19. julenøtt 2013

18 innlegg i emnet

Skrevet

Når en mann åpner bildøren for sin kone, har han enten ny bil eller ny kone, ble jeg en gang fortalt. Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"Vokteren" er en fin tittel ^_^ Det er snodig hvordan dere har gradvis dratt meg mer og mer inn; når klokka nærmer seg midnatt venter jeg spent på å se om jeg hadde tippet meg frem til rett vinner (som jeg hadde i dag!) og for å lese den nye nøtten! Dog synes jeg gårsdagens vinner må la meg være et unntak fra 28 års regelen, siden jeg bare mangler et halvt år! Men siste, grundige IQ test (ikke på nettet) viste 127, det er jo godt over 100 så det må jo telle for det manglende halvåret vel? :ph34r: Når blir det party i nord?

Nå, over til dagens nøtt før jeg surrer meg bort her!

Nissen har nok sine sensitive punkter, akkurat som alle andre. Noen ville kanskje tenke at det må være den litt kraftige kroppen, det bustete skjegget, reinsdyrene hans eller hjelperne. Men da jeg hadde en samtale med nissefar sist kom vi innpå emnet "Apple". Og da skal jeg si skjegget fikk liv i seg ja! Nissefar, som tidligere nevnt, overvåker oss ved hjelp av glass. Så det at Microsoft kom ut med navnet Windows var jo ikke akkurat helt tilfeldig... Her er det noen konspirasjoner som kjører i bakgrunnen. Når Steve Jobs da slenger ut Eplet sitt, da blir nissefar rimelig arg! Han hadde jo tross alt stålkontroll på alt frem til Apple kom på markedet, så dette var ikke helt etter planen.

Men nissen hadde da en backup plan! Han sendte ut alle hjelperne sine på hemmelige oppdrag for å sabotere disse eplene, og kjøre dem til bristepunktet! Dessverre fungerte ikke planen spesielt bra, så da jeg dro frem iPaden og iPhonen min kan man trygt si at nissefar hisset litt under skjegget.... Jeg rygget sakte unna, omtrent på samme måte som hvis jeg hadde stått ansikt til ansikt med en snerrende tiger; pakket sakene mine forsiktig ned i veska igjen og bønnfalt nissefar om tilgivelse. Det tok et par timer, tre kopper kakao med krem og en hel boks med julekaker, men vi ble da venner igjen til slutt... Så med litt hell får jeg julegaver i år også!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Greit.

Denne kan bli lang.

Nøttene her inne er gjennomtenkte og velformulerte, og det virker ikke som en tilfeldighet. Generalen vet hva han vil si.

i tillegg lever generalen av å skrive ting, noe som styrker min oppfatning av at det hele er en felle.

"Hva vipper nissen av hengslene?" er ikke så uskyldig som det høres ut.

Her snakker vi nemlig om TO uttrykk.

Det ene uttrykket er "vippe av pinnen", som i klartekst betyr "å bringe ut av fatning". Eller "la seg forvirre", om du vil.
Dette kan ofte skje når man går for å gjøre en ting, får et enkelt spørsmål om noe annet, og glemmer helt hva man hadde tenkt å gjøre. Ingenting alvorlig, men en tilstand som blir mer vanlig jo eldre man blir. Forvirringen, altså.

Det andre uttrykket er "gå av hengslene" som er mer et uttrykk for (overdrevent) raseri eller følelesutbrudd.
Greit illustrert med den følelsen du får når du sitter på toalettet, og etterpå finner ut at noen har brukt opp alt tørkepapiret, litt forsterket av at du har skulket de fire siste timene hos psykologen for å diskutere "anger management".

Så, oppgaven må være å kombinere de to uttrykkene. Forvirre nissefar sånn at han får et voldsomt følelsesutbrudd. Gjerne sinne.

Og jeg sitter med en følelse av "forvirret nissefar på toalettet uten tørkepapir" ikke kommer til å lande denne nøtten.

Jeg antar også at nissefar, som en sivilisert mann, ikke går av hengslene for noe så banalt, selv om han skulle være midlertidig forvirret.

(I tillegg forsøker jeg å heve meg over toaletthumor. Med vekslende hell.)

Tilbake til oppgaven. Hva vipper nissen av hengslene?

Jeg har vært inne på Snowden tidligere. Hvis nissen forsøkte å plassere mannen på rett liste (snill/slem) i den saken, for så å finne ut at det hele hadde vært et spill fordi Snowden ville ha en ekstra fin julepresang i år, så vil nok resultatet kunne beskrive som "nissen ble vippet av hengslene".

Og hvor han deretter ville vippet Snowden er et åpent spørsmål.

Men jeg har allerede konkludert med at Snowden nok fremdeles er på slem-siden, og han har neppet hatt "julegaver" som motiv, så det er nok ikke der svaret ligger.

Å sette opp årsregnskapet for virksomheten og fylle ut korrekt selvangivelse vil nok også kunne kvalifisere til å vippe nissen av hengslene. Det starter med økende forvirring, før det hele avsluttes med vilt raseri når han skjønner at myndighetene helt bevisst forsøker å gjøre livet vanskelig for en stakkar.

Men... dette fordrer for det første at nissen må betale skatt, og for det andre at vanlige mennesker ikke reagerer på samme måte.
Hva nissens skattestatus er, aner jeg ikke, men jeg kjenner mange som går av både hengsler og bukseseler i forbindelse med selvangivelsene, så dette kan umulig være svaret.

Nei, jeg tror det må være noe enkelt.

Som at man på klokkene på nordpolen glemte å regne inn skuddårsdagen, sånn at nissen endte opp med å gjøre runden sin en dag for tidlig.

DET ville nok kvalifisere. Når han først gjør runden, og ser at ingen har satt frem melk og kaker, så vil han bli forvirret. Når det deretter går opp for ham at klokken har gått 24 timer feil i 10 måneder sånn at han har feiret både nissemors og sin egen fødselsdag og bryllupsdagen på feil dag, DET er sånt som nok kan få den stakkars overarbeidede mannen til å blåse en sikring.
Legg inn den fortvilede "skal jeg ta tilbake alle pakkene jeg har levert ut og levere dem på nytt igjen imorgen, eller må jeg fikse nye pakker til alle sammen sånn at de faktisk får presanger til jul"-tanken, så har du en nisse som helt klart er vippet av hengslene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

En rasende nissemor som juler opp Miley Cyrus grunnet twerking på sin mann, vil jeg tro at vipper nissen av hengslene

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som vipper nissen av hengslene, er når flertallet av barn og unge er på slemme listen i stedet for på den snille listen. :unsure:

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

rustne henglser. sånne som de har på tivoli i tjekkia/polen

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eg trur det blei eit litt hardt party for nissen då han høyrde at Bieber skulle pensjonerast!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det må være når nissen kommer inn til noen på julekvelden og spør: "Er det noen snille barn her?" og han får et samstemt "nei" som svar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Å ta fra smågodt fra ungene er nok like ille som å ta pipa fra en gammel nikotinslave..
avhengighet skaper irritasjon, selv for nissen.. så om det er sukker på grøten eller om det er gamle uvaner.. så blir det sure-miner, vil jeg tro..

Gamle tradisjoner følges ikke bare for å skape god stemning,.. men også for å tilfredstille syke menneskers avhengighet! - Julestrømpe, jule ribbe, jule gaver og ikke minst jule øl.. Prøv å rør ved juletradisjonene så blir det bråk i hjemmet!! Det beste er å ta et oppgjør med Nissen før uvanene blir til tradisjon... Etterpå klokskap hjelper ikke..

Det beste er nok å slamre døra, avlyse jula.. sette lås på skorsteinen og slukke alle lys.. Tror nok nissen vil bli vippet av hengslene da!!

* Da denne tradisjonen er blitt godt innarbeidet i den norske befolknings og kultur og er blitt en stor pengemaskin så regn med at Nissen har medhjelpere bak hvert et hjørne.. Så regn ikke med å bli særlig poppulær i nærmeste kretser hvis du prøver å avlyse jula..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva som vipper Nissen av hengslene?

Nå må jeg være ærlig å si at jeg har aldri hørt det ordtaket før, men det jeg har hørt er å bli vippet av pinnen.
å bli vippet av pinnen betyr å miste fatningen, bli litt urolig.

regner med at betydningen av hengslene og pinnen blir litt i samme.
bare at hengslene har en litt annen betydning, kanskje noe som bli sint, bli opprørt osv..

I så fall regner jeg med at han vippes av hengslene når noen sier at Nissen ikke finnes.

Jeg vet at jeg hadde blitt vippet av hengslene hvis jeg fikk vite at verken ITpro eller Jarjo ikke finnes.

Jammen, jammen.. jeg er jo rett her jo... jeg finnes... nei nå ble jeg litt engstelig.. finnes ikke ITpro... hva det jeg har drevet med de siste årene.. vent litt.. finnes ikke jeg heller.. er jeg ikke? men, jeg tenker jo, dermed er jeg.. nei.. nå mister jeg helt fatningen.

Dette var en tenkt situasjon.. den er veldig reel for nissen.. han får jo høre dette hele tiden.

Julenissen finnes ikke..

kan du tenke deg frustrasjonen over å sitte på kalde nordpolen med en haug med julepakker og få vite at du ikke finnes.

Det vil nok gjøre at han blir mer enn bare vippet av pinnen, så her tror jeg hengslene kommer inn i bildet...

Julenissen blir rett og slett vippet av hengslene når noen sier at han ikke finnes. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Svaret på denne gåten har faktisk Nøttegeneralen selv gitt oss spor til. Men før jeg kommer med den avsløringen vil jeg fortelle om andre småting som julenissen finner, skal vi si, forstyrrende.

Når smånissene er ferdig med jobben sin på Nordpolen, pakket sleden, gitt turbopulver til Reinsdyrene og plassert Nissens korpus på plass i sleden. Hilser Nissen med en hand i luften og roper ut sitt, etter hvert velkjente, «Ho-ho-ho» og suser av sted mot månelyset i det fjerne. Da vet Nissen at det er en del rariteter som venter ham.

En ting er det når det sitter halvfulle og svært ensomme damer, dandert i kun en lærtanga og høyhælte støvletter og venter på Nissen. Bare en slik ting kan få selv den mest hardbarkede Nisse til å slippe haka i gulvet. Og det blir ikke noe bedre når det i nabohuset sitter en helfull og kraftig behåret mann som sitter der i samme kostyme, ser med sløret blikk på Nissen alt mens han suger henført på en Lolipop og lar pekefingeren sirkle dovent rundt ene brystvorten.*voff*

Brrrr. Nei, tilbake til det som virkelig klarer å vippe Julenissen helt av pinnen. Som tidligere skrevet er det faktisk Nøttis selv som ga oss ledetråden til svaret.

Dette skjedde for en del år siden da Nissen nok en gang hadde avlevert gavene og kom hjem. Nissen var i godt humør denne dagen og det på tross av at det var historisk mange på «slemme Lista» dette året. Men det var sikkert det som gjorde at Nissen også hadde gjort turen rekordraskt. Så Nissen var i kjernehumør og gledet seg til festmåltidet som skulle vanke på ham også denne gangen.

For nå var strevet over for denne gang og en lang ferie ventet Nissen og hans hjelpere frem til det var på tide å starte opp igjen med nye pakker.

«men hva var dette?» hvor var det blitt av den herlige matlukten som nå skulle fylle hans nesebor? Nissen gikk inn i festsalen, bare for å oppdage at det ikke var stelt i stand til fest der. Nei, dette var da mystisk. Var Nissemor blitt syk? Var hun dratt på ferie? Var hun dratt på butikken? Mange tanker føk gjennom Nissefars hode mens han styrte mot soverommet for å ta av seg reisedrakten sin.

«nei og nei, jeg tror Nissemor er blitt syk» tenkte Nissen. Han kunne helt klart høre at hun lå på rommet og ynket seg. Så Nissen gikk fort frem til døra og åpnet den.

Og det Nissen fikk se der finner vi svaret på om vi leser Nøttegeneralens begrunnelse over «gårsdagens vinnere» i 18 julenøtt 2013. om dere da finner avsnitt 4 og leser det rett frem og litt mellom linjene skjønner dere fort hvem Julenissen også fant på rommet sammen med Nissemor.

Og det var en episode som virkelig klarte og vippe nissen av pinnen.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dagens svar blir kort men sant. Det er en ting som rimelig sikkert vipper nissen av hengslene og det er gårsdagens nøttebesvarelser...

Santa_-_Surprised.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Når nissemor tar av seg kjolen vippes nissefar av hengslene og det blir go´stemning på Nordpolen!

Endret av Bøllefrø
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som virkelig en gang vippet nissen av hengslene var når han bommet på julaften. Det skjedde en gang for lenge lenge siden, når noen glemte å fortelle nissefar at det var skuddår. Det var før han hadde en nissekone til å organisere og planlegge for ham, så han tok rett og slett feil av dagene. Siden den gang har han hatt litt forhøyet blodtrykk omtrent hvert 4.år.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nøttegeneralen ønsker helt tydelig å spre litt varme i denne kalde årstiden, for i dag leker han nok en gang med ilden igjen.

Hvordan man vipper nissen av hengslene er avhengig av om det er snakk om en virtuell nisse eller den ekte nissen.

Enkleste måte å vippe den virtuelle nissen av hengslene ville være å hente opp et bilde av nissen på laptopen, for så å knekke laptop-skjermen av hengslene. Denne løsningen vil dog trolig smerte mangt et IT-hjerte (med mindre laptopen kjører Windows Vista). Siden dette er ITpro, og jeg ikke ønsker å være skyld i at utallige IT-hjerter får hjerteinfarkt, velger jeg derfor også å siterer NRK i samme slengen: "Ikke gjør dette hjemme".

Det som derimot vil vippe den ekte nissen av pinnen er hvis noen faktisk skulle klare å finne svaret på denne nøtta her.

Endret av Mendelejev
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nissen er en fin fyr og det vet jo alle. Det å gå av hengslene er gjerne noe vi føler er litt negativt og Julenissen har ikke noen negative karaktertrekk. Det er gjerne lett å tenke at den mannen ikke kan gå av hengslene, men der er en ting som kan vippe han litt av pinnen.

Nissen ser seg gjerne ut de snilleste barna og gjør seg ekstra flid med gavene deres. Det ligger i hans natur å legge inn en masse ekstra innsats for de som har vært bare snille året. Når en av disse går og gjør noe slemt like før julaften, slik at han ikke kan gi dem det fine han har forberedt likevel, da blir han så skuffet, opprevet og frustrert at det kan bare beskrives som å gå av hengslene! Nissemor kaller det å fly i flint.

Ellers er Nissen snill og grei hele året ;-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julenissen er en ytterst tålmodig mann. Hvert år venter han spent i 364 dager før han fikser hele årsinntekten på ett døgn. Selvfølgelig kreves en del planlegging, trening og terping på rutinene, men etter såpass mange år i bransjen går det meste på skinner.

Men ikke alltid. Rudolf har en lei tendens til å rote det til. Han drar reinsdyrene i feil retning, han leder de inn i snøfokk og haglvær, han får laget til å fly i ring og skaper masse forsinkelser. Dette setter nissens tålmodighet på prøve, og når de samme problemene oppstår for femte år på rad, så kan man si at han blir smått irritert.

Problemer under produksjon av julegaver er et irritasjonsmoment hele året. Hvor mange ganger har det ikke hendt at feil gave har havnet under treet? Hjemmestrikket ullgenser står neppe på ønskelisten til like mange som mottar slike på julaften.

Nissen tar disse problemene med fatning. Men er det en ting som virkelig vipper nissen av hengslene, så er det fornektelse av juletradisjonene. Får nissen suppe i juleskålen fremfor julegrøt, ser han rødt. Lukter nissen taco fra pipene fremfor juleribbe, pinnekjøtt, torsk etc, går han i taket. Det værste nissen ser på julaften er griskhet, selvgodhet, materialisme og liten omtanke for andre. Hvert år må han ta en runde med seg selv og tenke igjennom om det virkelig er verdt all strevet.

Heldigvis kommer han igjen hvert år, og det er fordi de aller fleste av oss opprettholder de riktige tradisjonene og de riktige holdningene i disse juletider. Snart er det julaften igjen. Tenk: "What would Santa want?"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som får vipper nissen av hengslene er når SQL serveren han bruker for å holde styr all informasjonen om hvem som er snill og slem går dunken på grunn av en alv som fant ut at det var en strålende idè og drikke julebrus når han fikset på serveren.

det er ikke alltid like lett å drive business når hele it avdelingen din består av alver.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive