Valg av nytt GNU/Linux-system

13 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg er rimelig vant med Ubuntu, Kubuntu og har vært borti Debian og Mint. Som dere ser har jeg erfaring kun med Debian-baserte distribusjoner. Jeg skal nå sette opp kontor-/gamingmaskinen min på nytt og vurderer å utvide min horisont med et nytt operativsystem. Wine, Steam, nVidia-drivere og QEMU vil trolig være nøkkelapplikasjoner.

Jeg tror jeg kommer til å havne på KDE som grensesnitt videre, det er det jeg liker best så langt. Det jeg er mest "misfornøyd" med i Ubuntu som jeg bruker nå er tiden det tar fra programmer slippes til det foreligger stabile pakker i pakkebrønnen. Spesielt gjelder dette nVidiadrivere.

I forhold til dette så tenker jeg (utifra det jeg vet) umiddelbart på Arch Linux. Da lurer jeg på om noen med erfaring har noen innspill på det. Jeg lurer også på om jeg skal ha ren Arch eller en derivativ som for eksempel Manjaro.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg for min del holder Zorin OS temmelig høyt :)

Selv har jeg hørt mange snakka Arch opp i skyene, men mangler forsatt å teste det

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, det er rimelig kult tror jeg, men jeg vil teste noe som ikke er Ubuntubasert denne gangen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Zorin er konge.. Men nye SteamOS er enda bedre til spill etter min erfaring..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

SteamOS må jo testes, men ikke på primærmaskinen foreløpig. Jeg er ganske forsiktig optimist i forhold til det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Har testet Manjaro i noen uker nå. Må si jeg er fornøyd med det, kjapt og stabilt. Jeg er og en Ubuntu mann har brukt Ubuntu siden 6.10 og det er jo ei stund siden.

Har hadd lyst til å prøve Arch lenge men har aldrig giddet på begynne med det, helt til en dag jeg kom over Manjaro på Distrowatch.

Test det ut:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kjører også Manjaro nå og har gjort det enstund. Jeg sliter litt med at forskjellene fra Debian ikke er veldig opplagte for meg, men det går seg vel til etter hvert. Jeg sliter også med å få til SLI men det tror jeg er et hardwareproblem. Jeg liker jevnt over Manjaro godt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har aldri prøvd Manjaro, men har i mange år brukt Arch Linux som mitt hovedopperativsystem. Skal sies at jeg omtrentlig aldri spiller da. Men hvorfor gå for Manjaro når du kan gå rett til Arch? Du sier du har brukt Linux før (Ubuntu) og da regner jeg med du kan litt bash, noe du bør kunne litt av for å installere Arch Linux.

Når du har installert Arch Linux sitter du der med en kommandolinje, ingenting mer. Vil du ha KDE skriver du ''pacman -S kde" så har du det (du må også aktivere det).

Med Arch Linux følger Arch Wiki som virkelig er utrolig bra, arch sin IRC kanal som også er veldig bra og muligheten til å lett costumize alt. Gjør du ting riktig blir Arch ekstremt raskt, stabilt og ett helt nydelig OS. du har dog også god mulighet til å drite det totalt ned.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners'_Guide <- mye skrift, men det tar ikke så lang tid. Med en god nettlinje får jeg installert Arch på 15 minutter.

Du sier du sliter med byttet fra Debian, da er det bare å loke litt på Arch Wiki, som sagt det er virkelig bra. Når det gjelder tilgjengelige pakker har du jo både pacman og AUR. Om du tenker på AUR som ett reposit er det vel det største repositet i linux-verdenen, og du kan enkelt bruke det med programmer som Cower og Packer.

Er du mer kompetent enn beginners guide anntar at du er kan du følge install guide istede. Med denne linkes også til hvordan du feks setter opp LVM (som jeg kjører).

Endret av skaperen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Joda, jeg har taket om å prøve Arch også på en litt eldre maskin. Det ble Manjaro på hovedboksen denne gangen uten at jeg kan si presist hvorfor. Det var litt deilig med en automatisert installer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

AUR er forresten tilgjengelig i Manjaro. Det jeg savner mest er faktisk Synaptic, den er bare ultimat. Pamac og Octopi har elendig grensesnitt i forhold.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

etter å ha installert Arch en gang tar det btw ikke lang tid å skrive din egen automatiserte installer som også auto-laster ned pakkene og vindusbehandleren du vil ha.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vil foreslå alle som er viderekommende på Linux å prøve ut OpenSUSE. OpenSUSE har fordelen med å ha nært forhold til den mer profesjonelle SUSE Linux. Svært god driver og hardware-støtte og svært god utviklet KDE. OpenSUSE benytter rpm-pakkebehandling.

OpenSUSE lastes ned fra http://opensuse.org

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

etter å ha installert Arch en gang tar det btw ikke lang tid å skrive din egen automatiserte installer som også auto-laster ned pakkene og vindusbehandleren du vil ha.

Interessant!

Har du lenke til en god guide for dette?

(bump)

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive