1. julenøtt 2013

56 innlegg i emnet

Skrevet

De siste syv år har jeg hatt den nydelige æren av å arbeide med et slikt vakkert prosjekt som ITpros julenøtter er. Med trofaste og nye partnere er det på nytt duket for enda et år med storslåtte premier, nøtter og entusiastiske nøtteknekkere! Ventetiden er endelig over. Da for dere flotte nøtteknekkere, og oss i redaksjonen selvsagt. Les mer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er en lang og avansert prosess for å få meg i julestemning, her kommer den:
Eksempelvis bruker vi 20. Desember i fjor, som var min siste arbeidsdag for året:

Jeg jobber på en fabrikk (pakker kjøtt) 10 minutters unna der jeg bor, jeg hadde hatt en lang dag og begynte på jobb klokken 16 (til 22). Etter en lang dag var jeg sliten, jeg følte jeg så på klokken hvert bidige minutt av arbeidsdagen, klokken ble sakte men sikkert seks, den ble også syv, åtte og ni. Jeg husker spesielt at jeg så på klokken akkurat 21:43 da jeg pakket den siste kjøttdeigen i kartongen - jeg var endelig ferdig for dagen og attpåtil var jeg svært fornøyd med at jeg var ferdig et kvarter før. Jeg hører mine medarbeidere begynne å snakke litt rundt meg, jeg begynner å smile og skjønner at alle er lettet over at dagen er over, jeg hører en kollega rope ut "endelig!" og vi smilte alle fra øre til øre. Jeg gikk opp til garderoben for å skifte, jeg skiftet og kom bort til gangen hvor det går en lang trapp ned - jeg ser nedover og jeg kan se noe som ser ut som snø - jeg håper og ber at det ikke er slaps for jeg orket virkelig ikke stresse med å bli vått og "slapsete" på vei til bilen. I det jeg kommer ut hovedentreen ser jeg opp i himmelen - det er tilsynelatende en stjerneklar himmel, det er kanskje to minusgrader og snøen daler forsiktig ned i på en vindstille stor parkeringsplass. Jeg setter meg inn i bilen, og trenger ikke en gang skrape ruten for is - jeg setter på vindusviskerne og snøen feies forsiktig bort fra ruten min.

Julestemningen begynte ikke skikkelig å tre inn før jeg fikk parkert og skulle til å ta meg den litt lengre turen fra parkeringsplassen til huset (ca 500 meter). Det er et ganske normalt nabolag med flere hus og jeg så inn i flere vinduer på veien opp til meg, det var julepynt som lyste opp de mørke vinduene - mennesker var i ferd med å legge seg - snøen la seg rolig på tak, verandaer og alt annet - det var en rolig og koselig stemning i nabolaget. Jeg begynner å nærme meg mitt hus - som er et rekkehus med hus på begge sider av gaten - en slags allé, jeg ser at vinduet mitt er åpent og tenker at her må det være noe galt - hva kan være så utrolig galt på en så fin kveld? Jeg kommer nærmere og jeg lukter mat, og tenker hva kan dette være - kjæresten min skulle på jobb i morgen tidlig og hun lager aldri mat så sent så hva kunne dette være? Jeg kommer inn, det er mørkt og jeg hører behagelig musikk, jeg kommer inn i stuen og der sitter kjæresten min - hun sitter med et ferdigdekket bord med ribbe, ja, ribbe! 4 dager før julaften hadde hun lagd ribbe, den hadde blitt mislykket - men det var likevel ribbe, hun skulle gjøre klar ribbe til min svigerfar som har bursdag 22. Desember, men den ble dessverre mislykket, men så snill som hun er så visste hun at jeg sluttet på jobb som hun gjorde noe godt ut av det. Med tanken på å vite at nå er det ferie, det er stearinlys og ribbe på bordet, naboene sover - mørket har lagt seg og snøen daler forsiktig ned - DA er jeg i julestemning.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

1. Des. Hva får deg i julestemning?

Den 21. desember i fjor spurte dere om hvilke endringer jeg ønsket velkommen med det nye året. Jeg svarte da at «jeg så frem til et nytt år med nye muligheter og hendelser. Kanskje får jeg en kjæreste? Hvordan blir fortsettelsen på "The Walking Dead"? Og ikke minst, hvordan blir julenøttene 2013, her på ITpro?»

Nå er snart året omme, jeg har ikke fått meg kjæreste, men jeg er sikker på at vist jeg hadde det så ville nok hun fått meg i julestemning. Jeg har fått sett fortsettelsen på «The Walking Dead», og det får meg heller ikke i noe særlig julestemning. Så hva får meg egentlig i julestemning? Det er jo selvfølgelig julenøttene fra ITpro. Jeg har jo ventet nesten et år på dere skulle starte igjen, og er nå 1 av 24 skritt nærmere hvordan årets julenøtter vil bli og har store forhåpninger om at jeg vil knekke en nøtt eller to… For det er vel egentlig ikke noe annet som får meg i like stor julestemning som deres julenøtter, ingenting over, ingenting ved siden. De er morsomme, kreative, spennende og for hver dag som går vet jeg at jeg nå er et skritt nærmere selveste julaften! De gode tilbakemeldingene, annerkjennelsen og respekten man får av Nøttegeneralen og ikke minst de fantastiske premiene oser av ekte juleånd. Dere tenker på oss nøtteknekkere og viser tydelig at dere setter pris på oss og jeg er sikker på at jeg har alle nøtteknekkere bak meg når jeg sier at vi også setter stor pris på dere.

Jeg så de testet ut julekalendere på «Tv 2 Hjelper Deg», men de manglet deres… Dette så de nok seg dessverre nødt til, da alle andre kalendere ville være klare enere på terningen om de stilte opp mot dere. Jeg finner det også svært spennende og fascinerende å lese mine mednøtteknekkere sine innlegg. Blir interessant å se hvor mange nye som blir med i år og om de gode gamle som «Mendelejev», «AdrianR», «Bakklandia», «Jarjo» med flere også i år deltar.

God jul til dere i nøtteknekkerredaksjonen og til alle dere andre nøtteknekkere der ute!

leker_924021p.jpg

Endret av piratentim
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Adventskalendere gir meg julestemning. Enkelt og greitt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julestemning er vanskelig.. Spesielt med tanke på været. Uansett, jeg prøver å ikke la meg frykte selv om gresset er grønt i slutten av November. Min kjære mor lagde til meg når jeg var en liten gutt, en pakkekalender som hun sydde selv. Når jeg våkner 1. Desember, og ser den hjemmelagde nissen henge på veggen med en stakkars liten gave, føler jeg meg som 5 år igjen. Spent og ivrig trasker jeg bort til kalender, og åpner forsiktig det som kan være 'hvasomhelst'. Dette gjentar jeg hver eneste dag... Helt til bursdagen fyker avgårde 22 Desember, sitter jeg igjen med en følelse av at årets feiring er over.. Men jeg våkner opp skarve 2 dager senere, og jeg finner meg selv beruset i morgentimens duft av julekaker og ribbesvor og jeg hører en stemme klinge, "flåklypa".. Jeg må hoppe ut av senga for å løpe til TV stua der jeg finner en latsabb av en hund som ligger å småpromper på min plass foran titteboksen. Jeg kjapper meg for å lage kaffe, og gjør meg klar til nok et år, med Reodor Felgen, Ludvig og Solan Gundersen. Uten disse, hadde nok ikke julen, eller julaften blitt ordentlig jul.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I løpet av årene har jeg forsøkt å finne ut hva som får meg i skikkelig julestemning, da denne noen ganger har latt vente på seg lenger enn jeg har satt pris på.

I fjor fant jeg endelig ut hva som skal til. I 2012 bodde jeg fra august til desember i København. Det å se et juledekorert København i hvit drakt er noe av det mest julestemningsfremkallende jeg har opplevd noen gang. Det ble da bestemt at førjulstur til København må til hvert år. Gleder meg til mandag ettermiddag og årets tur til København!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg er en person som har litt vanskelig for å skikkelig komme i julestemning. Julestemning er noe jeg vanligvis ikke har merket noe til før juleferien har kommet skikkelig i gang og man rekker å komme i såkalt avslapningsmodus hjemme i sofaen hos "´na mor". Da rekker man å fokusere på alle tingene man kan se fram til, som julestrømpe og julebrus og ikke minst julenøtter (både spiselige og mindre spiselige). Det er jo så mye å glede seg til, så hvorfor skal det plutselig være så vanskelig å knekke denne nøtten?

I tillegg har jeg fundert litt over hvorfor mitt såkalte julehumør ser ut til å gjøre sin entré senere og senere på året, omtrent midt i mellom julemiddagen og julepakkesanger. Er det fordi jeg begynner og bli voksen og faktisk må bruke min fritid på å handle julegaver til andre, for ikke å glemme annet julestæsj, i stedet for å dagdrømme om pinnekjøtt og riskrem? Eller er det fordi butikkene drister seg til å finne fram julepynten og julebrusen allerede i oktober, slik at man rett og slett har fått nok av det hele når desember måned står for døren? Julestemning kommer tydeligvis ikke billig for tiden, og jeg må bare tenke for meg selv: "Ska sje alle få?"

Så mens jeg satt der og trykket i meg min nattlige dose med søtsaker slo det meg: Min julestemning er proporsjonal med mengden mokkabønner jeg klarer å trykke i meg. Dette baserer seg på en juletradisjon jeg og mormor har hatt siden jeg rakk opp til kjøkkenbenken. Mens hun trykker mokkabønner som en HELT ned i marsipankuler til julebordet har jeg passet på å snike unna et par never mens hun ikke fulgte med (til privat bruk selvsagt).

Med denne åpenbaringen ligger mine planer ut desember klar: trykke i meg store mengder mokkabønner (ikke "mokkamenner") og sitte å vinne premier på ITpros julenøtter så langt mulighetene byr seg!

Endret av Renate :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julestemning er så mangt - og i aller høyeste grad objektiv. Jeg tror ikke enkeltting eller personer i seg selv er i stand til å få frem julestemingen i folk; det er minnene fra den enkeltes barndom og assosiasjonene den enkelte får som står bak magien.

For min egen del er det aktivitetene i hjemmet som lokker frem minnene fra barndommen om hvordan adventstiden og julen skal utarte seg. I begynnelsen av desember kommer adventspynten frem, lysene tennes, pepperkakedeigen kjevles og formes, julemusikken spilles og luktene jeg husker så godt fra den gang kommer tilbake. Minnene fra de gode juletidene da jeg var barn setter meg automatisk i den samme modusen jeg befant meg i den gang.

Nå som jeg selv har barn gir det meg en ekstra boost inn i adventstiden å se mine egne juleminner har blitt ført videre til dem og at de nå husker og etterspør tradisjonene slekten vår har fulgt i mange, mange år. Det er det som er magien ved julen og som gjør at julestemningen kommer tilbake år etter år.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julestemning for meg; Mørkt ute, litt snø i gatene, julelysene er begynt å komme på plass og selvfølgelig den kjente Coca Cola reklamen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lukten av god julemiddag med familien samlet rundt bordet. Helst litt snø på bakken ute også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Må uten tvil være julemiddagen på Julaften, helst med snøen dalende utenfor.

Og for meg skal det være Ribbe, Medisterkaker og medisterpølse for at jeg skal komme i skikkelig julestemning!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når jeg setter meg godt tilrette i sofaen, pepperkakehuset står å koser seg, å juledonald begynner på tv! Et lite glass iskald cola, mens colatrailern ruller utafor vinduet.

Juledisney og en elendig dubbet tre nøtter til askepott. INGENTING slår dette!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg får skikkelig julefølelse når jeg ser adventskalendrene og julepynten i butikkene! For ikke å snakke om marsipan og sjokoladenisser wub.gif Også når jeg går tur på sene vinterkvelder og ser snøen lyse opp, det er den beste følelsen i verden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det starter med en kaotisk avgang med seks barn, mann og mor sjøl, på vei til skolekorpsets julekonsert i kirken. Etter en god time på harde benker med varierende musikalsk innhold fra de håpefulle, skrider vi ut kirkedøra. Før vi sklir avgårde på holka sammen med et utall medbygdninger og presterer kreative krumspring mellom gravstøttene helt til vi klarer å huke oss fast i (forhåpentlig) vår egen bil på parkeringen. Deretter sklir/kjører/sniker vi oss avgårde til julegrantenning, hvor halvparten av ungene prøver å stikke av fra julenissen mens de voksne ivrig og entusiastisk synger "På låven sitter nissen". Den andre halvparten av barna ligger klare i busk og kratt for å klare å knetakle nissen da han åpenbarer seg med sekken full av bamsemums og klementiner. Nåvel, på merkelig vis vinner nissen alltid den kampen, og klarer å forsyne selv de mest vettskremte med godbitene han har med. Så sklir vi oss videre hjem til husets lune favn..og synker ned i sofaen blant nisser, granbar og utallige meter ledlys (ja vi pynter litt tidlig her i heimen), og kjenner den deilige følelsen av "vel overstått" krype inn i sjela. DA kommer julestemningen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julemorgen med ungene :) Da er det snart jul, og julestemningen her kommet!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ribbe :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julemarket på Norsk folkemuseum, ganske enkelt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kommer i julestemning av å lage en koselig pakkekalender til den jeg er glad i. I år var vi enige om å bruke 500kr tilsammen, ettersom vi hadde litt ekstra å bruke. Da kjøpte jeg inn litt koselige ting, pakket gavene inn og hang de fra en gren jeg har funnet ute!

For å gjøre alle pakkene litt ekstra store, har jeg inkludert mikrobokser som kan fryses ned og gå rett i mikroen, og ballonger med lapper og sjokolade inni som jeg har blåst opp.

Jeg får min julekalender imorgen og min type sin, og da kan vi åpne en pakke hver helt fram til jul<3 Det er koselig å få sånne småting før jul da=D En slik pakkekalender er fin til pynt også, så hvorfor ikke?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Julestemning for meg er når julematen snart er ferdig, stillheten senker seg. Vi åpner verandadøra slik at vi kan høre kirkeklokkene ringe jula inn. Sølvguttene på TV bidrar så til at det siste stresset skylles bort, og vi kan gå til bords med familien. Jula er her, og en hærlig tid sammen med familie og venner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg hadde helt ærlig tenkt å begynne med å skrive om nevøen min William på to år, men når jeg leste piratentim sin kommentar, så brakte det frem mange gode minner fra sist års julekalender her på ITpro. Synes det er veldig hyggelig med mennesker som kan reflektere over hendelser som har skjedd for lenge siden og som kan sette pris på dem, selv om det gjerne ikke dreier seg om så mye.

Det er både nevøen min og skolen som får meg i julestemning (ja, skolen! Tenk det..). Hver dag når jeg går inn i bygget til høgskolen, så ser jeg det er pyntet langs veggene, folk snakker og skaper god stemning og noen ganger blir det servert pepperkaker. Det får meg til å tenke på Harry Potter og Galtvort, som igjen får meg til å tenke på når jeg så på de filmene rundt juletider for mange år siden.

I tillegg så gleder jeg meg til å feire jul med nevøen min for første gang. Jeg gleder meg til å se reaksjonene på han når juletreet kommer opp og når han åpner gavene sine. Jeg er ganske sikker på at han kommer til å skape en veldig god stemning, selv om han også vil gi oss veldig mye ekstra arbeid, men det er helt greit. Det er tross alt bare jul én gang i året (selv om det av og til kan føles som at det er jul flere ganger i året).

Vil bare takke ITpro for å fortsette med julekalenderen og jeg beklager for at jeg ikke har vært så aktiv dette året. Det er slikt som skjer når en får både jobb og starter på høgskolen. Lite tid til overs ;) Likevel, så er det alltid tid til julekalendere :xmas:

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jesus!

Men fra spøk til alvor... Julestemningen kommer helt av seg selv. Når november måned kryper til korset og legger seg i vinterdvalen for i år, brer desember seg ut i all sin prakt og legger seg mykt over over alle hustak. Desember drysser ned som snø og gjør tankene hvite. Jeg kjenner ved meg selv at julen kommer i år også, og det er deilig!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Svaret på årets første julenøtt er et stort paradoks. Ikke bare er det nøtten med størst individuelle forskjeller. Noen får julestemningen trigget misteltein og granbar, mens hos noen blir julegløden tent av å se Lauren Graham gjentatte ganger kreve sin gave fra nissefar (2:00 ut i snutten for de som ikke har den på minnet

). På samme tid er dette nøtten med minst variasjon, fordi nesten alle får julestemning av familie, julemat, snø og tre nøtter til askepott. I år håper jeg på at sist nevnte skal gjøre susen for meg, og at alle de lange historiene som blir servert klarer å lure frem litt julestemning hos nøttegeneralen.

Ønsker alle lykke til i årets julenøtter! :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg er student og stemningen i lesesalen der alle gjør en siste innsats før jul gir meg julestemning. Det er litt nervøsitet, men ofte overdøvet av at man snart skal hjem til jul!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Snøen kom for alvor for to veke sidan. Eg byrja å glede meg til å ta ungane ut på aketur og skitur i rufseværet. Julegåvene har såvidt blitt kjøpt inn, sjølv om eg veit at det er mykje til som må handlast inn. Ikkje berre må eg finne plass til dei innpakka gåvene (som gjev meg gåsehud) i skapet, men eg må også byrje å handle inn pinnekjøtt og anna julemat.

Det er ei godkjensle av alt som omhandla jula. Det er familietid, endelig blir storfamilien samlast, ikkje berre kjernefamilien. Når julegrana blir tent er bortimot heile bygda å ser på, og det blir feira med god mat og kaffi. Samfunnet blir samla, og det er ikkje kvar dag det skjer. Vi veit at ei god tid er i vente, og det er med sikkerhet og kjærleik vi er sikre på at i år blir det nok ei god jul.

Eg er ein liten unge i meg, enno om eg har opplevd x-antall julaftenar. Men, natta til julafta blir det lite søvn. Dei små ventar spent på nissefar, og dei vaksne ventar på ein deilig julemiddag. Dagen derpå er det først teikneseriar og Askepott på TV. Askepott på TV er ein klassikar, og det er på tide at den neste generasjon skal få æra å sjå det fantastiske eventyret på TV.

Omtrent klokka to byrjar vi med oppvarminga til ein heidundrande julekveld. Då er det julegraut for store og små. Julestemninga byrjar såvidt å berøre hjartet mitt. Etter julegrauten blir det eit slit å prøve og halde ut i 3-4 timar til. Alle vil ha pinnekjøtt og julemat, men vi må vente. Når ventetida endeleg er omme, samlast storfamilien rundt middagsbordet. Og når maten blir servert, og godstemninga er i hus, då veit eg for sikkert, julestemninga har kome, og det blir jul i år og.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvem eller hva får deg i julestemning?

Julelys i gatene, typ over veien. Det kombinert med snø, da er det jul ! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer