Hvordan bruke en Mac som har vært tilkoblet et jobb domene

7 innlegg i emnet

Skrevet

Hei. Jeg sitter med en "Power Mac G5" som tidligere har stått tilkoblet en server, derfor har ikke han jeg fikk den av noen "oppstartcd", eller noe annet som kan hjelpe meg igang med den. Presiserer at den er legal!, den er brukt på et reklamebyrå, alle maskiner byttet til nye Mac-er. Finnes det en som sitter på noe som kan hjelpe meg dette? (har aldri tatt i en Mac før, derfor er jeg helt blank, (på dette området også). Eneste som skjer ved start er at det kommer opp et frimerkestort "bilde" midt på skjermen, enten i form av et spørsmålstegn, eller to ansikter vendt mot hverandre. Noen som har en ide?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kan ingen ting om Mac, men hvis denne har vært tilkobla et avtive directory, vet du om den har blitt koblet fra dette før du fikk den?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei igjen. Sorry, vet ingenting om noe som helst! Husverten bare fikk den fra jobben og tok med hjem. Virket helt som den skulle på jobben, men her hjemme skjer det ingen ting. Er ikke helt med på "active directory" hva det betyr, men slik jeg forsto husverten så hadde den vært koblet opp mot en sentral server som dekket alle maskinene på jobben, derav ingen "oppstartcd" for hver maskin? Ser ut som det er "liv" i maskinen, men vet ikke hvordan man finner ut dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Når pcen står på jobb og er koblet til i et domene vil den også være koblet til AD (Active directory). Dette er et biblotek som inneholder brukere, passord, grupper osv. Når denne pcen logges på benyttes det et brukernavn og passord som er definert i Active Directory. Dette gjør at du ikke får logget på denne pcen når du ikke har kontakt med domenet hjemmefra.

Med mindre du får tak i lokal administrators brukernavn og passord, dette vil logge deg på lokal brukerprofil på maskinen og ikke på brukeren som må ha kontakt med Active Directory.

Jeg er ikke kjent med MAC i det hele tatt, men foreslår er full formatering av denne maskinen på en eller annen måte.

Endret av Celusion
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det hadde vært greit om husverten din kan høre med it-ansvarlig på jobb hvordan maskinen er satt opp, og om han evn kan melde den ut av domene. Det kan kun administrator gjøre, så uten dette er det begrenset hva du kan bruke Mac-en til. Hør i det minste om hvordan den er satt opp på jobben, hva som er gjort med den før du fikk den, så opplys om det her i tråden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei igjen. Takker for svar på mine "strukturløse" spørsmål. Husverten hadde ikke noe spesifikt passord på "sin" maskin, uten at den startet når han slo den på. Ut over dette vet han ingen ting! Nevnt i et innleg over ble det antydet å formattere harddisken, var dette sagt med tanke på å starte maskinen med "blanke ark" igjen ? Da er jeg vel der jeg begynte mine dumme spørsmål, i-og-med at jeg ikke har noen "oppstartcd" eller lignende? Har prøvd å google G5 rundt dette, men skjønner ikke så mye av det som er skrevet. Eneste jeg har forstått er at det kostter j--lig mye å kjøpe noe nytt OS eller tilsvarende til denne maskinen, da ser jeg heller for meg en snarlig død i nærmeste container.

I så tilfelle har jeg et Mac-tastatur, type A1314, og skjerm, type Cinema HD Display 23" rimelig tilsalgs!

Mange takk igjen alle sammen, Per.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok. Det kan være at Mac-en står og leter etter nettverket sitt (server-tilkoblingen) og starter ikke opp før det er grønt for det.

Hadde den blitt koblet fra dette og satt tilbake til vanlig bruker-innstillinger, så kunne du fint brukt maskinen.

Jeg vet at nyere OS X har mulighet til å reinstallere operativsystemet under oppstart, men du har sikkert et gammel system på din, gjetter jeg.

Hvis du restarter Mac-en, samtidig som du holder inne Command (⌘) + R, så kan du se hva som skjer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive