Hjelp til å kjøpe nytt skjermkort

7 innlegg i emnet

Skrevet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Referansekortet til GTX Titan er 267 mm (10,5 tommer) og såvidt jeg vet er alle Titan like. XFX sitt Radeonkort er noe lengre med 282 mm (11,1 tommer).

Hva du får plass til i kabinettet tør jeg ikke si noe om uten at du oppgir eksakt navn på kabinettet. Det kabinettet du har lenket til bilde av er rimelig stort (det kan vel ikke beskrives som midi-tower). Det har "garantert" plass til begge disse skjermkortene (men det er mulig at du må ta ut noen harddiskrammer).

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hvilke av skjermkortene egner seg til nye spill? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er vanskelig å si egentlig, Jeg ville sagt at det er sannsynligvis bedre å kjøpe GTX 780 nå og heller et nytt kort til den prisen i neste generasjon, så har du alltid "nytt" kort og bruker omtrent like mye penger på sikt.

Så er spørsmålet hva du vil ha. HD7990 yter nok råere enn GTX Titan i ren kraft. Hvis du bare skal ha det som yter absolutt flest antall frames med ett enkelt kort så er det det du skal ha. (Selv om beskrivelsen "ett enkelt kort" er litt misvisende på kort med to grafikkbrikker på.)

Jeg ville derimot tatt med 2 stk GTX 780 SLI eller 2-3 stk GTX 770 SLI i sammenligningen. Jeg mistenker at GTX 770/780 i SLI kan banke livskiten ut av disse dyre monsterkortene. Såvidt jeg kan se med litt kjapp skumlesing av tester så blir både GTX Titan og HD 7990 filleristet av 2 stk GTX 770 i SLI (og to sånne er faktisk billigere enn ett Titan.....)

Skal du være uendelig frekk og bruke mest mulig penger så kjøper du to eller tre GTX Titan og setter dem i SLI. Ingenting slår det.

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vil også anbefale GTX 780 eller GTX Titan.

6.jpg?618180555

Om det er slik kabinettet ser inni ut burde skjermkort under 30 CM skjermkort passe greit. Ofte er det harddiskene som begrenser hvor stort skjermkortene kan være.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

takk for alle svar, en ting til jeg lurer på er hvorfor det er så mange forskjellige priser på disse kortene http://www.komplett.no/search?q=gtx+titan ?

btw jeg skal bare ha 1 skjermkort, så hvis et skjermkortene der er bedre enn det til 7,6k så betaler jeg heller 1k mer for moar power!

Endret av omaximuso
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

De dyrere kortene er kort som er overklokket av fabrikk (de er da testet og du har garanti som et vanlig produkt). Standardklokken på GTX Titan er 837MHz på kjernen og 1502MHz på minnet. Produsentene har valgt ut "de beste" brikkene til disse kortene for å ta mer penger for kort som overklokker bra. Produsentene legger på en overklokk som ikke er allverdens, men det er en del folk som kjøper disse kortene til overklokking fordi de sannsynligvis kan overklokkes lenger enn "vanlige" utgaver. Hvilket kort du vil velge og om det er verdt å betale ekstra for dette må du nesten vurdere selv. Les gjerne en del tester. For eksempel denne testen av techpowerup viser noe om hvor mye det er å hente på å kjøpe Zotac sin overklokkede variant.

Denne testen har også med HD 7990 og GTX 690, og viser en del interessante resultater i forhold til ditt spørsmål. Vi ser at både HD7990 og GTX 690 har mer rå krefter enn GTX Titan, men at Titan er mye mindre avhengig av at driverne har optimalisering for de teknikkene som brukes i hvert enkelt spill. Derfor vil HD7990 være et sterkere kort i spill som har optimalisering, men "falle gjennom" på en del andre spill. Det er også slik at det er mer komplisert å skrive disse driverne for tokjernekort (som HD7990 og GTX 690) slik at det er ikke alltid det fungerer like bra. Jeg holder det som sannsynlig at HD7990 vil gjøre en bedre jobb enn GTX Titan på BF4, men det er strengt tatt en gjetning fra min side. Hvis du vil være mer sikker på valget så må du vente til BF4 har blitt sluppet på markedet (29. oktober er det vel) og så lese en testsammenligning hvor kortene testes i BF4. Det er også slik at drivere kan komme med optimaliseringer som endrer dette senere.

Kort fortalt:
HD7990: Mer krefter!
GTX Titan: Mindre risiko for at akkurat det spillet du liker best ikke går så glatt på dette kortet.

Hvis jeg ble tvunget til å velge mellom disse to så ville jeg nok valgt GTX Titan, i en overklokket versjon. Men som sagt ville jeg selv gått for 2 stk GTX 770 i SLI, det er enda bedre og en del billigere.

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive