6. julenøtt 2013

23 innlegg i emnet

Skrevet

De vakreste og skjønneste ting her i verden er ofte også de skjøreste, og blant dem julestemningen. Som vi allerede har fått vite gjennom en årrekke med julenøtter er det som en selvfølge å regne at god julestemning inkluderer julebrus.

Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tror jeg starter dagens innlegg med konklusjonen, som desverre er ja!

Personlig er jeg en julebrusfan, jeg prøver å ikke drikke julebrus før 1. desember og mislykkes hver år uten unntak. Trygt å si at jeg har hatt min fair share av julebrus stående i romjula.

I fjor prøvde jeg det nevnte eksempel med koking f.eks. …. Tro det eller ei. Vi gikk nemlig tom for gløgg på den sedvanlige gløgg, voksenbrus, pepperkaker og kakerestfesten hjemme med hele familien 2. juledag. Krise!

Etter at pappa hadde "spiket" den første (og eneste) gløggryta med en eldgammel hammervodka, ble dømmekraften vår temmelig svekket. Etterhvert som kvelden gikk fant vi ut at CBs julebrus (som luktet eksotisk og ingefæraktig) kanskje kunne smake noe ala det samme som den vanlige gløggen (kanskje til og med bedre?), og vi kjørte på med gryte, mandler og rosiner...

Jeg kan garantere dere at julebrusen desverre aldri blir helt det samme igjen.

Julebrus gjør seg perfekt når den er lite ristet, ikke blandet med annen jule eller voksenbrus, og når den er passe kald. Angivelig er den også aller best om man ikke prøver den før 1. desember (dette kan jeg desverre ikke bekrefte).

Endret av katjakatt
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Javisst er det mulig.. I alle år har ringnes julebrus vært det som eg helt fra barndommen av, ja bare har kalt julebrus.. Men som vi allerede vet, med tiden kommer forandringer, og det sier jo seg selv at andre produsenter ser seg nytte av tittelen julebrus.... For det er jo en tittel.

Hansa feks: Helt forferdelig julebrus på glass flaske som smaker en form for lim som vi hadde på ungdomsskolen. Grans julebrus: Hva er dette? en oppsamling av støv fra alle gamlehjem her til lands, for så å tilsette smeltet snø fra 90tallet og en skje med sirup?

Tradisjonen min bygger hvertfall på ringnes sin gode gamle med bilde av en nisse på og noe annet greier som eg ikke kommer på i farten. God jul og god 6. desember!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Galskap, rett og slett galskap.

Ødelegge Julebrus? enhver oppegående sjel vet at Julebrus aldri, ALDRI skal blandes med noe.
Bare tanken på at noen kan finne på å blande denne godsaken av en rød deilig kullsyreholdig, sukkerblandet drikke gjør meg nesten uvel.

Julebrus skal man ikke tulle med, ikke med jubelbrus, ingredienser til mat eller mørke brente bønner. GALSKAP bare å tenkte tanken.

Alt er selvfølgelig mulig, men som jeg nå har skrevet så er det utopi å finne på å ødelegge julebrus, i alle fall med fullt overlegg.

Man kan selvfølgelig være uheldig å miste flasken så den knuser og all den gode, deilige, kalde og fantastiske oppfinnelse av en drikke renner rundt på gulvet i ren frustrasjon over å være på feil sted til feil tid.. den skulle jo vært på vei ned en tørst hals, fylt opp munnen og smaksløkene med en eksplosjon av den søte julesmaken bare en julebrus kan gi.

da, da kan jeg være enig i at julebrusen er ødelagt.. men slikt skal ikke skje.

Ødelegge tradisjoner som julebrus burde være straffbart.

Endret av Jarjo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det mulig å ødelegge julebrus?

Ja, selvsagt er det det! Nei, det går ikke an..

Her er det mulig å komme med to svar, og begge svarene er like riktig. Teoretisk sett er det mulig å ødelegge julebrusen, men dette vil jo være en subjektiv mening for alle.

Det er mulig man tenker ødelegge som i å "knuse flasken i fillebiter" eller "å ha feil innhold i flasken". Nok en gang, to definisjoner som kan tolkes helt ulikt, og dette er igjen subjektivt..

Nå har det seg slik at Julebruskongen, herr Egil Fredriksen (44), er en racer på å drikke julebrus, og han drikker to liter med Aass julebrus hver eneste dag. Dette er hans dom når han fikk prøve en ny type julebrus:

- Dette her er ikke julebrus i det hele tatt! Det smaker champagne-brus - og kanskje litt eple. Og så er den brun. Julebrus skal være rød, slår Fredriksen fast.

Vel, julebruskongen har talt, men dette er likevel en subjektiv mening. Du sitter kanskje å tenker: "Det er julebruskongen du snakker om! Han har greie på sakene sine!" Joo.. Eller? Julebrusen han fikk smake var Hamar julebrus. Den fikk karakteren 6 i julebrustesten! Likevel mente han den var pyton..

Konklusjonen er et slående Jaaeeneiijaojiiaane... Eller også det som vi kaller for subjektivitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg syntes det er bra vi endelig har tatt opp dette tabu-temaet her på It-pro. Dette er en problemstilling som jeg har vert engasjert i en årrekke i og syntes virkelig at dette er en sak som vi må ta videre.

På mange sider er julebrus en god ting, den skaper lykkerus en liten stund... ja, det er vel egentlig det eneste.

Personlig syntes jeg ikke dette og håper og tror at vi i fremtiden kan legge planene for å ødelegge denne ondskapen. Jeg har lagt planer i flere år om å putte en skvett cola i julebrusen til Jan, men har ikke tatt mulighetene som har kommet grunnet frykt for hevnen til Jan dersom han finner ut det er meg. Videre har jeg lurt på å gå til kilden og snakke med Hans som dealer julebrus på kioskhjørnet, men til ingen nytte. Han har selvsagt funnet ut gode metoder for å låse inne julebrusen og ansatt vakter til å passe på, ja, han har skaffet seg alarm!

Jeg tror dette er en fåfengt sak. Så vi får håpe at det kommer seg til nyåret.
Man vil jo ikke at barna våre skal begynne med julebrus, eller vent, snakker vi om det samme?...

#ThisIsNotTheTrollYouAreLookingFor.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som vi alle vet tiltrekker ulike ting seg hverandre, mens to like ting frastøter hverandre. Å blande julebrus med melk, juice, øl, sprit, kaffe eller gløgg går helt fint. Jo mer ulikt, jo bedre.

Men det er to ting du ikke må våge deg å finne på. Det ene er å blande to forskjellige julebrus, og det andre er å blande Coca Cola med yndlingsjulebrusen din. Dette vil ødelegge hele prinsippet med jule(brus)stemning for resten av livet!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julebrusen er en brus som skiller seg ut fra all annen brus fordi det er noe eget over den. Den kan også ødelegges ved å drikke den utenom juletider for da ryker jo hele poenget med navnet Julebrus.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

For alle nøtteknekkere i dette land

Er jeg sikker på at jeg som mednøtteknekker kan

Med hånden på hjertet og julebrus på bord

si det er den beste juledrikk som fins på jord

Og om dere ei har smakt julebrus før

Som jeg i løpet av julen 2013 syns dere bør

Så er det magi på flaske, HURRA

For julebrusstemning, ja det må vi ha

Det skal vanskelig gjøres å ødelegge den

Men hvis noen vil være littegranne slem

Så skrur de av korken til sin venns julebrus

Slik at den mister all sin fus

For en julebrusflaske uten fus

Ja det vil jo ikke gi julebrus

Nei, man mister jo all sin gledesrus

Med en julebrusflaske uten sus og dus

Endret av Renate :)
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å knekke denne nøtten må vi først stille oss spørsmålet: Hva er Julebrus? Vi har alle våre favoritter og de fleste av oss foretrekker et bryggeris implementasjon av Julebrus over andre implementasjoner, men det er ikke til å stikke under en stol at alle er Julebrus. (Jeg slår i skikkelig juleånd et slag for fellesskapet her.) Vi må også analysere nøtten nøye for å se hvilket spørsmål som faktisk er stilt. Det handler ikke om hvorvidt man kan ødelegge en enkelt flaske, men om fenomenet Julebrus kan ødelegges.

Julebrus er noe som er opphøyd over all annen brus. Det er tradisjon, nytelse, kultur, velvære, energi, hvile, sprudel, og fred, alt samlet i ett brygg. Hver instans av Julebrus er en historie fra eldgamle dager, en drøm om perfeksjon og et håp og løfte om bedre tider.

Kan man så ødelegge dette? Man kan koke det og få noe som smaker råtne vetter (ref. 10. julenøtt 2012), man kan blande julebrus med cola, melk, pisang ambon eller andre ulumskheter og få et resultat som er udrikkelig. Man kan til og med tisse i julebrusen, uten at jeg har prøvd dette! Den som er riktig drøy kan gi Ringnes i oppdrag å implementere en julebrus og få sjelen merket for livet av å smake på resultatet.

Mye har vært gjort og det finnes mange mystiske mennesker som gjør mye rart med julebrus, men ingen av dem klarer å gjøre noe som helst som forringer den neste flasken av akkurat din favorittjulebrus.

Nei, Julebrus kan så absolutt ikke ødelegges!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg må ha satt en eller annen form for rekord når jeg i en del av konkurransen sier jeg avstår fra å delta, og i innlegget dagen etter gjør det livsfarlig for både menige og generaler om jeg blir kåret til vinner.
Enten er jeg helt uten ønske om å vinne, eller så mangler jeg respekt for liv og helse.

Men jeg fortsetter som jeg har startet, og forteller brutale sannheter. Selv om denne kanskje ikke er så farlig som sannheter om vise kvinner.
Det kan også være verdt å merke seg at sannheter om visse kvinner kan være like farlig. Men nå er jeg på vei av sporet igjen...

Kan julebrus ødelegges?

Selvfølgelig ikke.

Er det noen som har tenkt over hvorfor det aldri dukker opp sånne "tilbud, går ut på dato i morgen" i brushyllene i butikkene?
Det skal selvfølgelig ikke stikkes under en stol at deler av det skyldes at vi generelt har et høyt forbruk av brus.

Men det er et like stort, om enn litt mer skjult, faktum at bryggeriene tar tilbake den brusen som ikke blir solgt før "best før"-dato. De sier det er for å "ta vare på forbrukeren", men sannheten er en helt annen...

Den utgående brusen fraktes tilbake til fabrikken og plasseres i et hjørne. Der blir den stående gjennom året, mens ny utgående brus legges til.
I begynnelsen av november importeres polske jordbærplukkere til "julearbeid". De bruker 14 dager på å åpne alle flaskene og tømme innholdet opp i de store bryggerkjelene. Flaskepanten får de beholde, det er en del av lønnen deres.

Den utgåtte brusen varmes opp til kokepunktet, og noen liter rød konditorfarge tilsettes. Dersom bærplukkerne har bær igjen fra sin egen andel av høstens plukking, så kjøper brusfabrikken disse, og de tilsettes.

Det hele pumpes fullt av kullsyre, tappes på flasker, og sendes ut på markedet under tittelen "julebrus".

Med utgangspunktet i den gamle "Don't fix it if it aint broken" og søsteren "you can't break it if it is broken"...

siden "julebrusen" allerede består av hele årets oppsamlede "ødelagt brus", er svaret altså "nei, julebrusen kan ikke ødelegges".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det går absolutt an å ødlegge julebrus, men det farligeste er når den ødelegger deg. Jeg kjente en som begynte med julebrus for flere år siden. Han sa det var kun et engangstilfelle på fest, men der tok han feil. Det begynte med noen få glass, så et par flasker. Deretter bygget det seg opp til en kasse eller to. Etter dette så det veldig mørkt ut, og i dag setter han skudd med julebrus rett i blodåra. Han er uføretrygdet og har prøvd flere ulike medikamenter som Cola, Pepsi, Solo, men ingenting har virket. Legen sier det ikke er håp. Håper alle støtter UMJ, Ungdom mot Julebrus.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Glassjulebrus og en fryseboks, samt et stort ønske om å drikke kald deilig julebrus, er ingen særlig god kombinasjon… Trenger jeg å si mer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, det er mulig.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var lørdag. Det hadde ikkje blitt jul riktig enda, men julebrusane hadde allereie inntatt hyllene i matvarebutikkane. Nokre veker før jul kjøpte eg meg ei julebrus, for no skulle eg endeleg sjå fotballkamp igjen med ein deilig 1,5L Oscar Sylte julebrus. Det var lenge sidan sist! Men den gang ei. Visse bekjente hadde fått meg seg innkjøpet mitt, og visse bekjente visste akkurat kor glad eg var i julebrus. Eg kan også nemne at visse bekjente visste at det var fotballkamp på tv, og eg lar ikkje ei brusflaske stå i kjøleskapet til kvelden utan grunn, for å seie det slik. Eg fekk besøk litt seinare på dagen, og måtte tilby min venn noko godt, og det einaste eg hadde tilgjengelig(chipsen måtte eg ha seinare) var ei julebrus, og å spandere eit glas skada ikkje. Vi prata litt, før vi gjekk ned i kjellarstova, dro fram Xbox'en og spelte litt Fifa. Det var forresten ikkje etter mange kampane før han gjekk heim. :P

Eg skulle no sjå kamp, og eg dro fram julebrusen og chipsen. Det eg ikkje visste, var at eigentleg så var det andre som hadde forsynt seg av brusa også. For medan eg og kompisen min spelte Fifa, så hadde dei useriøse familiemedlemmane mine som var i hus, klart å forsyne seg sjølve med eit glas julebrus kvar, før dei hadde fylt oppatt flaska med vatn. Tandoori-krydder, samt sukrin mixa med ei julebrus som ikkje fantes kullsyre i var ei tragedie.

Denne opplevinga av tandoori, som eigentleg er sjukt godt, blanda med ei kullsyrefattig julebrus som er så søt at du nesten ikkje klarer å innta meir enn ein halv desiliter før du må oppsøke næraste vask, var horribelt å oppleve. Samstundes kan du tenke deg at julebrusa var ganske tynna ut, for det var fylt på 6 desiliter med vatn før dei hadde byrja med torturen.... -.-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om en julebrusen kan ødelegges kommer helt an på hvordan man ser på den.

Helt i fra tidenes (eller rettere sagt julens) morgen, har man benyttet høytiden som et påskudd til å kunne feire med god mat og drikke. De gamle romerne nøt sin vin, vikingene sin fleinsopp og mjød, og nå i senere tid juleøl og heimert. Alt dette for å få den berømte jule-rusen som man mente hørte med til en slik stor høytid.

Gjennom årens løp har denne tradisjonen bare blitt mer og mer populær, og sammen med at befolkningstallet bare øker og øker, så ble det i 1837 en stor mangel på juleøl og brygg som kunne gi folk den rette jule-rusen. Året etter bestemte derfor den store bryggerikongen Konrad Otterson seg for å modifisere bryggeprosessen for sitt julebrygg, slik at han kunne produsere sørre mengder alkohol på kortere tid. Dessverre (eller kanskje heldigvis) for Konrad, så slo hele prosessen feil, og han endte opp med en drikk som var total blottet for både alkohol og rus. Siden Konrad hadde investert store penger i prosjektet, og nå fryktet å gå økonomisk konkurs, bestemte han seg for likevel å gjøre et forsøke på å selge den feilslåtte produksjonen ved å selge den som en B-vare.

Som sagt så gjort. Konrad la en B til den tradisjonelle jule-rusen, for å illustrere at det var snakk om en B-vare, og endte opp men så selge ut hele sitt lager med sin nye såkalte jule-B-rus. Drikken ble så populær at folk verden rund forlangt at Konrad også neste år måtte brygge denne nye vidunderdrikken ... og året etter .... og året etter der igjen. Slik har det forsatt helt frem til i dag.. Bryggerier verden over har alle forsøkt å lage sin variant av Konrads feilslåtte julebrygg, og alle har hatt llike stor suksess som Konrad selv hadde.

Det historieske svaret på om det er mulig å ødelegge en julebrus vil derfor være nei, da det i utgangspunktet allerede egentlig er et ødelagt produkt. Skal man derimot se på julebrusen som hva den er i dag, så vil jeg påsta at det i høyeste grad er mulighet å ødelegge den. Hvordan skal jeg ikke fortelle her, da jeg ikke ønsker å gi noen idéer om hvordan det kan vannære denne hellige drikk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan ødlegge julebrus??
- om du blander noe i julebrusen så vill ikke det kunne kalles julebrus lengre.. da er det bare en ingrediens i et annet produkt.. Om det nye produktet kan kalles julebrus, vill være det samme som og si at når du bruker mel og lager et brød.. så kan du ikke kalle brødet for mel, så tankerekken leder oss til at julebrus er ikke julebrus om du tilsetter andre ingredienser..

Om du lar julebrusen stå i hundre å ørten år, så vill den sikkert bli ødlagt som med alt annet som står for lenge (som med foreksempel et brød :P ).

andre former for ødeleggelse av julebrus er idéen eller forståelsen av hva julebrus er og hvordan det smaker..(noen produsenter bør dra seg sjøv i rævhåran for her e de ødelleggelse på makronivå,)

skal utdype dette litt nærmere..

å forklare en smak, eller en sammensettning av smaker som man kan finne i julebrus til en leskedrikk produsent resultere i et produkt som i navnet kalles "julebrus".

I hvirkeligheten er dette noe helt annet som foreksempel en drikk med smak av sjampanjebrus og bringebær, en slik sammensettning er ikke julebrus.. og bør ikke kalles julebrus. så navnet julebrus ender opp med assosiasjoner til noe helt annet enn det som er julebrus! - det er som å ta en hammer og kalle det for en sag. Det er bare galt.. så her bør absolutt norsk språkråd inn å lære produsentene hva som er forskjell på julebrus og annet skvip!. Så Joda det går ann å ødlegge Julebrus selv også i navnet! :excl:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det finnes en oppskrift for det meste, der i blandt vår kjære julebrus. Hvorvidt en ønsker å endre gitte oppskrift for en potensiell forbedring av smaken er opp til hver enkelt. Dette i seg selv er en utfordring brus firmaer begir seg ut på daglig, ofte uten hell. Men, når man først har funnet den perfekte balansen av rabbagass -og hyperaktivitets fremkallende stoffer, farger og bobler, bør en trå varsomt videre. For julebrus er tradisjon, innarbeidet i våre hjerter på lik linje med TINE markedsføring. Et lite avvik kan få katastrofale følger som vi alle har sett mang en gang i produkter som etter planen skulle få et løft, smaksmessig vel å merke.

Så mitt svar er ja, julebrus kan definitivt ødelegges.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg velger igjen å tolke spørsmålet frem og tilbake, i håp om å få til et noenlunde unikt svar.

Jeg er ikke så opptatt av om det går an å ødelegge julebrusen fysisk. Jeg er mer bekymret for handelsstanden som begynner å selge julebrus allerede i oktober. For er det en ting som ødelegger julebrusen, så er det at den er tilgjengelig hele året.

JULEbrusen skal drikkes i JULEN! :excl:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dra til østlandet...
Der er den så gammel at den ikke er RØD lengre..

Der er den blitt GUL/BRUN ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om den kan ødelegges? Klart den kan! Kast den i bakken, glem å sette på korken, frys den, kok den, la barna drikke den under fôringstid så den blir full av ubåter, påstå at den røde er best (da blir den brune så lei seg at brusen blir fordervet), hell den over en intetanende kompis/venninne når h*n sover, la bikkja få prøvesmake rett fra flaska, rist den skikkelig god før åpning, bland den med noe annet!

Alle punktene over tilser; ødelagt julebrus!

(Hamar sin er forresten best...!)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis det ikke står Dahls julebrus på flasken så ødelegger det for meg ihvertfall. :)

Det er den eneste ekte julebrus for meg. Alt annet kaller jeg for nissebrus. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive