2. julenøtt 2013

30 innlegg i emnet

Skrevet

Å bruke tid på mine venner og nærmeste er det absolutt kjekkeste jeg vet. Dessverre er dagene så alt for korte - og som en god venn av meg (takk Robert) sa under valgkampen, «jeg skal stemme på det partiet som innfører flere timer i døgnet» - og det er ikke alltid like lett å rekke over dem alle i en hektisk hverdag. Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for at jeg ble nevnt i dagens kommentar, det er tydelig at jeg gav et lite preg av hvordan jeg tenkte til tross for at jeg skrev innlegget sent på kvelden i en ellers travel og slitsom lørdag.

Når det kommer til dagens nøtt, om hvordan jeg vil bejuble mine venner i julen så må jeg ærlig si at det først handler om meg - som vinneren av gårsdagens nøtt snakket om så er det også eksamenstid her. Når jeg blir ferdig med eksamenstiden, snøen faller, og julestemningen er der - først da kan man tenke ordentlig på å gjøre julen god for alle. I mitt tilfellet vil jeg og ei venninne starte et julebord for venner og kjente - vi skal bestille plass på Egon her i Kristiansand for så å invitere alle gjestene i et facebookarrangement. Vi blir rundt 20 stykker, og satser på at alle ville donere en liten slant for å gjøre byrden litt mindre for oss to som står bak arrangementet. Hvis alle godtar og er med på dette så vil planene være å handle en liten "morodings" til alle - en liten gave som passer til personligheten bak vedkommende.

Utenom dette vil jeg bejuble mine venner med hyggelig selskap, prat og noe godt i glasset i denne juletiden.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som jeg har skrevet tidligere i deres kalendere har jeg en helt egen tidsmaskin. Jeg tenker at denne må være ypperlig å bruke i besvarelsen av dagens nøtt.

Julen består blant annet av mulighetene til nærhet og kos med familie og gode venner, slik kan de gode minnene skapes. Disse gode minnene vil være med oss videre inn i livet og er en viktig del av oss selv. Jeg vil gå så langt som å si at de er noe av det beste vi har. Og det er nettopp gode minner jeg ville gitt til alle mine venner i disse fine tider, for å gi dem den hyllest de virkelig fortjener.

Jeg ville satt av tid til dem alle og gjort noe sammen med dem som de virkelig liker. Kanskje vil det være å dele en god film, gå en god tur, lage deilig mat sammen eller noe annet. Jeg ville også gitt dem muligheten til å låne min tidsmaskin på en betingelse… At de reiser tilbake til deres aller beste minne og gjenoppleve det. Slik kan jeg gi noe tilbake til alle disse viktige personene i livet mitt, som gir og betyr så mye for meg.

time-travel2-photo-courtesy-of-junussynd

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg ville nok bejublet mine venner med noe vi har planlagt i flere år, men som ikke har blitt noe av på grunn av jobb og familie. Dette høres kanskje litt merkelig ut for mange, men vi har i flere år prøvet å få til en tur til Nordpolen, og feire jul der. Vi er ikke sikre på hvem i gjengen som kom på ideen, men jeg har en mistanke om at det var Jan, ettersom han jobber med å selge friluftsklær. Vi ble i hvert fall ble vi veldig inspirert, og det har begynt å bli en del timer med planlegging nå. Dessverre er det alltid noe som dukke opp slik at en ikke kan bli med, og da reiser vi ikke. Her er det alle eller ingen. Så hvis budsjett og tid ikke var noe problem, så hadde det uten tvil blitt tur til Nordpolen, og hvem vet, kanskje vi til og med møter julenissen!

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

(Lang historie, men den har et poeng til slutt.)

Julen er virkelig en travel tid og i hvert fall som evig akademiker så strekker pengene heller ikke alltid til.
Så hvordan jeg ville bejublet alle mine venner i julen? For å besvare det vil jeg fortelle en historie og gå tilbake til noe som hendte meg i 2006.

Jeg var skulle sette opp 10 års jubileum for 96-kullet fra videregående. Det var avlyst flere ganger og like mange ganger var det blitt satt opp igjen på grunn av dårlig planlegging (Kan vel ikke skylde på noen andre enn meg selv i retroperspektiv). Så vi var litt de-motivert hele gjengen egentlig. Det var derfor kommet godt ut på høsten og som leder av komiteen bestemte jeg meg for å prøve en gang til før jul. Så jeg skrev invitasjon til alle som en at vi måtte samles før det nye året kom og vi ikke lenger var jubilanter. Derfor kunne vi bruke advent som en fin tid å samles på og at alt var satt for å bli en fantastisk jubileumsfeiring.

Dagene gikk og datoen ble satt til lørdag den 16. desember, noe tett oppunder julen. Etter noen dager begynte svarene på invitasjonen å fylle opp e-postmappen min og det var meget gode tilbakemeldinger, ja, dette skulle bli fest.

Året gikk videre og til slutt var dagen der. Alle skulle komme litt tidelig for å hjelpe å stelle i stand den beste festen vi hadde hatt siden, ja.. videregående. Alle var kommet og vi var godt i gang, når det begynte å bygge opp til snøstorm. Det unngåelige skjedde etter bare noen timer, strømmen gikk. Vi var i et hotell et stykke utenfor plassen vi hadde gått på skole, heldigvis var vi voksne mennesker og beholdt roen. Vi ordnet med stearinlys og forsatte jubileet som normalt, godt med drikke og mat på alle og er en av de mest minneverdige kveldene jeg har hatt i mitt liv. Dette fordi alle var samlet. Jeg tror vi kan lære noe av dette og tenke at kanskje så lenge alle er samlet så betyr det ikke så mye hvordan det er rundt oss.

Så det jeg ville frem til, etter mye om og men så ville jeg gjerne samles i en luksushytte i Alpene, slott i sør-Frankrike eller strand hus på Hawaii, det spiller ingen rolle, så lenge meg og mine venner er samlet.

Så ha en ellers fortreffelig advent og start mandagen med et smil, i hvert fall til deg selv!

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vennskap er vel noe av det viktigste vi har i denne ellers kalde hverdagen. så det er vell en passende gåte i denne juletiden. "hvordan bejuble dine venner?". Som så mange kanskje kan si seg enig i så er vel nøttene på Itpro noe for seg selv :D

så å glede mine venner med en liten invitasjon til å delta på julenøttene er en jublende glede i seg selv..selv for de med dårlig økonomi og veldig langt borte

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dersom jeg hadde uinnskrenket makt og allverdens muligheter til å bejuble mine venner som antagelig befinner seg i alle verdenshjørner etter så mange levde år, så ville jeg i glede over at jeg fortsatt har venner: latt det regne i Sahara, snø i helvete, skinne sol i Nord-Norge hele sommeren(greit, vi sier hele Norge, og litt regn natterstid), latt alle få legge seg mett og uten redsel for morgendagen, fått Jule-Cola-traileren på besøk til Tromsø igjen, masseødelagt alle masseødeleggelsesvåpener m.m, jobb med anstendig lønn til alle, helbredelse til alle syke og hm for ikke å overbefolke jorden ville jeg vel måtte tenkt på litt familieplanlegging da, men det tar jeg i morgen....Som sagt; dette ville være min jubelsang til alle mine venner, og de som ikke synes dette var noe særlig, så er dere antagelig ikke mine venner. Også vil jeg selvsagt fortsette med å dele ut klemmer til alle som kommer meg for nært, selv om jeg fikk være allmektig en dag.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julen er kanskje for mange den av høytidene som i størst grad forbindes med tradisjoner, familie og venner. For meg er dette intet unntak. Det er da de fleste reiser hjem til hjemstedet - et sted man kanskje ikke er så alt for mange ganger i løpet av året. Noen studerer et annet sted og har planer om å returnere når de er ferdige, andre har kanskje flyttet mer permanent, men kommer likevel hjem til jul.

Slik er det også i min vennegjeng. Med årene har guttegjengen fra barne- og ungdomsårene blitt mer og mer spredt ut over det ganske land, og resten av den store verden for den del. Derfor er det litt ekstra stas når alle kommer hjem til jul.

Når man ikke er så ofte hjemme, har mange relativt fullt program i julen - med selskaper, familiebesøk og andre mer eller mindre frivillige obligasjoner. Da er det greit at en dag i julen er satt av til det etter hvert svært så tradisjonsrike selskapet vi har hvert år på fjerde juledag. Her samles gjengen for en hel dag, kveld og natt. Det som starter som et høytidelig selskap med tre-retters middag og finere viner, utvikler seg ut over kvelden til en fest med øl, potetgull og kongepjolter. Gjengen er samlet og alt er som det skal. Jeg klarer ikke å tenke meg en finere måte å bejuble sine venner på i julen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Å vise at man setter pris på sine venner kan være så mangt. Som nøttegeneralen nevner så kan det være alt fra en iskald cola til en god varm klem. Man må likevel akseptere at det i denne travle tiden faktisk er..... ja, travelt. Vennedaten må sjongleres mellom eksamenslesing, familie, julefeiring(er) og feriejobbing. Da blir den beste måten å bejuble sine venner faktisk å vise at man prioriterer dem og har lyst å skape gode opplevelser sammen, enten det er en julekakebakedag eller en kveld på Hobbiten 2 premieren. Alt i alt er det å vise at vennskapet er verdt noe den mest betydningsfulle gaven man kan gi dem i juletiden. Det er slik gode minner skapes!

Endret av Renate :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg ville bejublet min gamer-vennegjeng med å fraråde dem å kjøpe Battlefield 4 og heller bruke pengene på julegaver til sin familie.

Battlefield 4 ble årets spillfjasko, selv om Dice har jobbet med det i over 2 år. Jeg håper, for å ikke dra alle under samme kam, at visse folk i EA har dårlig samvittighet denne julen for å presse Battlefield 4 igjennom kvalitetskontrollen. De folkene som sto bak det fortjener ingen julegaver i år. De fortjener sparken. Ellers hadde jeg forleden tenkt å bruke pengene mine på Saints Row IV som var på tilbud på Steam,

men bestemte meg heller for å bruke dem på julegaver til familien og venner og ikke tenke bare på meg selv.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

la oss smake litt på ordet, bejublet, to ord.. be og jublet.

To ord som fungerer sammen og hver for seg

Be er også, utenom det vi kjenner ordet best som, kjemisk symbol for grunnstoffet beryllium.
På grunn av berylliumsaltets søte smak, ble beryllium inntil 1957 kalt glucinium (med kjemisk symbol Gl)
nok en ting man gjerne gjør i juletider. Gi.

jublet er en måte å vise stor glede og sterke glederop

så med denne informasjonen ville jeg bedt alle mine venner på julebrus, be om full oppmerksomhet og jublet.

oversetter jeg det jeg nå har skrevet ville jeg altså:
gitt søtsaker i form av noe som kan drikkes og vist min glede over å ha alle disse gode vennene rundt meg.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Selv om vi har muligheten til å være på nett og gjøre verden mindre ved noen tasteklikk, så skaper det en slags avstand også. En hilsen på facebook er ikke det samme som å få et personlig julekort, noe fysisk å holde i og gjerne et bilde også. Jeg bejubler mine venner på samme måte som de bejubler meg, med lystig lag i juletider. Ingenting er bedre enn å komme hjem fra studier/jobb og kunne samlest samme gjengen som var med hverandre hver dag før, men som nå møtes nesten fulltallige kun en gang i året. Så tar det tre minutter i godt lag før alt er tilbake som før. La det bli slik for alltid!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bejublet er et ord som jeg aldri har hørt om før, men jeg kan tenke meg til hva det betyr. Likevel så prøvde jeg å se om det virkelig var et ord, og kom frem til at det også var et engelsk ord. Derfor ble jeg litt overrasket når jeg så definisjonen av det!

" Bejuble: Garbage, junk, or stuff. Usually not meant literally. "

Nøtter må vris og knekkes for å åpnes, så da gjør jeg det med denne nøtten. Hvordan ville jeg bejublet alle mine venner i julen (ifølge det engelske ordet)?

Det første jeg ville begynt med var å samle sammen alle vennene. Både kollegaene på jobben og vennene på skolen. Deretter ville jeg kjøpt inn masse boss.. Ehh, funnet masse boss tenker jeg vi sier. Vet du hva.. Skrap den idéen. Vi setter festen til en søppelplass, så slipper jeg å flytte på så mye.

Det neste steget er å gjemme et A4-ark i dyngen en eller annen plass, og den som finner det A4-arket vinner det som står på det: En tur for to til Honolulu, Hawaii med alt inkludert. I tillegg får personen 35 000 kroner.

Alle andre som er med å lete etter arket, men ikke finner det, vil få 8 000kr slik at dem kan kjøpe seg en pen og ny dress eller kjole.

Du tenkte kanskje at jeg ville la dem gå tomhendt? Muligens i andre situasjoner, men siden det tross alt nærmer seg jul så må jeg jo gi dem en premie! Kan ikke være helt hjertesløs :unsure:

Så da er det bare å starte, og husk: Klesskoden er DRESS / KJOLE! Lykke til!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg gikk dessverre glipp av gårsdagens nøtt, men er glad for å endelig være tilbake på sporet.

Jeg skjønner dagens nøtt. Julen er en tid for familie, venner og glede. Hva kan man da gjøre for å vise at man er glad for at de er til?

Men det er ofte ikke i julen man trenger klemmer eller Cola.

Skilsmissene, ulykkene og sorgen kommer de mørke dagene resten av året (om de kommer i julen er det selvsagt også greit). I stedet for å samle alle mine venner (som ville vært meningsløst da alle ikke kjenner hverandre), vil jeg vise at jeg stiller opp for mine venner når de trenger det. Personlig kommunikasjon er mye mer effektiv enn massekommunikasjon. I julen kan vi ringe en eller to venner hver dag i desember. Spør hvordan det går, og spør om dere skal møtes en gang i romjula når stria har roet seg.

Og vil de ha en Cola, så gi dem for all del en Cola. Men ikke bare i julen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg synes det er koselig med gode, gammeldagse julekort! Spesielt nå som jeg har barn. Så her sendes det ut julekort til familie og venner, og jeg synes i alle fall personlig at det er utrolig koselig å motta. Da vet man at man blir tenkt på! God jul meldinger og e-poster er koselig, men ingenting slår julekort. Vi henger dem opp rundt dørkarmen så vi alltid ser hvor mange som har tenkt på oss i den hektiske juletida :) Foruten kortene så hender det jeg gir bort litt hjemmelagede julekaker og konfekt for å glede noen. I år gjelder dette også barnehagen, så kan de kose seg på møterommet!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bejuble mine venner...

Bejuble dem, du liksom.

Jeg har brukt tiden gjennom året ganske flittig. Jeg har klatret opp ad stiger og ned at takrenner. Jeg har svingt meg i lysekroner, og her snakker vi med klærne på og en malerkost i hånden. Jeg har kjørt omveier som ville fått en garvet drosjesjåfør til å betakke seg, selv om HAN fikk kjøre med takstameteret på, for å bringe folk hjem fra fest. Etter å ha kjørt like langt før festen, for å sørge for at de kom seg dit. (Her må skytes inn at MIN plan var "hente dem, og ha fest, og så la dem reise hjem på egen hånd", inntil jeg ble utsatt for både dådyrøyne, valpeøyne og dårlig skjulte trusler... som altså fikk meg til å gi dem en hånd, vel, det kjentes som en arm og et ben også, for å få dem trygt hjem igjen etterpå) Før jeg altså, i ensom majestet, kjører bilen tilbake til parkeringsplassen hjemme, og går til sengs. Noen ganske få minutter før vekkeklokken ringer.

Hva har jeg fått ut av dette?
Jo, "hyggelige" sms med bilder og tekst som forteller hvor "hyggelig" det var igår.
Innboksen full av unnskyldninger da jeg antydet at jeg hadde behov for litt hjelp til å tømme loftet. "En hvilken som helst dag som IKKE er lørdag om 4 uker hadde passet så mye bedre. Vi kommer neste gang det skjer noe, helt sikkert".

Jo, takk.

Bejublingen her burde bestå i å lukke dem inne i et mørkt rom, og slå og sparke dem til innsiden deres har samme farge som rommet. Det som på norsk heter "Banke dagslyset ut av dem". DET ville være en passende bejubling.

Det ville gitt meg muligheten til å avslutte året med fred i sinnet, et lyst syn på verden, og en telefon som ikke ville sagt noe om "har du mulighet til å kjøre på den festen i helgen" på flere måneder.

DA snakker vi julefred og alt annet julen egentlig handler om.

Og en bejubling som passer de bejublede som (jern)hånd i (jern)hanske.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Setter stor pris på å bli nevnt i dagens kommentar, sammen med de andre flott innleggene!

Over til dagens nøtt.. Det blir en hard å knekke. Først en innrømmelse, jeg har ikke så mange venner, men jeg har derimot en veldig god kamerat. Vi blir beskrevet som Knoll & Tott, Salt & Pepper, eller like som erter.. Derimot, ville jeg nok ikke gjort som Knoll & Tott, og bare gjor allskens ugang mot mor og far, men tvert imot. Jeg setter pris p åde få menneskene jeg har rundt meg. Rundt juletider, prøver jeg å trå varsomt med flere overraskelser på lur. Det beste jeg vet, er å "lure" mine nærmeste til å forvirre dem om hva julen og julegaver bringer dem. Jeg pleier å gjemme tomme presanger under senger, i skap og trappeoppganger, så mine nærme skal skal slutte å lete etter presangene. Jeg liker å smuglage mat, gløgg, og kanskje noen julekaker hvis humøret er der. Det er alltid en glede å overraske noen som ikke forventer storslagen matlaging av meg.

Forøvrig, kommer alltid min beste kamerat over kl 19:00 hver eneste julaften etter at julemiddagen har blir konsumert hvor vi alltid har en liten gave på lur til hverandre, før vi tilbringer kvelden med nye duppeditter, drinken Snowball, og en skikkelig helaften med brettspill og godt humør.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Personlig synes jeg det er vanskelig å bejuble alle mine venner. Alle er så forskjellige og hører til ulike grupper, så det er umulig å samle alle under ett arrangement. Det eneste jeg kan komme på som ville samlet alle er en klassisk julekonsert. Med grøtservering og julegløgg. Med god musikk av gode musikere, klassisk så vel som jazz og folkemusikk. Julesanger fyller rommet og alle synger med og er samlet om kunsten. For dét er det eneste som virkelig alle har til felles, gleden av musikk; spesielt julemusikk. Det er noe som alle har et personlig forhold til, og en slik konsert kunne gledet hele min omgangskrets. Hvilken bedre måte å bejuble alle mine venner enn å gi de en fantastisk julekonsert med alles favorittjulesanger?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å følge oppfordringen om å trosse den knappe tiden og utilstrekkelige budsjettet, dvs. på 2 minutter og til kr. 0,- vil jeg da hedre mine venner ved å sende en sms, dog fra noen andres tlf, siden sms koster penger å bruke.

I sms'en som jeg skal skrive på 1 1/2 minutt skal det stå en uhøytidelig sarkastisk fleip, men med seriøs undertone om at gjengen må samles for å feire slutten av året på den eneste måten vi kan. En aften full av løgner, skryt og selvforakt over gylne skummende glass fylt med stemning og frelse, til natten skyller oss avgårde forbi oaser og ned til avgrunnen.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er viktig å ta vare på vennene sine. Ikke bare i jula selvsagt, men desember er kanskje en passende anledning til å gjøre noe litt ekstra. Jeg sverger til et høyt budsjett, og har en indre overbevisning om at hygge er noe som stiger proporsjonalt med aktivitetens kostnad. Derfor, om jeg må komme på noe i farta, ville jeg ha tatt med kompisene mine med på sjørafting. Flekka på oss tørrdrakter og sust avgårde ut i Trondheimsfjorden, ideelt sett i meterhøye bølger, ombord i en rib med 700hk i ryggen. Fått filleristet kroppen og skambanket rompa i en times tid, før vi stanser båten i nærheten av land og jeg ber dem om å hoppe i sjøen, hvor vi flyter som dupper. Vi har det gøy og leker oss vannet en liten stund, før båtføreren plutselig henter fram champis og glass, og vi ligger ute i havet i tørrdrakter, drikker sjampis, ler og koser oss. Vi avslutter seansen med en liten ekstrarunde i rib'en før vi legger til land, vel enige om at dette var en minnerik opplevelse.

Neida. Joda.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Juletiden er som sagt en god tid for å bejuble venner, familie og/eller generelt personer som betyr noe for deg og omvendt. Det er en tid hvor vi skal kunne kose oss med mye venner, familie og god mat. Julen er den tiden i året hvor vi alle burde ta oss tid til å bejuble hverandre, for dette blir dessverre ofte glemt i dagligdagse situasjoner. Det er ofte ikke så mye som skal til, noe mange i dagens samfunn overser. Vi kjøper også dyre gaver til hverandre, uten at den opprinelige grunnen til at vi egentlige gjør dette blir lagt i bunn. For ofte skal det ikke så mye til for å glede ett annet menneske gjennom en bejubling, av og til skal det ikke mer til enn noen få ord for å spre glede til andre mennesker. For det er dessverre ikke slik at alle har noen å ferie jul med, og derfor mener jeg at å ha den tanken i bakhodet, jo det kan bety så utrolig mye for den enkelt nå i juletiden.

Så av den grunn håper jeg vi alle kan bejuble hverandre på forskjellige nivåer nå i juletiden. Også våre medmennesker her på internett og på ITpro :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som hver jul (egentlig hver ferie, høytid, langhelg og helg) liker jeg når vi samles (både min familie og venner av oss) for taco og filmkveld, en gang iblant etterfulgt av skitur/aketur på fjellet dagen derpå. Om ikke fjelltur er det LAN, ikke like aktivt men minst like sosialt.

Hender seg vi blir mange, og med over 8 stykker i stua blir det trangt om plassen men desto morsommere.
Og noen ganger hender det seg man blir få, roligere og lettere å bestemme film men man savner litt å være flere.

Jeg vet at denne jula kommer disse helgene til å oppstå, og jeg gleder meg til dem!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det viktigste med julen for meg er samhold, med både familie og venner. Nå i disse glade juledager håper jeg å kunne tilbringe tid med mine venner i form av gjerne et stemningsfylt besøk til en restaurant eller en julekonsert. Både for å feire at nå kommer julen og endelig er semesteret over! Lenge leve julebrus!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det finnes en god, gammel og gylden leveregel som sier at du skal gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg selv. Jeg ville derfor bejuble alle mine venner på nøyaktig samme måte som jeg ville forvente at mine venner bejublet meg dersom jeg skulle være så umåtelig heldig at jeg skulle klare å knekke en av ITpros 24 nøtter.

Endret av Mendelejev
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Invitere venner til dansk julefrokost hele dagen med god mat,drikke sang og lek.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive