i nærheten av noe som kan ligne på et pepperkakehus. Vi lager også hjemmelaget konfekt. Eller konfekt, tja. Før vi er ferdige med å kvalitetssikre ingrediensene er det lite igne til å lage konfekt av. Så det ender som regel med at vi soper restene i en bolle med melis og klasker dem på bakepapiret. Ikke akkurat laget for å berge liv kan man si. Eller som i dag, når jeg har jaget frue og barn ut av huset slik at jeg kan ha 3 gode venner på besøk til smalahode og den offisielle åpningen av akevitt smakingen for dette året (og da skal jeg bli pææææære. Husk den langtrukne æén om dere skal si det selv)

Og ville jeg byttet ut dette mot en ekstra dag i solen? Tror ikke det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den juleplagen, den einaste juleplagen vel og merke, eg kunne ha bytta ut måtte vere desse songane som blir sunget på TV og radio. Det er desse songane du aldri har høyrt om, og som nesten blir sunget akapella, med ein forferdelig fiolin i bakgrunnen. Men så blir det å kome med eit forslag til ein sommaraktivitet som kunne erstatta dette... I mitt tilfelle så kunne det vore footvolley! Det er ei blanding av sandvolleyball og fotball, det anbefalast! ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

kunne klart meg veldig fint uten full bybane kor eg må stå i midten blandt folk og fe og juletre, og nærmest bli utsatt for eller utføre en påkledd unødvendig voldtekt.

Dette erstatter eg lett med en solnedgang på stad-landet og en tur med brettet på bølgene en frisk og deilig dag i juli ;)

GOD JUL

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Den juleplagen jeg godt kunne ha kvittet meg med er juleferien. Juleferie betyr unger som har fri, og løper rundt og maser og maser om julegaver, julegodt, julebrus og julefilm. All denne ekstra julemasingen fører som regel til et økt forbruk av klingene mynt og plastkort som går varme, uten at det kommer noe ekstra inn på konto av den grunn. Stort sett fører bare denne ferien til at man depper litt ekstra når regningsbunkene dumper ned i postkassen i januar måned.

Den sommeraktiviteten som kunne ha erstattet juleferien er selveste sommerferien. Sommerferie betyr glade unger som ikke maser, og selv har man noen uker ekstra fri. Bare dette kan få gjennomsnittsnordmannen til å drømme seg langt bort, men om man i tillegg tar med at det i forbindelse med denne ferien også bruker å dumpe inn en grei porsjon skattefrie feriepengene på kontoen, så kunne jo dette blitt en kjempehyggelig jul :-)

Endret av Mendelejev
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er alltid mange juleplager, lange køer, fulle sentere og mye man skal få gjort.

Men julen pleide å være ganske bra når jeg var yngre (det var muligens fordi jeg slapp mye av slitet). men mest fordi man faktisk hadde julestemning. Det var massevis av snø og kaldt, men det var jo koselig det, men nå er det visst slutt på det, vi har bare en forlenget høst i Bergen med sidelengs regn.

Ikke nok med det, men vi har gått gjennom mange talls stormer i det siste og, mange paraplyer har måtte dø i Bergen i løpet av denne "julen". Så visst det er en juleplage jeg kunne vært foruten så er det været nå, visst vi først ikke skal få vinter vær kan vi like gjerne få sommer vær isteden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmm, må jeg virkelig plukke ut bare én juleplage som jeg kunne vært foruten? Det er jo så mange å velge mellom.... Stress og mas, julegaveshopping, annen shopping, julevask, juelrydding, og store deler av julekarusellen.

Men egentlig så er ikke denne nøtten noe vanskelig i det hele tatt, den verste juleplagen er den tradisjonelle julesyken som alltid kommer når man puster ut etter siste dag på jobb i desember. Her har man gjort alt av forberedelser og gjort alt ferdig så man kan koble ut jobben helt til januar og så er kroppen helt utslitt og reagerer med å ødelegge hele julefesten.. Det har blitt en tradisjon for meg.

Å finne en sommeraktivitet som erstatning er heller ikke vanskelig:

Beachvolleyball!

Det kan erstatte hva som helst! :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er lite ved julen jeg misliker, hvis jeg ser bort ifra at det hvert år er et helsikes mas med å få kjøpt alle julegavene innen kl. 1600 julaften, at huset må shajnes og pyntes, gardinene vaskes, juletreet hogges og at julegavene må kjøpes inn (nevnt allerede? Vel, den aktiviteten fortjener å bli nevnt to ganger). Men dette må jo gjøres hver jul, og jeg må innrømme at det på merkelig vis gir meg en viss glede, for ikke å snakke om julefølelse, og gjøre alle disse tingene. Derimot er det en ting jeg aldri blir vant til, og som jeg godt kunne vært foruten.

Oppgaveteksten gir faktisk et lite hint om hva det er. "Desember eller ikke, noen ting hører sesongen og høytiden med." Desember ja, nettopp. Problemet er jo at julen ikke starter i desember. Ikke for butikker, shoppingsentre og bygater, som alle pyntes som om julaften var rett rundt hjørnet, samtidig som salget av julebrus, julegodterier, jule-ditt og jule-datt begynner, og det allerede i oktober! 3 mnd før jul! For all del, det er koselig med julestemning, men allerede i oktober da gitt! DET synes jeg ikke noe om, og det kunne jeg vært foruten! Nei, aller helst skulle jeg ønske at de kunne vente til inngangen av desember, men vent til november da, i det minste. Please.

At julen kommer for tidlig (sa brura?) er jo ikke akkurat noen "aktivitet", så det å komme på en spesifikk sommeraktivitet som kunne fungere som en erstatter er lettere sagt enn gjort. Derimot vet jeg hva som hadde gjort meg fornøyd: En senere jul (dvs at julen starter når den faktisk starter), samtidig som at sommersesongen starter tidligere. DET hadde vært en verdig erstatter! Og endelig vet jeg hva jeg ønsker meg til jul.

Nissen, hører du?? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En juleplage jeg lett kunne vært foruten er det konstante presset om å tilfredsstille alle, rekke alt på kort tid, og generelt være sykt busy. Alle venner som treffes denne ene gangen i året, alle familiebesøkene, alle gavene som må handles, alle middagene som må lages, alt sølvtøy som må pusses, all snø som må måkes. Alt. Alt skal skje på én uke. For all del, jeg er ingen grinch. Jeg elsker å gjøre andre til lags. Men jeg må også ærlig innrømme at det hadde vært deilig å sette seg ned kl 22 på kvelden og ikke være helt kjørt.

Dette er en ikkesak om sommeren. Da sitter man ute til kl 4 på natten og det er fortsatt lyst. Man har energi. Man har krefter til å stå opp dagen etter. Og best av alt: man trenger ikke gjøre noe. Med god samvittighet!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg skulle med glede byttet ut siste-liten gavepakking, for lite julegavepapir og en opprørsk teipholder med en avslappende sommerdag på stranden. En kald cola, Kindle og musikk på øret når solen skinner. Hva mer kan man ønske seg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kulden...

Uten kulden hadde det ikke vært snø/is = færre krasj på veien = bussen bruker ikke 14 år på å få meg fra A til B

+ det viktigste

Det er KALDT å vente på bussen

Da blir det selvfølgelig erstattet med varme så da kan vi slappe av ute i varmen :D

Endret av Newfarm
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

:excl: Er det èin juleplage som er verdt å nemne, så er det julebordssykja, som er den (dei) verste dagane, alt etter kor mange ein klarar å få med seg. Dersom eg kunne fått erstatta denne sykja (noko som ville vore like fantastisk som den sumaraktiviteten eg ville bytta den med) så ville eg erstatta den med følelsen ein sit att med etter ei heftig sex-runde på eit fjell ein varm sumardag. Skyfri himmel, nydeleg landskap og fantastisk sex. Kanskje dagens mest usannsynlege ønskje.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive