15. julenøtt 2013

21 innlegg i emnet

Skrevet

Hvert år har julefilmer vært en gjenganger i årets julenøtter hos oss. I år kjører vi en ny vri. Annet enn det? Ingen hokus- pokus, fiks- fanteri eller lureri Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg henger meg på grytidlig igjen jeg! Eller var det seint? Alt er relativt...

For noen år tilbake ville jeg slengt inn noen av de typiske på lista for å få meg i julestemning; Driving home for christmas, All I want for christmas, Last christmas, Deilig er jorden, En stjerne skinner i natt etc.... Men nå som jeg er mamma til to små er det nok noe endret. De gamle henger fortsatt i, men det som virkelig gir julestemning er når storesøster på 4 år ivrig synger i vei på Musevisa, På låven sitter nissen og andre kjente barnesanger, selvsagt med egenkomponerte setninger der hun har glemt sangteksten. Og lillesøster på snart 2 år stemmer i med søt småbarnsstemme med noen manglende bokstaver i de fleste ordene. Ingenting gir et mammahjerte bedre julestemning enn å se gleden mine barn har av disse julesangene :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hans Rotmo`s "Vårres Jul" er alt som skal til for å få meg i julestemning, når det gjelder musikken. "Vårres Jul" er noe som spilles på Spotify hvert år mens jeg pynter juletreet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vell min mor setter alltid på sølvguttene når vi skal spise julemiddagen og det bringer jo alltid julestemningen i hus :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja, i perfekt juleånd så krasjet svaret mitt da jeg forsøkte å legge inn en lenke. Aldri så galt at man ikke har godt av å forsøke en gang til, liksom.

For hva er egentlig (jule)stemning?
Er det en god ting, eller er det bare den generelle følelsen av at verden kommer til å gå under innen noen dager, men ikke før den siste kredittkortregningen har forfalt til betaling?

Butikkene starter jo med å skape "julestemning" i september, hvor de dumper resten av påskemarsipanen ut i butikkene, lett kamuflert i ny, rød innpakning.

Samtidig fylles innboksen med beskjed om at det snart er for sent å kjøpe inn den perfekte julegaven til jul.

Når desember kommer,s å begynner panikken å sette inn. Hvor i allverden finner man den perfekte julegaven til kjente og kjære og bikkja til naboen?

Og når man med vemmelse rusler rundt i butikkene på leting etter... noe,s om ser passe dyrt ut og veldig omtenksomt ut... så blir sansene overveldet av mer julemas.

Runde joviale rødkledde dukker er klemt frem overalt.

Musikken i kjøpesentrene, som kan være ille nok på en vanlig dag, klemmer ut den ene julesangen etter den andre.

Glaaaaaade juuuuuul... joda, jeg vil gjerne ha etpar av de pillene de stapper i sangerne før de begynner å synge, for de ser ut til å virke.

Rudolf er rød på nesen... og det er han ikke alene om etter å ha forsøkt å henge med i svingene på diverse førjulsfester og julebord. Men det er ikke alle som kjenner for å synge om det av den grunn!
Wham har, til tross for en forferdelig sang, en viss form for riktig innstilling, siden de fokuserer mer på forrige jul enn denne. De er også inne på noe vesentlig, gjenbruk, når de vil gi samme presang til flere personer i etterfølgende juler.

Julenissens bjeller er en klassiker, men de som synger kan umulig ha tenkt på at "bjeller" har flere betydninger i dagens samfunn... IKKE pene bilder å ha på netthinnen når man ramler rundt blandt disse rødkledde, velfødde julemennene...

Går vi tilbake til de utenlandske, så kommer vi ikke unna den "sjarmerende" "all I want for christmas", som enkelt og greit fokuserer på at unger kommer til å plystre gjennom hele julen om de ikke får julepresanger de er fornøyd med. Ren utpressing!

"I saw mommy kissing Santa Claus" er jo egentlig en trist sang om utroskap, og ikke noe man trenger å trekke inn i julen som noe "positivt". Her blåser jeg i hvor langt samfunnet har kommet, dette er IKKE bra!

Og hva med White Christmas. Jeg bor i byen, og hvis vi er i nærheten av å ha "hvit jul" er, så varer den i 5 minutter før vi får slapseføre og må finne frem slagstøvlene for ikke å drukne i møkkete vann. (Nevnte jeg at jeg gjerne vil ha piller til jul?)

Nei, det er bare en sang som får meg i rett (jule)stemning.

Når jeg har satt meg ned og hørt på denne, så er jeg klar for alt julen kan kaste på meg, og jeg tar det med et smil og et forsiktig skritt til siden så det ikke søler til dressen.

Sangen finnes HER:

Endret av alexsolaat
Endring av link etter ønske av bruker
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alternativ 6. Man starter klokka 15:00 og hinter på en godt krydret middag og serverer ett glass rødvin og noen skiver fenalår, ungene får det de liker av fiskeboller eler sodd. Så de får en rimelig tidlig kveld. Mens sultene mennesker hiver seg på og lurer på hvor middagen blir av, så serverer man et koltbord med salt mat og mye drikke (Her er det viktig å ha flere poser med vin tilgjengelig og noen fristende øl liggende som det er en del av koltbordet. Klokka 21:00 her begynner folk å bli sulten igjen og man skyller da på barna og at de skal legge seg, og man skjenker til med mer vin og tilbyr flere øl...

Klokka 23:00 tacoen er endelig klar, folk har fått i seg godt med drikke og er svært sulten. Tacoen ender med terningkast seks for folk flest... eller nvm så plutselig at spøsmålet var om julemusikk... humz What does the fox say. HOHOHO

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

THE MARS VOLTA! eg lover deg (maktmenneske?),, eg elsker julen;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For meg er det to sanger jeg må høre på radioen før det er jul: All I want for christmas (is my two front teeth), og Happy Christmas (War is Over).

Blir ikke jul uten!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

The Well-Tempered Syntesizer fra 1969 av Wendy Carlos (den gang; Walter Carlos), setter meg i julestemning. Såkalt klassisk musikk, fremført på Moog Modular syntesizer, tatt opp med en 8-spors Ampex tape opptager.

Spesielt Bachs Brandenburg-konserter setter meg i julestemning, og da i en mer spesiell stemning når det fremføres elektronisk på slik en genial, personlig og vakker måte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bach. Barokkmusikk avsluttes alltid med en vakker, fullførende og oppløsende kadens. Akkurat som julen er en vakker, fullførende og oppløsende avslutning på et langt år. Perfekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

The Source er tingen - tradisjonelle julesanger fremførst som om de var laget der den kristne julen i sin tid startet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Barnekor som synger julesanger på kjøpesenteret.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvilken julemusikk som får meg i julestemning? Dette sporsmålet var ganske interessant, da svaret på dette har endret seg betraktlig gjennom årenes løp.

I min barndom var det kun en ting som gjaldt.: Det ble ikke jul før Timmi Gresshoppe sang julen inn med "When you wish upon a star" på slutten av Disney kavalkaden. Straks den var ferdig, da var det jul :-)

Senere, etter hvert som man ble eldre, så gikk det mer og mer over til "White Christmas", da det var en selvfølge at jule skulle være hvit.

Nå i dag, så har jeg innsett at med dagens globale oppvarming, så er Hvit Jul noe Bing Crosby bare kan drømme om, og som vanligvis ikke blir noen realitet lenger (Håper i det lengste på et aldri så lite unntak i år, da det utrolig nok tiller 2 cm med snø her. Regner dog med at dersom den blir liggende, så blir det enten en brun jul pga. foruresning fra riksveien som går like ved, eller så blir det en gul jul pga. alle nabokattene som markerer revir i hagen). Men siden julen de siste år bare har blitt grønnere og grønnere, så har jeg de siste år funnet julestemningen med musikk hentet fra den grønne øya i vest. Det blir derfor ikke jul for meg før jeg har hørt The Pogues & Kirsty MacColl med "Fairytale of New York" minst én gang på radioen.

Endret av Mendelejev
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det må uten tvil være denne

https://www.youtube.com/watch?v=4eyGLtT4b3o.

Hvorfor lurer du kanskje på?

Jo den får meg til å føle glede akkurat som man skal i juletider. Den vekker opp gode minner, og Günter ligner særdeles mye på en meget yngre utgave av min pappa. Det er også en mulighet for at "Guds gave til naturen" får et helt nytt perspektiv og kanskje du får lyst til å dra ut en sen lørdagskveld og bare gi litt av deg selv...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når jeg hører Putti Plutti Pott er det jul for min del :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For min del er det ikke en julesang eller musikk som gjelder.. det som virkelig får meg i julestemning er Putti plutti pott og julenissens skjegg.

Grunnen til det er at den henger igjen fra jeg var liten, uansett hvem i familien jeg kommer på besøk til så kan denne platen høres. her er det snakk om julestemning når vi i familien hører denne. Det er til og med tradisjon at de med små barn går og ser forestillingen hver jul.

Historien om nissegutten Putti Plutti Pott som stjeler trylleskjegget til julenissen, Julenissen er Putti plutti pott sin bestefar, og reiser med trylleskjegget og treffer Onkel Per, Petter og Caroline... Da blir det fort krøll, for nissen må jo ha skjegget sitt for å kunne levere pakker.

med tekster som:

Si takk og si ja, og bli med oss å pakk
Nei vi hakke tid, for vi må finne skjegget
Vi hakke tid, for vi må finne skjegget.....

og

Snurre mei,det var rart,se på den merkelappen her!

Det står "Til Julenissen" - det var rart

Hold opp å tull!
Det er klart at du har blingsa på merkelappen der!
Det står "Fra Julenissen" - det er klart!

Snikksnakk og tull!
Snurre mei,hopp og hei,ja du må være passe korka i nøtta
dersom atte hvis du ikke ser at på denna merkelappen her står det
"Til Julenissen"

"Fra Julenissen"

"Til"!

Hold opp å tull!

Det står "Fra"
Det står "Til"
Det står "Fra"
Det står "Til"
Det står Fra"
Det står "Til"

Da kan jeg ikke unngå at julestemningen kommer og tar tak i meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

All slags (jule)musikk setter den rette (jule)stemningen i desember! :xmas:

Det fikk jeg nemlig vite av Julenissen i fjor når jeg intervjuet han. Her er et lite utdrag:

Jeg - Er det noen musikk som ikke kvalifiserer seg som ordentlig julemusikk?

Nissen - Hohoho, nei lille venn, om du synes den musikken du hører på er en fin julemusikk, så er det det. Dette er opp til enhver av oss.

Jeg - Men er ikke låter som er dedikert til julen de virkelige julesangene?

Nissen - For noen er dem det, men for andre så er det ikke. Dette er en subjektiv mening lille venn.

Han kalte meg for øvrig "lille venn" etter hvert spørsmål jeg kom med. Ble litt smålei av det etterhvert.. :mellow:

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du når man passere en viss alder så vender man tilbake til juletrefestfavoritten fra man var barn. De skaper stemning! Det er selvfølgelig fint når Maria Mena og Odd Nordstoga drar på... men de greier ikke å skape den samme stemningen som når du holdt deg fast i mormors hånd i ring rundt juletreet, mens du venta på nissen. Alf Prøysens klassikere romjulsdrøm og julekveldsvisa, sunget av Maj Britt andersen funker også:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg og en venninne har vanligvis hatt en ting om å lage forskjellige versjoner av "Glade jul", og man vet at jeg er klar for julefeiringen når jeg begynner å lage nye vers, om ikke akkurat det skaper så veldig julestemning.

Derfor lar jeg ITpro få seg en smakebit av årets første versjon:

Glade jul, hellige jul

Endelig ble det Danmarks-tur

Opp i bølger, på dass for å spy

Følelse av å bli "dridas" på ny

Rumenerne kom og var sleeeemme

Ønsker jeg hadde blitt hjemme!

Timene går, bølgene slår

Prøver å spise litt fenalår

Drikker på Cola, og legger meg ner

Mens samboer sitter i stolen og ler

3-retters middag som vente

Jeg er verdens heldigste jente!

:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Metallica funker hele året, like god stemning i juli som desember!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Last Christmas med Wham gir meg julestemning og little drummer boy med david bowie bing crosby er julen her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive