Raidoppsett for SSD

12 innlegg i emnet

Skrevet

Hei, jeg har liggende noen 120GB SSDer og tenkte å sette disse opp i software raid som disk for boot/os/programmer. I den forbindelse lurer jeg på hva som er den beste løsningen. Jeg er skeptisk til ren raid 0 i forhold til risiko for datatap, så jeg tenker på raid 0+1 eller raid 5. Jeg har per i dag tre disker, så raid 5 gjør at jeg slipper å kjøpe en til, men jeg tenker at 0+1 kan gi meg mer ytelse.

Noen som har innspill? Har jeg andre lure alternativer?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Feiltoleransen er så godt som lik mellom 0+1 og 5 når du ikke har mer enn tre disker.

0+1 gir bedre ytelse.

Hadde du hatt en disk til og var mer opptatt av lagring, så kunne RAID 6 vært et alternativ, det tåler at to disker krasjer samtidig, men da også hadde jeg heller gått for 1+0 (RAID 10, speiling og striping) pga ytelse.

I ditt tilfelle, skulle jeg valgt 0+1 og hatt et godt backupprogram i tillegg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Feiltoleransen er så godt som lik mellom 0+1 og 5 når du ikke har mer enn tre disker.

0+1 gir bedre ytelse.

Hadde du hatt en disk til og var mer opptatt av lagring, så kunne RAID 6 vært et alternativ, det tåler at to disker krasjer samtidig, men da også hadde jeg heller gått for 1+0 (RAID 10, speiling og striping) pga ytelse.

I ditt tilfelle, skulle jeg valgt 0+1 og hatt et godt backupprogram i tillegg.

Er det helt gitt at 0+1 gir bedre ytelse?

Jeg er også litt usikker på om mdadm vil sette opp 0+1 med mindre enn 4 disker, men det får jeg se når jeg prøver meg.

Takker!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den kombinasjonen skal lese kjappere fordi det er kun striping og speiling.

RAID 5 leser parity over tre disker og bruker lengere tid på det.

Det anbefales også en egen kontroller for best ytelse, men det er på ingen måte noe dårlig ytelse for det.

Om du vil merke noe av ytelsesforskjell i det hele tatt, er vanskelig å si.

Evn når du har stor last på partisjonen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ville sjekka om du også fortsatt vil få TRIM støtte om du setter i RAID... (om diskene du har støtter det i utgangspunktet da...)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja, det skulle jeg håpe at jeg får, men det skal jeg sjekke.
Så er spørsmålet: Trenger jeg TRIM? Jeg er litt usikker på hvor god garbage collection jeg har på diskene mine.

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det ser dårlig ut for TRIM med mdadm ja. Det ser derimot ut som om jeg kan partisjonere 90% av diskene og la de siste 10% stå urørt og håpe på at garbage collection klarer å gjøre jobben.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er TRIM som gir ssd den ytelsen den har. Ettersom man ikke kan overskrive data i ssd, så må garbage collection flytte data til ny blokk, så slette blokken den flyttet fra (kan bare slette hele blokker, så selv om man kan skrive data til en ny side i blokken, må alt flyttes før invalid data kan slettes), først da kan det skrives ny data til den plasseringen.

TRIM markerer utgått data som invalid, slik at garbare collection skipper den flytteoperasjonen.

Jeg tror fler og fler kommer med drivere som støtter TRIM i RAID, så det finnes håp. :-).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja det finnes nok håp for hardware RAID og firmware RAID, men jeg får inntrykk av at håpet er tynt for software RAID enda. Jeg finner at Intel Rapid Storage Technology skal støtte TRIM på Z77 og senere, men finner ikke mye Linuxstøtte for RST.

Jeg vil helst bruke mdadm, men såvidt jeg forstår er det rimelig komplisert å kode inn TRIM i en generell software RAID og at støtte for det ikke er nært forestående.

Edit: Jeg finner at mdadm kan brukes til å konfigurere RST-oppsett. Dette er interessant og jeg må lese mer... Håpet stiger :)

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Edit:

Jeg finner at mdadm kan brukes til å konfigurere RST-oppsett. Dette er interessant og jeg må lese mer... Håpet stiger :)

Spennende! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Spennende! :)

Spennende, ja. Per nå detter det litt nedover prioriteringslisten min. Jeg skal reinstallere Manjaro XFCE fordi jeg merker at en community release ikke helt er tingen for meg. Deretter skal jeg konfigurere alt annet slik jeg vil ha det før jeg begynner å se på kompliserte ting som dette. Dernest skal jeg få SLI til å funke og spille litt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, viktig å game også. Mental hygiene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive