4. julenøtt 2013

25 innlegg i emnet

Skrevet

Det nærmer seg eksamenstid for mange, også for vår kjære produktleder som har valgt å sitte seg på skolebenken igjen. Gjennom vårens forberedelser og høstens oppstart har det vært en kognitiv og mental nirvana gjennom motivasjonspsykologi og filosofi. Med ett fikk blant annet fjorårets nøtt «hva er meningen med IT» en gylden anledning til å bli dradd gjennom både hulelignelsen og langt mer åndelige spørsmål. Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De er selvfølgelig allerede der, meeen de er usynlige så funker dårlig. Er ikke alltid lurt å bruke active camo...

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som en vis mann en gang sa, alt er relativt. Dette er tilsynelatende en enkel nøtt, men som vanlig er det en liten tvist som ligger å vaker i vannflaten. Disse kvinnenes fysiske posisjon kan ikke beskrives, sannsynligvis er de både i Bergen, Stavanger og i villmarkens rand. går vi over på en litt mer abstrakt tankemåte kan det gjerne sies at disse jentene er trygt i favnet hos vår kjære nøttekonge (benytter konge ettersom vi lever i et monarki). Det kan i tillegg nevnes at det er en stor sannsynlighet for at disse tre kvinnene er ren fantasi og nøttekongen ønsker seg bort til grønnere enger (eller hvitere, julen tatt i betrakning).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

På kjøkkenet :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Herre..., mann, prøver du å få meg drept?

Hvis jeg forsøker å svare ærlig og oppriktig på den nøtten der, så må jeg leve under dekke resten av livet, mens diverse kvinner, både i organisasjon og fullstendig uorganisert, forsøker å finne meg så de kan få tatt livet av meg.

Og for å holde tråden i innleggene mine så langt, hvem skal kjøre mine venner på fest da?

Fysisk har det i alle år vært forskjell på kvinner og menn.

Helt greit, og veldig godt illustrert med tennissøstrene Williams som i sine yngre dager sa de kunne slå en hvilken som helst mann seedet rundt 200 i verden. På herresiden. En kjederøykende auustrailer på 203-plass sa "ja takk", og slo dem begge to. Siffrene var 6-1 og 6-2 mot de to damene, om jeg husker rett.

At mannen i tillegg varmet opp med GOLF, og røkte sigaretter under sidebyttene, og visstnok hadde tatt noen drinker på forhånd...

Men, det var fysikken.

Selv var jeg egentlig overlykkelig da poker slo an i verdenssammenheng, for jeg tenkte "endelig en konkurranse hvor menn og kvinner kan konkurrere mot hverandre på like fot".

Jeg hadde ikke før tenkt tanken før de slo til med "kvinneturneringer" fordi kvinnene ikke gjorde det bra nok i "de vanlige turneringene".

"Dette vil gjøre det mer attraktivt for kvinner å spille poker." Vel, om konkurransemennesker synes det er MER attraktivt å konkurrere om man fjerner 70% av motstanden og senker listen så man ikke trenger ta fart for å hoppe over...

Og la meg ikke engang STARTE på arbeidslivet. Med denne fantastiske regelen om "kjønnskvotering" som egentlig bare betyr at man ansetter personer som ikke er best kvalifisert for jobben for at man skal kunne ha noe fint av det annet kjønn å se på i matpausene...

Jeg har derfor konkludert med at "vise kvinner" er omtrent som julenissen.
Man er usikker på hvor de finnes, man vet ikke hvor de bor, og om man mot formodning skulle finne den "ekte varen", så skjer ikke det mer enn en gang i året.

Noe som i praksis betyr at jeg vil trenge tre år på å finne tre vise kvinner. Forutsatt at jeg ikke treffer samme kvinne mer enn en gang...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg trekker meg fra å vinne dagens premie, ettersom jeg ikke har bruk for den. Likevel legger jeg inn bidraget mitt, for jeg synes det er artig å svare :)

De tre vise menn var jo glade i å gå tur, men dette stemmer ikke med de tre vise kvinner.

De tre vise kvinner er nemlig mødrene til de tre vise menn. "Vise" er etternavnet, og er nok litt uheldig (eller heldig?) med tanke på det norske vokabular. Når du spør meg om hvor de er, så var i hvertfall hun ene i Bergen for ikke så lenge siden. Jeg må oppklare litt her skjønner jeg, ellers kan det bli meget forvirrende.

For litt over 2100 år siden ble tre kvinner født. Alle ble født på forskjellig sted, og ingen av dem visste noe om hverandre. Det eneste de hadde tilfelles var etternavnet "Vise". Slik har det pågått i over 2000 år, og det er en tradisjon at alle i Vise familien skal ha minst ett barn.

Derfor er det ikke den samme fru Vise som levde for 2000 år siden jeg møtte på byn, men en nyere generasjon ;)

Kan vel forsåvidt ta med et bilde av henne også, og fortelle det at hun har en IQ på ~ 200! Hun fortalte meg at hun begynte å snakke når hun var 1 år, og å lese og skrive når hun var 2. Ganske imponerende!

Du tenker kanskje: "Etternavnet er jo ikke Vise her!??" Nei, selvfølgelig ikke! De prøver jo selvsagt å skjule sin virkelige identitet, ellers vil de jo bli offer for terrorister..

zeki.jpg

Du kan lese om henne her.

Men vær advart! Wikipedia siden om henne var blitt slettet, så noen prøver å skjule dette!

... Et lite øyeblikk, det ringer på døren..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

kvinne nr 1 befinner seg inne på soverommet mitt og sover i skrivende øyeblikk, mens eg (tydligvis mannen) tar meg av vår 11 mnd gamle sønn. (Hun har skjønt det)

Kvinne nr 2 befinner seg på sykehuset hvor de mangler Dr.House siden de ikke helt finner ut hva som feiler dama som er min mor. (Helse førde i god stil)

Kvinne nr 3 jobber i en barnehage i bergen. Når en snakker om vise kvinner så er hun et unikum.. Kan alt om det norske floraen og blir begeistret over store kongler.

(Lurer på om hun blir begeistret over andre store gjenstander også?)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det første jeg tenker på er ordtaket, bak enhver sterk mann står en sterk kvinne.
så man kan vel gjerne si det samme om vise menn, at det står en vis dame bak, og det stemmer nok helt sikkert. Jeg tror jeg bare velger å se litt annerledes på det.

Jeg har funnet 3 vise kvinner på facebook, vet ikke om det er dem dere prøver å finne, men de er der og kan besøkes på https://www.facebook.com/trevise.kvinner

N
å har jeg googlet litt, og der finner jeg egentlig bare artikler om disse 3 vise kvinnene som jeg også fant på facebook.

Dermed kan jeg ikke gjøre annet enn så skrive:
Tre vise kvinner, de finnes på facebook.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"De tre vise kvinner" finnes selvsagt ikke i teorien, selv om konseptet høres ut som en feministisk nytolkning av bibelen. I praksis i dag vil nok nordmenn flest tenke på våre nyvalgte regjerings partiledere, der de tre kvinnene Erna, Siv og Hareide er representert.

Men selv om kristendommen er på vei inn igjen i Norge i dag, blir nok flere og flere mer kritiske mot den, og begrepet og historien om "De tre vise menn" vil nok bli mindre vernet i dag enn tidligere, og blir derfor mer tilbøyelig for endring. Kvinnene/feministene vil nok kjempe om at den skal endres til "De tre vise kvinner", som en protest mot den mannsdominerte bibelen. Mens andre grupper som f.eks. de homofile vil nok ha den endret til "De tre vimsete guttebassene"

Så for å konkludere, finnes ikke de "tre vise kvinner" i teorien eller i praksis, selv om konseptet sikkert har streifet mange liberale sinn i dagens samfunn, og kanskje til og med "eksisterer" i deres verden. Men dette er jo ITpros julenøtter, så om de eksisterer oppi "nøtta", er opp til hver enkelt leser å finne ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette må vel være den letteste nøtten å knekke denne julen. De tre vise kvinner befinner seg i Lom kommune, Oppland fylke. For de av dere som ikke tror meg: http://3visekvinner.blogspot.no

:ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi finner dem bak tre vise menn!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi finner dem bak tre vise menn!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De tre vise kvinner er naturligvis de tre vise menns bedre halvdeler (eller koner, om det ikke var åpnelyst nok). De tok seg av alt i bakgrunnen, mennene gjorde jo tross alt ikke stort annet enn å gi fra seg gavene!

Kartet til reisen, utstyrspakkene, mat og drikke, antrekk og selvsagt innkjøp av gavene stod kvinnene for. De sørget nok også for at mennene var komfortable nok til å faktisk ha tid til å bli vise. Vi vet vel alle at bak enhver bra mann står det en enda bedre kvinne?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tre vise kvinner? La oss se på hvordan dette hadde påvirket historien. Originalt var det de tre vise menn som besøkte stallen til Jesus i Betlehem. Med seg hadde de gull, røkelse og myrra. Gull, på den tiden, var en selvfølge ettersom det kunne brukes til å kjøpe alt, kanskje like greit da menn ikke er kjent for å kjøpe de beste gavene. Dette er egentlig alt vi forbinder med de tre vise menn. La os bytte ut de tre vise menn med kvinner. Tre vise kvinner på vei til Betlehem for å overrekke gaver til Jesusbarnet. Først og fremst tror jeg at de tre vise kvinnene ville spurt om retning til Betlehem, slik at de faktisk kom frem før fødselen. I tillegg ville de nok hjulpet til å ta i mot barnet under fødselen, og sikkert vasket ned stallen. Det er heller ikke utenkelig at de tok med seg ei god gryte og praktiske gaver som babytøy. Men hva hadde skjedd når de forlot Betlehem? Kvinner liker jo å snakke, og det er ikke utenkelig at noen av disse spørsmålene hadde oppstått: Såg dere sandalene jomfru Maria hadde? Var det bare meg eller lignet ikke det barnet på Josef? Når trur dere jeg får tilbake gryten min? De tre vise kvinnene er der di hører hjemme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg velger å besvare dagens nøtt med en gåte. Hvor mange vise kvinner trengs det for å skife en lyspære?

Svar: Ingen, de klarer ikke å endre noe.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tror du mener tre vise-kvinner. Altså step-ins for de "ekte" kvinnene, til vanlig omtalt som transpersoner. De kan selvsagt være overalt, men det faktum at det er tre av dem begrenser antall muligheter noe. Det må iallefall være plass til alle tre der samtidig, så det utelukker jo isåfall svært trange rom, som for eksempel bøttekott eller mindre boder. Og jeg kan bekrefte at det ikke er noen transvestitter hjemme hos meg nå, så vi kan også stryke huset mitt av fra lista. Det er heller ingen utenfor på tomta vår, så vi stryker det også i samme slengen.

Så da har vi begrenset utvalget til (Alle steder i hele verden) minus (huset mitt + tomta vår + alle bøttekott + mindre, trange rom).

Foreningen for transpersoner Norge holder forøvrig til i Oslo, så om jeg skulle komme med en ukvalifisert gjetning måtte det bli i det området.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De tre vise kvinner er ikke å finne. Jeg har lett og lett, men det forgjeves. Så jeg kan av erfaring, fortelle deg tre plasser de ihvertfall ikke er å finne:

1. Sverige

2. Mine tidligere i ekskjærester

3. Minne kvinnelige gymlærere

Kanskje har jeg lett på feil plasser? Det sagt så må jeg si at det er en plass jeg alltid finner dem, men der er de ikke ekte. Jeg bare lukker øyene mine, for fantasien setter jo ingen grenser,,,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De finnes overalt og det har de igrunn gjort så lenge det har fantes vise mennesker.

Det er bare slik at det først nå finnes vise nok menn til å innse det! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tre vise kvinner? ... Her er det tydeligvis mye som må ha sviktet. Om det er dårlig markedsføring fra ITpros side, eller en real regnefeil fra Nøttegeneralen skal jeg ikke bedømme her og nå (det kan heller være grunnlag for diskusjon i en senere nøtt), men hvor ellers kan vel en vis kvinne være hvis hun ikke sitter godt plassert foran PC-skjermen og knekker julenøtter? Befinner hun seg et annet sted kan hun da umulig være vis.

ITpro har gang på gang vist at de klarer å samle landets viseste nøtteknekkere til de årlige julenøttene, og jeg er da helt overbevist om at det må finnes mer enn tre kvinner i dette nøttelauget, da jeg enda ikke har sett noe krav om at en nøtteknekker må ha "egne nøtter". Jeg tror av den grunn at dersom Nøttegeneralen foretar en ny opptelling av sine trofaste nøtteknekkere, så vil han finne sine tre vise kvinner der (og kanskje noen til).

Endret av Mendelejev
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

stikkord: sprudlende pike,heit mat, nøtt på gli

det ble for mye tekst og jeg ramlet helt ut..

jeg kan ikke annet enn å tenke at dette innholdet ikke passer julen til.

så regn ikke meg med som en av de tre vise kvinner

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

På samme vis som de vise menn fra Bibelen kommer det tre vise kvinner fra Bøkenes verden, nærmere bestemt Lom folkebibliotek. Vi kjenner jo også til at kvinner ikke nøyer seg med informasjonsspredning i bokform, de tyr gjerne også til spredning av rykter og annet prat i alle tilgjengelige fora. Derfor er det ikke overraskende at disse vise kvinner også dukker opp på facebook og sprer, ganske tidsriktig, sin visdom gjennom sosiale medier. Om man fordyper seg i bloggen ser det derimot ut til at visdommen de har å komme med er heller begrenset og det aner meg at disse selvutnevnte viskvinnene er et villspor (trolig allerede kalkulert inn av vår vise nøttegeneral).

Som mange før meg her påpeker er vise kvinner vanskelige å finne og det å peke på dem rent fysisk er helt umulig.

Jeg tenker kanskje at vi skal holde fast i at kvinner prater en hel del og ikke minst at visdom er noe som kommer frem i relasjoner mellom individer. Visdom kan simpelthen ikke eksistere for seg selv, like lite som en kvinne kan holde opp med å mase.

Dette igjen leder meg til de gamle grekere og deres dialoger i og om visdom. Det er først når man stiller skarpe sinn mot hverandre at man kan finne det visere av dem og det var utvilsomt Platon som var den visere av konversasjonalistene. Jeg støtter meg til Platons idélære og slår fast at Tre vise kvinner er en idé som alle verdens kvinner er en mer eller mindre riktig skygge av, men de finnes ikke som perfekte fysiske avbildninger.

PS. Jeg ønsker å avstå fra å vinne dagens premie da jeg benytter Nikonkamera selv. DS.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De tre vise kvinner holder en lav profil. Det er derfor de er vise. Se bare hva som var konsekvensen av et besøk av de tre vise menn. Protest mot autoriteter, korsfestelse, død og begravelse. Og det stoppet ikke der, flyging uten tillatelse, religionskriger og mer til. I tillegg tok han de besøkte også skylda for alt det onde som har skjedd etterpå. Så det var konsekvenser ved å få de tre vise menn på besøk.

De tre vise kvinner var mer vis enn de vise menn. Ved ikke å utgi seg for å være vise, kan de operere i det skjulte. De får heller ikke skylden for det som går galt - det var det jo en mann som tok på seg. Så visheten var at de ikke stod frem som vise (mennene har en svakhet der), men overlot til mennene å ta den støyten.

Og i beundring for de vise kvinner står jeg fortsatt bare frem som JF1. For jeg er en mann som kan lære..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De tre vise kvinner er i en morsom powerpointpresentasjon jeg fikk se:

Hva om det var de trevise” damer som kom til krybben?

De ville ha spurt etter veien ... Kommet presis … Hjulpet til under fødselen … Vaska stallen … Gitt gaver som kan brukes - og laget mat!

Hadde Moses hett Mossa og vært en av disse vise kvinnene, så hadde han spurt etter veien og ikke vaset rundt i ørkenen i 40 år. Det finnes nok mange flere enn tre vise kvinner, uten dem hadde det ikke blitt oppfostret mange vise menn. Men erfaringsmessig finnes tre av dem på min arbeidsplass fordi etter en arbeidsvilkårsundersøkelse svarte de på spørsmålet om sexpress at det var for lite sexpress på arbeidsplassen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi har alle hørt (med vi mener jeg selvfølgelig oss menn) uttrykket "bak en hver suksessfull mann, står en sterk kvinne". Opp gjennom historien har kriger blitt vunnet av menn, land har blitt gitt vekk av menn, og land har blitt tatt av menn. Men landene inneholder ikke bare menn.

Men hva så med visdommen? Det kan nevnes i fleng vise kvinner som har bidratt til verdenshistorien, så her gjelder det å snakke om tre vise kvinner i symbolsk forstand. Det gjelder vel forsåvidt også for de tre vise menn?

Tatt i betraktning nevnt uttrykk, så må nødvendigvis disse vise kvinnene befinne seg bak de tre vise menn. Men, og det er et stort men her. Grunnen til at de tre vise menn ikke ankom i lag med de tre vise kvinner kan bare være én: De fant ikke frem!

Hvordan? Enten fungerer mannens spatiale egenskaper overlegent kvinnens, noe psykologien stadig finner generaliserende bevis for (ja, resultatene er ikke overveldende men de viser en viss forskjell). Eller så eide de tre vise kvinnene iPhones og benyttet den første versjonen av ios maps, havnet på strendene i Egypt og sa seg fornøyde med turen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dei tre vise kvinnene følgte etter de tre vise menn. Men istadenfor for å vere vise gjekk dei rundt og bærte på uinteressante, men høgst nødvendige fakta om Jesu' fødsel. Dette innebærte den høgst umoderne klesstilen og umoderne moter som florerte rundt det vi idag kallar Midtausten. Lat oss ta eit døme. Dei umoderne veggbileta. Det står følgande(anonym kjelde): "istaden for tepper opphengt på veggen, hadde dei jødiske busettarane klart å teikne bilete ved hjelp av leire, og hengt det opp på veggen. Lame ass. Direkte stygt. Heldigvis, etter 120 års protestar, klarte endeleg vi å få skikk på befolkinga. Vi har endra trenden i Persia, Babylonia, og sist, men ikkje minst Betlehem".

Kva som skjedde med kvinnene etter fødselen til Jesu Kristus er det uvisst om. Ryktene på bygda seie at etter at Herren sa til Moses "Eg vil la det regna mat ned over dykk frå himmelen.", forsvann kvinnene. Dette var det første hintet om at menneske er meir opptatt av materielle gode(FYI, i konservativ kristendom blei brød og mat rekna som materielle gode) kontra kjærleik som dei tre vise menn var svært opptatt av.

Dette indikera starten på tre historiske "ting" gjort av "de tre vise kvinner":

1) Mote og trend blei innført

2) Første vitskapelege beviset på at materielle goder styrer menneskeheita

3) Fedme blei eit globalt problem. (<- Dette er grunnen til at forskarar ikkje klarar å hente bevis på at maten datt ned frå himmelen. Nokre kvinner åt opp all bevismateriale...)

Endret av Juventini
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive