16. julenøtt 2013

21 innlegg i emnet

Skrevet

Det er mange ting i hverdagen som vi glemmer å glede oss over. Noen kaller det hverdagsmagi, andre hverdagsglede. Jeg for min del kaller det «glasscola» og gode venner Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vinne julenøttene vel!

Og i dag svarte jeg først. Ergo fortjener jeg å vinne! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som finalist må jeg si det var en verdig vinner i forrige julenøtt.

Selv om jeg føler jeg burde fått ekstrapoeng for referansen til "piller mot møkkete vann"

Selv om det ikke er en vanlig julesang.

Men jeg aksepterer generalens enevelde og overordnede ekspertise på julenøttområdet og da spesielt på "premieutdeling-for-julenøtter"-området.

Dagens konkurranse er imidlertid av det vriene slaget.

Hva er verdt å kjempe ekstra for i julen?

Nå er vi nemlig på full fart inn i filosofiens verden.

Om vi da tar utgangspunkt i at julen har blitt mer kommersiell opp igjennom historien, og at vi i disse dager, selv med et større tilbakeslag i økonomien bak oss, er på vei mot nye overforbruk i "egennytten" og "kjøpt kjærlighet" sitt navn...

Det jeg egentlig er på vei mot, via mine sedvanlige omveier, er: Hvis noe er verdt å kjempe for i julen, hvorfor skulle det ikke være verdt å kjempe for resten av året?

Vi kan selvfølgelig ramle ned på gamle floskler. "Fred på jorden, og kjærlighet mellom mennesker". Men det er vel ikke noe som bare har verdi i desember (eller, som i butikkene, mellom september og januar)?

Dette er jo verdier som bør gjelde hele året?

Vi kan selvfølgelig gå den andre veien, og være 100% egosentriske og kapitalistiske, og si "julepresangene mine er verdt å kjempe for". Men når man ser hvilken tilstand verden befinner seg i, så blir det litt feil å forsøke å vinne en konkurranse med å fronte "julegaver" som den største kampsaken.

Men, jeg tror jeg har løst det.

I alle fall sånn at jeg selv har noe å fronte, uavhengig av hvordan det går med mitt svar i denne konkurransen.

Det som er verdt å kjempe ekstra for i julen, er at den medfølelse og omsorg svært mange føler ekstra av i desember ikke forsvinner sammen med juletreet, men blir med over i 2014, sånn at neste år blir et best mulig år for flest mulig mennesker.

Joda, det er et klissete svar, men jeg står for det.

Med begge bena solid plantet i kliss, og med store forhåpninger for 2014.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, en bortskjemt liten drittunge ville nok kjempet ekstra hardt for å få den nyaste iPhonen i butikken,,, eg derimot vil kjempe ekstra hardt for å beholde den gode stemningen rundt jul og nyttår og tenne mange, mange lys for alle de der ute som trenger en liten opptur i livet.

Eg ville kjempet hardt med andre ord for noe som blant oss livsnytere blir kalt for P.M.I ! Detter er en form for tilstedeværelse som ofte kan være vanskelig men viss man tenker på det en tung dag i mørket så funker der faktisk når man har lært seg å skru det på!

P.M.I betyr Positiv Mental Instilling

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for en morsom tilbakemelding, setter pris på det og gratulerer til Renate med en meget god nøttebesvarelse...

Jeg benytter dagens spørsmål til å sette lys på mitt nøtteknekkersvar den 10 desember 2011. Nemlig at det som er verdt for å kjempe for i julen og egentlig til alle tider av året er "det lille ekstra". Når jeg leser igjennom det igjen ser jeg at dette er noe jeg virkelig står og føler sterkt for, samtidig som jeg syntes det er utrolig viktig. Håper dere alle tar det inn til deres hjerter <3

Jeg skrev da dette:

Det lille ekstra jeg kan gjøre i juletida er at hver gang jeg tenker positivt om en person så sier jeg det til personen. Ikke bare tenk fortell dem det! Dette gjelder alle personer jeg ser, selv om jeg kjenner dem eller ikke. Syntes jeg kassadama på kiwi har et fint smil, forteller jeg henne det (og kanskje til og med ber henne ut på middag). Tenker jeg at jeg er utrolig glad i vennene mine så forteller jeg dem det. Syntes jeg mamma er sabla flink til å stelle i stand til jul så gir jeg henne en klem, forteller at jeg er kjempe glad i henne og at hun er utrolig flink.

Dette oppfordrer jeg dere alle der ute til å gjøre. Tenk en dag så treffer du noen som virkelig trenger en slik kommentar. Og du vil da kun med kun en enkel kommentar redde hele deres juletid. Humøret deres vil gå fra bånn til topp. Og det er rett og slett fantastisk…!

Det er viktig å huske at dette er tiden på året der flest sliter psykisk og er deprimerte. SÅ bare tenk på alle som trenger en positiv oppmuntring. Så jeg oppfordrer dere alle nå, mens dere nå leser gjennom mitt bidrag, STOPP. Reis deg opp fra stolen, gå ut av rommet og si minst en positiv kommentar til alle i ditt hus. Er det ingen hjemme ring 3 mennesker du tror ville satt pris på det og gi dem en positiv kommentar. Vær med meg og skap julestemning folkens, vis kjærlighet, for det er jo egentlig det beste vi alle har…

PS Dagens bidrag er kanskje ikke så morsomt, det er ingen psykologisk triller, men det kommer rett fra hjertet og det er vel det som virkelig teller? Det er nok ingen vinnersvar, men jeg føler virkelig får å få dette ut til dere igjen folkens. Bare tenk på hvor mange dere kan få til å smile, bli glade og lykkelige…

God jul smile.gif

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kjemper for mange små, og store, ting stort sett hele året. Men det gjør vi vel alle så det er i seg selv lite nytt under solen, eller månen her i Nord. Vi som nå er inne i en periode med mørketid og snø med tilhørende kulde og blåfrosne tær.

Hvor var jeg??…stemmer. Kjempe ekstra for i julen?

Det må være noe som gjør at jeg er villig til å stå på barrikadene og vaie med flagget. Noe som gjør at jeg er villig til å ta i mot store doser med tåregass og batongslag på vonde plasser.

Noe som gjør at jeg er villig til å le av tanken på glefsende schæfer tenner i umiddelbar nærhet av mine edlere deler.

Jeg må kunne spøke med tanken på iskalde skarpskyttere som har min vakre kontrafei i sitt sikte. Og jeg må trosse tanken på en Leopard på fullt turtall gjennom sperringer.

Det må være en sak som tilhører julen i så sterk grad at jeg vil trosse kulde og bitende vind. At jeg er villig til å spise kald ribbe og drikke utvannet akevitt. Brrrrrr.

Og en slik sak kan jo bare være en ting, og ting alene. Nemlig det noble foretaket å bringe programmet "Jul i Skomakergata" tilbake til TV-skjermen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tror faktisk at det ikke er så viktig hva en kjemper ekstra for, så lenge en faktisk kjemper ekstra for noe. Det behøver ikke være noe alle andre kjemper for, men noe du brenner for. Kanskje du jobber for Frelsesarmeen og samler inn penger med den tradisjonelle gryta utenfor kjøpesenteret, eller kanskje du steller i stand en bygdefest. Kanskje du kjemper for å samle familien til julebakstbaking. Det finnes mye en kan kjempe for.

Mennesker har opp igjennom historien hatt null problemer med å stå på sidelinjen og dermed vise total likegyldighet. Det er mange som ikke bryr seg - om så mangt. Derfor synes jeg det er fantastisk at noen kjemper ekstra for det de tror på. Du aner ikke hvem du påvirker. Kanskje tiggeren du gir 20 kroner får kjøpt seg litt å drikke den kvelden, men hva med han som står på avstand og ser deg gi pengene? Kanskje han føler seg oppmuntret til å gi penger til andre tiggere eller kanskje gi bort klær til Fretex slik at andre kan holde seg varme i den kalde juletiden? Det finnes så mangt.

Så derfor tror jeg ikke det er så viktig hva en kjemper ekstra for, så lenge en faktisk gjør det.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som er verdt å kjempe ekstra for er å skape god stemning. Med god stemning blir humøret på topp og med humøret på topp blit alt så flott.

Det er også viktig å kjempe for at julemiddagen skal bli så god som mulig. Om pinnekjøttet og kålrabistappen smaker surt, da blir det laber stemning..

En viktig del av livet, som mange (inkludert meg) glemmer, er å gi mer ros og mindre ris. Vi er eksperter på å henge ut folk eller å kritisere, men hvorfor er vi ikke like flink til å gi andre god tilbakemelding? Ros dine nærmeste, så skal du se humøret på dem stiger betraktelig, det skal ihvertfall jeg bli flinkere til!

Skap god stemning ved å være positiv, gi komplimenter, ta ekstra initiativ og vær med dine nærmeste, rett og slett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ser ikke helt grunnen til å kjempe for noe helt spesielt i juletiden, brenner man for noe så kjemper man for det hele året.

Men siden dere en gang spør vil jeg si at uansett høytid eller dag ellers i året kjemper man for å få ut gårsdagens middag, av og til er det den som gjerne ligger bak der og kjennes ut som en litt for stor klump... man kjemper knallhardt for å få den ut, av og til kan kjennes ut som om man blir voldtatt av glonten som man presser for å få ut... den kommer halvveis ut av ringen for så og bare trekke seg opp igjen og du må starte på nytt til den endelig er ute.. den er det verdt å kjempe for å få ut, uansett hvilken dag noe sånt måtte skje.

Mange kjemper gjerne for å holde varmen.

Noen kjemper for kjærligheten..

Faktum er at mange (uansett livssituasjon) kjemper for å få ut noe som presser på i bakenden. Og det er det verdt å kjempe for.

Endret av Jarjo
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som er litt kult nå som julen kommer, det er å se hvor hardt alle jobber for "julefred". Den krampeaktige julefreden som for de aller fleste ikke dreier seg om det what so ever. Det er penest pyntet tre, best mat, flottest barn. Alt MÅ dokumenteres på Facebook eller Instagram!!! Ikke glem det da folkens, del den "perfekte julen" på facebook!

Jeg kjemper for 1 ting i julen: å kommer igjennom dagene uten å klikke over alle de flotte jule greiene. Vi snakker milelange køer UTENFOR kjøpesentrene, handlekurver som er fyllt til randen så vi som skal ha en ussel glass cola (skårer jeg ekstra poeng for den??) må vente i evigheter!! Ikke minst julemusikk og godis som kommer i butikkene sammen med pynten i slutten av september. Så for meg er det å kjempe for å ikke få en massiv eksplosjon der det ikke passer helt.
Meeen så er det snart over også og freden kan senke seg :) phu....

Det hjelper med denne julekalenderen, der jeg faktisk får medhold i at Metallica er fantastisk musikk også i julen.
Så keep up the good work and keep me sane ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dei største pinnekjøttbitane og Askepott. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Besinnelse! For all del, kjemp for besinnelse! Vi er dyr. Vi er impulsive, lystdrevne og søker konstant etter å tilfredstille våre drifter. Besinnelse, folkens. Det er den lille stemmen i hodet som hvisker: "nei, nå har du drukket nok aquavit for i dag". Det er den fornemmelsen av at du ikke burde kjøre i deg nok en porsjon juleribbe, for du vet at det tar deg to uker med intens julejogging for å brenne vekk fettet. Det er synet av lommeboken som gradvis tømmes for lapper når julehandelen er i gang, og du innser at en iPhone 4 kan gjøre akkurat det samme som iPhone 5s, til halve prisen.

Know thyself. Ta på din egen oksygenmaske før du hjelper andre. For uten å kjenne deg selv, kan du umulig sette deg inn i hvordan andre har det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De fleste gleder seg til julefeiringen, og koser seg i den tiden de får tilbringe sammen med familien. Likevel er det enkelte som gruer seg til julen, og gjerne føler seg litt ekstra ensomme i juledagene siden de ikke har noen å være sammen med. Jeg tror det er verdt å kjempe litt ekstra på vegne av dem, slik at folk som ellers er så opptatte i julen, om ikke annet, i hvert fall ofrer dem en tanke.

Det er mange som ikke vet hvor mye en god klem, en helt vanlig samtale eller litt empati kan gjøre for enkelte. Dette er garantert verdt å kjempe for i en ellers så stressende juletid!

Dagens visdomsord: Gode mennesker er engler som løfter oss opp igjen når våre vinger har glemt hvordan det er å fly.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julen er travel, og muligens litt jævlig, spesielt med tanke på julegaveinnkjøp, fulle kjøpesentre og ingen parkeringer. Derfor har jeg i full protest mot denne travelheten funnet ut at "me-time" er verdt å kjempe for. I min trang til å glede alle mine nære og kjære går det med så mye stress at jeg kommer til å få grå hår innen jeg er 30. I tillegg kommer influensa og all slik styggedom snikende innpå i et svakt øyeblikk og ødelegger både middagsbesøk og kakebaking.

Min nyeste måte å kjempe litt for meg selv og mine "behov" er å faktisk gjennomføre shoppingturen. Å ja, den blir fullført- men hver gang jeg handler en gave til noen, så kjøper jeg like så godt to gaver til meg selv. Mulig jeg må gjennomgå klesskapet på nyåret, men etter mormors julemiddag blir det vel slik uansett!

Har man lyst, har man lov!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er mye som er verdt å kjempe ekstra for i julen, men det er en ting jeg kjemper ekstra for som student. Nemlig lengre juleferie. Professorene våre liker av en eller annen grunn å begynne tidligest mulig på jobb i januar. Dette kombinert med senest mulig eksamen i desember gjør at juleferien blir mer som en liten vinterferie. Derfor kjemper jeg for tidligest mulig eksamen i desember. Dette gjør jeg ved å sende et par eposter til de ulike professorene for å gjøre de oppmerksom på hvordan situasjonen er. Jeg er usikker på om epostene mine har noe effekt, ettersom siste eksamen i år er 20. desember. Det skal vel også nevnes at det har blitt kjempet litt ekstra de siste årene for å vinne ITpros julenøtter. Men uansett hva det er, så er det bedre å kjempe for noe uten store resultater, enn å ikke kjempe for noe i det hele tatt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er det veldig lett å gå i klisjefella, så den skal jeg prøve å holde meg langt unna. Men det er nå slik at det er en tid for alt. En tid for å bekymre seg over eksamenene som ikke gikk slik man hadde håpet på. En tid for å spise sunt. En tid for å engasjere seg i politikk. En tid for å se seg i speilet og tenke at den magen der...skulle ikke den bort iløpet av året? Det finnes en tid for det meste, men julen er ikke tiden for alt dette!

...og rett i fella gitt. Lettere sagt enn gjort det der.

Uansett, det jeg prøver å si er at i julen skal man slappe av. Spise god mat, henge med venner, treffe slektninger, gå på ski eller hva nå enn man trives med å gjøre. Rett og slett gjøre ting man liker, så mye og så ofte man kan. Et helt år er gått, og det er nødvendig med en oppladning før man begir seg ut på et nytt et. Og for å klare det er man nødt til å finne roen, og virkelig slappe av.

Det er det verdt å kjempe ekstra for, synes jeg.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som mange allerede har vært inne på er det viktig å kjempe for nestekjærlighet nå i jula (og resten av året!). Og det er kjempeviktig. Bare det å ønske menneskene rundt deg god jul er en hyggelig gest som etter min erfaring kan gi et øyeblikk av glede i en ellers stresset hverdag. For det er faktisk færre og færre som sier disse to, små ordene til ukjente. Min gamle elektriker lyste opp i et stort smil med varme i blikket (og overraskelse!) da jeg ønsket ham en riktig god jul.

Men nestekjærligheten lagt til side, det som er aller viktigst for meg i jula er faktisk å få beholde den tradisjonelle jula. Slik som den alltid har vært for meg gjennom alle år. Min familie er sikkert som så mange andre; min familie er ikke perfekt. Vi har ikke tette, fantastiske bånd og møtes i hytt og pine (bortsett fra meg og mamma da). Men i jula, da slipper de ikke unna! Da koser vi oss; sammen.

Min samboers familie derimot bor i Nederland, og har ingen forståelse for vår jul. Jeg har feiret jul der nede en gang og aldri mer! Jeg elsker jula! Julepynt, kos, varme, god mat, familiemiddager, gode venner på besøk, juleshopping, julemiddagen og alt det andre som følger med. Klart noe av det er slitsomt! Men det er jo jul! Det er risgrøt hos mamma lille juleaften, tv-titting, småkaker og lukten av ribbe helt frem til middag og gaver på juleaften; rester på lefse til julefrokosten, brettspill med familien, glade unger og noe alkoholpåvirkede mannfolk! Julemusikk, julekaker, julefilmer... Og lista fortsetter! Det er jul det. Og den vil jeg beholde!

I år er julepynten på treet helt kaos, men det er greit, for det er døtrene mine som har pynta. Jeg har kjempet med min kjære for forståelse for at mine barn skal være glade i jula og nyte den, på min, norske måte. Det har vært en kamp og det er like mange rare, oppgitte blikk hvert år. Men jeg kjemper videre jeg! Og ingenting gleder meg mer enn å se at storesøster på 4 år elsker jula fra slutten av november, akkurat som meg ;)

Kjemp for det som betyr noe for deg! Og ikke glem å glede andre, for det er faktisk ikke en god jul uten menneskene rundt oss :) En jul uten nestekjærlighet ville mistet essensen ganske raskt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er mye å kjempe for i julen, stemningen, ferien og alt annet juleting.

Men det jeg kjemper ekstra hardt for hvert år er å bruke alt for mange timer på ukomfortabelt fulle kjøpesentere for å finne de perfekte gavene til familie og venner.

Men er nå alltid hvert tiden det tar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som flere har vært inne på så er det mye som er verdt å kjempe for, både i juletid og til andre tider. Jeg biter meg merke i at alt som holdes for nobelt og fromt å kjempe for, som besøk til ensomme, julemiddag og gaver til fattige, lek og moro med barn og alt slikt er like verdt å kjempe for til alle tider. Julen er en stressende tid med mye press fra alle kanter, men likevel klarer vi å kjempe for alle disse gode sakene.

Det som er verdt å kjempe ekstra for i julen må jo være det som er under ekstra press i julen, nemlig pausene! Jeg vil virkelig slå et slag for å sette seg ned med favorittjulebrusen, om det så er glasscola eller ekte julebrus, og bare ta en pause!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Juleroen!

i gamle dager kom dette ordet til som et utrykk for fredning av jula mot hevnaksjoner på de man hadde fornærmet og gjort galt ovenfor.

I dag må juleroen beskyttes mot jobb, plikter, pcer og julestress.

Jeg personlig har allerede begynt kampen med å forhandle frem en samlet feiring med alle halvsøsken og ekskoner, så får vi se om kampen om freden strekker til når 15 stykker skal feire sammen. ;)

Uansett dreier juleroen seg om å faktisk benytte seg av muligheten denne tiden gir til å kunne møte slekt og venner uten å kikke på klokken og tenke på jobb i eningen. Kose seg med å gi til andre og skape hyggelige minner sammen :) Absolutt verd kampen spørr du meg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det som er verdt å kjempe for er at ikke bare du selv, men også dine medmennesker skal få en god jul.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive